Tveklöst en av de snyggaste jag någonsin sett!

Gillar du Benelli Café Racer?

• Antal röstningar
    0

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R1-04 race/banhoj
Fuuuuul.
Allt som inte fyller en funktion är fult, och att designa en hoj men 3000vinklar och vrår till noll nytta är både tungt och fult.
Blä

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
nästa sommar
Hur kommer det sig att inte en enda tillverkare kan designa en snygg framlampa längre på en nakenhoj? Varenda en i den här tråden är skitfula.

Håller nästan med.

Jag vet inte om det är för att fronten ska "bryta" fartvinden. Ibland sitter de lite väl långt fram. Fast det gäller nog inte bara fighters. Kawasaki Versys tex. Och Suzuki Sv (utan vindkåpa) för att inte tala om Kawasaki Er6-f samma sak på den, fronten sitter för långt fram helt enkelt.

Däremot vet jag att designteamet gjorde ett kanonjobb med TNT och Café Racern! :fyllisar

Last edited:

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Vet att det blir skit av det här men kan inte låta bli. Varför finns det så många negativa personer på det här forumet som måste kasta en massa skit på den här killen som tycker Benellin är snygg för. Om han tycker den är snygg så låt han göra det. Om jag tycker någons hoj, tjej mm mm är ful så säger jag inte det varken här eller i verkligheten. Påminner mycket om griniga gamla gubbar. Tycker man inte hojjen är snygg så behöver man inte yttra sig.

Läs detta och lär alla grinskallar :)

Lasse är den typen du älskar att hata. Han är alltid på gott humör och har alltid något positivt att säga.

När någon frågade honom hur han mådde svarade han: 'Om jag mådde bättre hade jag varit tvillingar'.

Han var en naturlig inspiratör. Om en av de anställda hade en dålig dag var Lasse där och talade om för de anställde hur man kunde se positivt på situationen.

Jag blev nyfiken av att se detta, så en dag gick jag bort till Lasse och frågade honom: 'Hur lyckas du?'

Lasse svarade: 'Varje morgon vaknar jag och säger till mig själv: Du har två val idag. Du kan välja att vara på gott humör eller du kan välja att vara på dåligt humör. Jag väljer att vara på gott humör.'

Varje gång det sker något dåligt, kan jag välja att vara ett offer eller dra lärdom av det. Jag väljer att dra lärdom av det.

Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag välja att acceptera deras klagan eller jag kan välja att peka på de positiva sidorna i livet.

Jag väljer de positiva sidorna i livet.

'Säkert, men det är inte fullt så enkelt', protesterade jag.

'Det är det', svarade Lasse. Livet handlar om val. När du tar bort allt runt omkring är varje situation ett val. Du väljer hur du vill reagera på situationen.

Du väljer hur folk skall påverka ditt humör.

Det är du som väljer om du vill vara på bra eller dåligt humör.

Till syvende och sist är det ditt val hur du lever ditt liv.

Jag funderade över vad Lasse hade sagt.

Strax därefter lämnade jag företaget för att starta eget. Vi tappade kontakten, men jag tänkte ofta på honom när jag gjorde ett val i förhållande till livet, istället för att bara reagera på det.
Många år senare hörde jag att Lasse var inblandad i en allvarlig olycka med ett fall på 20 meter från en radiomast. Efter 18 timmars operation och flera veckor på intensiven, blev Lasse utskriven från sjukhuset med skenor längs ryggen. Jag träffade Lasse ca sex veckor efter olyckan. Då jag frågade honom hur han mådde, svarade han: 'Om jag mådde bättre skulle jag ha varit tvillingar. Vill du se ärren?'
Jag avböjde erbjudandet om att se ärren, men frågade honom om vad som försiggick i huvudet på honom under olyckan.

'Det första jag tänkte på var på min ännu ofödda dotter', svarade Lasse.

'Så medan jag låg på marken mindes jag att jag hade två val. Jag kunde välja att leva eller jag kunde välja att dö. Jag valde att leva'.

'Var du inte rädd? Blev du inte medvetslös?' frågade jag

Lasse fortsatte: 'Ambulanspersonalen var fantastisk. De sa hela tiden att allt kommer att gå bra. Men då de rullade in mig på akutmottagningen och jag såg uttrycken i läkarnas och sjuksköterskornas ansikten, blev jag vettskrämd. I deras ögon stod skrivet: 'Han är döende'. Jag visste att jag måste göra något.

Vad gjorde du då?', frågade jag.

Nå, det var en sjuksköterska som skrek frågor till mig', sa Lasse.

Hon frågade om jag var allergisk mot något.

Ja', svarade jag. Läkarna och sjuksköterskorna stannade upp medan de väntade på mitt svar. Jag tog ett djupt andetag och ropade: 'Tyngdkraften'.

Genom deras skratt sa jag till dem: 'Jag väljer att leva. Operera mig som om jag var levande, inte död'.

