Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?

Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I våras drabbades jag av ett garageinbrott. Det var andra gången. Första gången var för lite drygt 10 år sedan. Förutom känslan av att ha blivit kränkt genom att någon obehörig varit inne och rotat bland de saker jag förvarade i garaget var det väldigt mycket jobb med att upprätta en polisanmälan, sammanställa en skriftlig anmälan till försäkringsbolaget, leta upp kvitton/bankutdrag eller annan form av bevisning att sakerna tillhört mig samt ta reda på nyvärdet av det som försvunnit. Därefter leva med ovissheten hur mycket ersättning det skulle bli efter avdrag och så vidare under en tid.

Igår såg jag den här tråden där samma tjuv sågs på två stulna motorcyklar inom loppet av två dagar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211243

Vid ett par tillfällen har jag själv påkommit pundare som drivit runt i fastigheten där jag bor. Ofta gör de mer skada på dörrar och lås än vad de kommer över i värde på stöldgodset. Minns mycket väl en äldre dam som fick alla gamla fotografier stulna. Fotografier av hennes föräldrar, barndom etc. Sådant går inte att sätta värde på och är omöjligt att ersätta när de väl är borta.

Färgad av händelsen i våras går man i tankar att dessa tjuvar rent av borde offentliggöras på ett eller annat sätt. I mindre samhällen finns det en social kontroll som antagligen hindrar en del från att begå brott. I större städer är det helt omöjligt. Där kan de operera ostört i skydd av anonymitet. Kanske skulle en och annan tjuv inleda en annan bana om de visste att de skulle bli offentliggjorda vid upprepade brott. I USA offentliggör man i vissa delstater var dömda pedofiler bor. Jag vet inte om det är den typen av samhälle jag vill leva i hur illa jag än tycker om pedofiler och tjuvar. Samtidigt blir man trött på att höra hur dessa avskum kan operera utan att få kännbara straff trots upprepade brott.

Alla har vi hemförsäkringar och polisrapporten är inte mycket mer än en formalitet. Polismyndigheten vet om att hemförsäkringarna ersätter den drabbade i olika grad och inga större resurser läggs ner trots att de mycket väl vet ungefär vilka som ligger bakom större delen av källarinbrotten. Jag vet t ex att polismännen visste mycket väl vilka pundarna jag tog på bar gärning var. Ändå skrevs inga rapporter. Polismännen ansåg nog inte de var värda bläcket de skrevs på. De släpptes ut på gatan och gick antagligen till något annat hus i hopp om bättre lycka samma kväll.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Är dom dömda så är dom iofs offentliga, ..men på ett extremt ooffentligt sätt.

Totala motsatsen till Sverige, där man har flest dödsstraff per kapita (Singapore), ..där hängdes t.ex. en person ut med i bild i dagspressen, som hade sneddat över ett busstorg där man inte fick gå, & bötfällts med några tusenlappar för det.
Allt enl min kusin som bodde där ett antal år.

Men den Svenska daltprincipen är ju väldigt tröttsam och tillsynes kontraproduktiv om man ser till nuvarande brottsutvecklingen.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vill man veta vem som gjort vad så kan man ju gå på rättegången, men hänga ut tjuvar skapar bara hämd och man låter mobben döma.
Det finns tjuvar som lyckas vända sitt liv och komma på fötter och det blir ju inte lättare om man nu är uthängd.
De ska straffas, JA, men de ska också ha rätten att komma tillbaks.
Sen tycker jag att polisen ska jaga tjuveriet, men när de bara antecknar på telefon vad som hänt så är det ju lite fritt fram att själa,,,, risken att åka fastär ju väldigt låg.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
3 strikes -> livstid. Då försvinner syftet med att offentliggöra; varför offentliggöra någon som kommer sitta inne resten av sitt liv.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
du borde se wallander - skulden
72828.jpg

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jodå! Dömda tjuvar och sexbrottslingar skulle passa sig om man visste hur dem såg ut!

Jävla dalteri. Pedofiler anställs av förskolor för att man inte samkör vissa databaser. Däremot när det gäller skatter ....ja då jävlar ska man samköra även med Schweiz och Gurnsey.... fy faaan...

MEN....det finns oxå en viss risk att oskyldiga hängs ut.

De skulle inte alls passa sig om man visste hur de ser ut, däremot skulle de bli igenkända och identifiera sig med vad de blivit offentligt uthängda för och falla in i rollen mycket enklare.

WEST skrev allt som var värt att skriva i frågan i övrigt.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Majoriteten verkar ju vilja att de asen hängs ut. Om ett politiskt parti tar upp detta så borde ju de få flest röster i nästa val.

Fast vilka ska man hänga ut då och hur? Flygblad på varenda träd? De träden skulle fyllas snabbt.
Borde man hänga ut rattfylleristen Bruno Reinfeldt liksom vilken snattare som helst?

Mig stör det inte att köra sk. third strike och gärna begrava dem levande efter det. Försvinner de så K A N de ju inte göra jävelskap igen och världen blir bara precis liiite bättre för en stund.

Tydligen så avskräcker det inte att hänga ut folk då de fortsätter att våldta barn, döda sina grannar osv om man kollar på de länder som just hänger ut folk, hugger av nävar för snatteri, allmän stening/hängning etc.
Inte ens dödsstraffen avskräcker folk från att döda andra - man går på känslor oavsett vad det ger för konsekvenser tydligen.

Det ska iaf bli intressant att se hur det kommer utveckla sig inom 15-20 år. Kommer det i USA att bli som i Rio där dödspatruller går ut om nätterna för att "rensa"? Kommer Sverige ha dödsstraff?
Kommer det bli bättre eller värre?

Ja spännande blir det iaf oavsett :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Långt svar kort: Nej.

Tycker det här är lite som innehållsförteckningen på mat. Vet jag inte om vad som finns i mår jag inte illa över det.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Håller med i sak, men förr eller senare borde den rätten vara "förbrukad".
Ungefär som de som kursat för mycket får näringsförbud, kanske är jag trångsynt :va

Helt rätt. Har man inte fattat det på 3 gånger så är det levande begravd som gäller.

En grävlastare fixar ett tillräckligt djupt hål och sen knuffar man ner förövaren för att sen fylla igen hålet med en dumper som tippar flaket över honom.
Till sist tar luften slut och han lider av djuuuuuup ångest.
Det är ett tillräckligt bra och billigt straff.
Varenda kyrkogård borde ha en grävlastare och en dumper eller så bygger man en helautomatisk maskin som sköter det på räls.
Borrar hålet, skickar ner personen, fyller igen hålet och återgår till utgångsposition.

Sen finns det ju alternativ till pedofiler som inte borde få en endaste chans. De kastar vi ner till tigrarna, ännu billigare lösning.

Fast egentligen: Om man nu säkrat dna från ett pedofilsvin och det inte råder något tvivel alls om att det är just denna personen som våldtagit barnet och man hänger upp denne på torget; hade inte ni andra kastat sten på honom då? :hihi
Eller just det, det är ju synd om denne då han säkert blev våldtagen av sin styvpappa när han var liten......

Godnatt!

Drar mig inte till minnes att jag sett den Wallanderfilmen.

Däremot såg jag The Woodsman för ett antal år sedan med Kevin Bacon i huvudrollen: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Woodsman

Vänta nu - sitter du med den lilla telefonen och skriver här? :glömdet

Glöm inte fredriksdalsteaterbiljetterna*.

*: långt ord.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Snick-Snack!

En stor del av dem skulle passa sig. Man skulle dessutom slippa dem på vissa ställen. Det är endast en liten grupp som begår brott. Vet man hur de ser ut så är det lätt att känna igen dem i ett område och larma i tid. Många av dem är missbrukare och kända av polisen.
Jag tror inte ett dugg på att det skulle minska på tjuverierna om de straffade tjuvarna hängdes ut. Jag menar, ska någon sitta och memorera hur varenda tjuv i länet ser ut? Så vitt jag vet så skiter de så att säga oftast inte i eget bo, utan rör sig en bit. Jag ser det som tämligen värdelöst för Svensson att ha ett tjuvregister.
CustomSkändaren skrev:
Sexbrottslingar skulle inte få jobb på skolor, dagis, badhus etc...om det fanns ett offentligt register. De skulle inte ens våga söka jobb där, som ett exempel.
Här kan det eventuellt finnas lite mer nytta. Det finns dock ingen anledning som helst för herr Svensson att ta del av detta register.

CustomSkändaren skrev:
Det här är inte alls färdigskrivet. Många väskdängande jurister och psykiatriker doktorerar på området och våra stora religioner och världsfilosofier brottas med detta och försöker ge oss svaret......
Om det hade varit enkelt så hade vi haft en lösning för länge sedan. Risken för att "folk" ska ta saken i egna händer kontra den eventuella samhällsnyttan.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Sen finns det ju alternativ till pedofiler som inte borde få en endaste chans. De kastar vi ner till tigrarna, ännu billigare lösning.

Fast egentligen: Om man nu säkrat dna från ett pedofilsvin och det inte råder något tvivel alls om att det är just denna personen som våldtagit barnet och man hänger upp denne på torget; hade inte ni andra kastat sten på honom då? :hihi
Eller just det, det är ju synd om denne då han säkert blev våldtagen av sin styvpappa när han var liten......

Godnatt!

Det där var nog det enda som du skrivit här som jag faktiskt håller med om, och jag tycker riktigt illa om din internet-personlighet, så då är det fan bra skrivet!!

:rolleyes:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
En stor del av dem skulle passa sig. Man skulle dessutom slippa dem på vissa ställen. Det är endast en liten grupp som begår brott. Vet man hur de ser ut så är det lätt att känna igen dem i ett område och larma i tid. Många av dem är missbrukare och kända av polisen.

Du tror alltså på allvar att t.ex. Hells Angels eller Juggemaffian skulle passa sig om man hängde ut dem? Småtjuvar? Nä, de skulle bara dra vidare. Sexförbrytare? Jo, vi såg ju hur det gick. Panik, panik, panik och folk vågade inte ens gå ut.
Jag har jobbat med en pedofildömd man, jag har fortfarande inte träffat nån som hatar sig själv så mycket och han gjorde verkligen allt för att ändra sig. Han skulle aldrig kunna komma tillbaka till samhället ens litegrann om hans grannar och arbetskamrater visste om det. Samhället är designat så att han fick en chans till, en chans att bättra sig och det gjorde han. Så tycker jag samhället ska funka, vill inte du det, flytta till USA.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
De barn som blir utsatta för pedofiler berövas inte bara sin barndom. De förblir trasiga individer livet ut. Varken tidens tand eller terapi kan utplåna de spåren helt och hållet. Sett till det skulle jag inte beklaga ifall en dömd pedofil aldrig satte sin fot i friheten igen utan dömdes till sluten vård resten av sitt liv. Jag tror ingen instans helt kan garantera att pedofilen i fråga aldrig kommer att upprepa sitt brott. Även om jag hellre friar än fäller anser jag att barnens säkerhet går i första hand.

Brottslingar bör få en chans att återanpassa sig i samhället efter att de avtjänat sitt straff. Det tror jag alla är överens om. Frågan är vad man gör när de sedan väljer att fortsätta sin brottsliga bana? Förr eller senare måste man sätta ner foten. I det här landet tar vi för stor hänsyn till brottslingen. De drabbade får lida mest. Vem tar deras parti i dagens samhälle?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....Jag tror inte på uthängning eller stupstock och lynchmobbar men däremot tycker jag man ska ta bort straffrabatterna för återfallsförbrytare så även "lindriga" brott ger de påföljder som straffskalan faktiskt tillåter istället för att gång efter gång efter gång plocka påföljderna från skalans nedre del.

En cykelstöld är inget "grovt" brott men åker man dit för sin femte eller tionde cykelstöld så borde man heller inte längre få någon straffrabatt utan istället få två år bakom galler som är straffskalans bortre gräns.

.....Detsamma skall givetvis gälla misshandel och annat....
En käftsmäll behöver inte ge mer än villkorligt eller någon månad bakom galler om det är första och enda gången man åkt dit men om man blir tagen för att för femte gången misshandla folk på stan så skall man ha två år eller 6 år om misshandeln är grov....

Som jag ser det är ett problem att Adnan Gangster som happy slappat folk varje vecka eller Leffe Kanyl som snott bilar år ut och år in får, så gott som samma påföljder som de som varit skötsamma så länge som gärningen är jämförbara.

Så bort med straffrabatterna för eviga återfallsförbrytarna.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras