Twin vs Radfyra

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Zee skrev:
2636114Men om vi pratar Moto GP (eftersom det är roligare :) ) så trivdes f.d. världsmästaren Rossi med bigbang ist för screamer-tändföljd. Anledningen var bättre körbarhet i kurvorna om jag minns rätt, vilket kan hänga ihop med det du nämner ang. att däcket hinner återfå lite mer grepp mellan pulserna.

Tanken var ju att det skulle hamna i Racingforumet men min dator drabbades av lite skit bakom spakarna... :rodnar

Men om det nu ger bättre körbarhet i kurvorna med big bang - det känns som att det borde vara så - borde inte alla köra med det då? Jag gissar att det är andra aspekter som spelar in här som toppeffekt, gyrokrafter och dyl. som gör att man väljer en annan motorkonfiguration då. Jag spånar vidare. Kan det vara så att när det väl släpper med en big bang-motor så släpper det rejält men med t.ex. en screamer så går släppet mjukare till tack vare svagare pulser?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
VR-8 skrev:
2637056 Alla v-twinnar är big-bang motorer............

/J

Jag trodde de var av screamertyp med tanke på att båda cylindrarna inte tänder samtidigt utan med jämnt mellanrum (i alla fall sporttwinnar, HD är mer big bang-fiskebåt) eller är det inte så?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
imaster skrev:
2637139 Jag trodde de var av screamertyp med tanke på att båda cylindrarna inte tänder samtidigt utan med jämnt mellanrum (i alla fall sporttwinnar, HD är mer big bang-fiskebåt) eller är det inte så?

En v-twin har fördelen med färre och kraftigare kraftimpulser. Detta har Ducati utnyttjat sedan 1900 frös ihjäl. En radfyra har jämnare kraftleverans och det gör att bakdäcket släpper lättare gentemot en v-twin eller big-bang som pulserar ut effekten.

/J
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
imaster skrev:
2637122 Tanken var ju att det skulle hamna i Racingforumet men min dator drabbades av lite skit bakom spakarna... :rodnar

Men om det nu ger bättre körbarhet i kurvorna med big bang - det känns som att det borde vara så - borde inte alla köra med det då? Jag gissar att det är andra aspekter som spelar in här som toppeffekt, gyrokrafter och dyl. som gör att man väljer en annan motorkonfiguration då. Jag spånar vidare. Kan det vara så att när det väl släpper med en big bang-motor så släpper det rejält men med t.ex. en screamer så går släppet mjukare till tack vare svagare pulser?


Aah. Hokai, vi snackar Moto GP-rejsing. :)
I Rossis fall gissar jag att det passade hans körstil och M1:an bäst, men det kan ju lika väl suttit i huvet på grabbfan. Fast å andra sidan så är effektutvecklingen hysterisk på de hojarna så att skifta från bigpang till screamer kanske kan göra mer skillnad än man kan tro. Om jag inte missminner mig var detta ett par säsonger sen (3 kanske?) då traction control (antispinn o dyl) inte var lika fullt utvecklat som idag så det gjorde väl att det spelade ännu större roll. Idag gissar jag att även om en MotoGP-förare mallar full rulle efter apex så lär ju inte baktofflan spinna besinningslöst, utan snarare öka sävlikt men markant så att säga. Jag vet att dagens M1:a har torque-control som de utvecklat under ett eller två år. Denna senaste säsongen fanns det nog folk som körde på både (alltså antingen det ena eller det andra, inte blandat vartannat rejs eller så :) ) bigbang och screamer tror jag (någon som vet?).

Högst spekulativt förstås. :)

Som en parantes valde ju (enligt en dokumentär jag såg för ett tag sedan) Ducati att köra med just v-twinnar (SS750/851/916 osv)) även fast de hade lägre toppeffekt mot inlinefyrorna, med anledningen till att twinnen gav högre kurvhastighet vilket kan jämnföras med bigbang/screamer-principen (fast rad4/L-twin dåro). Nu var det väl iofs inte bara motorkonfigurationen som utgjorde högre kurvhastighet utan flera saker, men iaf.

VR-8 skrev:
2637146 Detta har Ducati utnyttjat sedan 1900 frös ihjäl. /J

Aldrig att man ska få vara först. :gnissla
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
imaster skrev:
2637122 Tanken var ju att det skulle hamna i Racingforumet men min dator drabbades av lite skit bakom spakarna... :rodnar

Men om det nu ger bättre körbarhet i kurvorna med big bang - det känns som att det borde vara så - borde inte alla köra med det då? Jag gissar att det är andra aspekter som spelar in här som toppeffekt, gyrokrafter och dyl. som gör att man väljer en annan motorkonfiguration då. Jag spånar vidare. Kan det vara så att när det väl släpper med en big bang-motor så släpper det rejält men med t.ex. en screamer så går släppet mjukare till tack vare svagare pulser?

Alla MotoGP-hojar (990 kubikarna) var big bang. Grejen med screamer är att du får ut mer toppeffekt med en sådan motor, en big bang offrar en del toppeffekt genom sin tändföljd. Med MotoGP:s regler gick det att ta ut långt mycket mer effekt ur 990 kubik än vad chassi och däck förmådde hantera och därför valde man istället en motor som ger bättre driv ut ur svängarna eftersom man egentligen inte offrade någon toppeffekt, man kunde ju ändå inte använda den.

Gathojar är inte riktigt nog extrema för att det skulle göra någon större skillnad mellan screamer och big bang och eftersom de som köper hojarna i supersportsegmentet är hästkraftskåta så räknar nog tillverkarna med att sälja fler hojar om de kan visa upp en toppeffekt på fem hästkrafter mer än att få ett bättre driv ut ur svängarna. Det är ändå inte många procent av de som kör en sådan hoj som är ens i närheten av att nyttja så mycket av prestandan som krävs för att det ska vara någon märkbar skillnad.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
imaster skrev:
2637139 Jag trodde de var av screamertyp med tanke på att båda cylindrarna inte tänder samtidigt utan med jämnt mellanrum (i alla fall sporttwinnar, HD är mer big bang-fiskebåt) eller är det inte så?

För att klargöra (för alla): när vi pratar screamer och big bang så menar vi uteslutande fyrcylindriga (eller fler, t.ex. en V5) motorkonfigurationer. Att prata screamer/bigbang på tvåcyl-twinnar funkar inte.

Fortsätt.

VR-8 skrev:
2637056 Alla v-twinnar är big-bang motorer............

/J

Alla tvåcylindriga twinnar. En V4 eller V5 eller V6 kan vara big bang eller screamer.

Edit: Om man ska vara riktigt petig så här dags så är det inte meningsfullt att prata om bigbang eller screamer på tvåcylindriga twinnar då tändningsföljden faktiskt är både vartannan i två steg (big bang) samtidigt som den är i serie (screamer).
 
Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Zee skrev:
2637219 För att klargöra (för alla): när vi pratar screamer och big bang så menar vi uteslutande fyrcylindriga (eller fler, t.ex. en V5) motorkonfigurationer. Att prata screamer/bigbang på tvåcyl-twinnar funkar inte.

Fortsätt.


JOOO
V-twin har ett högre vridmoment på låga varv, därför brutalare och sliter mer på däcken än en "snällare" radfyra som matar upp effekten gradvis på högre varv ;)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Maggy skrev:
2637240 Jag hävdar bestämt att en twin ALLTID har två cylindrar...typ...

[sidenote]
Korrekt. :hihi Men om man läser twin och tar det som V-motorkonfiguration då? :) :gnissla En twin är en V2, men en V4 är inte en twin. Det är en v-motor a la "2+2 twin". :tummenupp
[/sidenote]
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zee skrev:
2637182 Aah. Hokai, vi snackar Moto GP-rejsing. :)
I Rossis fall gissar jag att det passade hans körstil och M1:an bäst, men det kan ju lika väl suttit i huvet på grabbfan. Fast å andra sidan så är effektutvecklingen hysterisk på de hojarna så att skifta från bigpang till screamer kanske kan göra mer skillnad än man kan tro. Om jag inte missminner mig var detta ett par säsonger sen (3 kanske?) då traction control (antispinn o dyl) inte var lika fullt utvecklat som idag så det gjorde väl att det spelade ännu större roll. Idag gissar jag att även om en MotoGP-förare mallar full rulle efter apex så lär ju inte baktofflan spinna besinningslöst, utan snarare öka sävlikt men markant så att säga. Jag vet att dagens M1:a har torque-control som de utvecklat under ett eller två år. Denna senaste säsongen fanns det nog folk som körde på både (alltså antingen det ena eller det andra, inte blandat vartannat rejs eller så :) ) bigbang och screamer tror jag (någon som vet?).

Högst spekulativt förstås. :)
Termerna Screamer och Big Bang är betydligt äldre än så. Honda körde länge med en screamer version av sin NSR500, dvs 90 grader mellan tändpulserna men Yamaha körde från 1989 med en snällare 180 graders variant. Honda kopierade detta inför 1990 års säsong och 1992 kom de med den första riktiga Big-Bang motorn där alla cylindrarna tände inom 70 grader och däcket fick återhämta sig de resterande 290. 1997 gick man dock tillbaka till 180 graders tändpusler viletk funkade bättre eftersom däcken nu var bättre och kunde hantera den högre effekten bättre.

När det gäller MotoGP hojar så var alla de första fyrorna men Yamaha, Ducati, Suzuki och sist Kawasaki har succesivt gått över till olika versioner av Big-bang. 2006 var de enda screamers som körts Ducatis Gp7 men i VM var alla hojar olika varianter av "big-bang".
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag måste fråga en sak som jag inte förstått än: är asymmetrisk tändföljd och big bang samma sak? Det låter onekligen inte så men ibland hör man tändföljderna i MotoGP kallas för asymmetriska och ibland kallas de för big bang.

En asymetrisk tändföljd låter ju onkeligen som att motorn tänder under alla 360 grader men det är inte en jämn fördelning mellan tändningarna, det vill säga inte ett jämnt avstånd. Man kan till exempel ha två tändningar som ligger nära intill varandra och sedan större avstånd mellan de resterande två om det är en fyrcylindrig motor.

En big bang å andra sidan låter ju som att man tänder alla cylindrarna inom väldigt få grader av varandra, säg alla tädningar inom kanske 45-90 grader eller ännu tätare än så?

Zee skrev:
2637259 [sidenote]
Korrekt. :hihi Men om man läser twin och tar det som V-motorkonfiguration då? :) :gnissla En twin är en V2, men en V4 är inte en twin. Det är en v-motor a la "2+2 twin". :tummenupp
[/sidenote]

Ursäkta mig, men vad pratar du om? :)

Menar du alltså att en rak twin egentligen är en V-fyra? Eller att en v-twin egentligen är en rak halv fyra med förskjutna cylindrar?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
amullo skrev:
2637809 Varför snackar vi big-bang VS. Screamer?

Jag fattade att frågan gällde gathojar..?

Hur många internetdiskussioner har du varit med som håller sig till det ursprungliga ämnet i mer än tre inlägg? :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
DR-Zätare skrev:
2637789 Jag måste fråga en sak som jag inte förstått än: är asymmetrisk tändföljd och big bang samma sak? Det låter onekligen inte så men ibland hör man tändföljderna i MotoGP kallas för asymmetriska och ibland kallas de för big bang.
Jag tror att det är lite slentrian när man säger Big-bang om flera olika konfigurationer men att de har det gemensamt att tändpulserna, eller de flesta av dem, är "ihopklumpade" under ett mindre gradtal.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Rimligen är det rycken i bakdäcket som mest påverkar slitaget (om vi jämför motorer m samma effekt).

Så lågvarvig stor stånka m lite svängmassa o utan ryckutjämnare borde vara värst.
Och högvarvig liten ylare (alltså jämnt fördelade tändpunkter) bäst.

V-motorer hamnar nånstans däremellan, beroende på antal cyllar, vinkel o ev- förskjutna vevtappar.
(Skulle jag få min boxer att tända samtidigt räknas det som en stånka, förstås.)

Så hur ofta kraft-rycken i bakhjulet kommer är det avgörande.
(Vid samma effekt alltså; ofta = små ryck, sällan = stora ryck.)
/u
 

sandstream

Guest
stefur skrev:
2637231V-twin har ett högre vridmoment på låga varv, därför brutalare och sliter mer på däcken än en "snällare" radfyra som matar upp effekten gradvis på högre varv ;)
Trodde vi har gått igenom det där femtielva gånger men tydligen har en del missat att det är en sanning med modifikation.
Det finns radfyror, vanliga standardhojar, som har bättre vrid över hela registret än twinnar med samma cylindervolym.
Gustav O skrev:
2006 var de enda screamers som körts Ducatis Gp7 men i VM var alla hojar olika varianter av "big-bang".
Du menar GP6 va?
GP7 är ju 800:an.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Apropå diskussionen:

Performance Bikes har börjat bygga en Big Bang Suzuki GSX-R 1000 K3 i januarinumret.

Där finns också grafer över tändningen på olika MotoGP hojar.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top