Ett diplomatiskt svar. Om vi börjat tråden med ditt inlägg hade diskussionen slutat där. Tycker det kommit fram en del intressanta aspekter från båda håll. Det är som sagt en laddad fråga sedan urminnes tider antagligen. Ännu har vi inte kommit fram till svaret. Samhället kommer att ha slapphänta normer under vissa tider för att strama åt dem när den moraliska kompassen vänder. Det har vi sett bevis på under de senaste 10 åren om inte annat.
Visst är det så! Folk, som vi är, får och bör tycka. Men man kanske inte skall bli förvånad om det blir en diskussion utan att man känner att vi är överens varken via internetforum eller live heller naturligtvis.
Det är också lätt att ha en svart/vit syn på saker och ting när man själv kanske saknar erfarenhet oavsett vilken sida skranket man stått.
Det viktiga, kan jag tycka, är att man ser varje dom och varje individ som just en individ och inte försöker generalisera genom att placera individer i grupper för enkelhetens skull, även om det kan kännas enklare så.
Frågan är: "Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?"
Som någon redan påpekat så är ju dommar offentliga men jag misstänker att det inte var så trådskaparen avsåg frågan för i så fall kan vi ju också avsluta diskussionen eftersom det redan ÄR offentligt. Frågan, om det var så den var tänkt, borde i så fall kanske formuleras om till "Borde vi avskaffa offentligheten gällande vissa typer av brottslingar?, eller nått liknande.
Jag fortsätter dock utifrån diskussionen där jag gissar att trådskaparen avsåg att de dömda på ett eller annat sätt skall "hängas ut"!
Då innebär frågeställningen följande:
Allt från Kalle 15år som snattar (nåja, i vardagligt tal kallas det snatta men beroende på värdet blir det grov stöld (+1000kr)) mer än en gång till stöld i vanlig bemärkelse (fordon, smycken/ägodelar, mtrl hos arbetsgivaren, svindyr konst osv.).
Det kan ju tyckas lite hårt att "hänga ut" någon som innan han/hon varit myndig begått upprepad stöld (snatteri) och därför resten av sitt liv riskerar höra trakasserier från folk i omgivningen.
Om man inte anser detta är bra komme ren bedömningsproblematik in. Vilka skall och vilka skall inte hängas ut!
Anser man dock att det spelar ingen roll utan alla som uppfyller kriterierna skall hängas ut kan man ju ställa frågan varför i så fall inte ALLA som blivit dömda? Varför en selektering av just stöld och upprepade dommar?
Mvh!
// Niklas