Tv:n brann upp!

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
ambulans skrev:
rätt så vanlig brandorsak... ofta har man ju en tv som är några år..
det man ska göra emellanåt är att ta av bakstycket o dammsuga inuti... det samlas enorma mängder damm, som lätt tar eld ..

men med största försiktighet !!!!!
en tv har ström lagrad, så pilla inte på några grejjer där i..

o stäng av den på knappen... inte med fjärren.

Att dra ut sladden är väl att rekommendera om man ska in där och pilla, om man inte vet vad man håller på med. :)

Tilläggas ska väl åxå att moderna datorskärmar inte alls går att stänga av på det sätt som man rekommenderas göra med TV-apparater. Knappen fram på en datorskärm har samma funktion som knappen på fjärren till en TV.

Men jag vidhåller att det finns större bovar att jaga när gäller bränder. Men alla sätt man man minimera risken på är ju bra förstås.

Thundercat:
Köp inte Philips nästa gång. Min erfarenhet av dem är att de håller rätt dålig kvalitet. MEn många tilltalas så klart av det lite lägre priset jämfört med Panasonic och Sony tex.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
dumbo skrev:

Thundercat:
Köp inte Philips nästa gång. Min erfarenhet av dem är att de håller rätt dålig kvalitet. MEn många tilltalas så klart av det lite lägre priset jämfört med Panasonic och Sony tex.

Den var inte speciellt billg när jag köpte den, låg i samma prisklass som de andra märkena...

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=44919

Blir nog en sån här nu när jag måste köpa ny...

Forkman

Uppe bland molnen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nepp
Synd att den brann upp, fast du slipper ju se reprisen på F1-loppet på Tv4 ialla fall ;)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Thundercat skrev:
Den var inte speciellt billg när jag köpte den, låg i samma prisklass som de andra märkena...

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=44919

Blir nog en sån här nu när jag måste köpa ny...

Fast nu när jag uttalat mig så kommer du att komma och jaga mig om den nya åxå går sönder. :)

Jag vidhåller dock min åsikt om Philips. De har många bra idéer och det är inget fel på uppfinningsrikedomen. Det sitter åxå IC-kretsar från philips i många andra märken, men just när det kommer till kvaliteten i produktionsledet för konsumentprodukterna...

Min Panasonic är inne på sitt 9:e år nu och den visar inga tecken på åldrande. Men i enlighet med Murphys lag kommer det nu att gå sönder. :)

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
ambulans skrev:
rätt så vanlig brandorsak... ofta har man ju en tv som är några år..
det man ska göra emellanåt är att ta av bakstycket o dammsuga inuti... det samlas enorma mängder damm, som lätt tar eld ..

men med största försiktighet !!!!!
en tv har ström lagrad, så pilla inte på några grejjer där i..

o stäng av den på knappen... inte med fjärren.

Men vad jag har hört så ska man aldrig dammsuga ett kretskort eller motsvarande, har man inte blåsfunktion på dammsugaren så är det bättre att blåsa med munnen eller nåt. Iofs så kommer det väl fukt då men jaja.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
MrGooFy skrev:
Men vad jag har hört så ska man aldrig dammsuga ett kretskort eller motsvarande, har man inte blåsfunktion på dammsugaren så är det bättre att blåsa med munnen eller nåt. Iofs så kommer det väl fukt då men jaja.

Är det för att det kan bli statisk elektrisitet när man dammsuger? Det kan ju ta död på komponenter i tv:n...

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Thundercat skrev:
Är det för att det kan bli statisk elektrisitet när man dammsuger? Det kan ju ta död på komponenter i tv:n...

Ja, det är det. Det blir, eller kan iaf bli, statisk elektricitet om man har dammsugaren på utblås åxå, även om det nog är bättre eftersom man inte behöver komma lika nära då.
Det bästa är "tryckluft på burk" IMO, om man inte vill in och pilla med en konduktiv borste och borsta bort dammet vill säga.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
ja gör hur ni vill .... ja ville bara framhäva att en tv som tar eld är den främsta orsaken till bränder efter glömda ljus...
o att de är en stor dammsamlare är ju helt klart !
gnista o damm är ingen bra kombination....

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tur att det gick bra med dig Dunderkissen
Jag tar för vana att dra ur sladden ur Tv.n när jag ska sova eller så. Tittar iofs inte överdrivet mkt på tv men det är en vana som sitter i sen jag var liten. Kalla mig larvig men jag tycker det känns säkrare. Vet inte vad som är säkert.
Räcker det med att stänga av på knappen på Tv.n eller måste man dra ut sladden så att det verkligen inte skall hända något.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det är j*vligt läskigt att bli väkt mitt i natten av en brandvaranare och strömmen har gått och det är KOLMÖRKT.
Jag var med om det i Frankrike.

Som tur är så har jag alltid med mig en liten ficklampa som ställs på nattduksbordet på hotell. Har den på hyllan ovanför sängen hemma.

Bifogat

• pdmain_maglite.gif
    pdmain_maglite.gif
    2.5 KB · Visningar: 144

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
På tal om att brinna...
Var ute igår. Sitter ner och pratar med några nyblivna "polare" :D Känner att det blir lite varmt på undersidan av min vad.... kollar ned och det BRINNER i min kjol. Grabben mitt över bordet hade tänt en tändsticka, glöden kom flygandes över bordet och satte fyr på fransarna på min kjol. Som tur var den i bomull. Lyckades snabbt släcka med handen, men har nu fått lite mindre brännblåsor i handen. Ont gör det :(

Grabben tittade helt oförstående på mig när jag bad honom hämta en handduk med isbitar till mig... Vilka gentlemän det finns va...

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Thundercat skrev:
jag har brandvarnare, men det blir ju inte ljusare för det...

För det första bor du väl inte i en bunker så du har troligtvis fönster även på andra våning. För det andra har man ett ypperligt mörkerseende när man vaknar mitt i natten.

Henken

Guest
Gammal eller ny tv? Vill inte heller bli väckt av rök och eld..Räcker alldeles tillräckligt med väckarklockan. :mad:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
ninja 636 skrev:
Grabben tittade helt oförstående på mig när jag bad honom hämta en handduk med isbitar till mig... Vilka gentlemän det finns va...

Skandal! :fakta Du skulle ha ringt på mig, jag hade kommit med en hel isbunke omgående. ;)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
abstruse skrev:
För det första bor du väl inte i en bunker så du har troligtvis fönster även på andra våning. För det andra har man ett ypperligt mörkerseende när man vaknar mitt i natten.

Jag låg ju i soffan och kollade på tv... då har man inte speciellt bra mörkerseende...

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawwa zx6r
du var inte ensam om att din Tv brann igår det gjorde nämligen en våra också då den tydligen inte klarade av Afro-dite då den dog och började lukta väldigt illa precis när dem skulle börja sjunga

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Om min tv börjar brinna tror jag att jag vaknar utan brandvarnare, den står nämligen mindre än en meter från huvudkudden...... :D

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Penguin skrev:
Om min tv börjar brinna tror jag att jag vaknar utan brandvarnare, den står nämligen mindre än en meter från huvudkudden...... :D

Hur högt tror du "brand" låter?

några andetag av giftig rök så vaknar du inte ens av brandvarnaren.

Min tv tog eld för ett halvår sedan.
Den hade iof varnat i några veckors tid genom att strula en massa.
Till sist blev det balkongen med en matta över.
Luktade bränd bakelit i flera dagar efter det.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy