Typ av motor – spelar det roll?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag som bara kört r4or tidigare (förutom crossen) tycker att vibrationerna i 2-cylindriga hojar är irriterande.
Inte för att det är mycket vibrationer i 700:an, men kör man 10 mil eller mer så är man lite mikromasserad i människochassit ändå.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag som bara kört r4or tidigare (förutom crossen) tycker att vibrationerna i 2-cylindriga hojar är irriterande.
Inte för att det är mycket vibrationer i 700:an, men kör man 10 mil eller mer så är man lite mikromasserad i människochassit ändå.
Det behöver ruska lite i prostata när man gasar. :fakta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men Steffe! Har du kvar Villages Peoples LP..skivor?:lol
Har tyvärr sett de skivorna på CBS-record när jag IT-konsnyltade där, limmade på en fräsch :tuttar där samtidigt. Men jag fick en drös Eddie Meduza och andra roliga skivor.
(Vi i riddargruppen gjorde ett utflippat nummer av YMCA på en show för en massa år sen) :död
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Har tyvärr sett de skivorna på CBS-record när jag IT-konsnyltade där, limmade på en fräsch :tuttar där samtidigt. Men jag fick en drös Eddie Meduza och andra roliga skivor.
(Vi i riddargruppen gjorde ett utflippat nummer av YMCA på en show för en massa år sen) :död
Haha garderobvarning! :krama
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men, det är med 120° vevaxelkonfiguration. Samma som på alla moderna 3-cyl motorcyklar.

App app app, Yamahas ”krossplejn” och Triumphs “T-plane” är väl ändå inte samma…? Det ser i alla fall ut att vara en avsevärd skillnad i vinkel mellan olika vevtappar om man tittar på bilder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
App app app, Yamahas ”krossplejn” och Triumphs “T-plane” är väl ändå inte samma…? Det ser i alla fall ut att vara en avsevärd skillnad i vinkel mellan olika vevtappar om man tittar på bilder.
Nothingrightburger kanske tänGkte på BMW-s K75? :brynad
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bl.a. Triumph Tiger 900 och 1200 har väl så kallad "T-plane"...?




1. Killen som pratar heter inte Ryan, så man kan verkligen ifrågasatta det han säger.

2. ...men, han har inte fel.

3. Jag, däremot... Jag tänkte förbi (alltså glömde) Triumph T-plane. Jag har kört den gamla Tigern, T400, och var nyfiken på T-plane men - glömde bort att provköra.

Provköra nya hojar är lite känsligt.
Inte för att man köper direCkt, men för att man kan börja ifrågasätta sin egen daily rider. Och då är det inte så kul att gränsla sin egen hoj. Mitt tips är att åka bil till en handlarprovkörning! Det mesta av nyhojskänslan hinner rinna av tills man är hemma igen, och den egna hojen känns välkomnande "inkörd" istället för trist "nedsutten".


Laverda 180° avfärdades i videon som "unbalanced everything".
Just precis! Bra video!!!
 

Hamamatsu

Medlem
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Såg en intressant video i ämnet tidigare i veckan:

(det kom en reaktion på detta med en annan video som menar att 270 är inte den bästa siffran, men principen ändå va...)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Såg en intressant video i ämnet tidigare i veckan:

(det kom en reaktion på detta med en annan video som menar att 270 är inte den bästa siffran, men principen ändå va...)
Det där är en av anledningarna till att jag slutat titta på Fortnine. Kunskapsnivån motsvarar inte attityden.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top