TV:n small

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har en LG plasma som är ungefär 15 månader. Det small som ett pistolskott sen blev bilden svart. Ljud fungerar fortfarande.

Jag antar att OnOff har 12 månaders garanti (har inte hittat kvittot)

Det är väl inte ens någon idé att försöka laga? Bara köra på återvinningen?

Hudik

Guest
Du har 3 år garanti på ALLT som du köper i butik, detta enl konsumentköplagen :tummenupp

Last edited:

Hudik

Guest

Ja, och här är det...

Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
-97, Yamaha thundercat
man har 12 månaders garanti såvida tillverkaren inte anger annat...
däremot har man 36 månaders reklamationsrätt men då måste du som konsument kunna bevisa att detta är ett tillverkningsfel...

konsumentverket blandar sig mkt sällan i garantin då det enda dom kräver är 6mån sen är resten upp till tillverkaren.
se länk http://www.konsumentverket.se/Globa...a ner/Lathundar/lathund_konsumentköplagen.pdf

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Satte du på kanal 11? Premiären för Big Brother? Inte konstigt den small. :hihi

Nej kollade Mondo Enduro... snubbarna som åker runt jorden på DR 350.

När jag kollade Worlds Fastest Indian så exploderade lampan på projektorn på samma spektakulära vis. Hojfilm är inte bra.

Hudik

Guest
?

Sist jag läste handelsrätt var det 1 års butiksgaranti enligt KonKL, och jag tentade den 21/1-11

Okej då, du har alltid rätt till tre år reklamationsrätt och du kan uppvisa att felet funnits sedan produkten var ny....

Och en 15 månader tv anser jag inte ligga utanför detta, såvida yttre skador kan uppvisas...
Nöjd?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Luktade det konstigt efteråt?

Det enda som kan smälla som ett pistolskott känns som en kondensator som ger upp, det ska inte en kondensator göra efter 15 månader, det är ett ursprungsfel på varan.

T. Yckerjag

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Luktade det konstigt efteråt?

Det enda som kan smälla som ett pistolskott känns som en kondensator som ger upp, det ska inte en kondensator göra efter 15 månader, det är ett ursprungsfel på varan.

T. Yckerjag

Nej ingen mysko lukt. Lät precis som en riktigt fet kortslutning.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Ring LG, två års garanti har dem, annars så har du ju tre års reklamationsrätt som tidigare skrivit. LG brukar inte krångla med sådant här.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Okej då, du har alltid rätt till tre år reklamationsrätt och du kan uppvisa att felet funnits sedan produkten var ny....

Och en 15 månader tv anser jag inte ligga utanför detta, såvida yttre skador kan uppvisas...
Nöjd?

Mycket riktigt. Skillnaden för TS i det här fallet är ju att garantin har han troligen hos ONOFF och ansvaret för konsumentköpslagen ligger hos LG.

frass3

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
929
Garanti och reklamationsrätt förutsätter innehavet av ett kvitto.

Det där stämmer ej.. jag har reklamerat en hel den saker å brukar sällan hitta kvittot när jag väl behöver det.
Jag brukar kolla på kontoutdraget exakt dag å sen när de frågar efter kvitto säger jag att jag inte har det.. Då kommer "bla bla bla du måste ha kvitto"... Nej säger man då... Men mitt kontoutdrag visar att jag köpte varan det datumet.. Så kommer lite sura miner över att de måste knappra lite på sin lilla dator å vips så köpet fram.

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
När vi ändå är inne på detta spåret, med garanti osv så har jag en fråga:

Hur är det med förpackningar till produkter man har köpt, behöver man spara på dessa? När jag köpte min senaste tv för 10papp så slängde jag förpackningen samma dag som tv inhandlades. Kom på det i efterhand att det kanske hade varit bra att spara ifall tv'n hade sagt upp sig efter en veckas tittande.
Någon som har koll på hur butikerna ser på detta ifall jag kommer dragandes med en tv utan förpackning (självklart har jag kvittot kvar) och vill åberopa garantin..?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
När vi ändå är inne på detta spåret, med garanti osv så har jag en fråga:

Hur är det med förpackningar till produkter man har köpt, behöver man spara på dessa? När jag köpte min senaste tv för 10papp så slängde jag förpackningen samma dag som tv inhandlades. Kom på det i efterhand att det kanske hade varit bra att spara ifall tv'n hade sagt upp sig efter en veckas tittande.
Någon som har koll på hur butikerna ser på detta ifall jag kommer dragandes med en tv utan förpackning (självklart har jag kvittot kvar) och vill åberopa garantin..?

En vecka är bra att spara iaf då det då fortfarande kan betraktas som DOA (Dead On Arrival).
Sen vet jag att om den skall in på service kräver vissa att den skall skeppas i orginalförpackning då det är svårt att frakta en stor platt-tv säkert utan.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati