Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?

Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ha, andra röstningssiffror skulle förvånat mig mycket. :)

Definitionen av en medelsvensson måste väl vara en person som tycker mycket men tänker lite. ;)

Haha kan bara hålla med.

Det roliga är att när folk svarar "Ja" på frågan så menar de egentligen inte "Ja", utan:

"Ja, men detta ska inte gälla mig själv."

njelger

Guest
The "pizza thief"

Probably the most famous 3-strikes case is the pizza thief case. Jerry Dewayne Williams, at the age of 27, was sentenced to prison for 25-years-life for stealing a slice of pepperoni pizza. His crime was a petty theft, but, because of California state law and because of his prior record, Williams theft was classified as a "felony." Williams prior convictions were for robbery, attempted robbery, unauthorized use of a motor vehicle and possession of a controlled substance. See Eric Salter, Pizza Thief Receives Sentence of 25 Years to Life in Prison, LATimes, Mar. 3, 1995, at 9B.

Jag kallar honom "Robbery thief" för det var det han fick straffet för. 3 pizza-slicar hade inte medför 25 år.

Haha kan bara hålla med.

Det roliga är att när folk svarar "Ja" på frågan så menar de egentligen inte "Ja", utan:

"Ja, men detta ska inte gälla mig själv."

Ni 2 hade nog hamnat bland medelsvensson i klassificeringen så skratta inte alltför mycket.

Men jag undrar igen:

ÄR DET FEL ATT MAN MÅSTE VISA BELASTNINGSREGISTER JUST VID DAGISARBETE?

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag kallar honom "Robbery thief" för det var det han fick straffet för. 3 pizza-slicar hade inte medför 25 år.

Ni 2 hade nog hamnat bland medelsvensson i klassificeringen så skratta inte alltför mycket.

Men jag undrar igen:

Vill du ha svar ifrån en tänkande eller tyckande varelse?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Zoidberg, du får gärna själv presentera lite fakta bakom de där påståendet om sjunkande brottslighet i USA...

Faktum är att brottsligheten sjunker som en sten i USA, med toppar i t.ex. New York där brottsligheten sjunkit med c:a 77% mellan 1990-2008.

Sen skulle jag inte vilja överföra det på Sverige. Vi har c:a 6-7000 poliser i yttre tjänst av en total styrka på 16.000. I enbart New York, där det bor c:a 1 miljon färre människor jämfört med Sverige, finns c:a 40.000 poliser i yttre tjänst.

(Jag tittar bara på siffror och bortser från sociologiska aspekter.)

Källor:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=244190
http://www.budget.state.ny.us/pubs/archive/fy0708archive/fy0708littlebook/PublicProtection.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_the_United_States

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om jag hade ett foto på denna kille, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211243 skulle jag inte tveka på att hänga ut honom här, inte för att straffa honom, den delen ligger på polis/åklagare, utan så att hojfolk reagerar när han smyger omkring deras garage nästa gång.

Många butiker har foton på notoriska snattare i fikarummet just för att dom inte skall kunna smyga runt i butiken helt anonyma.
Sen är man kanske ute och tassar i gränslandet på vad man får göra.

Men min uppfattning är att snor man 2 hojar på lika många dagar utan att åka dit så kommer det det med stor sanorlikhet att ske igen.

Fick min hoj stulen och lyckades få dom på film iofs svårt att identifiera personerna, skickade filmen till polisen men la även upp den på tuben och här på SH och har sovit gott ändå.

Vill du ha svar ifrån en tänkande eller tyckande varelse?

Tänkande blir väl med automatik tyckande om man tänker fel.:)

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Faktum är att brottsligheten sjunker som en sten i USA, med toppar i t.ex. New York där brottsligheten sjunkit med c:a 77% mellan 1990-2008.

Sen skulle jag inte vilja överföra det på Sverige. Vi har c:a 6-7000 poliser i yttre tjänst av en total styrka på 16.000. I enbart New York, där det bor c:a 1 miljon färre människor jämfört med Sverige, finns c:a 40.000 poliser i yttre tjänst.

(Jag tittar bara på siffror och bortser från sociologiska aspekter.)

Källor:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=244190
http://www.budget.state.ny.us/pubs/archive/fy0708archive/fy0708littlebook/PublicProtection.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_the_United_States

Tack för informationen. :tummenupp

När man studerar statistiska siffror angående brottslighet/frånvaron av brottslighet i olika samhällen så måste man ju beakta hur många som redan sitter inlåsta. Hur stor andel av Sveriges befolkning sitter i fängelse? Hur många procent av yankarna gör det?

Skall risken att bli utsatt för brott i ett viss samhälle baseras på minskad vilja att utföra brott bland medborgarna, eller minskad risk för att bli utsatt för brott?

I teorin så går det ju att uppnå noll procent brottslighet i ett samhälle och då självklart även noll procent risk att bli utsatt för brottslighet, men där skulle jag då inte vilja bo. Det måste ju nämligen betyda att alla medborgare sitter isolerad sin egen lilla betongbunker.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

PÅ vilket sätt är det jämförbart med uthängning att visa sitt belastningsregister för en potentiell arbetsgivare?:va Man väljer f.ö. själv om man vill gå vidare med sin jobbansökan eftersom det knappast är någon hemlighet att man kommer uppmanas visa just ett utdrag ur registret.

Det är väl en viss skillnad på att självmant visa arbetsgivaren sitt utdrag och på att plötsligt hitta en bild på sig själv med personnummer, adress och telefonnummer och ev tidigare, avtjänade domar, på lyktstolpar och anslagstavlor i grannskapet där man bor.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Om jag hade ett foto på denna kille, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211243 skulle jag inte tveka på att hänga ut honom här, inte för att straffa honom, den delen ligger på polis/åklagare, utan så att hojfolk reagerar när han smyger omkring deras garage nästa gång.

Många butiker har foton på notoriska snattare i fikarummet just för att dom inte skall kunna smyga runt i butiken helt anonyma.
Sen är man kanske ute och tassar i gränslandet på vad man får göra.

Men min uppfattning är att snor man 2 hojar på lika många dagar utan att åka dit så kommer det det med stor sanorlikhet att ske igen.

Fick min hoj stulen och lyckades få dom på film iofs svårt att identifiera personerna, skickade filmen till polisen men la även upp den på tuben och här på SH och har sovit gott ändå.

Att lägga ut en film/bild för att söka en brottsling är ju inte samma sak som att lägga ut en bild på en dömd brottsling. Har själv fått en hoj snodd och hade jag haft en bild på den snubben så hade jag gladeligen betalt för en efterlyses-annons i tidningen.

Som jag föreslagit i tråden här ovan så skulle vi ju kunna ha en tråd där vi namnger några av de väghulliganer inom MC-kollektivet som förstör för majoriteten. Detta skulle öka chansen för att de åker fast. Använd bilder för att jaga folk så de får sitt straff. Använd inte bilder för att mobben ska få utdela "extra-straff" till de som enligt lag redan sonat sina brott.

Tänkande blir väl med automatik tyckande om man tänker fel.:)

Bert Karlsson om Bosse Ringholm:
-Han är inte dum i huvudet, han har bara otur när han tänker.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Att lägga ut en film/bild för att söka en brottsling är ju inte samma sak som att lägga ut en bild på en dömd brottsling.
TEXT..

Nu hänger jag inte med hur du resonerar.:va Att hänga ut en misstänkt ej dömd brottsling borde du väl se som en större intigritetskränkning. eller ?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
För mig är du en tyckande. Go ahead och svara.

Fetstilen i din fråga ÄR DET FEL ATT MAN MÅSTE VISA BELASTNINGSREGISTER JUST VID DAGISARBETE? leder mig till att tro att du tycker att det är rätt med att man kan tvingas att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret när en arbetsgivare så önskar. Eller? Visst, det kan man ju tycka är rätt ur en del perspektiv. Huruvida ett sådant system överhuvudtaget passar in i det svenska rättssamhället är faktiskt en helt annan historia.

Om man t.ex. beaktar formuleringarna i PuL (PersonuppgiftsLagen), det tänkta skyddet för den personliga integriteten samt eventuella diskrimineringsregler arbetsrätten så kan man komma fram till andra slutsatser.

Några av Sveriges mest erfarna arbetsrättsjurister på LO/TCO Rättsskydd ifrågasätter många olika aspekter angående arbetsgivares rätt i att snoka i den anställdes privatliv. Varken arbetsdomstolen eller regeringsrätten har dömt i mål där dylika fall varit uppe för behandling så det går nog helt enkelt inte att säga vad som faktiskt är rätt eller fel.

Cathrine Lilja Hansson, domare i Arbetsdomstolen, har dock på regeringens uppdrag utrett detta och hon föreslår att man stiftar en ny lag, lagen om integritetsskydd i arbetslivet, som förbjuder arbetsgivare att begära sådana utdrag.

Således kan man som tänkande varelse ej ge dig det konkreta svar som du tycks efterfråga. Som medelsvensson är det ju dock förståss mycket enkelt att komma med expertutlåtanden ...

TEXT..

Nu hänger jag inte med hur du resonerar.:va Att hänga ut en misstänkt ej dömd brottsling borde du väl se som en större intigritetskränkning. eller ?

Brukar du se på efterlyst på TV3? De visar massor med dylika bilder/filmer och det tycker jag är helt ok. Det handlar om att jaga brottslingar.

Men denna tråd handlar om att man ska offentliggöra identiteten på redan dömda återfallsförbrytare i nått konstigt preventivt syfte. Det är därför en helt annan diskussion huruvida det är rätt eller fel att lägga ut sådana bilder.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj

Kan inte tala för G-Man, men jag själv skrattar om möjligt ännu mer just nu.
Speciellt efter att ha läst några av dina tidigare inlägg.

Du kanske tänker mkt, men tyvärr så lyckas du inte speciellt bra med det.

njelger

Guest
Kan inte tala för G-Man, men jag själv skrattar om möjligt ännu mer just nu.
Speciellt efter att ha läst några av dina tidigare inlägg.

Du kanske tänker mkt, men tyvärr så lyckas du inte speciellt bra med det.

Är du kines? Sen var ju inte inlägget något hot mot din ( självupplevda ) intelligens utan mer än notering om att du inte verkar så himla speciell utan ganska svensson. Typ en "29-åring i Tyresö som heter Peter med en svensson-hoj" .
Jag har haft kinesiska elever som uppförde sig exakt likadant. Skrattade när de var lite osäkra.

Fetstilen i din fråga ÄR DET FEL ATT MAN MÅSTE VISA BELASTNINGSREGISTER JUST VID DAGISARBETE? leder mig till att tro att du tycker att det är rätt med att man kan tvingas att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret när en arbetsgivare så önskar. Eller? Visst, det kan man ju tycka är rätt ur en del perspektiv. Huruvida ett sådant system överhuvudtaget passar in i det svenska rättssamhället är faktiskt en helt annan historia.

Om man t.ex. beaktar formuleringarna i PuL (PersonuppgiftsLagen), det tänkta skyddet för den personliga integriteten samt eventuella diskrimineringsregler arbetsrätten så kan man komma fram till andra slutsatser.

Några av Sveriges mest erfarna arbetsrättsjurister på LO/TCO Rättsskydd ifrågasätter många olika aspekter angående arbetsgivares rätt i att snoka i den anställdes privatliv. Varken arbetsdomstolen eller regeringsrätten har dömt i mål där dylika fall varit uppe för behandling så det går nog helt enkelt inte att säga vad som faktiskt är rätt eller fel.

Cathrine Lilja Hansson, domare i Arbetsdomstolen, har dock på regeringens uppdrag utrett detta och hon föreslår att man stiftar en ny lag, lagen om integritetsskydd i arbetslivet, som förbjuder arbetsgivare att begära sådana utdrag.

Således kan man som tänkande varelse ej ge dig det konkreta svar som du tycks efterfråga. Som medelsvensson är det ju dock förståss mycket enkelt att komma med expertutlåtanden ...

Brukar du se på efterlyst på TV3? De visar massor med dylika bilder/filmer och det tycker jag är helt ok. Det handlar om att jaga brottslingar.

Men denna tråd handlar om att man ska offentliggöra identiteten på redan dömda återfallsförbrytare i nått konstigt preventivt syfte. Det är därför en helt annan diskussion huruvida det är rätt eller fel att lägga ut sådana bilder.

Av fetstilen kan man dra slutsatsen att den är fet. Vad du sen fantiserar ihop har ju faktiskt inget med mig att göra.
Du har alltså ingen åsikt ? Det känns som om du "egentligen" tycker det är fel "men..."

ps Jag har inte svarat i pollen. Pollar har oftast inte det alternativ jag söker. ds

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Är du kines? Sen var ju inte inlägget något hot mot din ( självupplevda ) intelligens utan mer än notering om att du inte verkar så himla speciell utan ganska svensson. Typ en "29-åring i Tyresö som heter Peter med en svensson-hoj" .
Jag har haft kinesiska elever som uppförde sig exakt likadant. Skrattade när de var lite osäkra.

Att skratta när man är osäker är nog ett tämligen mänskligt drag. Har nog väldigt lite att göra med om man är kines eller ej.

(Tro mig. Jag är expert på området eftersom jag varit ihop med såväl infödda svenskor som en tös ifrån Hong Kong. :fakta De har samtliga varit irriterande fjolliga emellanåt. ;))

Av fetstilen kan man dra slutsatsen att den är fet. Vad du sen fantiserar ihop har ju faktiskt inget med mig att göra.
Du har alltså ingen åsikt ? Det känns som om du "egentligen" tycker det är fel "men..."

ps Jag har inte svarat i pollen. Pollar har oftast inte det alternativ jag söker. ds

Du efterlyser alltså min åsikt men du vill inte bekräfta/dementera vad jag uppfattar vara din åsikt? Om vi nu ändå ska hålla på med att diskutera åsikter så vore det ju aningen mer intressant om du delgav oss din åsikt.

Detta är, som jag försökt förklara, väldigt komplicerat. Tycker jag att man ska få begära in brottsregisterutdrag ifrån de som söker jobb? Tja, alla arbetsgivare väljer helt fritt vilka de ska få anställa. De får dock inte fatta sina beslut utifrån urvalskriterier som diskriminerar vissa grupper i samhället, t.ex. lesbiska, funkshindrade, kineser. Så då kan man ju tycka att de också ska kunna få begära in dylika registerutdrag för deras egen räkning. Detta kan ju dock innebära ett extra straff för vissa arbetssökande.

Tänk om man är 50 år och det sen står i brottsregistret att man dömdes för stöld när man var 18 år. Hur ska man då veta att arbetsgivaren inte beaktar denna dom när ens ansökan behandlas? Leder då ett system med registerutdrag till mer rättsvisa i samhället?

Finns man i brottsregistret och har avtjänat sitt straff så är man ju i lagens ögon en fri människa. Med vilken rätt ska man då egentlgien straffas hårdare/extra av den imbicilla mobben? Hårdare straff vid upprepade brott kan jag dock till viss del finna logiskt. Clark Olofsson borde ju t.ex. fått maxstraff nu senast om du frågar mig.

Men vad ska man då göra med de som redan är anställda? Jag tycker inte att en arbetsgivare ska få begära ut dylika utdrag för redan anställda. Här trumfar i mina ögon den personliga integriteten samhällets intessen. Detta kan alltså i praktiken innebära att om man som dömd pedofil bara anställdes på förskolan för 10 år sedan så finns det ingen möjlighet för arbetsgivaren att få reda på detta. Om arbetsgivaren fick reda på det så spelar det för övrigt ingen roll eftersom en arbetsgivare inte får sparka en person bara utifrån det faktum att man tidigare dömts för ett visst brott. Ett sådant avskedande skulle tveköst bli mycket kostsamt för den arbetsgivaren.

Sen så ger ju detta med krav på brottsregisterutdrag vid anställningar på förskolan bara nån form av falsk trygghet. Hur många pedofiler tror ni överhuvudtaget har dömts för pedofili? Jag skulle bli förvånad om det är mer än 10% av den totala gruppen.

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har inte läst hela tråden och har heller inte för avsikt att göra så (denna gången). Men frågan är rent generellt mycket känsloladdad och det är svårt att helt koppla bort de känslor man har varför man kan gissa sig till att svaren på frågan (Pollen) styrs till stor del av vad man själv eller nära anhörig varit med om eller INTE!

Frågan är också (kallt konstaterande bara) en i allra högsta grad generellt ställd fråga medan VARJE fall (individ) är unik.

Att vi, med bakgrund av att vi har olika erfarenheter är det inte heller så förvånande att vi också har olika åsikter. Och med mer eller mindre starka känslor för ena eller andra svaret blir lätt en diskussion mellan två oliktänkande ganska uppskruvad!

Jag har EN åsikt som delas med många medan andra har en annan åsikt som också delas av många. Jag tror inte att bara för att man presenterar den, med efterföljande motiveringar får någon att tänka om. Inte i detta fallet och framför allt inte i detta forumet. Träffas man live och lär känna varandra ökar däremot chanserna!

Mvh!
// Niklas

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Är du kines? Sen var ju inte inlägget något hot mot din ( självupplevda ) intelligens utan mer än notering om att du inte verkar så himla speciell utan ganska svensson.

Va? du frågar om jag är kines, 2 rader senare skriver du att jag är en "svensson". Jag förstår inte hur du tänkt där, för du var väl en tänkare, inte en tyckare? Men det är klart, det har mest troligen med min bristande intelligens att göra.

Jag är ju själv inte på den nivån att jag kan personbestämma människor utifrån typ av MC, bostadsort och namn.

Ang. trådskaparens fråga.

Egentligen är det ju en "icke-fråga" då domar är offentliga handlingar och går bra att hämta ut/få hemskickade, så alla tjuvar/brottslingar som är dömda är redan "offentliga".

Och är de inte dömda så är de ju inte brottslingar i lagens ögon och bör väl kanske inte hängas ut.

Förstår dock vad du egentligen menar men är personligen ganska kluven.
Nackdelen med att "hänga ut"/offentliggöra personer som t ex snor grejer är att i ett mindre samhälle så kommer han per automatik bli misstänkt för allt som sker. Även de saker han faktiskt inte gjort.
Det är nog en sits som ingen vill hamna i.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har EN åsikt som delas med många medan andra har en annan åsikt som också delas av många. Jag tror inte att bara för att man presenterar den, med efterföljande motiveringar får någon att tänka om. Inte i detta fallet och framför allt inte i detta forumet. Träffas man live och lär känna varandra ökar däremot chanserna!

Mvh!
// Niklas

Ett diplomatiskt svar. Om vi börjat tråden med ditt inlägg hade diskussionen slutat där. Tycker det kommit fram en del intressanta aspekter från båda håll. Det är som sagt en laddad fråga sedan urminnes tider antagligen. Ännu har vi inte kommit fram till svaret. Samhället kommer att ha slapphänta normer under vissa tider för att strama åt dem när den moraliska kompassen vänder. Det har vi sett bevis på under de senaste 10 åren om inte annat.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nackdelen med att "hänga ut"/offentliggöra personer som t ex snor grejer är att i ett mindre samhälle så kommer han per automatik bli misstänkt för allt som sker. Även de saker han faktiskt inte gjort.
Det är nog en sits som ingen vill hamna i.

Precis, om man hänger ut en känd bov så kommer h*n att anklagas för allt och sen kommer den verkliga brottslingen undan.

Jag minns en händelse för ca 20 år sedan... några av ortens mindre begåvade och därtill småkriminella tonårsfjun fick för sig att sabba minigolfbanan. (Fredagsnöje på landet för de som saknar lokal ...) De slog sönder blomsterurnor och burna med mopparna på bana 5 osv. Sen avslutade de allt med att dra ner alla flaggor och sabba dem så gott de kunde. Därefter tog de med den nerskitade och sönderrivna svenska flaggan och slängde in den på flyktingförläggningen för att alla skulle tro att de skyldiga förståss var "de där jävla invandrarpacket som bara förstör allt i vårt samhälle".

Sanningen är ju dock att bortsett från några importerade slavar från Särkland på 1000-talet så är nog dessa minigolfsmarodörer tvättäkta inavlade skandinaver. (Förutom några droppar svedjefinnsblod från 1600-talet.)

Jag fattar inte riktigt vitsen med att annonsera ut dessa personers identitet i tid och evighet på t.ex. nätet. De flesta av dem har nog skärpt sig idag och det finns ingen anledning för samhället att varna för dem. Idag bör vi inte se på dem med samma ögon som vi såg på dem för 20 år sedan.

Bruket av skampåle avskaffades i Sverige 1855. Jag fattar inte varför man ska återinföra något sådant.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Njae ... faktum är att närmare 1% av USA:s befolkning sitter i fängelse just nu. Jag tror att detta är världsrekord. (Om man bortser från Nordkorea som är ett enda stort fängelse.) Teoretiskt sett så borde detta förståss minska brottsligheten i samhället en aning - men till vilket pris?

I Sverige talar man om kriminalvård. I USA talar man om straff och låser sedan in folk på 25 år till livstid för snatteri! Just nu i dagarna snackas det ju om att man i Kallafånien måste frige 10 000-tals fångar ur delstatens fängelser eftersom de är så enormt överbelagda. Efter denna massamesti så räknade man med att komma ner till ca 130% beläggning eller nått sånt. Det är ju ett fullständigt galet system de har over there. Det finns absolut ingenting i USA's hantering av kriminella som jag ser som en förebild i ett civiliserat samhälle av moder Sveas dignitet.

