Tvåtaktsolja i fyrtaktsmotor?

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Honken skrev:
Utryckte mig lite oklart! :D

Det är helt enkelt så att det blir för "kletigt" i cylinderloppet och iom det går det för varmt och slutar i värsta fall med skärning... inget som jag själv råkat ut för som sagt men jag vet skoteråkare som råkat ut för det....

Anledningen att 2 taktare kan skära vid för hög oljehalt i soppan beror på att bränsle/luftblandningen blir för mager (olja brinner inte som bensin men "tar upp motsvarande volym" i blandningen), vilket medför att det blir en för varm förbränning och motorn nyper.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
crallan skrev:
Anledningen att 2 taktare kan skära vid för hög oljehalt i soppan beror på att bränsle/luftblandningen blir för mager (olja brinner inte som bensin men "tar upp motsvarande volym" i blandningen), vilket medför att det blir en för varm förbränning och motorn nyper.

Är säkert helt riktigt, låter mer logiskt än dom förklaringar jag fått!

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
crallan skrev:
Helt rätt. Som ett förtydligande kan jag säga att 1% mer olja automatiskt leder till 1% mindre bensin, bestyckar man inte om så kan det mycket väl bli för magert för att motorn ska hålla. Så länge man ser till att bestycka förgasaren rätt så är det fritt fram att öka oljemängden (i tvåtaktare alltså) tills tändstiftet slår igen.

Edit: Förresten så kör jag min ganska seriöst trimmade "moped" (har inte räknat särskilt noga, men 10-15'000kr trim) på 5% olja. Fungerar utmärkt, och går faktiskt märkbart bättre än med mindre olja.

Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Crallans förklaring låter trolig. I det fallet är den ju faktiskt felbestyckad helt enkelt. Så det beror egentligen inte på mer olja, utan på mindre soppa.

Om man ökar smörjningen genom att ställa upp separatoljesmörjningen så påverkar det inte blandningen. (Fast tråden handlade ju om olja i soppan f 4taktare ursprungligen.)
/u

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...