Turbokonvertering Yamaha R1 -01

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Värmdö (Sthlm)
Hoj
Yamaha YZF R1 turbo-01, Yamaha yz 250 -01
Dainese skrev:
2664474 Glöm inte att lägga in massa byggbilder:tummenupp

De kommer så fort de blir något roligt att se=) Det blir väl uppdaterat längs vintern nu med bilder och information samt lite frågor om jag stöter på problem. =) God Jul på er där ute! Har hört att det kommer bli tonvis med snö i år*S*

/Tobias
 

wiklund_66

......
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hemlös ( I en by )
Hoj
Jajemen Japanska.,..
Bizzo skrev:
2664823 De kommer så fort de blir något roligt att se=) Det blir väl uppdaterat längs vintern nu med bilder och information samt lite frågor om jag stöter på problem. =) God Jul på er där ute! Har hört att det kommer bli tonvis med snö i år*S*

/Tobias

Tänkte jag skulle bygga turbo på min R1 -01 jag med, Man kanske kan hålla varandra uppdaterade å se hur dom olika byggerna går.. Vore lite skoj... ( e också helt ny på området, men får ganska mycket hjälp av erfarna gossar..) // Wiklund
 

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Värmdö (Sthlm)
Hoj
Yamaha YZF R1 turbo-01, Yamaha yz 250 -01
wiklund_66 skrev:
2684676 Tänkte jag skulle bygga turbo på min R1 -01 jag med, Man kanske kan hålla varandra uppdaterade å se hur dom olika byggerna går.. Vore lite skoj... ( e också helt ny på området, men får ganska mycket hjälp av erfarna gossar..) // Wiklund

Absolut! vad har du tänkt ha för turbo? har du fixat något plenium än? Självklart blir det kul.. Kanske kan rejsa lite i sommar vid något trafikljus *skrattar* Jag har ett plenium i rostfritt nu som är trycktestat och allt verkar ok, sedan har jag trycksatt fuggarna med en sats från mc-express, sedan ett mitsu t19 agg, 1.7mm toppackning från mc-express med, sedan kvar att göra är att ställa kammarna en aning, kommer antagligen lejja bort det och sedan ska en kompis svetsa grenröret osv.. så det är lite pyssel, men som sagt, om du har sambo får du muta med en resa eller något i gengäld för att spendera lite extra tid i garaget. Lycka till! mvh /Tobias
 

wiklund_66

......
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hemlös ( I en by )
Hoj
Jajemen Japanska.,..
Absolut! vad har du tänkt ha för turbo? har du fixat något plenium än? Självklart blir det kul.. Kanske kan rejsa lite i sommar vid något trafikljus *skrattar* Jag har ett plenium i rostfritt nu som är trycktestat och allt verkar ok, sedan har jag trycksatt fuggarna med en sats från mc-express, sedan ett mitsu t19 agg, 1.7mm toppackning från mc-express med, sedan kvar att göra är att ställa kammarna en aning, kommer antagligen lejja bort det och sedan ska en kompis svetsa grenröret osv.. så det är lite pyssel, men som sagt, om du har sambo får du muta med en resa eller något i gengäld för att spendera lite extra tid i garaget. Lycka till! mvh /Tobias

Har legat på latsidan och inte gjort så mycket ännu men idag tog jag mig i kragen och började riva mäta mm.

En fundering jag har är varför man ska ha tjockare topp-pckning för att sänka kompen istället för att ha en tjock i cylinderfoten?
Det jag hade tänkt var orginal, alu, orginal vid cylinderfoten som i slutändden ger en tjoklek på ca 1,9mm. Nån som vet för/nackdelar med dom olika metoderna och om det jag tänkt kommer fungera?

Tacksam för alla synpunkter!//
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
En R1 motor har inte lösa cylindrar,så detblir lite svårt att kompsänka den vägen. Därför måste du åka med tjockare topp packning eller lågkomps kolvar...jag åker med båda:yoparty
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
De kommer så fort de blir något roligt att se=) Det blir väl uppdaterat längs vintern nu med bilder och information samt lite frågor om jag stöter på problem. =) God Jul på er där ute! Har hört att det kommer bli tonvis med snö i år*S*

/Tobias

Även jag har tänkt bygga turbo på fighter rettan i vinter, har en-00
Har börjat lite tungt beställde ett aggregat en td04-15g-7 :huvet
visade sig vara en 13g-6 när jag väl fick hem det. Funderar och överväger
om jag ska köra med det iaf. har "bara" ca 220 hk som mål.
Är grön på turbo och hoj ,har däremot byggt turbo på ett par bilar.
Men det är ju upp på 1 hjul man vill när det laddar:D
 

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Värmdö (Sthlm)
Hoj
Yamaha YZF R1 turbo-01, Yamaha yz 250 -01
Även jag har tänkt bygga turbo på fighter rettan i vinter, har en-00
Har börjat lite tungt beställde ett aggregat en td04-15g-7 :huvet
visade sig vara en 13g-6 när jag väl fick hem det. Funderar och överväger
om jag ska köra med det iaf. har "bara" ca 220 hk som mål.
Är grön på turbo och hoj ,har däremot byggt turbo på ett par bilar.
Men det är ju upp på 1 hjul man vill när det laddar:D

ja, vem vill inte ha framhjulet i luften lika mkt som på yz:an =) Men sakerna på R1:an börjar komma på plats, tyvärr så har min bror min kamera nu.. (Hawaii) men bilder kommer, Grenröret e svetsat med det slog sig några mm så det passar inte mot cylindrarna.. Men jag ska väl fixa till det så fort micke kommer förbi igen med svetsen =P Jag kan inte svetsa, tur att man har andra som kan! Hoppas du får ordning på din turbo retta, på tal om ditt agg. kommer det inte vara en helvetes spoolup time på den? kanske ska kolla om se om du hittar ett annat agg. kan ju inte vara allt för svårt att sälja ditt som du precis har köpt. Take Care! /Tobias
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
ja, vem vill inte ha framhjulet i luften lika mkt som på yz:an =) Men sakerna på R1:an börjar komma på plats, tyvärr så har min bror min kamera nu.. (Hawaii) men bilder kommer, Grenröret e svetsat med det slog sig några mm så det passar inte mot cylindrarna.. Men jag ska väl fixa till det så fort micke kommer förbi igen med svetsen =P Jag kan inte svetsa, tur att man har andra som kan! Hoppas du får ordning på din turbo retta, på tal om ditt agg. kommer det inte vara en helvetes spoolup time på den? kanske ska kolla om se om du hittar ett annat agg. kan ju inte vara allt för svårt att sälja ditt som du precis har köpt. Take Care! /Tobias

Har fått för mig att 15g borde vara lagom..de flesta verkar ju köra med -16 och 7:ans avgashus. Tror att 13g:n kommer att bli rätt/för kvick.. la ut det på blocket ..får se om jag blir av med det.

Vad byggde du grenröret i för rör?
Själv har jag inte hunnit lägga ett finger på hojen än,står inklämd bakom tantens hästfinka som visst måste vara klar före det blir turbo mek:censored
//Simon
 

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Stunt Japanare
ja, vem vill inte ha framhjulet i luften lika mkt som på yz:an =) Men sakerna på R1:an börjar komma på plats, tyvärr så har min bror min kamera nu.. (Hawaii) men bilder kommer, Grenröret e svetsat med det slog sig några mm så det passar inte mot cylindrarna.. Men jag ska väl fixa till det så fort micke kommer förbi igen med svetsen =P Jag kan inte svetsa, tur att man har andra som kan! Hoppas du får ordning på din turbo retta, på tal om ditt agg. kommer det inte vara en helvetes spoolup time på den? kanske ska kolla om se om du hittar ett annat agg. kan ju inte vara allt för svårt att sälja ditt som du precis har köpt. Take Care! /Tobias


Hur börjar det gå för er andra turbo byggare ? Börjar det närma sig slutet ? :) Vore intressant att veta
 

wiklund_66

......
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hemlös ( I en by )
Hoj
Jajemen Japanska.,..
Ja kom igen nu...upp med lite bilder!!

HAr bytt jobb å haft lite strul med löner, så därför har det inte hänt så mycket förutom att lyfta ner motor och plockat av toppen för tjockare packning.
Men Idag inhandlades Aggregat i alla fall, Ett Td04 15t blev det, bra eller dåligt val?! Imorgon blir det att införskaffa rörböjar och börja med grenrör, bilder kommer innom kort!
 

Bizzo

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Värmdö (Sthlm)
Hoj
Yamaha YZF R1 turbo-01, Yamaha yz 250 -01
HAr bytt jobb å haft lite strul med löner, så därför har det inte hänt så mycket förutom att lyfta ner motor och plockat av toppen för tjockare packning.
Men Idag inhandlades Aggregat i alla fall, Ett Td04 15t blev det, bra eller dåligt val?! Imorgon blir det att införskaffa rörböjar och börja med grenrör, bilder kommer innom kort!

Ja! Jag har haft väldigt mycket att stå i under 2 månader nu, så det har inte hänt speciellt mycket. Kärringen är en del i hjulet (sätter pinnar i hjulet menar jag) Sen har jag varit sjuk och legat nästan 3 veckor, så det har inte blivit mycket annat än jobb och annat nödvändigt! Men snart ska jag nog gå ner till garaget och damma av pärlan. Det är inte så mycket kvar nu, men jag får lugna mig med provkörningen tills det är helt torrt på vägen, annars hamnar man på NIVA och sedan på avd 84 på danderyd har jag hört! Slänger upp lite bilder när jag har kommit igång igen. Take care där ute och lycka till i garagen! /Bizzo The Man, The Myth, The Concept
 

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
tibro
Hoj
Triumph 800xc -14
dåligt med bilder på dessa byggen.... Vill ju se hur det tar sig
 

wiklund_66

......
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hemlös ( I en by )
Hoj
Jajemen Japanska.,..
Nu kommer lite bilder....Många som bygger turbo retta nu för tiden. Blev lite ändrade planer, Köpte grenrör, plenum, intercooler å turbo från ett begangnat xpress kit. Köpte 3 orginal packningar istället för 1 tjock (tips från marklund). Å nu e kopplingen klar, toppen är dragen å kamdrev e dax att fräsas. Nån som vet hur mycket varje drev ska fräsas och åt vilket håll blir det?? HAr sett så många inlägg om att de lätt blir fel.., En till fundering: orkar dom små skruvarna hålla kvar kamdreven i sitt nya läge?? Hur har ni andra löst detta?? På bilden längst ner till Höger (hänger lite å ska sitta vid vatten anslutningen) sitter nån pump eller nåt som verkar styras via avgaserna eller nåt, även den blir ivägen för turbon. Vad är den till?? Å går det att plugga anslutningarna å ta bort den bara eller hur löser man detta? Verkar bara vara jag som har denna pump vad jag sett på övriga bilder här i allafall..

Många funderingar från en nybörjare, tack på förhand!! Mvh// Wiklund
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    48.5 KB · Visningar: 285
  • 2.JPG
    2.JPG
    77.4 KB · Visningar: 87
  • 3.JPG
    3.JPG
    86.3 KB · Visningar: 122
  • 4.JPG
    4.JPG
    74.8 KB · Visningar: 118
  • 5.JPG
    5.JPG
    76.7 KB · Visningar: 173
  • 6.JPG
    6.JPG
    84.5 KB · Visningar: 150
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nån som vet hur mycket varje drev ska fräsas och åt vilket håll blir det?? HAr sett så många inlägg om att de lätt blir fel.., En till fundering: orkar dom små skruvarna hålla kvar kamdreven i sitt nya läge?? Hur har ni andra löst detta??

Det räcker att du fräser 2-3 mm. Hehe, vilket håll ja... Hur mycket man än tänker innan man fräser så blir det ändå fel. Du höjer upp toppen, då vrids kammarna framåt. Du ska fräsa upp hålen så att kammarna kan vridas bakåt i förhållande till kamdreven. Dvs. om du vrider kammen så att den har ett skruvhål över det andra, så ska övre skruvhålet fräsas bakåt :3freak Men fundera en gång till så jag har tänkt rätt... :näsblod Blir väldigt lätt fel.
Skruvarna orkar hålla dreven på plats. Dra skruvarna som fan och använd gänglåsning. :D Funkar på min!
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Lika bra att fräsa på båda hållen så man slipper göra om sen.......:näsblod
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
På min retta är det bara drevet på insugskamen som är justerbart, avgaskammen får vara som den är. Den lila pump du pratar om har jag ingen aning om vad det kan vara?? Har aldrig sett nån sånn där förrut? Är det inte exup ventilen du menar?
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Nu kommer lite bilder....Många som bygger turbo retta nu för tiden. Blev lite ändrade planer, Köpte grenrör, plenum, intercooler å turbo från ett begangnat xpress kit. Köpte 3 orginal packningar istället för 1 tjock (tips från marklund). Å nu e kopplingen klar, toppen är dragen å kamdrev e dax att fräsas. Nån som vet hur mycket varje drev ska fräsas och åt vilket håll blir det?? HAr sett så många inlägg om att de lätt blir fel.., En till fundering: orkar dom små skruvarna hålla kvar kamdreven i sitt nya läge?? Hur har ni andra löst detta?? På bilden längst ner till Höger (hänger lite å ska sitta vid vatten anslutningen) sitter nån pump eller nåt som verkar styras via avgaserna eller nåt, även den blir ivägen för turbon. Vad är den till?? Å går det att plugga anslutningarna å ta bort den bara eller hur löser man detta? Verkar bara vara jag som har denna pump vad jag sett på övriga bilder här i allafall..

Många funderingar från en nybörjare, tack på förhand!! Mvh// Wiklund

Ang. den där ventilen till höger på bilden.
Jag hade en sådan på min, det är bara ett sorts avgasreningssystem. Leder in luft i avgaserna för att öka efterförbränningen.. Plocka bort o kasta.. Jag kapade av nipplarna i toppen och svetsade igen dem(de är i järn).
 

wiklund_66

......
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hemlös ( I en by )
Hoj
Jajemen Japanska.,..
TAck för alla svar!! Nu blir det till å fräsa, svetsa å kasta avgasreningsgrejen. Återkommer med mer info när de e gjort eller att man stöter på fler problem. Men de blir nog inte fören om nån vecka tyvärr, för de e lite fullt upp nu... Mvh// Wiklund.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top