Tvåtaktsolja i fyrtaktsmotor?

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
'Min gamla' körskolelärare hällde alltid en skvät TTS (tvåtaktsolja) i sina
körskole hojar (XJ 600). Han sa att det smörjde bättre,

:va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja man häller i en skvätt 2-takts olja i soppan på fyrtaktare för att smörja trottlar och dyligt.

Vet dock inte varför han gjorde det på en xj 600 då den har vakumförgasare :va

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Vakumförgasare, ja.
Men den har likväl trottlar, fast dom styrs med vakum.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Ett ganska effektivt sätt att smörja diverse grejer i bränslesystemet. På bilar funkar det exempelvis utmärkt för att smörja insprut, bränslepumpar och liknande, och förgasare klagar ju inte heller.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Flummo skrev:
Ett ganska effektivt sätt att smörja diverse grejer i bränslesystemet. På bilar funkar det exempelvis utmärkt för att smörja insprut, bränslepumpar och liknande, och förgasare klagar ju inte heller.

Riskerar man inte att sota igen motorn då?

Aldrig hört nåt liknande, och vad är en skvätt? Typ en kapsyl i 10liter eller 1dl i 1liter...

???

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Det där är en sån där gammal sanning som alla tillverkare av moderna (svindyra)tillsatsmedel för smorsel och rengöring av bränslesystem lever på... Finns ingen anledning att hälla i sånt idag då modern bensin redan innehåller tillsatser som tillgodoser alla normala behov!

jordan

tusenkonstnär
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
diverse
En gammal STP trend är pase nu tror jag håller med Henkan bensinen har allt man behöver i dag + ett jävla högt pris.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
okej, är det någon som VET?!

Den enda anledningen att man inte skulle ha något i soppan som egentligen är bra för motorn skulle vara att det ger högre utsläpp. Så om det ger högre utsläpp kan det vara bra. Ger det högre utsläpp?? någon som vet?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Honken skrev:
Det där är en sån där gammal sanning som alla tillverkare av moderna (svindyra)tillsatsmedel för smorsel och rengöring av bränslesystem lever på... Finns ingen anledning att hälla i sånt idag då modern bensin redan innehåller tillsatser som tillgodoser alla normala behov!
Jag använder ett medel som heter IC till min gamla bil (740 -86)
Innan jag började med det var det ständiga problem med igensatta
insprutmuntycken.
På den gamla ''goda'' tiden fanns det bly i bensinen som smorde
ventilsäten mm, dagens bensin är mycket torrare.
Jag tror bensinen idag innehåller något slags salt som ska ha en kylande inverkan på motorn, men det sätter sig som ett fint mjöl i insprutningsystem

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
triple skrev:
okej, är det någon som VET?!

Den enda anledningen att man inte skulle ha något i soppan som egentligen är bra för motorn skulle vara att det ger högre utsläpp. Så om det ger högre utsläpp kan det vara bra. Ger det högre utsläpp?? någon som vet?

Då jag jobbade på en av dom stora bensinkedjorna i sverige för några år sen kom denna diskussion upp då och då med kunderna så vi beslutade oss för att kolla upp detta med ett av de företagets "experter" på ämnet och enligt honom fanns allt som behövdes i bensinen och han nämde då ingenting om att ev tillsatser skulle ge högre utsläpp... att man i sin tur inte fick berätta detta för kunderna var givetvis av marknadsskäl :D

Det man tagit bort för att minska utsläppen är givetvis blyet men detta ersätts med en tillsats för de motorer som kräver detta...

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
BMW R90s skrev:
Jag använder ett medel som heter IC till min gamla bil (740 -86)
Innan jag började med det var det ständiga problem med igensatta
insprutmuntycken.
På den gamla ''goda'' tiden fanns det bly i bensinen som smorde
ventilsäten mm, dagens bensin är mycket torrare.
Jag tror bensinen idag innehåller något slags salt som ska ha en kylande inverkan på motorn, men det sätter sig som ett fint mjöl i insprutningsystem

Det kylande salt du pratar om antar jag är det tillsatsämne man häller i gamla motorer som kräver blyad bensin detta finns inte i blyfri bensin. Moderna motorer (inkl din 740) har ventiler och ventilsäten i andra material som inte behöver bly som kylning (finns säkert andra här som kan mycket mer om sånt) Att spridarna sätter igen av vanlig soppa tycker jag låter väldigt skumt och skulle nog kunna ha andra förklaringar än bränslet...

Edit: Tillsatsämnet består av Kalium

Last edited:

PiT

Bilförare
Gick med
25 Dec 2003
Hoj
Husqvarna 258a
Istället för STP så kan man hälla i lacknafta för att rengöra spridarn

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
Häller ofta i ca 0,5% - 1,0% tvåtaktsolja i bränslet för å smörja diverse delar.
Detta har jag gjort på alla hojar jag haft å helt klart är det inte sämre än utan olja iaf!
Köp en 4liters på Biltema.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Rätt vanligt blanda .5 - 1 % 2t olja i soppan till vassa 4taktsendurona. Minskar säkert risken f skärning o ökar tiden mellan kolvbytena. Dom lever ju ett rätt hårt liv. Nån större nackdel med det känner inte jag till.
/u

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nackdelen med att blanda i olja är ökad nedsmutsning - både i naturen och i motorn. Det är viktigt att sköta service och rengöring ordentligt, t.ex. för att ventilsätena inte ska sota igen. Man ska använda en bra tvåtaktsolja som inte förbränns, utan som bara sköljer igenom motorn.

Det har en viss smörjande effekt och bidrar även till kylning av motorn (precis som på en tvåtaktare - de nyper sällan av brist på smörjning, utan på för hög värme).

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Honken skrev:
Det kylande salt du pratar om antar jag är det tillsatsämne man häller i gamla motorer som kräver blyad bensin detta finns inte i blyfri bensin. Moderna motorer (inkl din 740) har ventiler och ventilsäten i andra material som inte behöver bly som kylning (finns säkert andra här som kan mycket mer om sånt) Att spridarna sätter igen av vanlig soppa tycker jag låter väldigt skumt och skulle nog kunna ha andra förklaringar än bränslet...

Edit: Tillsatsämnet består av Kalium
Sedan jag började med tillsatsmedel så har jag inte haft problem med igensatta spridare! Sedan om det beror på bränslet eller något annat
det vet jag inte, har inte bytt eller justerat något på motorn!

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Man bör passa sig för att hälla 2-taktsolja i bilar med katalysator. Har jag hört.
Angående tillsatser i bensinen så finns det ingen anledning att hälla i dyrt skräp i tanken. Du behöver inte ens k-sprit numera. Men detta vill ju som sagt tillsats-leverantörerna inte prata högt om.

Men 2-taktsolja kan som sagt inte göra saken sämre.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC