Har ingen aning vad varken 'subjekt' eller 'objektsformer' ar, vad skulle det tillfora mitt sprakbruk?
Exempeln du tar upp ar javligt daliga, da man sallan hor nagon prata sa dalig svenska savida de inte ar invanrade eller har inlarnings (eller andra) problem.
Du vet kanske inte namnet på det men du vet garanterat när subjektsformen ska användas och när objektsformen ska användas. Eller säger du "honom gav bollen till jag"? Precis så illa som det, förhoppningsvis, ser ut i dina ögon att läsa en sån mening, så illa ser det ut för mig när någon använder han/honom eller de/dem på fel ställen.
Och jo man hör OFTA folk prata så dåligt. Iaf om man som jag väldigt lätt hör när folk missbrukar språket på det sättet. Varje gång jag åker buss eller går på stan vid samma tid som tonåringar så hör jag någon använda "han" när de ska vara "honom".
"Jag ringde han igår" eller "jag pratade med han" är inte ett dugg ovanligt att höra.
Och för att ytterligare poängtera vikten av ett korrekt språk så läser vi människor bara mer och mer text varje dag. Vi läser dagligen mer text än vad en normal svensk gjorde på ett år för några hundra år sen. Men varje gång man läser ett språkfel som man stör sig på blir det ett avbrott i läsandet eftersom man istället för att fokusera på innehållet istället fokuserar på formen. Blir det för många såna avbrott så riskerar texten att helt tappa läsaren.
Men som sagt, det är klart att det är olika från person till person. Jag ser väldigt lätt språkfel medan du uppenbarligen är nöjd bara meningen innehåller ungefär rätt ord. Därför kommer du kanske komma ihåg innehållet medan jag mestadels kommer minnas att det var en väldigt dåligt skriven text.