Turboval till HD 1340

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jag tänkte försöka få lite fart på HD:n med hjälp av en turbo. Tänkte att det kanske finns någon vänlig själ på forumet som har lite ideer om val av aggregat till en hojen. Målet är att plocka uppåt 150 bakhjulshästar. Någon som har någon aning om lämpligt aggregat att börja med?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Vet inte om dom bjussar på nåra tips,men kolla in carl brouhard designs.Har bl.a byggt en v-4 av två 1340 motorer o dessutom överladdat dom,så han vet nog vad som funkar.Annars finns ju den här "kakburksversionen" av turbo till H-D.
 

Bifogat

  • 1340 turbo.jpg
    1340 turbo.jpg
    111.3 KB · Visningar: 420

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Tack för länkarna, men jag har inte hittat någon mer detaljerad info om hur man turboladdar en v-twin. Jag har även sökt på denna sida utan att bli riktigt klok vilket aggregat man ska välja. På RB-racing sidan så går dom i hop med rören före turbon, borde det inte vara bättre att separera pulsern ända in i aggregatet eftersom avgaspulsern kommer så ojämnt. Harleyn har ju som bekant en något udda tändföljd 405-315 grader! Eftersom pulserna kommer med så stort intevall i vevaxelgrader och dessutom ojämnt så jämnar ju liksom pulserna ut varann eller? Är det någon som har lite koll på detta?
 

Nizze2

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Harley sportster
Om du går in på TSDS sida o letar upp en som heter Christer Hansson kan han säkert ge dig tips eftersom han hållt på mycket med turbo på Harley
Tack för länkarna, men jag har inte hittat någon mer detaljerad info om hur man turboladdar en v-twin. Jag har även sökt på denna sida utan att bli riktigt klok vilket aggregat man ska välja. På RB-racing sidan så går dom i hop med rören före turbon, borde det inte vara bättre att separera pulsern ända in i aggregatet eftersom avgaspulsern kommer så ojämnt. Harleyn har ju som bekant en något udda tändföljd 405-315 grader! Eftersom pulserna kommer med så stort intevall i vevaxelgrader och dessutom ojämnt så jämnar ju liksom pulserna ut varann eller? Är det någon som har lite koll på detta?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Din Harley är frecck, den kommer säkert att piska alla Gixxers på bogan"
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3111724 Om man ska trimma satan, varför utgå ifrån en motor som orginal lämmnar 60hk?
Ditt mål är att fördubbla uteffekten.
Om du hade börjat på en 600cc sporthoj och haft 150hk som mål hade varit mer realistiskt.
Sen vad göra med över hundra häst i ett chassie som var modernt på 50 talet?
Åka rakt fram?
Du har väl redan en dragbike, ska du bygga en till utav widegliden?

Jag är inte alls avogt inställd till Harley, eller gamla omoderna motorcyklar, men jag inser deras begränsningar.
Inte alla som vill köra en dussin-hoj utan själ..
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Om man ska trimma satan, varför utgå ifrån en motor som orginal lämmnar 60hk?
Ditt mål är att fördubbla uteffekten.
Om du hade börjat på en 600cc sporthoj och haft 150hk som mål hade varit mer realistiskt.
Sen vad göra med över hundra häst i ett chassie som var modernt på 50 talet?
Åka rakt fram?
Du har väl redan en dragbike, ska du bygga en till utav widegliden?

Jag är inte alls avogt inställd till Harley, eller gamla omoderna motorcyklar, men jag inser deras begränsningar.
Varför ifrågasätta????Håll dig till trådämnet istället.Har du ingen hjälp att ge kan du väl åtminstonde va tyst istället.Det finns ju tydligen folk som trimmar H-D fast du inte verkar tro det.Ifrågasätter du konstiga expriment på discoverychannel oxå??Varför bygga en medeltida slunga???Det finns ju bazookas.Varför köpa en 600cc sporthoj o trimma den istället för att köpa en 1000cc med dubbla effekten på ifrån början?Såna där konstiga argument kan man ju spinna vidare på i oändlighet.
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Om man ska trimma satan, varför utgå ifrån en motor som orginal lämmnar 60hk?
Ditt mål är att fördubbla uteffekten.
Om du hade börjat på en 600cc sporthoj och haft 150hk som mål hade varit mer realistiskt.
Sen vad göra med över hundra häst i ett chassie som var modernt på 50 talet?
Åka rakt fram?
Du har väl redan en dragbike, ska du bygga en till utav widegliden?

Jag är inte alls avogt inställd till Harley, eller gamla omoderna motorcyklar, men jag inser deras begränsningar.

Om jag nu var typen som inte gillar stora utmaningar så skulle jag antagligen turboladda en sporthoj, vilket väldigt många har gjort med framgång! Nu var det inte det som var frågan här utan helt enkelt så trodde jag medlemmarna på detta forum kunde dela med sig av sina kunskaper oavsett om det är en "blysläde" som en HD eller en Hayabusa som ska turboladdas!

Jag inser dock inte att det skulle vara något problem att plocka 150+ hästar ur en HD 1340 och välkomnar gärna förslag på aggregat enligt föregående frågeställning. Tack för hjälpen/ Peter
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
Tjena, har ju haft lite egna funderingar på att ladda lite på bullen, en 150hk borde inte var så svårt att krama ur en HD-spis.

Du kanske kan kolla på turbokitet till v-rod som mcxpress har?
Den motorn är ju lite mindre, 1100cc men varvar 9500rpm så storleken kanske inte är helt fel.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tjena, har ju haft lite egna funderingar på att ladda lite på bullen, en 150hk borde inte var så svårt att krama ur en HD-spis.

Du kanske kan kolla på turbokitet till v-rod som mcxpress har?
Den motorn är ju lite mindre, 1100cc men varvar 9500rpm så storleken kanske inte är helt fel.
Personligen anser jag att v-rod har ett helt annat koncept.Varvtal,cylinderantal,ventilteknik.1340:n har ju stötstänger o 2 cyllar plus mycket lägre varvtal o helt andra avgaspulser.Topparna går dock att fixa iordning riktigt bra på dom.Knepigaste problemet om man vill kräma ur det allra sista med hjälp av turbo blir nog att fixa ett styrsystem till tändsystemet,typ retard o sånt.Rullagrad vev e ju inte nån fördel direkt heller.Men effektmässigt finns det ju 1340 sugmotorer som ger 150 häst oxå,så med turbo borde väl gå att få ut lite mer tycker jag.Blir spännande starter på strippen iaf.Har själv kört en shovel 1780 på det glada 90-talet bara för att han som ägde hojen ville att jag skulle se vad som va fel.Trodde som alla andra fördomsfulla att det bara va att ge muttern o dumpa kopplingen,för H-D är ju trötta gräsklippare........not.Jäääääävlar vilket vrid,o vilka vibrationer.Såg 17 stycken fotoceller vid målgång.:gnissla

BTW,tänkte du trycka genom förgasare eller smälla dit ett EFI-system?Bygger du för strip eller gata?Borde gå att räkna ut hur mycket luft din motor pumpar o sen be nån av turbogurusarna räkna fram en graf för specen på vad du behöver för aggregat.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det elegantaste sättet att lösa smörjningen av turbon torde vara att skaffa en ProFlow-pump av 4-stegsvarianten. Då kan man dedikera den fjärde kammaren helt till turbosmörjningen som då inte behöver konkurrera med motorns behov.

Personligen anser jag att v-rod har ett helt annat koncept.Varvtal,cylinderantal,ventilteknik.1340:n har ju stötstänger o 2 cyllar plus mycket lägre varvtal o helt andra avgaspulser.Topparna går dock att fixa iordning riktigt bra på dom.Knepigaste problemet om man vill kräma ur det allra sista med hjälp av turbo blir nog att fixa ett styrsystem till tändsystemet,typ retard o sånt.Rullagrad vev e ju inte nån fördel direkt heller.Men effektmässigt finns det ju 1340 sugmotorer som ger 150 häst oxå,så med turbo borde väl gå att få ut lite mer tycker jag.Blir spännande starter på strippen iaf.Har själv kört en shovel 1780 på det glada 90-talet bara för att han som ägde hojen ville att jag skulle se vad som va fel.Trodde som alla andra fördomsfulla att det bara va att ge muttern o dumpa kopplingen,för H-D är ju trötta gräsklippare........not.Jäääääävlar vilket vrid,o vilka vibrationer.Såg 17 stycken fotoceller vid målgång.:gnissla

BTW,tänkte du trycka genom förgasare eller smälla dit ett EFI-system?Bygger du för strip eller gata?Borde gå att räkna ut hur mycket luft din motor pumpar o sen be nån av turbogurusarna räkna fram en graf för specen på vad du behöver för aggregat.


Bara en detalj. V-rod är en V-twin det med.

De flesta tändningar till HD är förberedda för turbo. Vanlig strutmonterad Dynatek har tex turbo- samt lustgasfunktioner/kurvor via VOES-ingången, samt går därtill att programmera om man har programvara för det. Om dessa tändningar funkar bra med turbo i verkligheten vet jag dock inte. Jag har bara erfarenhet av sughojar.

Material till krökar, kollektorer, diffusor mm skulle jag handla av http://www.burnsstainless.com/MergeCollectors/mergecollectors.html
Kolla in bla deras turbokollektorer! Har sett deras grejer i verkligheten, det är fantastiskt välgjort, inte minst flödesmässigt.

Supertwin är bla ÅF


/J
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3112325 Tjena, har ju haft lite egna funderingar på att ladda lite på bullen, en 150hk borde inte var så svårt att krama ur en HD-spis.

Du kanske kan kolla på turbokitet till v-rod som mcxpress har?
Den motorn är ju lite mindre, 1100cc men varvar 9500rpm så storleken kanske inte är helt fel.

Lite bilder på en Buell med turbo..
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Din Harley är frecck, den kommer säkert att piska alla Gixxers på bogan"
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Finns ett antal torboharleys ute på vägarna redan,så först lär han inte bli,men dom jag stött på hittills har inte tagit ut nån stor effekt då dom ska rulla massor av mil.Så om nu detta är mer racebetonat så kan det bli kul o se hur det går.Och jörgen,nog vet jag att v-rod e en v-twin nog:) men hela konceptet är ju lixom mer åt det kortslagiga o högvarviga hållet,o utan stötstänger o fugge.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag handlade grejjor till en Sportster av en herre som byggt en Turbo Harley.
PMar dig hans mailadress så kan du säkert fråga honom om lite av varje.
Hojen var visst med i ett reportage i Mc nytt.
Att köpa en kåpa över utgåede drevet tog en timme i telefon och då fick jag vet allt om hans turbohoj utan att fråga.:D
Så han assisterar säkerligen! :tummenupp


Angående att bygga turbo på en HD... :tummenupp
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Enligt dom jag har pratat med som trimmar Harley så är tryckpulserna det största problemet, så stort att dom flesta har övergett turboplanerna för kompressor i stället.
Sen så är väl inte utbudet på bra turbokammar till Harley överdrivet stort, det är inte bara att fila upp hålen i kammdreven som på en japsare för att ändra timing heller.
Men visst, som kuriosa kanske det kan vara kul, men då får du göra som buellägaren ovan, köpa en Saab och en släpvagn...

Näe, gammalt amerikanskt gjutjärn fungerar bäst vid atmosfärstryck, gärna hårdtrimmat, möjligen överladdat, men inte med turbo.

Jag har läst mycket om trimmade harleys, men jag har aldrig läst om en turboharley med körbarhet.

Du kan bli först!

På denna sida hittade jag typ 13 luftkylda harleys med bra körbarhet (finns effektdiagram):http://www.turboyourharley.com/turboBikes.asp

På mitt förra jobb bänkkörde vi en 113" hoj med ett turbokit för cirka 6-7 år sen och den lämnade 240nm i vrid redan kring 3000 varv... Inga svackor eller något sånt och inget väntande på att turbon ska börja bygga upp tryck.

Men det är klart, har du inte läst om dem så existerar dem ju inte! (kunde inte låta bli:D )

MVH
Björn
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Din Harley är frecck, den kommer säkert att piska alla Gixxers på bogan"
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Har en polare som byggde Turbo på en gammal lågvarvig Ducati 750cc L-twin. Vill minnas att han använde ett ganska litet KKK aggregat som var från en äldre lågttrycksturbo 900 SAAB. Sugturbo var det vill jag minnas.

En fråga..
Har du helt lagt in dig på Turbo eller skulle komoressor vara något?
Enklare att bygga, billigare och med tanke på varvkaraktären och vridet i HD motorn borde det vara ett ganska logiskt val.

Se denna tråd om en kille här i Sverige som byggde en Aprilia Mille med kompressor. Han säljer tydligen kompressorer och montering någonstans i Södra Sverige. Skulle enl. uppgift öka vikten på hojen med 5-6 Kg totalt, men millen sköt ur sig 169 HK ocgh 125 NM på bakhjulet utan särdeles stor mappning.
http://www.apriliaforum.com/forums/showpost.php?p=1523698&postcount=202
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Hej igen och tack för alla tips! Vad gäller att använda kompressor så har jag haft det i tankarna också, jag arbetade på en firma som heter Autorotor förut! Det är kanske enklare med en kompressor, men det var mest för att lära mig mer om turboladdning jag tyckte att det skulle vara intressant att testa. Hojen i fråga är en ganska standardbetonad HD Wideglide som jag tänkte få att bli lite roligare att köra :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top