Två MC-händelser mellan Stockholm-Borlänge med frågor.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
vet man då att man alldrig i helvetet får behålla kortet stannar du då.

Då får man väl göra en situations och risk bedömning.

Går det att relativt lätt dra ifrån så man kan göra det till en relativt kort och odramatisk jakt så är det kanske inte så konstigt om många väljer det alternativet.

Men ju längre och hetsigare jakten blir, desto större risk att något går snett.
Visst vill man undvika att bli av med körkortet, men är det värt att dö för?

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Du har fel, polaren ska sitta i augusti, Första gången 225 km böter, indraget körkort 9 månader 90 väg, andra gången med indraget körkort 70 väg 198km en lakris macka lagd samt bak slang, överrumplad när han skulle in på macken för att tanka, uppmätt, filmat och klart. Kryssade dessutom igenom trafiken, han fick 2 månader. Han byter nog gärna imot 4000 i böter och 8 månaders indraget kort. Snacka på ni....

Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Då får man väl göra en situations och risk bedömning.

Går det att relativt lätt dra ifrån så man kan göra det till en relativt kort och odramatisk jakt så är det kanske inte så konstigt om många väljer det alternativet.

Men ju längre och hetsigare jakten blir, desto större risk att något går snett.
Visst vill man undvika att bli av med körkortet, men är det värt att dö för?

Nä det är klart , man får kolla läget....

Jimmy

Guest
Du har fel, polaren ska sitta i augusti, Första gången 225 km böter, indraget körkort 9 månader 90 väg, andra gången med indraget körkort 70 väg 198km en lakris macka lagd samt bak slang, överrumplad när han skulle in på macken för att tanka, uppmätt, filmat och klart. Kryssade dessutom igenom trafiken, han fick 2 månader. Han byter nog gärna imot 4000 i böter och 8 månaders indraget kort. Snacka på ni....
Utan att värdera för/emot är jag lite nyfiken på det sammanlagda straffvärdet på de punkter han stod åtalad för. Någon punkt kanske ogillades och sedan lite av den berömda straffrabatten? Övervägdes fotboja och samhällstjänst? Varje mål är unikt så, som sagt, lite nyfiken blir jag!

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

Det är klart det blir skillnad om man kör som en idiot med redan indraget körkort, då bevisar man ju en extremt stor brist på vettigt omdöme. Eftersom indraget körkort och böter då uppenbarligen inte hjälper så är det väl inte konstigt om andra åtgärder måste vidtas.

Men ja, jag känner till fall där det varit betydligt mer inblandat än hög hastighet och att köra ifrån snuten, där påföljderna ändå inte blivit mer en lång tids indraget körkort och böter, så fängelse är fortfarande inte en självklarhet.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja du kanske måste ha ett körkort i tjänsten, svårt att räkna ut för dig kanske...

- - - Updated - - -

Inte???

Wow.. hårt..
Är man beroende av körkort i tjänsten och riskerar det genom att uppföra sig som ett blockmongo i trafiken så är man nog inte så överdrivet smart.

Men för all del, det kanske är som du säger! Att jag inte förstår!?!

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Kan väl tycka att personen i fråga får skylla sig själv helt och hållet och inte mycket att gnälla över.

Sedan låter det lite märkligt att om man har indraget körkort men man är ute och kör iallafall, är det då inte rent ut sagt korkat om man kör på det sättet? Har han alla hästar hemma?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Som sagt så hänger det på omständigheter och tidigare dumheter. Finns folk som åkt dit på ganska rejäla fortkörningar här på forumet några gånger utan mer än böter. Anekdot är inte data, och utan data får man ingen statistik.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Nu har du nog inte berättat hela sanningen...?:fakta
Vad fanns det mer i ryggsäcken?:crash

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Wow.. hårt..
Är man beroende av körkort i tjänsten och riskerar det genom att uppföra sig som ett blockmongo i trafiken så är man nog inte så överdrivet smart.

Men för all del, det kanske är som du säger! Att jag inte förstår!?!

Vem har sagt något om att vara smart , du undrade varför folk överhuvudtaget tog ett kort om man kör för fort och vad allt det nu innebär. Åk ner och fika med gubbarna nu ditt testikel tryne :rofl du låter som att du gick i femte klass Wow... hårt. Ni är så förbannat dumma att ni inte fattar att man retar er och driver med er, ja jag tycker det är kul ibland och för att kolla hur intelligenta faktiskt är. Och ja han har åkt dit en gång tidigare och fick då ta om kortet helt då han körde som ett vildsvin igenom tätbebyggt område och kraschade, det lägger dom antagligen med i bedömningen.

Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Utan att värdera för/emot är jag lite nyfiken på det sammanlagda straffvärdet på de punkter han stod åtalad för. Någon punkt kanske ogillades och sedan lite av den berömda straffrabatten? Övervägdes fotboja och samhällstjänst? Varje mål är unikt så, som sagt, lite nyfiken blir jag!

