Typ av motor – spelar det roll?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
När ni väljer hoj, är typen av motor något som ni tänker mycket på innan? Tänkte på det när jag läste det här om Yamaha häromdagen. Många tvåcylindriga hojar ju är lika starka som många med fler cylindrar. V4 verkar ha högre status än radfyra och alla tvåcylindriga. Hur är det med trecylindriga? Är de sämre eller har lägre status än fyrcylindriga?

 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
En trea har rätt skön sång och oftast bra vrid tycker jag, V4 har skön karaktär också, alla är bra på sitt sätt beroende på vad man föredrar, 6000 varv eller 16000.

Jag har varvat klart på radfyra, tycker det bara blir stressigt, antagligen för gammal...
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det är nog svårt att komma ifrån om man har vant sig med V2...:squid
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag kommer nog sälja min twin med tiden. Buell 1200
Jag vil ha en mjukare gång.
Så nån 2,3,4 cylinders blir det
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
BMR R60 på 1960-talet, noll koll men borde vara bra eftersom Polisen hade samma med lite mer effekt R69S.
SV650S 2010, ville ha en låg MC så jag 170cm skulle kunna sitta på och nå marken med fötterna. Och inte väga för mycket så jag orkade resa upp den om den vält.
Alternativ som uppfyllde mina krav var Ducati Monster. Men Yamaha Mölndal hade en SV650s
Sprint RS, ville ha lite mer effekt, var inte rädd längre på SV650S
GSX1300R, hade tänkt en ursnygg Yamaha R1 men lägre försäkring + jag träffat :tuttar som ville åka (bekvämt såklart) gjorde det blev en GSX1300R.
Antalet cylindrar har alltså aldrig varit ett argument. Däremot har en kollegas erfarenhet köra 30 mil på en dag (Gbg till Blekinge på semestern och någon vecka senare Re) gjort att stor 1-cylindrig kommer inte på fråga. Har inget behov vibrera sönder i hela kroppen.
Han sålde 690 Kåtten efter den semesterturen. Trots han hade supportbil med frun och barnen och att man körde 10 mils etapper med filarast & vila(?).
Han var ändå van motocrossåkare med motocross på fritiden varje vecka.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De två cyklarna jag trivts bäst med har varit trecylindriga, Street Triple och MT09. Jag har förstås inte haft V4 eller nån form av sexor. De raka fyror jag haft har känts som att man måste varva en massa för att de ska ta sig ur fläcken.
Jag tror att det blir V-twin nästa gång eller kanske L-twin.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Få se. Jag har en enstånka, en boxertwin, en v-twin, en v4 och tre radfyror att välja på.

Roligast just nu är en radfyra. Men den är tio år mer modern än näst nyaste. Och har mest hästkrafter. Och bäst botten.

Jag tror det väldigt mycket är som glass. Man behöver flera smaker för att inte tröttna?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad gillar du?
Bottendrag
Acc
Effekt
Hastighet
Ljudet
Vibrationer

Provkör, lyssna etc så hittar du vad du söker.

Själv så gillar jag ylande radfyror med bakflytt och clipon.
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Måste man verkligen ”varva” en radfyra med mer än 100 Nm mer än en tvåcylindrig hoj? Tänker på hojar med stora och starka radfyror, de ger ju massiv kraft mycket tidigt i registret.
Nä egentligen inte, men när den gör 165 vid 4500 rpm på sexan så kliar det lite..
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
En trea har rätt skön sång och oftast bra vrid tycker jag, V4 har skön karaktär också, alla är bra på sitt sätt beroende på vad man föredrar, 6000 varv eller 16000.

Jag har varvat klart på radfyra, tycker det bara blir stressigt, antagligen för gammal...
Gammal ja!.. rätt kul ändå när Kawa lanserade sin ZX-4rr och jag provkörde den...då vart man ju ung igen...och kände igen vibbarna från 80-tal! Så nu står det den i stallet! Så gammal nä ...bara en siffra vet du..:7peta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gillar R4, det är något speciellt med det registret. Silkeslen gång, och i synnerhet med min bjässe, bra dra från botten till toppen.

Annars måste jag erkänna att jag är väldigt svag för V12 eller 18-cylindriga radialmotorer, relativt ovanliga på hojar dock :hihi
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
V2 luft-oljekyld, det är något speciellt med de motorerna. Mycket mekaniskt ljud som annars filtreras bort på vattenkylda.

Skulle kunna tänka mig 3 cylindrar om jag går upp ett snäpp.

Håller med angående stora radialmotorer, stort och brutalt. En annan favorit är 540/550 boxersexor i flygmaskiner, när de hostar igång från kallstart står jag bara och myser.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Personligen funkar jag på så sätt att om jag har V2 för länge så saknar jag radfyra och vice versa. Flera hojar är nog lösningen!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top