Tyck INTE synd om mig! Mitt senaste år i ord!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
HönaPower skrev:
2572217 Du skulle egentligen ha en stor fet jävla smäll, MÅSTE du vara så jävla överlägsen & kaxig hela tiden?? IDIOT!!!!!! :mad:

Ditt inlägg säger förmodligen mer om dig själv än vad det säger om mig.

33år med en hjärna vars nivå ligger kring en 16årings - egentligen inte helt ovanligt.
Du vet att jag har rätt, det är det som stör dig.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
juha01 skrev:
2572415
Byta jobb is da shit, helst innan skitjobbet tar knäcken på en.

Japp, håller till fullo med. Folk tar sjukförsäkring för givet när de vantrivs på ett jobb istf att direkt söka nytt jobb. Kan tillägga att en kollega blev utbränd här; hans symptom var att han verkligen blev helt apatisk, tappade minnet och var lite som en zombie. Han var inte kapabel att renovera sitt kök, det kan jag garantera.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Mavve skrev:
2572425 Ditt inlägg säger förmodligen mer om dig själv än vad det säger om mig.

33år med en hjärna vars nivå ligger kring en 16årings - egentligen inte helt ovanligt.
Du vet att jag har rätt, det är det som stör dig.

Kasta inte sten i glashus...

Vi känner inte varandra, så vi behöver inte tjaffsa i en tråd.
Men jag tycker du ofta är rätt snabb att vara dryg...that´s it.

Last edited:

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Det är du Milla som ska ha ett tack för att ha gjort sommarens hojträffar mycket trevligare! :)

Kämpa på, snart ska vi ha både hoj och kort samt touringväska igen!

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
anja skrev:
2572249 Och där håller jag med helt och hållet. Är man så sjuk att man är sjukskriven ska man inte (kunna) renovera huset.

Orkar inte quota alla kommentarer som går ut på ungefär samma sak, så jag väljer första inlägget som hade åsikt om det hela.

Det är skillnad på att vara fysiskt sjuk & mentalt. Även fast du har brutit benet så kan du resa till kusinerna i norrland eller festa svinet om du vill, men du kanske inte kan arbeta beroende på vad du har för arbetsuppgifter. Så det där argumentet håller inte.

Milla mådde dåligt psykiskt av många olika själ, alla har hon inte tagit upp här. En del skingrar tankarna genom att göra något radikalt, en del blir helt apatiska & lyfter inte ett finger. Att riva ett kök är inte alls en dum idé. Dock kan vem som helst slå sönder saker, men inte alla kan bygga upp, vilket innebär i detta fall att utomstående hjälp skulle tas till. Nu var det tyvärr så olyckligt att det fanns fuktskador som betydde att hela taket måste fixas…det var inte inräknat i planen. Att sälja hojen är just det hon tvingas göra nu för att få råd att renovera det, då fuktskadorna inte "godkändes" som dolt fel. Detta är väl vad man kan kalla en verkligen oförutsedd uppgift, man räknar inte med ett fuktskadat tak i budgeten. Hade det inte varit för det hade nog Milla kunnat fixa situationen UTAN att blanda in banken. Dessa sa ju nej & det innebär att hon får sälja mc,n för att rädda sitt boende.

Är det nu något ni inte förstod i det hela, så kan ni ju fundera på det lite extra.

// Ullis

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
GSXR 600 -98
Milla skrev:
2570776 Jag har varit med om mycket skit i mitt liv, och det senaste året har verkligen varit en enda stor prövning.

Stå på dig Milla och stunta i vad andra skriver, dom som inte har haft en riktig depression vet inte hur det är att ha det och ska inte tala om för dig vad du kan och inte kan. Ha det så bra du kan det kommer att bli bättre.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Gixxerrider skrev:
2572635
Stå på dig Milla och stunta i vad andra skriver, dom som inte har haft en riktig depression vet inte hur det är att ha det och ska inte tala om för dig vad du kan och inte kan.

Men om jag säger att jag också haft en depression, ger det mig då mer rätt att tycka?

kul me ninja

Ödmjuk !!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
ZX10R
Mavve skrev:
2570949 Fan va löjligt, livet blir vad man gör det till.

Låter man ens sambo knäcka en så gör han väl det.

Låter man jobbet knäcka en så gör det det.

Ligger man o bölar händer inget och det vet man.

Kul att du haft en rolig sommar iaf.

Sa han som slår folk på käften...bor nog hos mamma fortfarande..:huvet
Och så finns det folk som inte fattar att man kan gå in i väggen..hoppas ni slipper.

Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
juha01 skrev:
2572656 Men om jag säger att jag också haft en depression, ger det mig då mer rätt att tycka?

Men du tänk seriöst.
Känner du henne?!
Är du och hon lika på nått sätt!?
Jag känner inte henne heller.
Jag verkar fatta att du och hon inte är tvillingar.
Därför är det omöjligt att ni fungerar likadant mentalt.
Vissa klarar sånt här bättre än andra.
Jag kan säga att jag hade inte varit sjuk skriven 100%.
Jag hade sökt nytt jobb.
Men hon är väl som hon är och gör hon så, så gör hon så.
Vad finns det att disskutera?
Vi skiter i vad du eller vad nån annan hade gjort för det handlar inte om oss.
Hon Pallade inte That's it!
/mvh jonas

kul me ninja

Ödmjuk !!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
ZX10R
TurboJugend skrev:
2572309 Men hon sjukskrev sig väl inte pga ebola, utan pga stressrelaterad depression. Det är väl inget som säger att hon måste vara fysisk okapabel. Tror knappast att hon börjar må bättre fortare genom att ligga och stirra i taket hela dagarna. Tycker det är lite överdrivet att folk ska skämmas för att gå upp ur sängen om man är sjukskriven. Beror naturligtvis på vad man är sjukskriven för. Det är nog inte så lätt att förstå sig på utbrändhet för oss som aldrig behövt uppleva det.

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :tummenupp

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
juha01 skrev:
2572415
Men om man kan riva kök, så kan man väl kränga korv och soppa på OK?

Det var väl tal om depression i det här fallet, det går inte att jämföra med ex. ett brutet ben, benet vet man oftast varför det är brutet och på förhand kan man ge prognoser på hur lång tid det kommer att ta för att läka och rehabilitera benet, på när som några veckor -inte alltid man vet det fast man talar om så enkla saker som benbrott...

Talar man om psykiska sjukdomar så kan det finnas 1000 orsaker till varför man hamnat där och det är högst olika hur lång tid det tar innan man blir frisk och vägen dit kan vara högst olika, prognoser kan ligga inom ett spann på några år, inte säkert läkarna ändå träffar rätt med ett tilltaget spann då det har stor betydelse vem som handhar ärendet och vem patienten får hjälp av, ett brutet ben är välkänt hur man behandlar och en barnlek i jämförelse, ändå går det inte alltid som det är tänkt med ett brutet ben....

Ett brutet ben kan vara psykiskt jobbigt att gå omkring med, en psykisk sjukdom är av en helt annan dimension...

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
KGK skrev:
2573229
Talar man om psykiska sjukdomar så kan det finnas 1000 orsaker till varför man hamnat där och det är högst olika hur lång tid det tar innan man blir frisk och vägen dit kan vara högst olika.....

Japp. Men lik förbannat så sjukskriver man hela bunten. Det är bra i vissa fall, och knappast i alla! Riktigt negativt i många fall, eftersom den siste sociala kontakt man kanske har är just jobbet.

Som jag skrev tidigare. Det är ingen lösning att sjukskriva folk från ett arbete om dom klappar ihop för att arbetet suger. Eller jo, det är en lösning om man sjukskriver dom för livstid. Annars blir man friskförklarad igen, och vips är man tillbaka på sketjobbet och är snart sjuk igen.

Jag har koll på psykiska sjdm.:nicka

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
juha01 skrev:
2573246

Ser att du har koll på svårigheterna i problematiken, en svårighet är att veta hur man ska behandla/rehabilitera, många läkare kan ställa diagnos men hur många vet hur man behandlar, eller orkar lära sig det, i skolan talar man om att lärarna behöver lära sig mer om IT för att skolan ska bli bättre -det tar sin tid, förmodligen är kompetensproblemen långt större inom sjukvården.

I en del fall kan renovering av kök vara en del av rehabilitering eller förhindra att en patient blir sämre.

24 000 personer mellan 16-30 år är idag förtidspensionerade, många av dom skulle nog vara glada ifall de fick rätt hjälp.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
MacRabbit skrev:
2572608 Det är du Milla som ska ha ett tack för att ha gjort sommarens hojträffar mycket trevligare! :)

Får ta och hålla med MacRabbit här! Spelar ingen roll vilken av sthlms träffarna man gästat i sommar så har du vart där med ett gott humör! Motgångar och medgångar har vi alla.. ibland blir tyvärr balansen lite ojämn men kan av erfarenhet säga att det brukar vända :tummenupp

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Skillnaden att stå och kränga korv på OK och va hemma och riva kök, är tillexempel att jag inte stod och rev i 8 timmar med en halvtimmes lunch..Jag har ju ingenstans skrivit hur lång tid det tog mig att riva det lilla köket jag hade/har....Att riva en planka här och en planka där, istället för att bara ligga apatisk som jag gjorde de första månaderna.

Jag klarar inte av att jobba på den macken jag är anställd på för att det är den största och stressigaste mackan på norra sidan Stockholm. Jag har fortfarande inte lärt mig hantera riktig stress.

Jag ville säga upp mig, men har som sagt blivid rådd både av min läkare och Försäkringskassan att behålla jobbet tills arbetsträningen är över , jag går alltså INTE på sjukbidrag längre... Då det är lättare att få ett jobb om man redan har ett tyvärr.

Anledningarna är precis som Ullis skrivit flera till att jag brände ut mig själv, att jag blev ensam var bara droppen som fick bägaren att rinna över. Jag vill inte hänga ut min exsambo här och har därför inte tagit upp hur det blev slut osv. Därmed inte sagt att jag är helt oskyldig heller.

Jag tycker faktiskt det är konstigt att bara för att jag vågar säga att jag varit "vek" så måste vissa genast hävda sig och förklara hur mycket bättre de är. Vad är syftet ? Bara för att jag inte vill ha medlidande så måste ni ju inte förklara för mig vilken dålig männsika jag är..Eller? Grattis till att ni klarar av alla problem i livet så bra! :tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Modigt att skriva en sån här tråd på SH tycker jag, finns så många idioter här som tycker så mycket.

Dessutom har väldigt få koll på vad en utmattningsdepression är, men väldigt många har en förutfattad mening om vad man kan göra/inte göra när man är "utbränd", alltså har en utmattningsdepression.

Troligtvis är de enda som förstår helt det är dom som själva har upplevt det (och de läkare osv som jobbar med det), och dom som har sett det på nära håll (tex jag) kanske kan förstå det någorlunda.

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
BostonGurka skrev:
2572124 Det finns dom som forskar i det här som säger att det är sjuknärvaron,
och inte sjukfrånvaron, som är det stora problemet.

När oljetryckslampan börjar lysa och kamkedjan börjar skramla så kan
man ju tänka: Ny olja, nytt oljefilter, kamkedjesträckning, ventiljustering,
ny kedja, nya drev! Inte konstigt att det går utför med min ekonomi!

Men nu är det så att motorcyklar är skapta så att de behöver bli lite
ompysslade ibland, går sönder och behöver bli reparerade ibland.

På samma sätt behöver människor också service, reparation och
återhämtning ibland, både kroppsligt och själsligt. Ibland får man
intrycket att det anses fel eller fult eller att vara sjuk, men att inte lyssna
på sin kropp och själ är ungefär lika smart som att tejpa över
oljetryckslampan.

När någon man älskat rycks bort från en kan man må hur dåligt som
helst. Antagligen för att människor som fungerar på det sättet är bra på
att överleva och fortplanta sig. Men, man kan ju alltid leva hela livet utan
att älska så kan man dö lycklig, eller ... ?

Jag skiter i att du inte vill bli tyckt synd om, jag gör det i alla fall, fast
det fixar sig säkert.
:tummenupp

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
juha01 skrev:
2573246 Japp. Men lik förbannat så sjukskriver man hela bunten. Det är bra i vissa fall, och knappast i alla! Riktigt negativt i många fall, eftersom den siste sociala kontakt man kanske har är just jobbet.

Som jag skrev tidigare. Det är ingen lösning att sjukskriva folk från ett arbete om dom klappar ihop för att arbetet suger. Eller jo, det är en lösning om man sjukskriver dom för livstid. Annars blir man friskförklarad igen, och vips är man tillbaka på sketjobbet och är snart sjuk igen.

Gäller även Mavve...Orkade bara inte quota alla korkade inlägg!

*skrattar* du är söt du...
Visst finns det folk som utnyttjar systemet, gissa varför vi numera har
över 100 handläggare på FK som bara jagar folk som fuskar?
Helt rätt enligt mig... Mina skattepengar ska gå till dom som behöver det,
inte folk som fejkar.

Sen det här med att sjukskriva folk från ett arbete som dom måste gå tillbaka till... Håller med, ingen bra idé men det kryllar ju inte av arbeten som man kan byta till, eller har jag missuppfattat något?? Och oftast så kör man på tills det är försent... Man går inte in i väggen av fri vilja utan man ignorerar signalerrna tills det är försent... Då spelar det ingen roll VILKET jobb man byter till, man är körd ändå... Förklara gärna hur du löser det problemet!

Om du nu har sån enorm koll på psyk relaterade sjukdomar så borde du ju
veta hur mycket det kan påverka en människa...
Men jag tvivlar starkt på att du ens har en gnutta verklighetskoll när det gäller sånt...
Tror inte att ni har den blekaste om hur det är att vara utbränd...
Eller har du hyperventilerat och svimmat bara för att helgen snart är slut?
Har du haft gråtattacker som du själv inte kan förklara?
Har du någonsin legat i sängen på måndagsmorgonen och insett att din kropp
inte lyder dina tankar??
Har du haft självmordstankar efter en timme på jobbet??
Har du haft panikångest??
Ska jag fortsätta eller har ni fattat???

Har du inte råkat ut får något av ovanstående... Så ursäkta mig men då har du ingen aning om vad du pratar om...
Jag har sett ovanstående på väldigt när håll då jag har fungerat som kontaktperson för våldtagna kvinnor de senaste 12 åren och dessutom tagit hand om flera vänner som kutat in i väggen....
Så som sagt var... återkom den dagen du upplevt det så ska vi se hur käftig du är då...

Ovanstående har inget med Millas inlägg att göra och jag har inte haft äran att känna henne så länge så jag vet vad hon har känt/upplevt för symptom
men jag vet att hon är en jättestark och mysig medmänniska som verkligen gör allt för andra! Och det roliga är att många av dom som käftar inte ens har träffat henne! Moget att hacka på folk som man inte känner!
Jag vet moppefuckon som har högre moral och är bättre uppfostrade än er...
Gratulerar!
Jag tycker iaf om Milla för allt hon gjort för mig, framförallt när jag var ny på SH och önskar henne allt gott och en underbar fortsättning på livet...

//Per

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
KGK skrev:
2573274
24 000 personer mellan 16-30 år är idag förtidspensionerade, många av dom skulle nog vara glada ifall de fick rätt hjälp.

Det finns inget begrepp som heter förtidspension idag. Sjukersättning är nog det du letar efter och ingen kan idag bli förtidspensionär under de premisser som den här tråden handlar om.
För att återknyta till min kollega & Juha's resonnemang: min kollega var borta på heltid i 2 månader. När han kom tillbaka på halvtid var han fortfarande rätt utmattad men jag vill påstå att han blev bättre ganska snabbt. Om han hade fortsatt gå hemma & stirra in i en vägg hade nog processen tagit betydligt längre tid än om han hade gått till arbetet.
Jag har full förståelse vad utbrändhet innebär och vad man får för symptom. Men jag hävdar ändå att fel "medicin" är att sjukskriva folk på heltid & tro att de blir bättre utan någon egentlig social kontakt.

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
anja skrev:
2572302 Ännu bättre. Trådskaparen har inte pengar att betala alla sina räkningar med och väljer att (anlita någon för att) renovera köket samtidigt som hon är sjukskriven.

Näe, jag blir helt mållös.
Jag med!
Seriöst..:huvet Nu tycker jag ni tar reda på lite fakta innan ni sågar någon.. ni har väl ingen aning om hon kanske har en pappa som gör jobbet,om hon gör det själv och i så fall om hon tar en planka i taget eller en i veckan osv. alla får ta ansvar för sina egna handlingar...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha