Tv-licens ???

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Frondaholica skrev:
2302880 En stockholmspolitikerpolitiker skrev faktiskt för ett par år sen ett förslag om just tv-licensen.
Hon menade att den skulle tas bort i nuvarande form och istället bli ett val av den som har tv.
Alltså, precis som med kabeltv så skulle man kunna välja vilka kanaler man vill ha och bara betala för dessa.
Behöver jag säga att det förslaget INTE blev antaget???

Enda sättet vi kan bli av med tv-avgiften är nog fall EU kommer fram till att det är ett monopol som är konkurrensnedsättande... :(

Har för mig att dom flesta (civilicerade) eu-länder betalar licens. Helt ok för min del, oberoende television är viktigt för mig, men INTE så som det ser ut idag!

"Fri television".... You bet! "sändningarna från os presenterades av Bravida"....

Dessutom är den inte politiskt fri, och därför vill jag inte ge dom en spänn.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
valmers skrev:
2302904 SM i trådlyft?
Jag hade i och för sig kunnat starta en ny tråd där jag istället skulle fått svar med länkningar till andra, befintliga trådar.

Hade det varit bättre?

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
juha01 skrev:
2302906 Har för mig att dom flesta (civilicerade) eu-länder betalar licens. Helt ok för min del, oberoende television är viktigt för mig, men INTE så som det ser ut idag!

"Fri television".... You bet! "sändningarna från os presenterades av Bravida"....

Dessutom är den inte politiskt fri, och därför vill jag inte ge dom en spänn.

hmm...vet inte om jag skrev fri television..
men, att inte behöva betala för sånt man ALDRIG ser på tycker jag är en självklarhet, därmed inte sagt att nån annan måste tycka att det är trist o betala för saker man inte nyttjar, alla är vi olika

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Frondaholica skrev:
2302928 hmm...vet inte om jag skrev fri television..
men, att inte behöva betala för sånt man ALDRIG ser på tycker jag är en självklarhet, därmed inte sagt att nån annan måste tycka att det är trist o betala för saker man inte nyttjar, alla är vi olika

Jo, men det finns en aspekt som jag tycker är viktig, och det är att man ska kunna ha en kanal som ingen styr över varken ekonomiskt eller politiskt, så att man alltid kan lita på det som sägs.

Fox news är väl ett ganska bra exempel på när det inte är bra, eller Berlusconi som äger tv-kanalerna.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
juha01 skrev:
2303008 Jo, men det finns en aspekt som jag tycker är viktig, och det är att man ska kunna ha en kanal som ingen styr över varken ekonomiskt eller politiskt, så att man alltid kan lita på det som sägs.

Fox news är väl ett ganska bra exempel på när det inte är bra, eller Berlusconi som äger tv-kanalerna.
(S)(V)T är ett liknande exempel på regim-TV.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
ozeo skrev:
2302959 de undra jag å.. lär väl finnas ca minst 10 apparater i min trapp
:rolleyes:

Man pejlar in svängningarna från oscillatorerna som finns i TV-mottagaren. Det är ingen exakt vetenskap dock, så att pejla sig fram till en specifik lägenhet i ett hyreshus är omöjligt. Att konstatera om det finns en TV-apparat i en villa är dock fullt möjligt.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
morlock skrev:
2302916 Jag hade i och för sig kunnat starta en ny tråd där jag istället skulle fått svar med länkningar till andra, befintliga trådar.

Hade det varit bättre?

En del blir aldrig nöjda... :hihi

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
McB skrev:
2303046 Man pejlar in svängningarna från oscillatorerna som finns i TV-mottagaren. Det är ingen exakt vetenskap dock, så att pejla sig fram till en specifik lägenhet i ett hyreshus är omöjligt. Att konstatera om det finns en TV-apparat i en villa är dock fullt möjligt.
jaså ja..
jo men man behöver ju inte öppna för de :hihi

Pips

Guest
McB skrev:
2303046 Man pejlar in svängningarna från oscillatorerna som finns i TV-mottagaren. Det är ingen exakt vetenskap dock, så att pejla sig fram till en specifik lägenhet i ett hyreshus är omöjligt. Att konstatera om det finns en TV-apparat i en villa är dock fullt möjligt.

Om Tv'n är avstängd, fungerar det då att pejla den?

Platt tv, hur fungerar det där?

Betalar inte, och min familj har heller aldrig gjort det, varför skulle vi?
Tittat aldrig på SVT, P1, P2 etc lyssnar vi heller inte på.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Orakel skrev:
2303380 Om Tv'n är avstängd, fungerar det då att pejla den?

Platt tv, hur fungerar det där?

Betalar inte, och min familj har heller aldrig gjort det, varför skulle vi?
Tittat aldrig på SVT, P1, P2 etc lyssnar vi heller inte på.

Om tv-mottagaren är avstängd så går det inte att pejla. Om du har en platt-tv, video, projektor, tv-kort till datorn eller en hederlig gammal Telefunken har ingen betydelse; så länge de har en kontakt där du kan koppla in antennsladden är du rökt.

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Ingen pejlar något. Frilansare går runt och plingar på hos dom som inte redovisar att dom innehar mottagare utifrån adresslistor. Science-fiction om antenner och och ocilloscop osv osv är... Nåja. Så går det inte till. Staten vill ha in degen till min. kostnad. :fatta!

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
juha01 skrev:
2303008 Jo, men det finns en aspekt som jag tycker är viktig, och det är att man ska kunna ha en kanal som ingen styr över varken ekonomiskt eller politiskt, så att man alltid kan lita på det som sägs.

Självklart ska det kuna finnas.
Men varför ska man inte kunna välja själv om man vill ha den eller inte??
Alla som nu vill ha SVT's kanaler kan ju då välja detta och bli nöjda. Vi andra ser på det som roar oss och slipper betala för nåt vi ändå inte vill ha.
O dom pengar som det kostar med en massa folk som irrar runt och spionerar efter tv-apparater skulle därmed oxå sparas in till SVT.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Hornet_600 skrev:
2303455 Ingen pejlar något. Frilansare går runt och plingar på hos dom som inte redovisar att dom innehar mottagare utifrån adresslistor. Science-fiction om antenner och och ocilloscop osv osv är... Nåja. Så går det inte till. Staten vill ha in degen till min. kostnad. :fatta!

Visst pejlas det. Jag har personligen sett pejlarhjonen flera gånger.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Tror jag betalade licensen förra månaden.
Kändes bra. Finns många bra program på SVT.
:tummenupp

Socrates

Guest
I DENNA artikeln säger Bodström följande om införandet av en avgift på bredband som skall ersätta artister för förlorad inkomst pga fildelning:

- Jag har inte ändrat ståndpunkt, jag anser fortfarande att det här (den nuvarande lagen) är det bästa förslaget. Det är av två skäl, dels att det vore orättvist mot dem som köpte bredband som inte vill ladda ner, dels för att det i praktiken blir att regeringen sätter priset på en vara, det tycker inte jag man ska göra, vare sig man köper i en affär eller på nätet, säger justitieminister Thomas Bodström till TT.

Är det inte så TV-licensen fugerar just nu?

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
finns bara en sak att göra :FU
BOJKOTA TV LICENS DÅ KANSKE CP KANALERNA SOM BARA E IVÄGEN
GÅR I KK :4skrika jobbiga jävlar som ringer och knakar dörr jämt e dom gratis eller :3freak
sparka dom så kanske pengarna räker till ett o annat debat prog eller nåt annat ointresant

aldrig att ja tänker ge dom 1 krona av mina $ :yoparty
ska donera min tv till dom den dan jag dör :argpådato

om nån känner dom hälsa att dom kan sluta ringa :4skrika

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping