Jag håller på med ett jobb åt en marknadsföringsfirma. Just filmer är inte min grej, men generellt så vill man att reklamen sticker ut ur mängden som ett par innan varit inne på. Vid all marknadsföring är det observationsvärden som gäller, dvs om folk har uppfattat kampanjen eller inte.
Anledningen till att kampanjer uppfattas på olika sätt beror till viss del på vilken målgrupp som kampanjen riktar sig. Till exempel vill man med blöjreklam visa att barnen blir lyckliga om man använder ett visst märke och föräldrarna ska därigenom känna trygghet. Vill man marknadsföra en produkt som vänder sig till ungdomar så bör det vara lite mer action, det ska vara tufft att använda produkten och man kan ta ut svängarna lite mer.
Det är svårt att avgöra vilka faktorer som lyfter fram en kampanj till att vara lyckad och det är faktiskt just det jag jobbar med just nu, att försöka skapa en bättre förståelse hur kampanjen ska vara uppbyggd för att skapa höga observationsvärden.
Ett par exempel på riktigt bra kampanjer är ICA:s filmer, väldigt många människor är intresserade av vad som händer i nästa film vilket stärker varumärket. Hennes & Mauritz julkampanjer är nog dom mest lyckade kampanjerna i modern svensk historia, den mediabevakning som det är varje år osv.