Tycker dig det spelar någon roll hur mig skriver?

Spelar det någon roll om man skriver de eller dem?

• Antal röstningar
    0

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Har ingen aning vad varken 'subjekt' eller 'objektsformer' ar, vad skulle det tillfora mitt sprakbruk?

Exempeln du tar upp ar javligt daliga, da man sallan hor nagon prata sa dalig svenska savida de inte ar invanrade eller har inlarnings (eller andra) problem.

Du vet kanske inte namnet på det men du vet garanterat när subjektsformen ska användas och när objektsformen ska användas. Eller säger du "honom gav bollen till jag"? Precis så illa som det, förhoppningsvis, ser ut i dina ögon att läsa en sån mening, så illa ser det ut för mig när någon använder han/honom eller de/dem på fel ställen.

Och jo man hör OFTA folk prata så dåligt. Iaf om man som jag väldigt lätt hör när folk missbrukar språket på det sättet. Varje gång jag åker buss eller går på stan vid samma tid som tonåringar så hör jag någon använda "han" när de ska vara "honom".

"Jag ringde han igår" eller "jag pratade med han" är inte ett dugg ovanligt att höra.

Och för att ytterligare poängtera vikten av ett korrekt språk så läser vi människor bara mer och mer text varje dag. Vi läser dagligen mer text än vad en normal svensk gjorde på ett år för några hundra år sen. Men varje gång man läser ett språkfel som man stör sig på blir det ett avbrott i läsandet eftersom man istället för att fokusera på innehållet istället fokuserar på formen. Blir det för många såna avbrott så riskerar texten att helt tappa läsaren.

Men som sagt, det är klart att det är olika från person till person. Jag ser väldigt lätt språkfel medan du uppenbarligen är nöjd bara meningen innehåller ungefär rätt ord. Därför kommer du kanske komma ihåg innehållet medan jag mestadels kommer minnas att det var en väldigt dåligt skriven text.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Gör lite ont i ögonen att läsa dålig grammatik, men inget jag bryr mig nämnvärt om. Har goda vänner som skriver riktigt illa, men de är reko ändå. :tummenupp

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Viktigt eller inte beror på sammanhanget. På ett forum så kanske det inte spelar så stor roll om det är rätt men i en rapport som skrivs för ett företags räkning och som ska distribueras till kunder som betalar för arbetet och rapporten spela det roll om det är korrekt. Tappar liksom lite trovärdighet om språket ligger på en 14-årings nivå.

Sent from my Sputnik, totally lost in space

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Bryr mig inte så länge det inte är svårt att förstå. Tycker det är rätt så analt att störa sig på sånt.

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Viktigt eller inte beror på sammanhanget. På ett forum så kanske det inte spelar så stor roll om det är rätt men i en rapport som skrivs för ett företags räkning och som ska distribueras till kunder som betalar för arbetet och rapporten spela det roll om det är korrekt. Tappar liksom lite trovärdighet om språket ligger på en 14-årings nivå.

Sent from my Sputnik, totally lost in space
Håller med om du tar bort "liksom".

Smagatusk

Guest
medan jag mestadels kommer minnas att det var en väldigt dåligt skriven text.

Här skulle jag använda mig av ordet "illa". "En väldigt illa skriven text". Anledningen till det är när någon skriver dåligt, så förknippar jag det med en ful handstil till exempel. När man skriver illa är det övergripande sett, alltså grammatiskt osv.

Edit: Precis som Geggamoja använder ordet i inlägget efter ditt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Här skulle jag använda mig av ordet "illa". "En väldigt illa skriven text". Anledningen till det är när någon skriver dåligt, så förknippar jag det med en ful handstil till exempel. När man skriver illa är det övergripande sett, alltså grammatiskt osv.

Jag har sett dåligare.
Eller illare, om du föredrar det.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Stör mig förvånansvärt lite på just de/dem-fel i text.

Det är mycket värre med särskrivningar, 5000 ord långa meningar och grammatiska haverier som i princip gör texten oläslig.

Trots att det stör mig så försöker jag dock påminna mig om att det finns personer med läs/skrivsvårigheter som inte har det så lätt trots att de faktiskt försöker.

I Roslagen säger de böt. :död

Och vad säger de i Karlstad då? :rofl

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Det gör du rätt i. Skulle någon säga att någon skriver dåligt skulle jag förmodligen också tolka det som dålig handstil. Men jag misstänker att illa och dåligt i de allra flesta fall är helt utbytbara men att det här är ett fall som är intressant enligt encoding/decoding modellen inom kommunikationsteorin :gnissla

Sjunger illa/dåligt
Kör illa/dåligt
Hör illa/dåligt
osv.

Jag tror att illa är ett typiskt sånt ord som förut användes väldigt flitigt precis som du använder det men att dåligt börjar ta över och illa istället enbart används i betydelsen sjuk eller sjuklig ungefär. "Jag mår dåligt" och "jag mår illa" skulle jag till exempel inte tolka på samma sätt. Och då mina vänner kommer vi in på det oerhört intressanta fältet sociolingvistik :gnissla

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Föresten, vad tycker vi om ordet "färst"?

Få - Färre - Färst

Eller spilla - spall - spullit?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Simma sam summit reagerar resten av min familj starkt på. Men samtidigt går hinna hann hunnit hur bra som helst.

Jag använder färst, brukar få kommentarer om det och förslaget från de andra brukar alltid vara minst. Men det är ju en helt annan betydelse.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Föresten, vad tycker vi om ordet "färst"?

Få - Färre - Färst

Eller spilla - spall - spullit?

Färst är väl helt okej, även om jag trodde det var ett skämt första gången jag hörde det. ;) Inget jag använder direkt ofta, men finns väl inte så många alternativ heller?

Spall - spullit ser jag likadant på som jag ser på böt. Har väl lite svårt att förstå vitsen när den korrekta böjningsformen fungerar alldeles utmärkt och inte är direkt krånglig heller.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Simma sam summit reagerar resten av min familj starkt på. Men samtidigt går hinna hann hunnit hur bra som helst.

Jag använder färst, brukar få kommentarer om det och förslaget från de andra brukar alltid vara minst. Men det är ju en helt annan betydelse.

Ja minst är ju inte alls detsamma så det funkar inte.

Färst är väl helt okej, även om jag trodde det var ett skämt första gången jag hörde det. ;) Inget jag använder direkt ofta, men finns väl inte så många alternativ heller?

Spall - spullit ser jag likadant på som jag ser på böt. Har väl lite svårt att förstå vitsen när den korrekta böjningsformen fungerar alldeles utmärkt och inte är direkt krånglig heller.

Spall - spullit ÄR en korrekt böjningsform. Står med i SAOB.

Smagatusk

Guest
Hörde Christer Sandelin på radion idag.

"för den hon vill ha, det är jag"

Det heter ju "hon vill ha mig", eller "det är mig hon vill ha". Vad är det nu för jävla regel som säger att det ska heta "jag" helt plötsligt?

Och

"för ha, ha, ha, det går ju så bra - för Andersson och Pettersson och Lundström och jag"

Aldrig i livet kommer jag att köpa att det ska vara "jag" här. Här handlar det om nödrim för att få barnvisan att gå ihop.

Eller?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...