Turbokonvertering Yamaha R1 -01

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 turbo-01, Yamaha yz 250 -01
ang. de här med kompsänkning, 2 mm packning flyttar 2 mm på kamkedjans rörelse, så då blir ju kamflyttningen ca 10grader ? Hur löser jag de problemet? Tacksam för svar! /Tobias

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Bizzo skrev:
2660145 ang. de här med kompsänkning, 2 mm packning flyttar 2 mm på kamkedjans rörelse, så då blir ju kamflyttningen ca 10grader ? Hur löser jag de problemet? Tacksam för svar! /Tobias

kan du nog bara lösa med ett ställ-bart kamdrev....

orkar du inte svarva kolvar??

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Ska du använda toppackning så är nog den bara 1mm tjockare än orginal då behöver du nog inte ställa om kammarna.
Annars så går det att fila ur kamdreven så dom blir ställbara.

Bizzo skrev:
2660145 ang. de här med kompsänkning, 2 mm packning flyttar 2 mm på kamkedjans rörelse, så då blir ju kamflyttningen ca 10grader ? Hur löser jag de problemet? Tacksam för svar! /Tobias

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
Steen skrev:
2660159 Ska du använda toppackning så är nog den bara 1mm tjockare än orginal då behöver du nog inte ställa om kammarna.
Annars så går det att fila ur kamdreven så dom blir ställbara.

Jag är nog så lat att det blir ställbara, eller om jag nöjjer mig med toppackningen, hur mycket sänks kompet med toppackning och hur mycket behöver jag sänka?

sx-pojken skrev:
2660151 kan du nog bara lösa med ett ställ-bart kamdrev....

orkar du inte svarva kolvar??

Börja svarva i kolvar är ingenting jag varken kan eller vill=) blir nog de enklare alternativet, eller färdiga kolvar för ändamålet, men det verkar onödigt dyrt.
Så det blir nog ställbart kamdrev, en god vän får hjälpa mig där, men det går nog bra efter mycket svärord och kanske en och annan julsnaps *skrattar*

sx-pojken skrev:
Du hade rätt ang mitsu T17, de var ett T19 agg. *S* måste ha blivit döv på senare dar, *ler* men alltid lär man sig något nytt, nu ska jag väl få tummen ur och försöka få fram ett rostfritt system till den, men jag måste nog se över kopplingen en sväng innan, sen får man mäta och se när motorn sitter i ramen, men det blir väl nog gött, tur att man känner en smed som är en hejjare på att svetsa,

Last edited:

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Vet inte hur mkt det blir eller vad du behöver i komp har själv tänkt att köra med en tjockare toppackning och ladda runt 0,7bar.
Dreven fixar du själv.

Bifogat

• IM000022.JPG
    IM000022.JPG
    62.5 KB · Visningar: 229

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Hur du justerar in kammarna kan du läsa om här:http://www.turbo-bike.net/svenska/index.htm gå in på "justera lobcenter" och läs. Det beror det på hur mkt tjockare packning du ska ha? Med 1 mm tjockare packning så behövs det inte justeras så mkt, kanske skiljer 3-4 grader och man flyttar bara vridpuckeln 2-300 varv. Men om man däremot tar en 2mm packning så flyttar man kamkedjans rörelse 2mm och kamaxeln går bara med halvfart. I det fallet kanske d rör sig om 8-10 grader som den står "fel"...och det är för mkt. Men det är en baggis att fixa till.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Svarva kolvar är inget jag rekommenderar. Du vill ha så tjockt gods som möjligt i kolvtopparna så att de bättre tål vad turboaggregat föder dem med. Minst 4 mm tjocklek (om du bara laddar 0.5 Bar, helst 6 mm vid 1 Bar.

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
andersbrink skrev:
2660807 Svarva kolvar är inget jag rekommenderar. Du vill ha så tjockt gods som möjligt i kolvtopparna så att de bättre tål vad turboaggregat föder dem med. Minst 4 mm tjocklek (om du bara laddar 0.5 Bar, helst 6 mm vid 1 Bar.

Jag ska kolla imorron vad det är för tjocklek orginal på kolvarna, men jag tänkte inte ens tanken att svarva i dem.. Tjockare packning och ställbara drev får de bli, hur mycket sänker jag kompen med 2 mm packning? Någon som har en bra tumregel om kompression när man ska bygga turbo, måste kolla kompet nu när den är orginal, men runt 120 psi borde de ju vara iallafall. Eller har jag fel? /Tobias

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
120 psi?

du blandar inte ihop komp tryck o komp. förhållande nu va?

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Vart får du tag på en 2mm topplockspackning? eller ska du göra en själv.

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Orginal så har R1:an 11.8:1 i komp. Så med en toppackning som är 1,7mm så borde kompet hamna på ca 8,7:1. Eller har jag räknat helt fel?

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
HenRRik skrev:
2660930 120 psi?
du blandar inte ihop komp tryck o komp. förhållande nu va?

Det kanske jag gör. Det finns så många andra som vet mer, så det är bara lyssna och ta till sig.

Dainese skrev:
2661841 Orginal så har R1:an 11.8:1 i komp. Så med en toppackning som är 1,7mm så borde kompet hamna på ca 8,7:1. Eller har jag räknat helt fel?

Alltså kommer jag inte behöva några ställbara kamdrev? Isåfall är det ju bara att köra. Thanks

Last edited:

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Sätt ihop efter orginalinställning och mät lobecenter för att vara säker.

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
Dainese skrev:
2661492 1,7mm är väll den tjockaste Marklund har.

De har du så rätt i, 1.37 och 1.7 mm, korrekt

Steen skrev:
2662338 Sätt ihop efter orginalinställning och mät lobecenter för att vara säker.

Ska göras =) Tack!

Men sedan när allt är klappat och klart, hur beter sig R1:an med 100 hästar mer? Bromsar behöver antagligen inte bytas eftersom vikt och fart inte överstiger orginal? Har aldrig kört en hoj med turbo så det kommer nog bli en upplevelse och ett däck-konto hos Däckia =) Det går väl åt lite mer däck, och antagligen så kommer det vara kärringsslitet med, (slitet i mitten och inte på sidorna) Men det blir ett mindre problem än att få allting att stämma med ladd, inställningar osv.

Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Har du gjort allt rätt så är det inte alls så svårt att ställa in allt, d ska knappt behöva bestycka om nått om allt stämmer. Sen så kommer d nog att gå åt lite mer däck och drivpaketet tar oxå lite mer stryk. Jag tror nog att du måste justera lobcenter med 1mm tjockare packning, men som sagt här ovan så är det bara att mäta och kolla.

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Hoj
Dainese skrev:
2662624 Har du gjort allt rätt så är det inte alls så svårt att ställa in allt, d ska knappt behöva bestycka om nått om allt stämmer. Sen så kommer d nog att gå åt lite mer däck och drivpaketet tar oxå lite mer stryk. Jag tror nog att du måste justera lobcenter med 1mm tjockare packning, men som sagt här ovan så är det bara att mäta och kolla.

Det verkar riktigt nice, hoppas man kan hålla sig tills snön har smält bort sedan.. Annars går det nog ganska illa =( Det fanns ju en del tillbehör för bestyckning av fuggar med på mc-express hemsida, samt massa godis, Såg turbo agget som gav mellan 350-500 hk, men man ska väl lugna sig lite kanske, får väl bli ett senare projekt.. Tack för alla goda råd, nu ska de byggas ordentligt! /Tobias

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0