Tvåtaktare ryker mycket

Gick med
14 May 2011
Min Jawa 350 tvåtaktare ryker ganska mycket, jag har blandat 2% olja. Jag har mest kört runt väldigt lugnt på låga varav, nästan tomgång

När jag blandar 2 % av samma olja i moppen eller röjsågen eller nåt annat så tycker ja inte att dom ryker så mycket men dom körs ju på fullvarv.

Är varvtalet orskaken eller kan det va nåt annat som göra att det ryker

taskig förbränning- kommer inte upp i temp så att oljan förbränner. eller att det läcker in från växellådan- kolla den o ha koll, är det ok där så börja fresta grejorna lite:D

//jj

Den måste få upp arbetstemp, sen bör den ryka mindre. All mina tvåtaktare ryker rejält då de är kalla.

Kollar man instruktionsboken till 2T trial-hojar så rekommenderas ju 1,3% iblandning.
Misstänker väl för att dom bara varvar högt i väldigt korta perioder, dvs det blir bara lite snabbt upp i varv och sen ner igen.

Någon annan mer 2taktskunnig får ju gärna svara, men jag blev självförvånad när jag kollade runt just på Trial maskiner att det var mindre olja än de "vanliga" 2%.

Jag tror inte du ska köra på mindre än 2%. Det är väl stor chans att du har fullt med gammalt oljeklägg i ljuddämparna. En fullgasrepa på en kilometer eller två brukar rensa upp det ganska bra.
Vill man vara snäll mot motorn kan man ju plocka ur insatserna och tvätta/bränna rent skiten.

Testa 2-taktsolja för utombordare, den är designad för bättre förbränning

X2 de är bästa metoden att få bort rök på lågtrimmade motorer. Tvåtaktsolja för båtmotorer förbränns tidigare de har lägre flamtemp så de gör även smörjjobbet bättre på lågtrimmade motorer som Javan är. Jag rek att köpa marin vers av Aspen för den ryker än mindre och luktar gott (friterad bläckfisk).
Annan orsak till rök är om förgasarna är onödigt fett bestyckade då ryker de som själva s...n

Ut och gasa! Är uppvuxen med tvåtakts-saabar. Kommer ihåg att när farsan legat och fisåkt och skulle köra om någon annan bil så växlade han ner och drog på. Kan lugnt säga att bilen bakom försvann i dimman.
Det var samma sak på den separatsmorda saab monte carlon han hade. Man måste blåsa rent dom ibland.:D

Ja den funkar men man vet aldrig hur rökbenägen den är trotts att de är en utombordsolja. Aspen marin tvåtaktsolja är däremot väldigt trevlig att åka med. Den är för de första en av de bästa oljena för motorn och ryker lite.

Den här ska Aspenoljan ska du köpa om du vill ha bästa tänkbara resultat samt de lilla den luktar är liknade matlagning. De finns massor av återförsäljare av den oljan oftast hos trädgårdsmaskin/motorsåg/röjsåg/båtmotor försäljare.

http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_Outboardolja

Ja den funkar men man vet aldrig hur rökbenägen den är trotts att de är en utombordsolja. Aspen marin tvåtaktsolja är däremot väldigt trevlig att åka med. Den är för de första en av de bästa oljena för motorn och ryker lite.

Den här ska Aspenoljan ska du köpa om du vill ha bästa tänkbara resultat samt de lilla den luktar är liknade matlagning. De finns massor av återförsäljare av den oljan oftast hos trädgårdsmaskin/motorsåg/röjsåg/båtmotor försäljare.

http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_Outboardolja

Nu ser jag att det står att den är till för vattenkylda 2 taktare, Jawan är ju luftkyld men det spelar ingen roll antar jag?

undrade ju ett tag värför bilar håller avstånd till min tzr 250...

dom har inte gjort det när ja kört 4 takt...

bara fördelar :D

undrade ju ett tag värför bilar håller avstånd till min tzr 250...

dom har inte gjort det när ja kört 4 takt...

bara fördelar :D

Till vassare hojar snöskotrar så är Torco Maxima överlägset bäst i lite rök och lukt samt minst farlig att inandas. För några år sedan va de enda tvåtaktsoljan man fick köra vid inomhus cross i USA. Jag har kört den en hel del i min Thundercatt 1000cc på över 200hk och 9300rpm för den blandar jag hårt 4% i tank så den bolmar en hel del med vissa oljer! Jag har inte sett några nackdelar med motorskada eller dylikt.

Är du helt 100 på blandförhållandet då? Ifall hojen stått en tid kan ju en del bensin dunsta, men oljan däremot blir ju kvar... Sen häller du på fräsch soppa och blandar i 2% olja, men det som var kvar i tanken innehåller tack vare avdunstningen kanske mer än så vilket medför att du har mer än 2% olja i tanken totalt sett. Kan ju vara en möjlig förklaring :)

Går inte vattenkylda 2t-utombordare med betydligt lägre temp än motorcykelmotorer? Är ju extremt oftast lägre effektuttag per motorvolym, och det torde väl avspeglas i hur oljan är uppbyggd. :va

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick