Tvättar ni av era visir under åktur ?

  • Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

blueslow

klaseh
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawazaki blå ZX12-R, gul ER6-N
Har en blöt microfiberduk i en burk fäst med buntband i styrhalvan, torkar vid behov även under färd.
Microfiberduken tvättas och kokas hemma vid behov.
Funkar kanonbra.
 

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
???
är det lite fuktigt i gräset kan man göra en klinsman på huvet så glider man på hjälmen en meter så vips är det rent o fint =) funkar även i högt gräs
 

unikum

skåning
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Tyringe
Hoj
gsx 1100 es -83
Får jag en stor jävla blaffa mitt i synfältet så stör det mig så mycket att jag stannar och tar bort det. I värsta fall med snusnäsduken om jag inte har annat. Men för det mesta så väntar jag tills jag kommer hem.
 

Dominator-Rocks

Guest
blueslow skrev:
2360816 Har en blöt microfiberduk i en burk fäst med buntband i styrhalvan, torkar vid behov även under färd.
Microfiberduken tvättas och kokas hemma vid behov.
Funkar kanonbra.

Gör du nån slags soppa på bugsen :va ?
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
torkar av det efter varje åktur med en våt trasa.
finns iget värre än att åka omkring med massa ohyra på visiret.
/Blommen
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Inför varje åktur så tvättar jag av visiret med vått papper. Sedan torkar
jag torrt med vanligt papper. Visst kommer det ju insekter och skit på visiret
under åkturen. Stannar man på ngt ställe och det är ordentligt skitet så tvättar jag av det då med, annars får visiret vara som det är till nästa tur.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Under körning låter jobbigt. Jag diskar det med diskborste och diskmedel vid varje mellanlandning.
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Alldrig under körning, tar loss det när jag kommit hem, mjukar upp skadedjuren med ljummet, rent vatten i diskhon. Därefter diskmedel och rengörning med handen på det lilla som finns kvar. Torkar tort med REN handuk.
Använder alldrig papper av något slag eftersom det blir "micro-repor"

Hmm, svårt att dissikera rengörnigsförfarandet mer än så här.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
För det mesta klarar man sig nog om man rengör hemma mellan turerna. Som flera tidigare nämnt gäller det att blöta bra innan man torkar. Brukar själv ta loss visiret och lägga det i blöt i ljummet vatten med lite tvål om det är riktigt skitigt. Resten av hjälmen dränker man ju inte gärna utan jag brukar blöta hushålls- eller wc-papper och lägga på en stund medan man tvättar visiret. Sedan är det bara att torka av hjälmen också. Att vaxa hjälmen nu och då underlättar mycket.

Sedan kan jag ju ge ett tips för längre turer. Då vi kom hem från Baltikum tidigare i sommar och skulle köra sista 500 km etappen från Helsinfors hem var det helt enormt mycket kryp i luften. Vi startade från H:fors hamn någon gång kring kl. 19.00 på kvällen så det var svar och fuktig kvälls- / nattluft vi körde i. Tempot var väl inte sådär jättelungt precis...:rolleyes: så det blev en del döda smådjur på visiren. Gissa om vi var glada över att en i sällskapet hade med sig fönsterputs på spray (det vita skummet). Ett tag såg man inget då man kört 50 km sedan senaste putsning, har aldrig varit med om liknande...

Bäst av alla klarade sig en med Blackbird och touringvisir som till på köpet är typ 170cm...han hade nästan inget på hjälmen, dock såg hojjen inte trevlig ut...:)
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Kommer ihåg den tiden då man hade moppe.
Då körde man nästan varje tur utan visir och fick alldrig problem med flugor å annat skit, Sedan första turen med övningskolan sa killen till mej att stänga visiret å alltid ha den nere vid körning,Min uppfatning då var vilken idiot.Men nu förstår jag vad han menade. Sjukt vad man blir:kulspruta i bland av dessa mygg,flugor,stenar,grus
 

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Köping
Hoj
CBR 600RR
blueslow skrev:
2370651 Svårt att röka samtidigt med strut, hela struten blir full med rök och då ser man inget :D :D :D

Kan inte vara så bra om det kommer någon sparv och torpederar ena ögat på en heller:D
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Dominator-Rocks skrev:
2357545 Tja..

Faan vad jag hatar :mad: alla dessa kryp som smetar ner mitt visir, räcker med en mils körning helst framåt kvällen så är visiret kladdigt och jävligt, dessutom har jag en ful ovana att försöka gno den dem med handsken vilket bara förvärrar såklart :mad: :mad:

Hur gör ni ?

1. Skiter i bugsen, gnor den dem när ni kommer hem
2. Spottar på visiret gnor av det med buffen
3. Har med våtservetter
4. Annat nämligen..........

Handskarna såklart, blir lika förvånad varje gång det blir ännu värre
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Självklart vaskar jag av visiret när det blivit igengrott.

På sommaren är det de f-e insekterna, och på vintern saltslasket som får visiret att gro igen. Att åtgärda det är dock enkelt, det är ju bara att svänga in på en mack och gå in på toaletten och tvätta visiret vid handfatet. Sådana åtgärder får man göra flera ggr om man kör en rejäl dagstur. Nu i höstas när jag körde hem från Österrike fick jag stanna och tvätta visiret fyra gånger, nåja, det blev ju ändå cirka 40 mil mellan tvättarna.

Vintertid har jag med mig en flaska med vatten utblandat med lite T-sprit (för frysskyddets skull). Det händer nämligen att man måste stanna ganska brådstörtat och tvätta om man fått en rejäl moddusch....:gnissla
/Marie
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top