Mell
På bättringsvägen, den bästa vägen!
ulf_lundin skrev:Finns väl ingen olja som tål förbränningstemperaturen i motorn ??
/u
Hur skulle det se ut på våra skoterleder och vägar då....?
ulf_lundin skrev:Finns väl ingen olja som tål förbränningstemperaturen i motorn ??
/u
Mell skrev:Hur skulle det se ut på våra skoterleder och vägar då....?
Låter inte helt otroligt. Har ingen aning o var gränsen går. Men motorer drar olja så en del kommer ut där iaf. 1 l olja/100 mil är en gammal renoveringsgräns. Motsvarar 1 - 2 % oljeinblandning på det stora hela. Fast det är väl inte direkt jämförbart, oljan åker ju med pga lite olika mekanismer vid sliten motor o soppainblandning. Om det nu inte bara brinner upp i katen isf, den är ju rätt het.Mell skrev:Man bör passa sig för att hälla 2-taktsolja i bilar med katalysator.
GårillaRaggare skrev:Hur e de här med K-sprit i äldre (blyfria) motorer då?? eller behövs inte de med den "moderna" bensinen????
/raggarn
GårillaRaggare skrev:Hur e de här med K-sprit i äldre (blyfria) motorer då?? eller behövs inte de med den "moderna" bensinen????
/raggarn
Pertan skrev:Har du förgasare så kan det behövas, går även med T-röd.
Tja, åtminstone under kompressionsslaget så finns oljan i soppan där oförbränd.Pertan skrev:Om kolvarna skulle må så mycket bättre av mer smörjning som förbränns kan de lärde tvista om, smörjning sker ju under i från av motor oljan,
ulf_lundin skrev:Honken: F 2takt smörjer oljan (förutom en del lager) kolven o cylindern, både ovanför o nedanför kolvringarna. En 4takt får mindre smörjning ovanför oljeringen o jag tror att det är skälet till att man blandar i olja i soppan f 4taktare ibland. Kanske tätar ringarna bättre oxå, vilket ger mer effekt. Kan oxå vara att bättre smörjning ger mindre friktion o helt enkelt högre effekt därför. Materialet i kolv, ringar o cylvägg spelar säkert in oxå. Kolv o ringar går ju inte riktigt på oljefilm mot cyl.väggen, är nåt mellanting mellan oljefilm o ren direktkontakt.
2taktare ger i princip mer effekt ju mer olja man häller i. Tills stiften kleggar igen eller oktantalet sänks pga oljan så att den börjar knacka.
Att det skulle ha nåt m ventilernas smörjning att göra, tror inte jag heller.
/u
Graham A Bell redovisar i sin 2taktstrimningsbok en serie bänkningar med olika blandning, uppåt 10 % som mest , tror jag. I princip gav mer olja högre effekt. Så värst långt under 3 % vågade han inte gå eftersom den blev allt hetare o slöare under 4 %....Pertan skrev:Inte tror jag att det rör sig om så mycket mer än 3% innan det blir sämre gång på en 2T
För trångt ? Bärighet ? Oljeskär ?Honken skrev:...för mycket olja ger för bra bärighet vilket innebär att det blir för trångt och motorn oljeskär!
ulf_lundin skrev:För trångt ? Bärighet ? Oljeskär ?
Fattar inte ett smack.
/u
ulf_lundin skrev:Graham A Bell redovisar i sin 2taktstrimningsbok en serie bänkningar med olika blandning, uppåt 10 % som mest , tror jag. I princip gav mer olja högre effekt. Så värst långt under 3 % vågade han inte gå eftersom den blev allt hetare o slöare under 4 %....
Det var säkert innan nicasil-eran. Vilken olja det var kommer jag inte ihåg.
Lagom är bäst....
/u
ulf_lundin skrev:För trångt ? Bärighet ? Oljeskär ?
Fattar inte ett smack.
/u
Aldrig hört talas om, mycket skeptisk.Honken skrev:..för "kletigt" i cylinderloppet och iom det går det för varmt och slutar i värsta fall med skärning...
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |