Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
Championship- All Japan Roadrace Championship
   Category - GP125
   Bike : MOTO3 ( PLOT - GP-MONO Modified)
   Rider - Hideyuki Nakajo

Best result - 4th ( 125GP ) 7th event in Suzuka

Nakajo was the only PLOT in 125 GP, competing with
   2 stroke 125cc.
   At the 1st lap he was on the top for a time.
   The evolution of 7C MOTO3 (PLOT) was evident.

är nog bra snurr på testcyklarna iaf.... men är nog massa service på dem

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad är det för detaljer jag inte känner till? :va
Tycker jag läst allt det mesta om den nya moto 3 klassen som finns att tillgå.
Bemöt vad jag skriver istället för att komma med tarvliga kommentarer tardo.

Då föreslår jag att du sätter dig och räknar lite på effekt/vikt....

Dagens 125gp cyklar som är bäst i SM har +50hk, i VM har de ett par till. En Honda CRF 250 i MX-VM utförande har 45hk och då väger motorn 10kg mer än en 125GP.

Kort sagt den väger 10kg mer och har 10hk mindre än befintliga cyklar. Snabbare jo men tjena....

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Då föreslår jag att du sätter dig och räknar lite på effekt/vikt....

Dagens 125gp cyklar som är bäst i SM har +50hk, i VM har de ett par till. En Honda CRF 250 i MX-VM utförande har 45hk och då väger motorn 10kg mer än en 125GP.

Kort sagt den väger 10kg mer och har 10hk mindre än befintliga cyklar. Snabbare jo men tjena....

Jo har tittat lite på vikt effekt förhållandet. Visst ser det ut som om 2 takt har stor fördel. Men 4 takt har ofta bredare effekt kurva vilket kan göra att mer hk kommer ner i backen under ett varv. Ska bli spännande och se vad det blir för varv tider när det blir tävlingar.

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Fast en Moto3-hoj kommer knappast ha en skruv gemensamt med en 250cc 4t gathoj. Se bara på 125GP-hojarna nu eller MotoGP och Moto2-hojarna, de har ingen motsvarande gatversion. Varför tror du att Moto3 skulle vara annorlunda?

Tyvärr har du nog rätt.
Med tanke på att motorerna bara får kosta 10 tusen euro och det förhoppningsvis kommer finnas ett antal fabrikat som ska leverera motorer är nog chansen för liknande motorer i gatuvariant inte fullständigt otänkbar.

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Det borde bli lite som hyrcart, även en sådan går att ha hjälpligt kul med om man är lite påstruken och inte har nåt annat tillhands.
Jordfräsmotor, ett par beer innanför västen o kanske en polare bakpå kunde kanske bli en bra racingklass, frågan är bara om det funkar i VM!?

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Championship- All Japan Roadrace Championship
   Category - GP125
   Bike : MOTO3 ( PLOT - GP-MONO Modified)
   Rider - Hideyuki Nakajo

Best result - 4th ( 125GP ) 7th event in Suzuka

Nakajo was the only PLOT in 125 GP, competing with
   2 stroke 125cc.
   At the 1st lap he was on the top for a time.
   The evolution of 7C MOTO3 (PLOT) was evident.

är nog bra snurr på testcyklarna iaf.... men är nog massa service på dem
Jag tror inte man kan tvivla på att det blir grym racing med så lika cyklar. Det enda som är lite trist är ju att det blir väldiga begränsningar i vikt/effekt förhållande om man jämför med 125cc tvåtakt.

Men sålänge det blir grym och tät racing spelar det egentligen ingen större roll.

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
jo riktig räcer som riktig räcer, dock har jag råd att hålla igång en "skapligt" konkurranskraftig 2 taktare

Men en trimmad 250 fyrtaktare som varvar 14-15000 rpm har jag inte en ärlig chans att serva så den håller tyvärr

där faller det för mig med 4 takts myggmotorer, men moto3 kommer vara skitkul å se i vm

MC Doktorn

Guest
Det ryktades om att Moto3 hojarna redan är i nivå med 2T GP tidsmässigt.

Kanske toppeffekten inte är allt trots allt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det blev bara nästan så nattsvart som jag misstänkt...

Topp cylinder och kolv är av samma spec som crossmotorn vid måttlig trimmningsgrad medan vev och block verkar vara special. Det lär ivf bli lätt att bygga sig en egen NSF på ett RS125 chassie och en crossmotor och ändå hänga med om man har ett stort reservdelskonto....

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det blev bara nästan så nattsvart som jag misstänkt...

Topp cylinder och kolv är av samma spec som crossmotorn vid måttlig trimmningsgrad medan vev och block verkar vara special. Det lär ivf bli lätt att bygga sig en egen NSF på ett RS125 chassie och en crossmotor och ändå hänga med om man har ett stort reservdelskonto....

Ser ut som dom tagit RS125R växellådan med rakt över till den hojen.

Med tanke på att dom kommer ta 20.000 euro + moms på den där så lär nog dom flesta bygga egna..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Om den så hade kostat en spottstyver och haft 100 Hk på hjulet hade en del ändå gnällt, den har ju tvåtakter för mycket...

Tror Moto3, precis som Moto2, kommer att ge spännande race där mer än ett par stycken har chans att vinna :)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om den så hade kostat en spottstyver och haft 100 Hk på hjulet hade en del ändå gnällt, den har ju tvåtakter för mycket...

Tror Moto3, precis som Moto2, kommer att ge spännande race där mer än ett par stycken har chans att vinna :)

Dom flesta som kör racing i 125GP skiter totalt i vad motorn har för takter. Dom är intresserade av sporten roadracing och har oftast ett intresse för att lära sig mer om tekniken bakom tävlingsredskapet. Den typen av förare kunde lika bra ha kört vad som helst innom roadracing eller sysslat med annan idrott. Att sen andra typer av förare inte förstår sig på dom är inte deras fel..

Problemet med Hondas nya hoj är att den är baserad på så mycket "gamla" delar och att man iom en 4-taktsmotor mer än dubblerat priset!? Hur gör dom roadracing attraktivt för en förarkundkrets som börjar på 12-13 år i nationella serier när priset gått upp från 95.000 sek (priset 2008 på en RS125R av Svenska Honda) till 230.000 sek (riktpris 2011 NSF250 20.000 euro + moms) på en tävlingsmaskin?

Man gör inte roadracing bättre utan bara dyr och man använder dållig hype som inte har någon backup om att man nu gjort något bra. Bara den som gjort reklamen för den där hojen hade nog noll koll. "Nu har vi förbättrat hojen med titanventiler" hu!? :va Honda har tom sökt patent på sin dragning av avgasröret. Allt för att man inte ska kopiera det för att bygga egna hojar. :brinnerup Att man säger att det är bra är ju för att dom kommer tjäna pengar på den.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Axxexs: Vad kommer att skilja den hoj som "vem som helst" kan köpa för ca 230K och den som kommer att köras i Moto3 ihop med MotoGP?

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS

japp och for manga ar det precis tvart om. dom skiter i att de nya hojarna ar dyrare, tyngre , mer svarmekade. Den har ju ratt antal takter...

Dom flesta andra skiter i, som Axxexs beskriver ovan, hur manga takter hojen har..

:)

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Dom flesta som kör racing i 125GP skiter totalt i vad motorn har för takter. Dom är intresserade av sporten roadracing och har oftast ett intresse för att lära sig mer om tekniken bakom tävlingsredskapet. Den typen av förare kunde lika bra ha kört vad som helst innom roadracing eller sysslat med annan idrott. Att sen andra typer av förare inte förstår sig på dom är inte deras fel..

Problemet med Hondas nya hoj är att den är baserad på så mycket "gamla" delar och att man iom en 4-taktsmotor mer än dubblerat priset!? Hur gör dom roadracing attraktivt för en förarkundkrets som börjar på 12-13 år i nationella serier när priset gått upp från 95.000 sek (priset 2008 på en RS125R av Svenska Honda) till 230.000 sek (riktpris 2011 NSF250 20.000 euro + moms) på en tävlingsmaskin?

Man gör inte roadracing bättre utan bara dyr och man använder dållig hype som inte har någon backup om att man nu gjort något bra. Bara den som gjort reklamen för den där hojen hade nog noll koll. "Nu har vi förbättrat hojen med titanventiler" hu!? :va Honda har tom sökt patent på sin dragning av avgasröret. Allt för att man inte ska kopiera det för att bygga egna hojar. :brinnerup Att man säger att det är bra är ju för att dom kommer tjäna pengar på den.
Håller med,
Hoppas och tror klassen kommer att bli klart billigare, finns många andra som kan tillverka bra hojar till klart vettigare priser ;)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Det var precis såna som dig jag tänkte på :D

:)

Och vem/hurdana ar sadana som jag? Det anda du har gjort hitintills ar att mala upp en bild av dig sjalv.

Personligen gillar jag den nya motorn, men tyvarr blir det nog for svart och for dyrt for amatorer. Darmed kommer troligtvis racing med den har typen av maskiner forsvinna mer och mer, i alla fall inom overskadlig framtid :(

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det kommer aldrig att bli som för, 2 takt vs 4 takt är som bra Whiskey vs dåligt Whiskey, ingen riktig känsla helt enkelt. Slidmatning, bestycka förgasare, springstart.
Honda NSR500
800px-Honda_NSR500_engine_front_Honda_Collection_Hall.jpg

• Gilla
Reaktioner: R2
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha