Tv-licens?

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Det var nyss en person här från Radio och tv-tjänst och frågande varför jag inte stod med på listan över de som har tv i området. Jag svarade att det beror på att jag inte äger en tv och tackade sen för mig.

Betalar NI tv-licens och är det någon här som vet hur reglerna runt detta ser ut? Läste någonstans att radiotjänst inte får korsköra register med tex de som har digitaltvboxar osv.

Kan de göra något om man har tv men inte betalar? Böter? Eller?

Ska nog skaffa en tv snart...*ler*

Märk väl att detta är "hypotetiska" frågor!!!

Sedis

Therudeboy

Guest
Har problemet att dom kräver betalt för 2 tv apparter som är i lettland hos släktingar.1600kr om året för tv jag inte har :(

Dom kan dra upp det till rättegång men då får det vara extremt.

Sen lär det väl gå till kronis oxå

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Man kan inte få böter, däremot få betala retroaktivt!

Men man får ha en TV på "lån" i 16dagar....;)

Betalar m.a.o inte den avgiften....ser inte på svt....kan betala min del för att lyssna på P3 men så kan man visst inte göra....;)

zykl0n@work02

Bladerunner
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Jag fick också besök ikväll.
Två skumma äldre män stod utanför det lilla titthålet runt klockan 1900.

Jag öppnar endast för kända personer, folk som ringt innan och jehovas vittnen.

Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag har haft sånt där hemskt tv-licens-folk efter mig också, mest 2 första åren när jag fllyttade, de ringde, skickade brev, hälsade på osv osv och jag nekade bara stenhårt och sa att jag inte hade ngn tv.

Nu har jag inte hört nått på nått år så de har nog gett upp.

Våga vägra 'ha' tv! :finger

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har betalat licens i 3 år fastän jag knappt haft tv:n påslagen över huvud taget annat än vid dvd-visning. Men nu har jag äntligen avsagt mig innehavet. Ska ju skaffa projje nu istället.

Sampo Star

Halvknäpp bladeåkare
Gick med
5 May 2003
Hoj
Fireblade97
Tidigare var det åtminstånde att de inte fick ha register på folk som INTE innehar TV så när man får de fina vykorten om att berätta om man har TV eller inte får man sig ett litet skratt. Vägrar betala för den där skiten de visar i svensk TV. Ser hellre på betalTV eller reklamfinansierad sådan utan att betala licens för det.
Har för tillfälligt ingen TV men tidigare när jag fick besök av TV-gubbar så sa jag snällt att jag precis skaffat TV. Får en lite lapp om detta. Betalar in en period. Någon vecka senare ringer jag och säger att jag har slängt ut TVn. Får tillbaka mina pengar minus några dagar. När jag hade TV såg jag nästan aldrig på ettan eller tvåan iaf så något dåligt samvete har jag inte heller. Rekalmradio är det som strömmar i högtalarna hemma och i bilen. Eller MP3 förståss.

Våga vägra TV (fast nu är det höst och man börjar spendera lite mer tid hemma så...kanske skaffar TV igen snart. Någon som har en sjysst 28+ tummare för en billig peng?)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
campar skrev:
Man kan inte få böter, däremot få betala retroaktivt!

Men man får ha en TV på "lån" i 16dagar....;)

Betalar m.a.o inte den avgiften....ser inte på svt....kan betala min del för att lyssna på P3 men så kan man visst inte göra....;)

Jag köper inte det där med retroaktiv betalning... Hur kan de avgöra hur länge en person haft tv utan att betala?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Tv-licens suger fett och jag vägrar att betala för Café Norrköping och Aktuellt ! Kunde svensk television skapa kvalitets-tv så skulle jag iallafall fundera över saken innan jag fördömer !!

Vet inte hur det är med register men tidigare för t.ex. 10 år sen så var det anmälningsplikt på tv-innehav för Radiohandlarna.
Därför var det mkt noga för länge sen med att lämna namn och adressuppgifter hos ONOFF t.ex. , i vissa fall fick man t.o.m. fylla i ett särskilt kort om tv-innehav.

Detta avskaffades men än idag frågar alltid säljarna om namn och adress och visst har dom uppgifterna en poäng, faktiskt både bra o dåligt !
FÖRDELEN: Tappar du bort kvittot så kan butiken nästan alltid hitta kvittot i sina datasystem om dom har namn eller liknande att söka efter. Kan vara bra om tv'n går sönder och garantin ska utnyttjas men kvittot är BORTA ! Eller t.ex. inbrott hemma, strul med F-bolag.. suck !

NACKDELEN: Butiken kommer säkert spamma dig med reklam eller deras samarbetsföretag som säljer världens bästa tilläggsförsäkringar som du sa NEJ till i butiken kommer skicka femtioelva brev o fråga om du är intresserad !

Svensk radiotjänst har rätt att kräva in information ang sålda tv-apparater. Detta görs frekvent hos dom större kedjorna som ONOFF, SIBA, ELGiganten mfl. , uppge gärna farmors namn och adress när du köper TV så får hon samtalen och breven.

Sen har vi det där med adressändring, radiotjänst köper information av Adressändring. Nästan alla som flyttar och inte betalar licens får ett brev eller samtal från Kiruna inom 6mån .

Sist har vi Telia som Radiotjänst köper information av för nyregistrerade nummer. Nästan alla som tecknar ett nytt teleabb. flyttar in i en egen lgh och hur många gör det utan sin bästa vän TV:n ??

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ja den jäveln va rhos mig igår oxå å jag öppnade minsann inte heller... Tänker som sagt inte pynta för den skiten dom visar på tv:n....

P3 är helt ok, men inte för 1800 spänn om året...

Så, kort å gott nej tack till tvlicensen...

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
erik skrev:
Jag köper inte det där med retroaktiv betalning... Hur kan de avgöra hur länge en person haft tv utan att betala?

Dom kan kräva 3 år tillbaka i tiden ! Givetvis måste dom ha nåt slags starka bevis och jag tror sällan dom krävt retroaktivt.

Det finns nån jäkla lag om just efterkrav o sånt skit. Samma sak gäller för t.ex. Elbolagen som inte alltid löser av elmätaren och sen gör det efter två år och skickar Jumbo-räkningen som gör dig glad ! Dom har sin fulla rätt att göra så... helt korkat men sant.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Spinky Spendrup skrev:
Vad blir det för projje då?
Hade tänkt lägga 15 i mellanskillnad vid bortbyte av min tv och vill ha en bra begagnad 16:9-projje avsedd för filmkvällar med medföljande duk och takfäste.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Är det sant det man hört om att man inte behöver betala licensen om man endast har en Projektor? Det får väl inte sitta nån som hellst mottagare i den iallafall.. så har jag fattat det :p

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mattiaz skrev:
Är det sant det man hört om att man inte behöver betala licensen om man endast har en Projektor? Det får väl inte sitta nån som hellst mottagare i den iallafall.. så har jag fattat det :p
precis :fakta

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Dom har ringt tre jävla gånger och tjatat om det där skiten, trots att jag betalar för det!! :fakta
Sist var hon faen bara dryg, så då talade jag om vad jag tyckte och tänkte... det vart tyst....
Nog för att hon bara gör sitt jobb, men att vara nedlåtande har hon inte betalt för... :mad:

Sampo Star

Halvknäpp bladeåkare
Gick med
5 May 2003
Hoj
Fireblade97
Jerk Off skrev:
Vad kan man ange som giltigt skäl för uppsägning!?

De har aldrig ens frågat om detta men du kan ju förbereda dig med tex. Det är så dåliga program så du har slängt skiten. Sålt den. Den har gått sönder.

Det finns en del domstolsfall där folk betalat feta summor retroaktivt. Så bråka inte. Ta lappen och säg att du precis skaffat TV om du inte kan bjuda in dem och visa att du faktiskt inte har TV. De brukar vara speciellt aktiva när det går viktiga fotbolls och ishockeymatcher på TV för vem orkar stänga av TVn när det är viktig match på gång så tänk er för om ni inte väntar folk just då.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0