Han fick ansöka om fotboja dock så orkade han inte med att frivården skulle komma och kolla till honom oannonserat. Han var då desutom tvungen att tala om för sin arbetsgivare vad som hänt för han måste jobba, sen hem för att inte få gå ut. Så han tog tjänst ledigt istället, man får tydligen tre månader på sig innan man ska avtjäna sitt straff. Jag vill tillägga att han fick ta om sitt kort en gång tidigare då han körde som en dåre igenom tättbebyggt område och kraschade , ingen annan kom till skada. Det här tog dom väll med i sin bedömning och tyckte att han skulle få sig en tankeställare, jag tar honom inte i försvar och jag tyckte att han var korkad som inte tog fotboja. Grov vårdslöshet I trafiken, framkallande av fara, samt att dom försökte få honom för våld mot tjänsteman då han skulle varit stökig när dom grep han. Detta ogillades rätten tyckte att han inte varit så pass stökig så att det var befogat att döma Han om för det. Jag har frågat varför han inte tog bojan och det är för att hans chef ställde upp förra gången han fölorade kortet och fick ta om det. Han har en annan tjänst nu så han behöver inte kortet.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Åk ner och fika med gubbarna nu ditt testikel tryne :rofl du låter som att du gick i femte klass Wow... hårt. Ni är så förbannat dumma att ni inte fattar att man retar er och driver med er, ja jag tycker det är kul ibland och för att kolla hur intelligenta faktiskt är.
Jahaaaa, du skåjjade???
Nu tjenner jag mej rikCtitt duMm :gråta

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Vem har sagt något om att vara smart , du undrade varför folk överhuvudtaget tog ett kort om man kör för fort och vad allt det nu innebär. Åk ner och fika med gubbarna nu ditt testikel tryne :rofl du låter som att du gick i femte klass Wow... hårt. Ni är så förbannat dumma att ni inte fattar att man retar er och driver med er, ja jag tycker det är kul ibland och för att kolla hur intelligenta faktiskt är.

Så bra det verkar gå!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Han fick ansöka om fotboja dock så orkade han inte med (orkade inte...? stackars liten!) att frivården skulle komma och kolla till honom oannonserat. Han var då desutom tvungen att tala om för sin arbetsgivare vad som hänt för han måste jobba, sen hem för att inte få gå ut. Så han tog tjänst ledigt istället, man får tydligen tre månader på sig innan man ska avtjäna sitt straff. Jag vill tillägga att han fick ta om sitt kort en gång tidigare då han körde som en dåre igenom tättbebyggt område och kraschade , ingen annan kom till skada. Det här tog dom väll med i sin bedömning och tyckte att han skulle få sig en tankeställare, jag tar honom inte i försvar och jag tyckte att han var korkad som inte tog fotboja. Grov vårdslöshet I trafiken, framkallande av fara, samt att dom försökte få honom för våld mot tjänsteman då han skulle varit stökig när dom grep han. Detta ogillades rätten tyckte att han inte varit så pass stökig så att det var befogat att döma Han om för det. Jag har frågat varför han inte tog bojan och det är för att hans chef ställde upp förra gången han fölorade kortet och fick ta om det. Han har en annan tjänst nu så han behöver inte kortet.
Det känns bra att din polare sitter bakom galler ett tag. För honom vill man inte möta när man är ute och kör. Kommer han att fatta något tror du, eller vore det bäst för oss alla om han blev förvisad till någon öde ö - helt utan vägar?

225 på 90-väg och 198 på 70-väg? Det är ju riktigt ... obegåvat! Kör man 200+ på 70-väg är ju oddsen att man skall dö - eller döda någon annan - väldigt stora.

EDIT: Eller trollar du bara nu, Lillen?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1. Jag har varit med om det två gånger. Gått åt ut åt högersidan och släppt förbi polisen.
Som har ett brådskande ärende och försvunnit i fjärran. :) #
Tänkt andra gången: Fy f-n för att behöva köra på det sättet i jobbet. :gråta

2. Har jag aldrig haft problem med. Så det är nog ovanligt !

# Första gången trodde jag de skulle plocka av mig vid nästa avfart och så skulle det vara några månader utan KK.
Men som sagt polisen var ute på nått viktigt uppdrag.
Chefens order går alltid först !

Last edited:

Jimmy

Guest
Han fick ansöka om fotboja dock så orkade han inte med att frivården skulle komma och kolla till honom oannonserat. Han var då desutom tvungen att tala om för sin arbetsgivare vad som hänt för han måste jobba, sen hem för att inte få gå ut. Så han tog tjänst ledigt istället, man får tydligen tre månader på sig innan man ska avtjäna sitt straff. Jag vill tillägga att han fick ta om sitt kort en gång tidigare då han körde som en dåre igenom tättbebyggt område och kraschade , ingen annan kom till skada. Det här tog dom väll med i sin bedömning och tyckte att han skulle få sig en tankeställare, jag tar honom inte i försvar och jag tyckte att han var korkad som inte tog fotboja. Grov vårdslöshet I trafiken, framkallande av fara, samt att dom försökte få honom för våld mot tjänsteman då han skulle varit stökig när dom grep han. Detta ogillades rätten tyckte att han inte varit så pass stökig så att det var befogat att döma Han om för det. Jag har frågat varför han inte tog bojan och det är för att hans chef ställde upp förra gången han fölorade kortet och fick ta om det. Han har en annan tjänst nu så han behöver inte kortet.
För att då rekapitulera en smula, det är väldigt ovanlingt att ett maxstraff för en enskild händelse utdöms. Förutsatt att allt annat är grönt. Dvs, om man bara ser till hastighetsöverträdelse ELLER upprepad olovlig körning, dvs grov, kommer inte ett maxstraff dömas ut, snarare mer böter och en kraftigt tilltagen spärrtid, vanligen över 12 mån vilket innebär krav på nytt förarprov. Det är så skalan funkar, rätt eller fel, inte min sak att avgöra.
I detta fallet, så som du beskrivit tycker jag det var osmart att välja anstalt före boja men alla gör vi våra val!

Dags för en kall öl, glad midsommar på er alla internetzkrigare därute!:tungan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...