arv skrev:'Min gamla' körskolelärare hällde alltid en skvät TTS (tvåtaktsolja) i sina
körskole hojar (XJ 600). Han sa att det smörjde bättre,
Flummo skrev:Ett ganska effektivt sätt att smörja diverse grejer i bränslesystemet. På bilar funkar det exempelvis utmärkt för att smörja insprut, bränslepumpar och liknande, och förgasare klagar ju inte heller.
Jag använder ett medel som heter IC till min gamla bil (740 -86)Honken skrev:Det där är en sån där gammal sanning som alla tillverkare av moderna (svindyra)tillsatsmedel för smorsel och rengöring av bränslesystem lever på... Finns ingen anledning att hälla i sånt idag då modern bensin redan innehåller tillsatser som tillgodoser alla normala behov!
triple skrev:okej, är det någon som VET?!
Den enda anledningen att man inte skulle ha något i soppan som egentligen är bra för motorn skulle vara att det ger högre utsläpp. Så om det ger högre utsläpp kan det vara bra. Ger det högre utsläpp?? någon som vet?
BMW R90s skrev:Jag använder ett medel som heter IC till min gamla bil (740 -86)
Innan jag började med det var det ständiga problem med igensatta
insprutmuntycken.
På den gamla ''goda'' tiden fanns det bly i bensinen som smorde
ventilsäten mm, dagens bensin är mycket torrare.
Jag tror bensinen idag innehåller något slags salt som ska ha en kylande inverkan på motorn, men det sätter sig som ett fint mjöl i insprutningsystem
Sedan jag började med tillsatsmedel så har jag inte haft problem med igensatta spridare! Sedan om det beror på bränslet eller något annatHonken skrev:Det kylande salt du pratar om antar jag är det tillsatsämne man häller i gamla motorer som kräver blyad bensin detta finns inte i blyfri bensin. Moderna motorer (inkl din 740) har ventiler och ventilsäten i andra material som inte behöver bly som kylning (finns säkert andra här som kan mycket mer om sånt) Att spridarna sätter igen av vanlig soppa tycker jag låter väldigt skumt och skulle nog kunna ha andra förklaringar än bränslet...
Edit: Tillsatsämnet består av Kalium
Finns väl ingen olja som tål förbränningstemperaturen i motorn ??TomK skrev:Man ska använda en bra tvåtaktsolja som inte förbränns, utan som bara sköljer igenom motorn.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|