Tvättade hojen idag

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
Tvättade alltså hojen idag och när jag var klar med tvättningen och skulle varmköra pärlan så startar den inte. Det smäller till två gånger, sådär som det låter om man lyckas lägga ihop startkablarna, men inget händer. Väntar några sekunder och försöker igen, VROOM, nu funkar det. Låter den stå på tomgång ett tag och tycker att tomgånger är lite hög. Kör iväg för att få bort fukten från skivorna mm och märker att det bluddrar/smäller ovanligt mycket vid gasavdrag samtidigt som det elektriska smällljudet kommer. Blir givetvis orolig och stannar för att se om jag kan se något, men hittar inget. Kör en bit till och smällandet fortsätter.

Eftersom jag inte har tillgång till vattenslang så använder jag en hink som jag kastade vatten på hojen med. Försökte att inte få in så mycket vatten där jag vet att elektroniken sitter, men lite blir det ju alltid.
Så, någon som har några tips på vad det kan vara? Är det bara lite fukt som hittat in någonstans och som snart avdunstar eller ska jag riva ner hojen och försöka lokalisera felet?

Tacksam för svar.

// Peter
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Låt den bara vara tills den torkat helt och prova igen så vet du om det var vattnet som orsakade störningarna.
 

Majje

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R
Jag vet inte alls om detta är till nån hjälp. Men jag vet att man kan få mycket misständningar efter att man motortvättat en bil om det lagt sig vatten i hålen till tändstiften, och där tar det ett tag för det att torka bort.

Tillgång till kompressor? I så fall är det ju bara att börja blåsa :tummenupp
 

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
Drake

Har precis varit och testat hojen igen. Det smäller fortfarande ur avgassystemet vid gasavdrag och det sprutar eld i samband med smällarna.
Min teori är att det kommit in fukt i tändsystemet på något sätt och att det mixtrat om tändningen på något sätt. Innan jag plockar ner hojen vill jag veta om NI har någon annan teori om vad felet kan vara.

Mvh Peter
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Daytona Peter skrev:
Har precis varit och testat hojen igen. Det smäller fortfarande ur avgassystemet vid gasavdrag och det sprutar eld i samband med smällarna.
Min teori är att det kommit in fukt i tändsystemet på något sätt och att det mixtrat om tändningen på något sätt. Innan jag plockar ner hojen vill jag veta om NI har någon annan teori om vad felet kan vara.

Mvh Peter


Vet en H-D åkare som fick fel efter tvätt. Då åkte startmotorn in under drift vilket small till. Kan vara värt att titta på. Annars är det nog så att det ligger vatten i tändhattarna. Prova och dra ur en tändhatt och kolla om den är fuktig.

björn
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Daytona Peter skrev:
Har precis varit och testat hojen igen. Det smäller fortfarande ur avgassystemet vid gasavdrag och det sprutar eld i samband med smällarna.
Min teori är att det kommit in fukt i tändsystemet på något sätt och att det mixtrat om tändningen på något sätt. Innan jag plockar ner hojen vill jag veta om NI har någon annan teori om vad felet kan vara.

Mvh Peter
Många hojar med slipon/bolton brukar väl smälla och kasta eld när man släpper av på gasen???
 

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
Mattias skrev:

Haha, kanske det.
Men nu är det löst iaf. Hittade en slang som inte satt i (se bilder). Satte i slangen och nu funkar det perfekt :tummenupp
Vet inte vad det är för slang men gissar på någon ventilation till ventiler eller något
 

Bifogat

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    125.5 KB · Visningar: 120
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    104.8 KB · Visningar: 108

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Daytona Peter skrev:
Haha, kanske det.
Men nu är det löst iaf. Hittade en slang som inte satt i (se bilder). Satte i slangen och nu funkar det perfekt :tummenupp
Vet inte vad det är för slang men gissar på någon ventilation till ventiler eller något

Kul att det ordnade sig. Men det var fan vad du tvättar dåligt :7peta
 

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
Bandit1200 skrev:
Kul att det ordnade sig. Men det var fan vad du tvättar dåligt :7peta


Hehe. Om det är fläckarna på ramen du menar så kan jag meddela att jag har gnott som en gnu för att få bort dom. Tror det är bensin som ergat fast.
Man ska inte skvätta sådant med slangen :huvet
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top