Tvätta Hojen!

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Hej!

Dags för första ordentliga tvätten av hojen (har svabbat av den med en svamp en gång) Min första hoj och min första tvätt, gjorde en sökning och gick 10 sidor bakåt men hittade inget intressant.

Om någon vänlig själv skulle kunna skriva vad man bör använda när man tvättar den vore jag ytterst tacksam!

tex, vilket "rengöringsmedel" för både kåpor, motor, fälg, kedja osv.
vilket vax man bör använda och sen vad man bör använda för att smörja in kedjan med.

Gärna tips på vad man bör kika/gnugga lite noggrannare på och vad man EJ bör göra, tex högtryckstvätt rakt mot motorn/sliponet.

Skicka gärna länk till biltema/micro/mekonomen eller vart man nu kan plocka upp dessa saker.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Gällande kedja & klet kring framdrev har jag själv precis "upptäckt" lysfotogen, efter lite letande här på sporthoj. Bra skit :tummenupp Det blir rent snabbt och lätt. Fyll bara fotogenet i en blomspruta så är det lätt att spraya på. Var dock noga med att torka av med torr trasa och smörja ordentligt med någon form av kedjevax.
För övriga hojen överlåter jag åt nån annan att svara (har själv inte tokputs på cykeln utan focusera mer på det som är viktigt).
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
CRC Industrial Degreaser funkar kanonbra på motorn, kedjan och annat riktigt ned"geggat". Jag har även använt det på mina lackade kåpor utan problem (båten som blir nedoljad)
För kedje rengöring är det kanon, inget skrubbande etc utan man bara sprayar och det är klart på ca 30 sekunder och kjedjan blir rent på djupet. (avfettande och i trycksatt burk)
Är en sprayburk du köper hos din lokala järnhandel och lämnar inga rester. Man bara sprayar på det som ska bli rent och inget mer behövs.
Tvättar alla mina smutsiga hojdelar med det, fälgar, kedja, motor och underkåpa. Skadar inte lacken (MEN väldigt viktigt att testa på en liten yta först, sliten lack är känsligare för stark avfettning än nyare lack)
Detaljer som fälgar och kåpdelar sprayar jag på en trasa först och torkar av, kedja o motor då sprayar man rakt på så rinner det bort direkt.

För allt annat, använd shampo, vax och tvätta med vatten och kanske undvik högtryck eftersom det gärna blåser bort lack om det finns en skada.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag kör med vanligt bilschampo och sen tar jag supertvätt tex i bakfälgen & där det är mycket flugor.När jag vaxar så använder jag sonax flytande hårdvax tar lackrengörning innan dock har jag inte hittat något bra till mina mattsvarta kåpor. Smörja kedjan gör du bäst precis efter du kört med kjedjevax när kjedjan fortfarande är varm.
 

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
sandviken
Hoj
BANDIT 1250 -09
Jag kör med Supertvätt och gärna lite wet´n wax innan du torkar av den ;-) , blir blankt och fint, fast akta att få det på sadeln, blir halt som fan.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
bilschampoo och supertvätt hittar jag på Biltema, även flytande hårdvax (dock ej sonax) och lackrengöring för metalliclack.

Antar att vanlig tvättsvamp och en polerduck eller liknande är bra. Fälgborste likaså.

Men lysfotogen/kedjevax hittar jag ej. Hittade något kedjerengöringsmedel på Biltema. Någon annan affär man bör kika på?
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Men lysfotogen/kedjevax hittar jag ej. Hittade något kedjerengöringsmedel på Biltema. Någon annan affär man bör kika på?
Lysfotogen(typ 30:- /liter): färgaffär
Kedjevax(139:- på Sulas): Vilken hojverkstad/affär som helst.
 

Bifogat

  • Kedjevax Maxima (139kr).jpg
    Kedjevax Maxima (139kr).jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,517

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
bilschampoo och supertvätt hittar jag på Biltema, även flytande hårdvax (dock ej sonax) och lackrengöring för metalliclack.

Antar att vanlig tvättsvamp och en polerduck eller liknande är bra. Fälgborste likaså.

Men lysfotogen/kedjevax hittar jag ej. Hittade något kedjerengöringsmedel på Biltema. Någon annan affär man bör kika på?

Har testat lite olika vaxsorter, och personligen tycker jag att sonax var riktigt kass. Den, enligt mig, klart bästa är Turtle Wax original, den gröna :tummenupp
 

Pasi #11

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Ort
Landet
Hoj
-97 Honda Fireblade
Biltemas färdigblandade mc-tvättmedel fungerar bra,skonsam mot plast och gummidetaljer
Dock en aning dyr.Vanlig avfettning till fälgarna,och avsluta med vaxshampo.
funkar för mig.
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
ja vad säger man, kul fråga

Gulsåpa funkar riktigt bra, löser insekter och hojen eller bilen blir jäkligt blank.

Billigt är det med. 5 korkar i 10 liter nåtsånt.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Se först och främst till att hojen inte är nykörd.. Bättre för allting om det får svalna lugnt och försiktigt..

Lysfotogen/lampolja för allt som är oljigt som erssson skrev...
Avfettning håller du om möjligt borta från hojen då det löser upp olja som ska vara kvar och oringarna i kedjan är inte jätteförtjust i den heller..
Avfettning torkar även ut gummi vilket kan märkas på framgaffelns packningar t.ex.
Lampolja på lack och hjulen funkar klockrent men se för FAEN till att tvätta bort all lampolja!
Tandborste för dom där ställen som är svåra att komma åt om man som jag är lite lätt an*l när det gäller putsen... :)
Jag tvättar min hoj i Yes eller motsvarande efter lampoljan, supertvätt funkar utmärkt men tar bort vaxlagret så då får man vaxa om..

Mirakeltrasor eller stora bomullshandukar torkar hojen fort och resultatet blir riktigt bra..
All svart plast blir som ny med antingen siliconspray eller backtoblack. Funkar även på slangar av gummi...
Autosol för sånt som är kromat.. Smeta på och låt sen sitta några minuter och sen polerar du bort det med ren trasa.

Det är väl pretty much it... Sen hittar man alltid nya ställen varje gång man tvättar som man aldirg tänkt på förut... :hihi
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Se först och främst till att hojen inte är nykörd.. Bättre för allting om det får svalna lugnt och försiktigt..

Lysfotogen/lampolja för allt som är oljigt som erssson skrev...
Avfettning håller du om möjligt borta från hojen då det löser upp olja som ska vara kvar och oringarna i kedjan är inte jätteförtjust i den heller..
Avfettning torkar även ut gummi vilket kan märkas på framgaffelns packningar t.ex.
Lampolja på lack och hjulen funkar klockrent men se för FAEN till att tvätta bort all lampolja!
Tandborste för dom där ställen som är svåra att komma åt om man som jag är lite lätt an*l när det gäller putsen... :)
Jag tvättar min hoj i Yes eller motsvarande efter lampoljan, supertvätt funkar utmärkt men tar bort vaxlagret så då får man vaxa om..

Mirakeltrasor eller stora bomullshandukar torkar hojen fort och resultatet blir riktigt bra..
All svart plast blir som ny med antingen siliconspray eller backtoblack. Funkar även på slangar av gummi...
Autosol för sånt som är kromat.. Smeta på och låt sen sitta några minuter och sen polerar du bort det med ren trasa.

Det är väl pretty much it... Sen hittar man alltid nya ställen varje gång man tvättar som man aldirg tänkt på förut... :hihi

Kalas :tummenupp
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Jag kan rekommendera Motorrex alla medel! helt outstanding tycker jag. Har använt deras motoclean och den funkar till allt! Deras brakeclean är den absolut bästa jag provat och alla deras saker är skitbra verkligen. Ändå som inte är bra med dom är priset....
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Har testat lite olika vaxsorter, och personligen tycker jag att sonax var riktigt kass. Den, enligt mig, klart bästa är Turtle Wax original, den gröna :tummenupp

Hmmm, jag använde Sonax hårdvax nu senast, och tyckte det var skitbra. Nu har det inte legat på tillräckligt länge för att jag ska veta hur "long lasting" det är, men att applicera och polera av det var grymt smidigt pga. att det var så otroligt tunnflytade. Vad är dina erfarenheter eftersom du tycker det var kass?
 

JKI

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600RR -05
Sen jag upptäckte avfettningsmedel kör jag det på allt :Bugar :tummenupp fan va man har skrubbat mycket i onödan alltså...

men när hojen är någorlunda ren så är nog lampolja bättre.

Yes har slipmedel i sig så det kan repa lacken, jag kör på biltema bilshampo och sen vax.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top