Lasse överlevde tack vare läkarens skicklighet, men också på grund av sin fantastiska inställning.
Jag lärde av honom att varje dag kan vi välja att leva fullt ut.

Inställningen är, trots allt, allt.

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
nästa sommar
Vacker berättelse :) nästan lika vacker som benellin ;)

Skämt åsido, det handlar nog mycket om mognad också. Att komma till insikt och att respektera andras åsikter, även om man inte alltid håller med.

Jag tar inte illa upp då jag vet att alla har olika smak. Varför vara arg när man kan vara glad? ;)

Härlig berättelse dock. :) tummen upp! Sedan ser jag att du äger en drömhoj, för det får du, inte en :tummenupp inte heller två, :tummenupp :tummenupp utan tre :tummenupp :tummenupp :tummenupp !

(tummen upp är rätt jobbiga att göra eftersom jag postar med iPhonen!! ;) )

Last edited:

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
SL750 & CBR600
Absolut! tur att vissa har egen smak. tänk om alla skulle köra HD! fan va tråkiga vägar vi skulle ha. Ifs skulle det vara bra för trafiksäkerheten, för man skulle aldrig vrida på huvet av nyfikenhet vad det är för hoj.... Och fan va olja det skulle gå åt....

Såg den oxå i Göteborg förra året, och blev hel frälst. Dock fanns det ingen värkstad i närheten då, så därför valde jag bort den. Hade det varit i dag, hade jag nog slagit till. Finns det ngt roligare än att rulla in med en hoj som extremt få personer har sätt rulla på gatan?
jag tänker iaf ta chansen att provköra den nu när de har en återförsäljare i Stockholms området.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Om han tycker den är snygg så låt han göra det. Om jag tycker någons hoj, tjej mm mm är ful så säger jag inte det varken här eller i verkligheten. Påminner

----

Sverige i ett nötskal...KONSENSUSbesattheten personifierad..detbehöver inte vara spännande tråd, eller en engagerad och passionerad diskussion...det VIKTIKGASTE är att man är ÖVERENS och ingen känner sig (här kommer ett nytt inneord) KRÄNKT. På jobbet spelar det ingen roll om man kommer någonvart på ett besultsmöte, det viktigaste är att alla tycker ung lika och ingen känner sig förnärmad av att någon annan inte håller med.

En av frågorna i trådstartarens inlägg var ju "Hur kan man annat än gilla designen..." eller dyl. Jag tolkar det som en inbjudan att ventilera sin åsikt och förklara hur man kan tycka att den är skitful...

Tur att det finns de som säger att de tycker att hojen är skitful och inte bara konflikträdda fjollor som antingen håller med (kanske bara utåt) eller håller käften och inte yttrar sin åsikt...FUCK that ! Vill man inte ha en diskussion om sin hoj / sin hoj to be, skit i att starta tråd. Risken är ju att man får ris och ros för sin smak. Alt starta tråd där det explicit anges att endast superlativ tillåtna och avvikande smak inte är välkommen. Jävla konsensusbögeri...när ska detta försvinna ?? Kanske 2 generationer av resande ungdomar till. De lär sig att inte knyta näven i fickan (som är ju en variant av hålla käften när man inte tycker som någon annan)...och de lär sig att konsensus och vara överens inte har något som helst värde per sé utan kan vara en bonus..nice have. Vad kommer den där bedrövliga slätstrukenheten och konfilkträdslan och hämningarna ? Är det en Luthersk grej på något sätt ? Liksom..du ska inte tro att du är bättre när någon VET att han / hon är det ? Jag vete fan...

Inställningen betyder verkligen enormt mycket. Jag kallar det för "personligt ledarskap" dvs förmåga och vilja att ta kontroll över sin mindset. Fast vad har det med ens uppfattning om estetik att göra ?

Vad detta har att göra med att undertrycka sina egna åsikter för att släta ut och vattna ur diskussioner som kan bli passionerade, eller inflammerade...dvs helt enkelt inte lagom och lågmälda vet jag inte riktigt. Behöver man verkligen tänka på livsåskådning och fundera över sin mindset när man diskuterar design och tech lösningar ? Det är väl ändå att ta i lite.

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Startar man en sån här tråd där man uttrycker en åsikt så får man väl även räkna med att andra kanske har en annan åsikt, skulle det inte vara så vore livet grymt trist. Vad fan skulle man prata om, om alla ändå tycker lika. Däremot så är det tråkigt när någon bara säger usch va fult, blir mycket roligare med någon sorts motivation och ett svar som t.ex näe superduke är snyggare.

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
nästa sommar
Fasen vad jämt det var i Pollen. Än så länge tycker iaf de flesta att den är snygg :)

Som sagt jag tar inte illa upp, alla människor har rätt att ha en egen åsikt, även om den är fel ;) :) :) :)

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jag röstar för snygg hoj, gillar designen förutom framlampan, den är skitful men det går ju alltid att byta.

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
snygg hoj ju. Glad man blir av att se bilder. Tycker det postas för lite bilder på detta forum, gj.:tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det kan aldrig vara fel med tre cylindrar, alla tester jag sett visar att udda antal cylindrar (3, 5, 7,...) är överlägset bättre än ett jämt antal. Men tyvärr är Benellin trots 3 cylindrar bara den näst snyggaste hojen.:D

Last edited:

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
Jag måste säga, de hojar som är rimliga att köpa för mig som första hoj skulle vara, honda hornet, z750 eller en tnt 899. Det är egentligen bara fråga om pengar. hornet är billigast sedan z750n, tnt899s är väl den som skulle sticka ut mest.

Var idag och tittade förbi Mickes Motor i Växjö och såg en fin blå Hornet 08' för endast 69 900:-, den hade gått 0 mil!!

Sugen blev man! :gnissla

Last edited:

thegiver

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
-08 Benelli tnt 899s
karaktär på den hojen så det bara skriker om det. Jag är själv concept artist och jobbar med design, iof karaktärsdesign men man ser klart och tydligt att linjerna är råare, hårdare, och tuffare än vilken annan hoj som helst. Skulle kanske vara KTM som har liknande linjer, annars sopar dessa modeller golvet med andra hojar, rent designmässigt. Yamaha XJ6 släng dig i väggen!

Frågan är bara hur den ter sig rent motor- och kvalitémässigt. Har läst något om att växel-lådan inte är så precis som man skulle önska.

finns en recension på http://www.motorcyclenews.com/MCN/b.../Benelli-TNT-899S-2008-current/?&R=EPI-104636

och en film om den: http://www.youtube.com/watch?v=xJNSJrNJjlU

Är det ingen som har hojen och kan ge feedback?

Tja, jag har faktiskt en sådan (899s):) den går som en dröm pigg som en snärta och inget fel på växellådan! Men å andra sidan är jag inte valentino rossi heller som känner minimala skillnader mellan växelladdor! Blickarna som man får av random-folk är heller inget man kan klaga på, bara höra av sig om du undrar någe...hörs

thegiver

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
-08 Benelli tnt 899s
Lån? Aldrig i livet, särskilt inte nu när det är kris och andra otyg :gnissla

Förstå känslan när man kommer in hos MC-handlaren och säger, hej jag ska ha en Benelli TNT, jag köper den kontant :) Helst ska det vara i hundralappar så de blir riktigt pissed of! :yoparty

Hehe. Lån är uteslutet för mig.:näsblod

Ingen V-twin, jag gillar inte V-twin, brölar för mycket.

Benelli TNT 899s har

motor: R3, 4-takt, DOHC 899cm^3, Vattenkyld, 120hk/10 500rpm
Hjulbas: 1443 mm
Tank: 16 liter
Vikt: 208kg
Toppfart: ca 200km/h (stämmer detta verkligen?)
Pris: 107 800:-

Benelli Café 1130 Racer

motor: R3, 4-takt, DOHC, 1130cm^3, vattenkyld, 137hk/9 250 rpm
Hjulbas: 1419mm
Tank: 24 liter
Vikt: 199kg
Toppfart: 260km/h
Pris: 139 900:-

Enligt BIKE 1.2009,

verkar dock vara väldigt olika hojar 899'an och café racern. 1130'n är nog att föredra men inte försäkringsmässigt.

Tror en hel del av din fakta där inte stämmer...jag har vart uppe i runt 220-225 det fanns dock att hämta lite till runt 10-högst15 och jag väger inte så mkt! vet en annan som vart uppe med sin cafe racer i över 260 med liiiite kvar att ge! sen priset stämmer inte så bra på någon av dem båda är runt 10-15 tusen dyrare (09or) :(...har testat båda och 1130n har klart mer vrid på de lägre varven. men att kalla 899s som slö är rätt löjligt...tycker dock att cafe racern smakar som en naken R-hoj styret lågt kurvorna känns inte lika mkt! Försäkringen på mig som är 22år är förvånansvärt billig (folksam) tror dom sa 12lök per år som går ställa av när man vill! min står dessvärre på farsan eftersom jag ej kolla det innan...smart va?!

Devil_driver

Pain is temporary, glory last forever
Gick med
30 May 2009
Hoj
Superduke, Husaberg 501 FC < 4sale
Tycker man inte hojjen är snygg så behöver man inte yttra sig.

Om man ber om en åsikt får man väl ändå vara beredd att få ett ärligt svar!?!?
Eller ska man bara hålla käften för att man inte håller med!? :va

Det är inte någons fru vi snackar om där man kan vara tvungen att dra en nödlögn utan en motorcykel.

För övrigt gillar jag hojen väldigt mycket. Italiensk design är ruskigt svårslagen!!! :yoparty

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0