imaster
Bah
Zee skrev:2636114Men om vi pratar Moto GP (eftersom det är roligare ) så trivdes f.d. världsmästaren Rossi med bigbang ist för screamer-tändföljd. Anledningen var bättre körbarhet i kurvorna om jag minns rätt, vilket kan hänga ihop med det du nämner ang. att däcket hinner återfå lite mer grepp mellan pulserna.
Tanken var ju att det skulle hamna i Racingforumet men min dator drabbades av lite skit bakom spakarna...
Men om det nu ger bättre körbarhet i kurvorna med big bang - det känns som att det borde vara så - borde inte alla köra med det då? Jag gissar att det är andra aspekter som spelar in här som toppeffekt, gyrokrafter och dyl. som gör att man väljer en annan motorkonfiguration då. Jag spånar vidare. Kan det vara så att när det väl släpper med en big bang-motor så släpper det rejält men med t.ex. en screamer så går släppet mjukare till tack vare svagare pulser?