Twin eller ?

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Bergis skrev:
Har inte sett nån skriva det än så jag kan väl ge ett till förslag!

Yamahas TRX 850 sägs vara en mycket bra första hoj med 2 cylindrar(rak 2:a), bra drag, billig försäkring. Behöver jag skriva mer :tummenupp

Edit: Damn det kom en före ändå

TRX:en är väl en "rak" 2:a, om jag inte har fel. Man har gjort vevaxeln så att kolvarna rör sig som i en V-twin, fast den är rak sas.
Kan inte förklara bättre än så, hoppas nån förstår vad jag menar. :)
 

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
Om man jämför en sv650 med en ducati monster (620?), vilken skulle ni då rekommendera? Ducatin verkar vara ungefär i samma prisklass som SV:n att köpa men är väl dyrare att äga (reservdelar osv) antar jag. Hur är det med försäkringar?

Och hur är köregenskaperna för Monster?

Tack återigen för alla svar, de har verkligen varit upplysande. Hade inte så bra koll på sv650 tidigare men det verkar ju vara en riktigt bra hoj.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
toom skrev:
Om man jämför en sv650 med en ducati monster (620?), vilken skulle ni då rekommendera? Ducatin verkar vara ungefär i samma prisklass som SV:n att köpa men är väl dyrare att äga (reservdelar osv) antar jag. Hur är det med försäkringar?

Och hur är köregenskaperna för Monster?

Tack återigen för alla svar, de har verkligen varit upplysande. Hade inte så bra koll på sv650 tidigare men det verkar ju vara en riktigt bra hoj.

Monster lär vara billigare i försäkring men har mindre effekt. SV:n har ju trots allt 70hk och en kåpa som gör långkörningar bekvämare. Dock tycker jag att den har ganska aggresiv sittställning, jag sitter iaf mycket mer framåtlutad på SV:n än på min egen
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
toom skrev:
Om man jämför en sv650 med en ducati monster (620?), vilken skulle ni då rekommendera? Ducatin verkar vara ungefär i samma prisklass som SV:n att köpa men är väl dyrare att äga (reservdelar osv) antar jag. Hur är det med försäkringar?

Och hur är köregenskaperna för Monster?

Tack återigen för alla svar, de har verkligen varit upplysande. Hade inte så bra koll på sv650 tidigare men det verkar ju vara en riktigt bra hoj.

Monstern har faktiskt humant prisatta delar, slitdelarna e inte speciellt dyra, möjligtvis tanken om man skulle lägga hojen.
Monsterhojarna (de luftkylda) e klart billigare i delar å service än de vattenkylda Duccarna (74x/9xx).
 

Skallagrim

Fältskär
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
sv650 99->tls 00->>MILLE 01
Länkar till sv650 nedan, sedan är det bara att surfa vidare.
Började själv med en sv650 som var kanon som första hoj. Lätt att hantera, skojig att köra o billig att försäkra. Betalade 1600:- per år eftersom ursprungseffekten räknades och de var strypta när Suzuki tog in dem. Gissa om de blev långa i synen när jag på 100-mila servicen klagade på att den var slö o det visade sig att de glömt ta bort strypningen vid leveransen... Hade den i 1,5 år o 2000 mil. Ville dock ha mer o en TLS hade jag 30/8 01-3/5 02. Den gick som en skadskjuten kråka mellan 2000 o 5500 rpm. Gick tom ojämnt så det märktes i drygt laglig motorvägsfart - om man inte gasade vill säga. Då gick den som en kombination av klocka o spjut. Tröttnade på tjatet hos o pendlandet till handlaren Övergav den för mitt livs sanna kärlek:

MILLE! :bow :bow :bow

Underbar hoj på alla sätt.

Allt detta sagt med reservation av endast 3 års MC-åka.

Summa: Börja med en SV650, sedan....

http://www.svrider.com
http://www.sv650.org
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ja, först av allt så tycker jag nog att valet av V-twin är det enda raka :tummenupp Visst finns det radfyror som är ok att köra men det blir lite hetsigare oavset om den är stor, skulle väll vara en hayabusa som undantag i så fall. Sedan så tycker jag nog att ni gör rätt i att undvika liter hojjarna som TLs, r möjligen så skulle jag rekomendera VTR:en (inte sp-1,an). Men därimot så är Ducati monster 900 s2 ett bra val. Men skall man ha en hoj som är helt perfekt som nybörjar hoj så tycker jag nog att SV:n är att föredra.
Enda med den som kan bli jobbigt är att den är lite slö.
Lycka till med valet :hej
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Nån Ducati Supersport då (fuggemodellen)? klassiskt utseende å rätt rimliga kostnader att försäkra

/B
 

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Håller med alla som säger att Sv´n är en bra hoj.
Sålde min i Lördags för 52500kr. Fick gå ner i pris mycket pga att man kan köpa en ny 01:a för 59.000 på Claessons. (min var 01:a)
SV´n var min första hoj och jag var svin nöjd med den.
Sålde den mycket pga att tjejen och jag är ute och åker mycket och den är lite "tradig" med 2 pers på.
Annars är det en mycket underhållande hoj för rimliga pengar, både inköp och att äga.
Ja, alla som försöker sälja privat håller mycket höga priser.
Om du ringer och pratar med någon som har en till salu så bara hänvisa till att du kan köpa en ny tex 01:a hos handlare för 59000kr.
Lycka till med hojköpet.
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Har kanske bifogat denna annons tidigare, men bättre en gång för mycket!
Hittade den på Ducceklubbens hemsida!

DUCATI 750 Sport -01
Mattsvart. Uttagen 2001-08. 950 mil. 1000-milaservad på Biscaya innan avställningen. Kolfiberburkar + org, portad. Miniblinkers. Bra däck. 25 kw-reggad = billig försäkring (2500:-/år). Fint skick. Köpt på Biscaya. Pris: 62 000 kr POK! http://www.twracing.nu/jens/


Kan kanske vara nåt!
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
pajo skrev:
Har kanske bifogat denna annons tidigare, men bättre en gång för mycket!
Hittade den på Ducceklubbens hemsida!

DUCATI 750 Sport -01
Mattsvart. Uttagen 2001-08. 950 mil. 1000-milaservad på Biscaya innan avställningen. Kolfiberburkar + org, portad. Miniblinkers. Bra däck. 25 kw-reggad = billig försäkring (2500:-/år). Fint skick. Köpt på Biscaya. Pris: 62 000 kr POK! http://www.twracing.nu/jens/


Kan kanske vara nåt!

Köper hellre en äldre 900, bättre komponenter, mindre värdeminskning.. Gaffeln är kort sagt erbarmerlig på de få 750ie jag klämt på..

/B
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
P-son skrev:
Att du sen säger att du kan "köra med insidan" har nog alla sagt. 2 Dagar senare spräcker de 200 vallen. Vill man ha en lättkörd nybörjarhoj så ska man kolla på en SV650S

hehe Precis. Tog kort i juli förra året.
Förra veckan spräcktes 200 km vallen...
och jag kör fortfrarande med insidan.
Köra fort rakt fram på raka där man är helt ensam är ju inte så svårt.

Att sen kompisen jag var och körde med blåste om mig som skit i 200 km på sin R1 är en annan sak. Lite skillnad på dom cyklarna ja... :D
 

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
jaja, vi får väl se hur det blir med det där med att köra med insidan :crash . Vi fick iaf många bra svar och har mer eller mindre begränsat oss till följande hojar :tummenupp :

Suzuki SV650(s)
Cagiva (V) Raptor 650
Ducati Monster

Kommentera gärna vidare om ni har nåt att säga om de här hojarna. :fakta

Sen får vi se framåt sommaren om det blir nån hoj överhuvudtaget och isf vilken det blir.
 

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
ahhh, förresten
kan man få tag på en Cagiva i Sverige?
isf vart?
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
toom skrev:
jaja, vi får väl se hur det blir med det där med att köra med insidan :crash . Vi fick iaf många bra svar och har mer eller mindre begränsat oss till följande hojar :tummenupp :

Suzuki SV650(s)
Cagiva (V) Raptor 650
Ducati Monster

Kommentera gärna vidare om ni har nåt att säga om de här hojarna. :fakta

Sen får vi se framåt sommaren om det blir nån hoj överhuvudtaget och isf vilken det blir.

Radfyra eller twin, radfyra eller twin, radfyra eller twin... :confused:

Open your mind! ;)

Kan inte tillräckligt om motorcyklar för att säga bu eller bä, men ingen blir väl ledsen om jag föreslår åtminstone en titt på något mellan dessa? Eller, ja, kanske inte precis i mitten, men något lite annorlunda hursomhelst.

Honda VFR.
Allt du behöver.

:hej

...och lite till.
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
PutteLiten skrev:
Vill ni ha en "SuperSport" (WSB) så finns ju som sagt (?) Ducati 748/916/996 eller bätttre upp Aprilia Miller (R).

För lite mer sansad framfart:
Aprilia Falco
Honda Firestorm
Suzuki TLS (OBS, undvik -97an, specielt import)
Suzuki SV650

TLR - ägarna brukar prisa den. Enda "felet" är utseendet. MEn det är absolut en smaksak.

Sedan så finns ju de RIKTIGA motorcycklarna:
Ducce Monster 620 - 1000 (Köpe en 00-02 900ie)
Cagiva Raptor
Yamaha Bulldog (fast räkna med ytterligare drygt 15000+ på trim... :rolleyes: )
Aprilia Touno - Räsermaskin utan kåpor!!! Sweeeeet!!! :tummenupp
Suzuki SV1000 (jag vet, ny för i år == Dyra... :( men ack så vacker!! :bow :bow )

Sikta på 1000cc. I Sverige är vi kubik kåta, så är det bara... :D

"nothing beats cubic inches..." ;)

Harkel. Det finns oss som faktiskt finner tlr har ett grymt utseende om man vill sticka ut lite. Dussinhojar finns det gått om men vill du har en race hoj med personlighet så rekommenderar jag en tlr! Provkör lite olika hojjar som många av oss andra gjort genom åren tills du finner den du söker. Bågar är en personlighets grej. Jag har haft R1 ett par blades samt nån 750cc och kan säga att jag kommer aldrig köpa en under 1000cc igen. kubik, skönt att det finns lite pulver i motorn så man slipper att ligga och peta växlar hela tiden. Är du osäker på vad du hanterar så köp en custom till att börja med. En 600 el 1000r hoj är farliga leksaker för en utan erfarenhet, tro mig jag vet!

Startar du med en 1000 så kommer du aldrig vilja ha en 600 efteråt så tänk dig för :tummenupp Ta en titt på denna bild, och värderar ditt tycke om utseende, gå in på tl tråden också.


:zpy HD :zpy
 

Bifogat

  • nelsont eurotail.jpg
    nelsont eurotail.jpg
    85.4 KB · Visningar: 226

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
J-Bone skrev:
Det är rätt Pappsen, låt dem inte dissa våra hojar, hehe :cool: :crash :D

Det vet du Benet, få sport hojar har så angelägna anhängare än våra tlr, tls ändå så törs de tugga bajs :crash det handlar om att köra med känsla och ha en båge med personlighet. Det kan ingen ta ifrån oss gossen :D

TLR = :bow
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
toom skrev:
Jag och en polare har kollat en hel del i tidningar och på nätet för att få en uppfattning om vilken (vilka) hojar som skulle funka som förstahoj.

säger bara: Mille R

funkar utmärkt som första hoj...
Smidig som en liten, stark som en stor och sen är det upp till en själv hur man vill bearbeta den i trafiken!!

:D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top