TV-sport ur en motorintresserads synvinkel...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Och för att hålla intresset vid liv så krävs det spännande täta race och bra "runtikring" repotage och en bra kommentator som vet vad han pratar om. Tyvärr så tror jag att Johan Thoren kommer hålla i detta och han är INTE bra.

Men det är ÄNDÅ viktigt att sajten sporthoj.com har blänkare av typen "Missa inte inte tävlingen om en vecka", "Veckans tv-sända tävlingar" med mera.
Ointresse och aktivt intresse är inte samma sak.

Det är trots allt sveriges största RR/Asfalt-på-två-hjulssajt.
SVT-sporten är goa på den punkten: idag går novemberkåsan. Snyggt. All publicitet de får är när skiten är över. Jämför med fotbollens "inför VM".

Å andra sidan finns det en poäng till som inte är lika bekväm: Framgångsrika MC-tävlingsförare är oftast asociala, skittråkiga rockstars som inte kan generera en enda intressant kommentar i TV. Undantag: Tony Richardsson och Carla. Se hur det gick för dem på sin tid.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Men det är ÄNDÅ viktigt att sajten sporthoj.com har blänkare av typen "Missa inte inte tävlingen om en vecka", "Veckans tv-sända tävlingar" med mera.
Ointresse och aktivt intresse är inte samma sak.

Det är trots allt sveriges största RR/Asfalt-på-två-hjulssajt.
SVT-sporten är goa på den punkten: idag går novemberkåsan. Snyggt. All publicitet de får är när skiten är över. Jämför med fotbollens "inför VM".

Å andra sidan finns det en poäng till som inte är lika bekväm: Framgångsrika MC-tävlingsförare är oftast asociala, skittråkiga rockstars som inte kan generera en enda intressant kommentar i TV. Undantag: Tony Richardsson och Carla. Se hur det gick för dem på sin tid.
Absolut ska det flaggas för det.. Jag har skrivit i en tidigare tråd i raceforumet om en Tv Sticky. Och pratar man ren RR framtid så är det viktigt att det blir bra sändningar för att kunna få nya som blir intresserad av sporten som sådan.

Dr.Bike

Guest
Absolut ska det flaggas för det.. Jag har skrivit i en tidigare tråd i raceforumet om en Tv Sticky. Och pratar man ren RR framtid så är det viktigt att det blir bra sändningar för att kunna få nya som blir intresserad av sporten som sådan.

Håller helt med.
Men jag skulle ännu hellre än en sticky, se en fast tablå.

I en tråd är det lätt att missa saker i bruset + att saker inte kommer i en kronologisk ordning.
Dessutom debatteras t.ex MotoGp före under och efter aktuell sändning så tråden fylls med saker som inte är direkta påannonseringar om kommande program tror jag.

Alltså: En fast tablå i kronologisk orning med: Svensk tid, Kanal , Program.
Inget mer.

Sköts med fördel av Sandstream som har järnkoll på programtablåerna och kan klippa och klistra på jobbet i några minuter per vecka.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Inget mer.
Ännu hällre en kalender på sporthoj.com som innehåller datum och tider för allt mc-relaterat: svensk MC-sport i svensk TV, när MotoGP säsongen börjar, bandagar hos olika arrangörer, datum och tider för tävlingar mm. Går ju att fylla med massa intressant!

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Hur går det med utsläppen när skidåkarna ska ta sig till tävlingarna då tror du?

likadant som när motorförarna gör det ?

eller de kanske cyklar :va

skulle gärna se lite mer reportage och ingående visningar av motorsporterna. så man får ett litet hum iaf.

Men, å andra sidan är jag inte särskilt intresserad av sport-tv övht, roligare att köra själv än att titta på när andra kör.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Kunde inte skrivit bättre själv!!! :klappar

Så rätt, så rätt!!! :tummenupp
/j

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Håller helt med.
Men jag skulle ännu hellre än en sticky, se en fast tablå.

I en tråd är det lätt att missa saker i bruset + att saker inte kommer i en kronologisk ordning.
Dessutom debatteras t.ex MotoGp före under och efter aktuell sändning så tråden fylls med saker som inte är direkta påannonseringar om kommande program tror jag.

Inget mer.

Sköts med fördel av Sandstream som har järnkoll på programtablåerna och kan klippa och klistra på jobbet i några minuter per vecka.

Skulle precis skriva ett inlägg som berörde samma sak som du skrev!

Gärna en tråd (helst sticky), som Endast tar upp vad som ska sändas och vid vilka tider. Sen skulle det vara skönt om det just stannade vid det, så det inte blir en massa sidor med snack ..

Några tankar från mig ..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
äntligen nån som ryter till, men lite väl nedsättande ton..

Sådana här kritiska texter där man klankar ner eller raljerar över andra sporter som lyckats marknadsföra sig och skapa publikintresse vet jag inte om jag ger så mycket för egentligen. Man tog upp skidskytte som exempel, det tycker jag är utmärkt tv-sport, mycket dramatik och spänning. Jag ser faktiskt hellre ett sådant lopp än ett formel-1 lopp och då är jag ändå motorintresserad. Det är ju vårt eget fel att vi inte lyckas skapa intresse, jag tror inte SVT medvetet motarbetar motorsport. Det är ju omöjligt att vara helt rättvis när det gäller att ge exakt lika mycket tv-tid.

precis

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Jag tror att det är lite hönan och ägget över detta tyvärr. Vi har i princip inga bra motorsportkommentatorer inom svensk TV, vilket gör att när motorsporten väl får sändningstid blir det tråkiga program som ingen gillar. Alltså får sändningarna dåliga tittarsiffror, och TV-bolagen konstaterar att det här med motorsport verkar ju inte vara något att satsa på. Jag bidrar själv till det genom att jag ofta ratar de svenska sändningarna och tittar på utländska sändningar där så är möjligt.

Det går inte att halv-satsa på detta, antingen satsar TV-bolagen långsiktigt, rekryterar bra folk och ger dem förutsättningar att producera bra TV, eller så kan man lika gärna skita i det. Ska de bara ha ett par tomtar som håller en sällskap i TV-rutan, och som ändå bara ser samma bilder som jag så kan det liksom kvitta.

Dr.Bike

Guest
Ännu hällre en kalender på sporthoj.com som innehåller datum och tider för allt mc-relaterat: svensk MC-sport i svensk TV, när MotoGP säsongen börjar, bandagar hos olika arrangörer, datum och tider för tävlingar mm. Går ju att fylla med massa intressant!

JOdå - men tror du inte det blir rörigt i en sån kalender då man kanske har tre fyra evenemang en dag osv.
Var sak på SIN plats.
Teve på ett
bandagar på ett annat (kanske identiskt sätt?) ja som en excel-fil med flera flikar. En flik per aktivitet.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
JOdå - men tror du inte det blir rörigt i en sån kalender då man kanske har tre fyra evenemang en dag osv.
Var sak på SIN plats.
Teve på ett
bandagar på ett annat (kanske identiskt sätt?) ja som en excel-fil med flera flikar. En flik per aktivitet.
Hur rörigt det blir beror väl på hur man implementerar kalendern, den skulle kunna ha flera kolumner för varje dag, en för tv, en för banåkning, en för tävling, en för övrigt osv, eller att man får själv välja vad man vill se i kalendern med hjälp av att allt som läggs in får en "etikett", tex TV, tävling, bandag mm så kan man kryssa i det man vill se.

Problemet ligger i vad som skall finnas i en sådan kalender, vilka arrangörer ska få sina bandagar i kalendern? Vad är reklam och vad är information för allmänheten?

Dr.Bike

Guest
Hur rörigt det blir beror väl på hur man implementerar kalendern, den skulle kunna ha flera kolumner för varje dag, en för tv, en för banåkning, en för tävling, en för övrigt osv, eller att man får själv välja vad man vill se i kalendern med hjälp av att allt som läggs in får en "etikett", tex TV, tävling, bandag mm så kan man kryssa i det man vill se.

Problemet ligger i vad som skall finnas i en sådan kalender, vilka arrangörer ska få sina bandagar i kalendern? Vad är reklam och vad är information för allmänheten?

Det har du rätt i, dvs vilka ska få hamna där av arrangörerna av bandagar osv.
Alltså: vill man göra en så fin kalender som du föreslår så innebär det en massa merjobb än en ren tvtablå.

Visst ide´n är super, och lägger man upp det som du säger blir det perfekt.

Vem ska göra jobbet?
Helt plötsligt ser vi att det börjar bli en sida i sidan.
Bra ide´:tummenupp men...

Vad säger Svidi?

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Knuffar upp denna tråd eftersom jag höll på kräkas då jag slog på TV'n idag... mera skidor... IGEN!!!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Knuffar upp denna tråd eftersom jag höll på kräkas då jag slog på TV'n idag... mera skidor... IGEN!!!

Nej men ta det lungt nu, det vet väl alla hur många som har skidskytte som hobby.. :brinnerup

Nej det är äckligt ja.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Äh, en usel ledartext, dessutom nedlusad med språkliga fel, som bara motverkar sitt eget syfte. Kalkonnivå.

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Att GGN inte får mer media bevakning tycker jag är bland det sjukaste.
Över 700 startande i en klass (väldigt mäktig syn) och man får möjligtvis se ett 30sec klipp i lilla sportspegeln.
Men en övergödd britt i rutiga långkalsonger kan dom följa runt en stor gräsmatta och se hur han slår små vita bollar i timmar.
Eller varför inte korpligan i Uganda på eurosport..
Eller orientering i en evighet.
Fy fan.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping