Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?

Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Nej..jag tror inte det skulle hjälpa.
Vem är så dum så han tror en pundare, eller en smågangster som redan sitter i skiten upp i halsen, bryr sig speciellt.

njelger

Guest
Du måste lämna in utdrag ur belastninsregistret för att arbeta på dagis.
Undrar varför :rolleyes:
Alla ska ju ha en ny chans i Sverige.

Många här som anser att detta skall tas bort. Speciellt Imaster förstår jag.

Sitta och hata sig själv i efterhand? Vad är det för trams? vad tycker barnet? Helt okej liksom. Han hatar ju sig nu. (Säger han.)

Vad har han gjort mer i detalj som du tycker det skall strykas streck över?

Nej..jag tror inte det skulle hjälpa.
Vem är så dum så han tror en pundare, eller en smågangster som redan sitter i skiten upp i halsen, bryr sig speciellt.

Teoretiskt skulle någon kunna känna igen honom.

Last edited:

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Teoretiskt skulle någon kunna känna igen honom.

I teorin, javisst... också även den som skulle kunna vara väldigt lik honom.

Varför inte se till att buset hamnar bakom lås och bom istället? Helst så tidigt som möjligt!

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Typisk svensk mentalitet att dalta med brottslingar. Vi vänder på det. Om där föreligger ett klart hot mot dig eller dina barns säkerhet i området - har du då inte rätt att veta det?

Är det inte samhällets uppgift att först och främst skydda oss som lever under dess regler?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om där föreligger ett klart hot mot dig eller dina barns säkerhet i området - har du då inte rätt att veta det?

Är det inte samhällets uppgift att först och främst skydda oss som lever under dess regler?

Samhället skall skydda oss genom att spärra in de som är farliga tills de inte längre är farliga. Samhället skall inte överlåta skydd, rättskipning och bestraffning till gemene man och lynchmobbar i olika form via uthängningskampanjer.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Jag har jobbat med en pedofildömd man, jag har fortfarande inte träffat nån som hatar sig själv så mycket och han gjorde verkligen allt för att ändra sig. Han skulle aldrig kunna komma tillbaka till samhället ens litegrann om hans grannar och arbetskamrater visste om det. Samhället är designat så att han fick en chans till, en chans att bättra sig och det gjorde han. Så tycker jag samhället ska funka, vill inte du det, flytta till USA.
Jag håller med dig, ...men &så inte.
Du utgår från detta enskilda exemplet på vilket ditt resonemang fungerar (och där jag sympatiserar med det & tycker Sverige är fint osv).

Men. Jag minns när Ulf Olsson åkte dit för Helenemordet m.m. ...han hänvisade då till 2st män som¨skulle kunna vittna till hans fördel men som inte hittades. Några år senare läste jag en notis om att man lokaliserat dessa och det nämndes i förbigående att den ena av dom var dömd för sexualbrott mot barn 50 (!!!!!!!!) gånger, ..och den andra 10. Och då plötsligt passar ditt resonemang mig inte alls och jag tyckar att Sverigealternativet är t.o.m. värre än Kina eller annat skräckexempel. Den svenska daltprincipen har alltså i detta fall potentiellt producerat 49 + 9 sexualövergrepp (troligt mörkertal ej inräknat) på barn som ganska troligt fått livslånga men av ena eller andra slaget.

Lagom är bäst heter det ju & så även i detta ämne, ..men ska man enl ovan fall välja mellan dagens system & total uthängningsprincip skulle det bli det senare för´min del. Inget skyddande av 2st brottslingars integritet osv kan någonsin vara värt 58 sexövergrepp på barn.

Att den nuvarande "humana" principen har så stora sympatier i Sverige beror enl mig till mkt stor del på att de negativa effekterna av den mörkas.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag har egentligen svårt att se vitsen med "uthängningar". Det handlar ju enbart om någon form av hämnd och sånt löser ej samhällsproblem.

Sen får man ju också beakta att för återfallsförbrytare så spelar det väl knappast någon roll att deras redan offentliga brottsregister hängs ut för allmän beskådning. De lär ju knappast skämmas mer eftersom alla redan känner till deras "karriärval". (Ok, kanske inte i Fjollträst där ingen känner ingen men i resten av landet så...)

Något som jag istället tycker vore mer effektivt för samhället vore ifall identiteten på alla notoriska fartsyndare, som skryter om sina race på allmän väg på bl.a. detta forum, offentliggjörs. Varför har vi t.ex. inte en sticky-tråd där identiteten på dessa respektlösa motorcyklister offentliggörs? Varför inte göra samhället och polisen en tjänst och informera om att "bakom signaturen "Liten snopp" gömmer sig "Kalle Svensson" och han kör ofta i 200 knutar förbi dagis i Östra Långbacka på sin turkosa GSXR 750"?

Tro mig, fanns en sån skam-tråd på detta forum skulle DIN försäkringspremie bli lägre. Vill du ha lägre premie? Helt plötsligt skulle det nämligen inte vara lika ballt att skryta om sina "prestationer" här. Prestationer som i sin tur hetsar andra till ännu mer idioti. Håll med om att det vore smått kul ifall folk började kasta skit i brevlådorna till dem som gör att DU måste 500 kr extra i försäkring, varje månad... Då skulle uthängningar ju faktiskt vara ett intressant koncept.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
om att man lokaliserat dessa och det nämndes i förbigående att den ena av dom var dömd för sexualbrott mot barn 50 (!!!!!!!!) gånger, ..och den andra 10. .

Hade man börjat reducera alla former av straffrabatt vid andra domen och skippat straffrabatten helt vid tredje så skulle de skaka galler så de inte hinner begå så många brott, även om man behåller befintliga straffskalor.

I min värld är det rimligare att en återfallsförbrytare får maxpåföljd, för det aktuella brottet, än att man skall lämpa över någon form av livstidsbestraffning på kreti och pleti som uthängningar medför.

Jag tror inte man får någon större samhällsvinst på att för evigt låsa in de få som begår de riktigt grova brotten utan på att tydligt markera att påföljderna blir allt mer kännbara för de som är på väg in i en brottskarriär.... Den som mördar mördar oavsett. Den som däremot har två misshandelsdomar bakom sig drar sig däremot säkert ifrån att stjäla en cykel eller happyslappa någon om han vet att det inte kommer ges någon straffrabatt utan att även detta "ringa" brott kan ge honom två år bakom galler och inte den vilkorliga eller två-tre månader korta påföljd som "övriga" hade fått som förstagåmgsförbrytare.

Last edited:

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
Jag har jobbat med en pedofildömd man, jag har fortfarande inte träffat nån som hatar sig själv så mycket och han gjorde verkligen allt för att ändra sig. Han skulle aldrig kunna komma tillbaka till samhället ens litegrann om hans grannar och arbetskamrater visste om det. Samhället är designat så att han fick en chans till, en chans att bättra sig och det gjorde han. Så tycker jag samhället ska funka, vill inte du det, flytta till USA.

:confused::confused::confused:
till de här idiotinlägget måste jag bara skriva!

ska vi känna medlidande för att han hatar sig själv eller är det något annat du är ute efter.

PEDOFILER SKA AVRÄTTAS PÅ PLTS!

dom förtjänar ingen andra chans här i samhället! ett barns liv är för i helvete förstört. men vad vet jag egentligen? min livserfarenhet är kanske inte så lång men ändrar man sin uppfattning om avskum som honom senare o börjar man då helt plötsligt tycka synd om honom? han som begick brottet hade ett val! de hade inte barnet.....

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

ska vi känna medlidande för att han hatar sig själv eller är det något annat du är ute efter.

PEDOFILER SKA AVRÄTTAS PÅ PLTS!

dom förtjänar ingen andra chans här i samhället! ett barns liv är för i helvete förstört. men vad vet jag egentligen? min livserfarenhet är kanske inte så lång men ändrar man sin uppfattning om avskum som honom senare o börjar man då helt plötsligt tycka synd om honom? han som begick brottet hade ett val! de hade inte barnet.....

Nä är det här med pedofili kanske lite mer komplicerat än så, och det finns ju onekligen vissa problem med att överhuvudtaget använda dylika "behandlingsmetoder" i ett civiliserat samhälle, men att diskutera vilka behandlingsmetoder man ska använda på vad majoriteten klassar som sjukliga sexuella preferenser är väl kanske inte heller direkt vad tråder handlar om.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Har du sett filmen "The Woodsman"? Kolla den.

Att du lider av empatiska störningar är ju inget jag ska lastas för men pedofili är oftast mer än ren grymhet, snarare en psykisk störning som de drabbade och deras familjer lider enormt mycket av - men jag kräver inte att du ska förstå det. Jag anser att pedofili är otroligt grymt men det finns fler sidor av det och en engångsförbrytare anser jag har rätt till en chans till.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur fan kan man neka psykiskt sjuka vård när de kommer in och ber om att få mediciner för de mår pyton? Och hur kan man låta sjuka människor gå ner sig till den grad att de blir samhällsfarliga.....

Tyvär står sjukdomar som drabbar människans mest komplexa organ lågt i kurs. Ett brutet ben tas om hand inom ett par timmar men kortslutning i skallen kan man tvingas vänta månader för att få hjälp med och helst skall man väl klubbat ner någon för att ens få hjälp....

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
Det finns inte många som brutit mot svensk lag som tänkt på det innan de utfört brottet. Efteråt kommer tankarna. Jag tycker att alla ska ha en andra chans. En gång ingen gång. Den som är oskyldig kastar första stenen. MEN om brottstendens upprepas ska straffet skärpas avsevärt. Har man blivit dömd då måste man förstå vad som krävs av en.

EDIT: Svårt när människor särskilt barn blir lidande, död/våldtäkt. Då är det svårt att ge gärningsmännen en andra chans.

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Jag har egentligen svårt att se vitsen med "uthängningar". Det handlar ju enbart om någon form av hämnd och sånt löser ej samhällsproblem.

Sen får man ju också beakta att för återfallsförbrytare så spelar det väl knappast någon roll att deras redan offentliga brottsregister hängs ut för allmän beskådning. De lär ju knappast skämmas mer eftersom alla redan känner till deras "karriärval". (Ok, kanske inte i Fjollträst där ingen känner ingen men i resten av landet så...)
Det skulle finnas två st vitsar med det, ...dels så finns det faktiskt en reell avskräckande effekt på en stor del av både befintliga & potentiella förövare . Nästa är att ge potentiella offer en större chans att värna sig.

Säg att det skulle bo en notorisk återfallspedofil i ditt område, ...och någon av dina barn skulle råka ut för denna, ...och du i efterhand skulle få reda på att pedofilen åkt in & ut ur finkan 20ggr för detta tidigare.
Då hade du kanske (nog) varit glad om istället någon viskat i ditt öra att guben som flyttat in på 12B har det & det i bagaget, ...så att du kunnat säga till dina barn att allltid hålla minst 100m avstånd från honom, ..eller ?

Hade man börjat reducera alla former av straffrabatt vid andra domen och skippat straffrabatten helt vid tredje så skulle de skaka galler så de inte hinner begå så många brott, även om man behåller befintliga straffskalor.
...håller med! I Sverige kan man alltså begå 20 misshandlar, men om man döms för dom vid samma tillfälle så behöver du bara "sona" för den grövsta om jag förstått systemet rätt. Mycket märkligt. :va
Man kommer aldrig ifrån sambandet att ju obekvämare det blir att göra något, desto mindre kommer det att göras.

Tydliga & hårda handskar i samtidig kombination med hjälpande händer för förövaren oavsett brottsnivå röstar jag för.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nej absolut inte!

Att släppa ut sådan information till allmänheten gör ingen nytta!
Tror bara detta skulle generera lokala lynchmobbar som tar missriktad hämnd på någon oskyldig stackare!

Jag har fått flera hojar snodda så jag vet hur det är men tycker ändå att det vore fel!

njelger

Guest
Har du sett filmen "The Woodsman"? Kolla den.

Att du lider av empatiska störningar är ju inget jag ska lastas för men pedofili är oftast mer än ren grymhet, snarare en psykisk störning som de drabbade och deras familjer lider enormt mycket av - men jag kräver inte att du ska förstå det. Jag anser att pedofili är otroligt grymt men det finns fler sidor av det och en engångsförbrytare anser jag har rätt till en chans till.

Så så fram med det nu.
Vad blev han dömd för den gången han åkte fast.

Engångsförbrytare säger du? Han åkte alltså fast första och enda gången ..... :rolleyes::rolleyes:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Nej absolut inte!

Att släppa ut sådan information till allmänheten gör ingen nytta!
Tror bara detta skulle generera lokala lynchmobbar som tar missriktad hämnd på någon oskyldig stackare!

Jag har fått flera hojar snodda så jag vet hur det är men tycker ändå att det vore fel!
För det första får man ju ställa det negativa med ev lynchmobbar mot det positiva i eventuellt besparande i brottsoffer det skulle ge.
Och för det andra är jag övertygad att lynchmobbeffekten är en stor myt framspunnen av daltmaffian (i vilka media till stor del ingår).

Jag kan iaf inte påminna mig några mobbar i de fall tunga våldsbrottslingar trots allt "hängts ut". Men visst, ett visst "spill" skulle det sökert bli, precis som vi har spill idag i form av brottsoffer.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ja. Självklart. Varför ska en kriminell människa få 3 chanser när en laglydig medborgare bara får en halv? Så resonerade jag när jag skrev detta klockan 22.30.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras