Tvättråden

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Skriv dina bästa tips för att få hojen ren här!
Mina är att använda tandborste för att få rent i skrymslen samt att stoppa en gammal biltvättsvamp i luftintaget för att inte få in vatten.

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
När jag tvättat av hojjen tar jag kompressorn och blåser bort vattnet, det blir galet bra och snustort=) det tar ju hur lång tid som helst med ett sämskskinn (stavning??)

blås inte för nära bara =)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
JiMpA skrev:
När jag tvättat av hojjen tar jag kompressorn och blåser bort vattnet, det blir galet bra och snustort=) det tar ju hur lång tid som helst med ett sämskskinn (stavning??)

2 wipe offs med äkta sämsskinn så är den torr

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Kärsher fälgtvätt, tjär- och asfaltslösare och Turtles insect remover är tre saker jag inte klarar mig utan.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
General E skrev:
Skriv dina bästa tips för att få hojen ren här!
Mina är att använda tandborste för att få rent i skrymslen samt att stoppa en gammal biltvättsvamp i luftintaget för att inte få in vatten.

Jobbets rekondhall med tillhörande medel och vätskor gör inte precis
ont när det är dags för en "duvning".... :)

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Turtle insektsremover, avfettning på bakfälg, shampoo, vatten och waxitwet från turtle. Torkar efteråt med skinn! Kanonresultat och går fooort!!! :tummenupp

sandstream

Guest
Benke skrev:
Turtle insektsremover, avfettning på bakfälg, shampoo, vatten och waxitwet från turtle. Torkar efteråt med skinn! Kanonresultat och går fooort!!! :tummenupp
Är waxitwet något att ha om man jämför med tex Sonax Hårdvax?
JiMpA skrev:
då e du duktig.. men det blir fortfarande inte snustorrt, det blir det med kompressor!
Nä, man behöver inte vara duktig för att få det torrt med två drag.

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
sandstream skrev:
Är waxitwet något att ha om man jämför med tex Sonax Hårdvax?
Nä, man behöver inte vara duktig för att få det torrt med två drag.

Waxitwet är en underhållsvax som för att få ett bra resultat kräver att du har vaxat ordentligt innan. Har du gjort det kan du använda waxitwet lite då och då när du tvättar för att behålla nden nyvaxade glansen längre.

Provade waxitet på exets bil som inte var vaxad innan och den såg inte alls bra ut efteråt.... Den var iofs röd och ganska oxiderad... men genväg senväg var det i alla fall då....

sandstream

Guest
Bas_Rutten skrev:
Waxitwet är en underhållsvax som för att få ett bra resultat kräver att du har vaxat ordentligt innan. Har du gjort det kan du använda waxitwet lite då och då när du tvättar för att behålla nden nyvaxade glansen längre.
Sprutar man på det när ytan är blöt och torkar av med ett sämskskinn?

Spaced

Speed Triple
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
Triumph Speed Tripple -08
Brukar använda Flickvän, brukar funka bäst och man kan få flickvän att gör om det om det inte bli bra :)

Bas_Rutten

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
sandstream skrev:
Sprutar man på det när ytan är blöt och torkar av med ett sämskskinn?

Ja, jag vill minnas att det var så. Det var i alla fall Turtle Waxitwet som jag provade. Det funkar superbra om ytan vart vaxad hyfsat nyligen.

Spaced skrev:
Brukar använda Flickvän, brukar funka bäst och man kan få flickvän att gör om det om det inte bli bra :)

Kan funka om man inte är lite lägre stående än en toffel... d.v.s. en filtsula... Inte för att jag är det, men jag har hört talas om och läst om andra.... :rolleyes:

sandstream

Guest
twinner skrev:
YES!! gör undeverk....tar bort allt skit.
Snackade med en gubbe som hade ett helt stall med bilar för bröllop och liknande och han tvättade alla sina bilar med YES :hihi

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
JiMpA skrev:
då e du duktig.. men det blir fortfarande inte snustorrt, det blir det med kompressor!

Tillräckligt torrt för att inte lämna fläckar!

Du vet väl att ett sämsskinn ska dränkas i vatten och sedan vridas ur innan det används?

Bas_Rutten

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
sandstream skrev:
Snackade med en gubbe som hade ett helt stall med bilar för bröllop och liknande och han tvättade alla sina bilar med YES :hihi

YES innehåller tensider eller vad f-n det heter och vad jag har hört från rekondfolk på mitt gamla jobb (bilfirma) var att diskmedel och allrengöringsmedel och dylikt kan skada vissa lacker på sikt... Exakt vad det innebär o.s.v. har jag inte kollat upp utan nöjde mig med det... .

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Prova med vanlig såpa. Lägg på direkt på svampen och tvätta som vanligt.
Går lekande lätt att få bort flugor och annan skit + att det är billigt

Bas_Rutten

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
JiMpA skrev:

det kan bli oljedimma från kompressorn... och det vill man ju inte ha på sin nytvättade pärla.... :7peta

Jag tycker bäst om att skinna..... :hihi Inte så tvetydigt....

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0