Och ironiskt nog så kommer det här med att namnge och offentliggöra kriminella i huvudsak ifrån USA. Där har vissa delstater officiella hemsidor så man får se var alla pedofiler bor. (Så jävla amerikansk... individen ska värna sig själv. Det är inte samhället som ska värna medborgarna.)

Zoidberg, du får gärna själv presentera lite fakta bakom de där påståendet om sjunkande brottslighet i USA...

Tills dess så kan vi ju i alla fall studera detta:
Ja, ..du har redan fått svar gällande källor till USA:s sjunkande brottslighet såg jag.
Jo USA har världsrekord i fängslade = knappt 10ggr fler fängslade per capita än Sverige. Men vad är "rätt" nivå, med tanke på deras kraftigt sjunkande brottskurva, och våran kraftigt ökande ? Förstås finns det fler parametrar som styr, men man ser ju ett sannolikt samband.

Och tycker du att Sverige har ett trevligare världsrekord som har 10 ggr högre våldtäktsfrekvens än liknande länder, ...still growing ?
För att fortsätta jämförelser med utlandet så våldtogs, enl ett ojojojreportage i P1 31/7-09, 200.000 kvinnor under den väpnade konflikten i Kongo 1996-2009.
Hade man slagit ut denna siffra per år & capita (det gjorde man förstås inte) och jämfört med dagens svenska nivå, hade man kommit fram till att krigsdrabbade Kongo haft väl under hälften av våldtäktsutövning jämfört med Sverige.

Så att som Svensk peka finger åt USA gällande våld & brottslighet funkar inte om man för en stund söker fakta istf låter sig indoktrineras av svensk antiamerikansk & självförhärligande press.

Men visst, ..det finns säkert mycket att göra gällande USA:s hantering av kriminella. Vi är säkert mkt bättre på det. Men det sker ju uppenbart på bekostnad av brottsofferna. Vilket är mest/minst sympatiskt ?

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ett diplomatiskt svar. Om vi börjat tråden med ditt inlägg hade diskussionen slutat där. Tycker det kommit fram en del intressanta aspekter från båda håll. Det är som sagt en laddad fråga sedan urminnes tider antagligen. Ännu har vi inte kommit fram till svaret. Samhället kommer att ha slapphänta normer under vissa tider för att strama åt dem när den moraliska kompassen vänder. Det har vi sett bevis på under de senaste 10 åren om inte annat.

Visst är det så! Folk, som vi är, får och bör tycka. Men man kanske inte skall bli förvånad om det blir en diskussion utan att man känner att vi är överens varken via internetforum eller live heller naturligtvis.

Det är också lätt att ha en svart/vit syn på saker och ting när man själv kanske saknar erfarenhet oavsett vilken sida skranket man stått.

Det viktiga, kan jag tycka, är att man ser varje dom och varje individ som just en individ och inte försöker generalisera genom att placera individer i grupper för enkelhetens skull, även om det kan kännas enklare så.

Frågan är: "Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?"

Som någon redan påpekat så är ju dommar offentliga men jag misstänker att det inte var så trådskaparen avsåg frågan för i så fall kan vi ju också avsluta diskussionen eftersom det redan ÄR offentligt. Frågan, om det var så den var tänkt, borde i så fall kanske formuleras om till "Borde vi avskaffa offentligheten gällande vissa typer av brottslingar?, eller nått liknande.

Jag fortsätter dock utifrån diskussionen där jag gissar att trådskaparen avsåg att de dömda på ett eller annat sätt skall "hängas ut"!

Då innebär frågeställningen följande:
Allt från Kalle 15år som snattar (nåja, i vardagligt tal kallas det snatta men beroende på värdet blir det grov stöld (+1000kr)) mer än en gång till stöld i vanlig bemärkelse (fordon, smycken/ägodelar, mtrl hos arbetsgivaren, svindyr konst osv.).

Det kan ju tyckas lite hårt att "hänga ut" någon som innan han/hon varit myndig begått upprepad stöld (snatteri) och därför resten av sitt liv riskerar höra trakasserier från folk i omgivningen.

Om man inte anser detta är bra komme ren bedömningsproblematik in. Vilka skall och vilka skall inte hängas ut!

Anser man dock att det spelar ingen roll utan alla som uppfyller kriterierna skall hängas ut kan man ju ställa frågan varför i så fall inte ALLA som blivit dömda? Varför en selektering av just stöld och upprepade dommar?

Mvh!
// Niklas

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring