TV-vanor

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Efter att ha inlett femte året i studentkorridor har jag inte kunnat ungå att göra en del beteendeiakttagelser. Studentkorridoren är perfekta ramverket för studier av mänskligt beteende; det är lite som att va inne i en dokusåpa ibland :)

Hur som helst, jag kom att tänka på korridorens TV-vanor idag när jag gick ut för att försöka belägra gemensamma dumburken under vetenskapens värld. Under tiden jag har bott här så har kanske en 4-5 st av totalt 50 pers över huvud taget intresserat sig för kultur-, natur-, teknik- eller vetenskapsprogram. Det som gäller är såpor, såpor, såpor varvat med x antal amerikanska komediserier och på sin höjd något svenskt halvbilligt helgunderhållningsprogram eller enstaka sportevenemang. Många är sanslösa konsumenter av ren och skär fördummande audiovisuell skräpmat.

Det vore intressant att få höra lite olika tankar och funderingar kring varför det är så här. Vad har ni för TV-vanor? Gjorde mig själv av med egna burken för något år sen och det är absolut inget jag ångrar.

LJL

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Z800 -14
Är det inte helt enkelt så att folk i allmänhet har alldeles för lite "action" i sina egna liv. Brukar själv inte kolla så jättemycket på tv och speciellt inte dokusåpor. Vetenskapsprogrammen tycker jag ofta är alltför lättviktiga för min smak och vill jag ha reda på något så använder jag den här burken istället.

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Själv tittar jag väldigt sällan på tv. Jag sitter mest framför denna dumburken vilket inte på något vis är bättre. Förutom att jag väljer vad för typ av information som skall intagas. Egentligen skulle man vara mer ute i verkligheten och rört på fläsket.

Gällande dokusåpor och liknande så förstår jag mkt väl ditt resonemang. Väldigt många av mina studentpolare kollar på alla dessa såpor. Jag är inte alls intresserad av liknande program, likaså köper väldigt sällan(läs 1 gång per halvår) skvallerpress(expressen,aftonbladet, se & hör m.fl.). Många vänner som jag klassificerar som intellektuellt begåvade tycker också att det är väldigt intressant med skitserier. En gång gick jag till en förfest där huvudpersonen var tv:n, sista avsnittet av robinson. Jag har nog aldrig haft så tråkigt i hela mitt liv.

Till mina studier av människans beteende(här kommer subjektiva åsikter oooja :) ) så måste jag säga att merparten av de observerade personerna som tittar på följande skräp är kvinnor. Det kan gå till den utsträckningen att personer planerar sin dag eller veckor efter vissa dokusåpor. Idag ville jag bjuda min polare och hans tjej på lite tandoorikyckling, men då säger han att det går inte för att det är robinson ikväll(eller som han uttryckte det, regeringen bestämmer). :huvet När man börjar planera sin vardag efter dokusåpor så börjar iaf jag fundera på om man saknar verkliga intressen och hobbies i sitt liv??? :död

Vidare undersökning så har jag sett att de kvinnliga personer i mitt fall älskar att sitta och dömma olika personer i "dramat". Man skaffar sig favoriter och hyllar eller klankar ner på personer i detta iscensatta teaterspel. Efter ett tag så vågar man knappt umgås med följande personer för att man är verkligen rädd för att man själv skall bli rangordnad på samma sätt. Ibland så kan det kännas att vissa "dramatiserar" sin vardag utifrån samma regler som finns i dokusåpan, vilket (om det skulle vara sant) måste vara slutet för mänskligheten. :rolleyes:

Slutligen så kan jag tillägga att jag själv kan hamna framför tv:n trots att jag inte tittar så mkt. Oftast för att titta på humorprogram eller intresse/faktabaserade program. MEN jag måste tillägga att när jag väl har satt mig där så kan jag sitta där i timmar och bara stirra, oavsett vilket program som är på, jag vet inte varför(lättja? :rolleyes: ). Dessutom så blir jag svår att kontakta, folk kan t.o.m. höra att jag har tv:n på om dom ringer(volymen av ja).... Dålig simultankapacitet....njaaa :tungan Jag skall tillägga att jag inte köpt ngn ny tv sedan jag fyllde 13 år, den lilla 14-tummaren håller än. Jag har inga planer på att byta den eller låta den bli en central punkt i mitt hem.

Varför är det såhär undrar du? LJL har ju ett förslag... vilket inte låter helt fel. Skulle kunna tillägga att det kanske är människans sätt att lyckönska sig själv genom att se någon som har det sämre än sig själv.

PS. Jag klassar inte humorprogrammen som audiovisuell skräpmat då jag älskar att skratta emellanåt. Sen är det naturligtvis skillnad på humor och humor. DS.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag tittar nästan enbart på sport- och vetenskapsprogram, dock med undantag för serier liknande CSI och Arkiv X. Har inte sett ett enda avsnitt av någon dokusåpa som har sänts i svensk TV, vilket jag säger med stolthet i rösten. Våga Vägra Såpor!

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
McB skrev:
Jag tittar nästan enbart på sport- och vetenskapsprogram, dock med undantag för serier liknande CSI och Arkiv X. Har inte sett ett enda avsnitt av någon dokusåpa som har sänts i svensk TV, vilket jag säger med stolthet i rösten. Våga Vägra Såpor!

Ja fan det lär bli väldigt lite tv i vinter, såg att det kommer visas ungefär 30 olika såpor under hösten/vintern :3freak

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Såg ett tvprogram för ett tag sedan där någon forskare påstod att det är den elektriska (el. magnetiska?) strålningen från tvskärmen som påverkade hjärnans lustcentrum, så att man blev positivt stimulerad av att glo på dumburken. Sedan spelade det ingen roll om det var ett vetenskapsprogram eller någon såpa man tittade på.

Själv tycker jag att man är mycket piggare och får mycket mera gjort de dagar man avstår från tvtittande eller datasurfande.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
När jag för ovanlighetens skull har tid och ork att sätta mig framför tv´n, är det oftast TV-spelet som är på... Det är roligare att få vara med och bestämma själv vad som skall hända på skärmen. Men med heltidsjobb, en :rullandeu och en :squid blir det inte mycket tid över för tv...

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Flyttade i April och har inte kopplat in TV'n än. Saknar den inte ett dugg.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har handlat en projja för att titta på film med. Funderar på att fimpa tvn helt, kanske ha en 14" i sovrummet för nyheter eller nåt. Eller ett tvkort till datorn kanske?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
t-rex skrev:
Jag har handlat en projja för att titta på film med. Funderar på att fimpa tvn helt, kanske ha en 14" i sovrummet för nyheter eller nåt. Eller ett tvkort till datorn kanske?
Kör endast med 14" i min lya. Den är aldrig påslagen. Okej, en gång igår när tjejen var här.

Klarar mig bra med SH och 17" TFT. :)

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Älskar "Scrubs", "CSI" och "Vänner"!! Längtar tills "Joey" börjar.. :)

EDIT: Med 42" Plasma och Surroundsystem med 4X15" + 2X12" högtalare blir det en del TV och Xbox. :tomten

Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
CSI & Simpsons måste man ju se...utöver det så är det inte så noga....

Hade blivit mycket mer om jag haft Discovery Channel dock...fantastisk kanal...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
TV? Det tittar man bara på när man är sängliggandes med flunsan och 39 graders feber, inte annars - well, om nu inte är Scrubs - och man råkar vara hemma.

Polarn och hans fru däremot går det inte att umgås med på vardagskvällarna, "Nä vi ska titta på Farmen". Hur himla kul kan DET vara?

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
adgd
t-rex skrev:
Scrubs är fan sant...... Det måste lösas..... Erenån som hittat det på DC?

japp, jag har alla säsonger inkl episod 1 och 2 på säsong 4. Episod 3 sänds ikväll i usa. :hihi
Jag har laddat från dc.

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...