Typ av motor – spelar det roll?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, jag har nog hittat rätt med v-twin.
En parallell med ojämn tändföljd, typ 270°, borde ju göra ungefär samma sak. (Även om smalheten, och utseendet hos ett V lockar)

Radfyra låter raceigt, och går som attan, säkert skitskoj på långbana men på gata så går det för hårt innan motorn vaknar, en literklubba så är ju körkortet väck på motorväg innan motorn vaknar, även i ettan, och på de små vägarna som jag gillar att köra så händer det liksom aldrig.

Stånka har sin plats, men lite gräsklipparvarning på öppen väg.

Skulle gärna testa en trea, men jag har svårt att tro att de knäcker en v-twin för mina kriterier, där lite råare gång är ett plus, snarare än minus.

En stor twin i ett tajt chassie är svårslaget för körglädje på gata. Nu är ju Aprilians 60° relativt varvberoende och långt utväxlad i sammanhanget, men man når ändå kraften i tvåan/trean/fyran mellan säg 70 & 150.
Dessutom så är det första hojen jag ägt som går så snällt mellan ettan och tvåan (åt båda hållen) att man faktiskt kan använda ettan när man laddar lite, det brukar smälla och skramla, men den gamla italienskan glider växlarna riktigt smaskens.
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Att hoppa från VTR-en till tuono v4 känns som knu..a ett död lik vad det gäller Körglädje & karaktären.... :glömdetV-twin:yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kommit fram till att rad-4 troligen är bäst på det mesta men det väcker inte samma känslor hos mig som nästan alla andra konfigurationer. Det är lite bättre, lite präktigare och lite tråkigare än nästan alla andra alternativ (utom paralelltwin som i regel bara är en soptråkig billighetslösning).

Just nu har jag en boxertwin och en dieselstånka. Absolut inte bästa lösningarna men båda har en helt egen charm.

Varför kan jag inte få en hoj med 2-takts ”1/2 radialmotor” på säg 6 cylindrar?
Som en boxer men med 4cyl extra på övre halvan.
500cc per cylinder ger en trelitersmotor som har 6 effektpulser per varv. Helt idiotiskt så klart men jag är övertygad om att det är roligare än en rad-4!
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag föredrar r4 eller r3 både effektkurva och känslan är godare
Dessutom så låter 2 cylindrigt som en åkgräsklippare när kör dem
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har gillat de flesta konfigurationer jag testat, men jag har fortfarande aldrig kört en hoj med sexa, det hade varit lite häftigt med en sportig boxersexa att testa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har gillat de flesta konfigurationer jag testat, men jag har fortfarande aldrig kört en hoj med sexa, det hade varit lite häftigt med en sportig boxersexa att testa.
GoldWing finns ju.
Sedan finns det ju tusen anledningar att inte ha en K1600 men motorn är inte en av dem. Den motorn är helt jäkla magisk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
GoldWing finns ju.
Sedan finns det ju tusen anledningar att inte ha en K1600 men motorn är inte en av dem. Den motorn är helt jäkla magisk.
Jo, de är väl båda förträffliga hojar, men sportiga är de ju inte. Och jag gillar sportiga eller otämjda hojar. Hade kunnat tänka mig en V6 eller W6 med bara för att se hur de är. Men de två är lite sällsynta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
......

Varför kan jag inte få en hoj med 2-takts ”1/2 radialmotor” på säg 6 cylindrar?
Som en boxer men med 4cyl extra på övre halvan.
500cc per cylinder ger en trelitersmotor som har 6 effektpulser per varv. Helt idiotiskt så klart men jag är övertygad om att det är roligare än en rad-4!
Ja, jag hade direkt rusat fram för att kolla på den 6:an om jag fått chansen ! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste man verkligen ”varva” en radfyra med mer än 100 Nm mer än en tvåcylindrig hoj? Tänker på hojar med stora och starka radfyror, de ger ju massiv kraft mycket tidigt i registret.
Min GSX1300R ger enligt bänkning 100 Nm vid 2200 RPM men jag tycker det händer något från 4000 RPM där den ger 128 Nm. Så innan omkörning ser jag till den ligger på minst 4000 RPM.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
När ni väljer hoj, är typen av motor något som ni tänker mycket på innan? Tänkte på det när jag läste det här om Yamaha häromdagen. Många tvåcylindriga hojar ju är lika starka som många med fler cylindrar. V4 verkar ha högre status än radfyra och alla tvåcylindriga. Hur är det med trecylindriga? Är de sämre eller har lägre status än fyrcylindriga?

En v-motor är ett feltänkt. Den bakre cylindern får sämre kylning, och den blir onödigt komplicerad. Dubbelt så många kamaxlar och kamkedjor som en twin. En radfyra är fint och ger en jämn gång, men fyra fuggar som ska spela ihop? Inte så kul när hojen är 40 år...
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag gillar radfyra. Trevligt ljud och mjuk gång. Tror jag skulle ha svårt att komma överens med en trecylindrig. Ducces twinnar och V4or låter ju fint men jag vill hellre köra än skruva ;-)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
En cylinder för bus. Två /tre för ljudet o karaktären o fyra för max effek, fart o len gång.
Jag gillar alla så brukar ha lite olika☝️
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo, de är väl båda förträffliga hojar, men sportiga är de ju inte. Och jag gillar sportiga eller otämjda hojar. Hade kunnat tänka mig en V6 eller W6 med bara för att se hur de är. Men de två är lite sällsynta.
Det kanske är läge att köpa en VW VR6-motor och stoppa i ett lämpligt hojchassi? :hihi
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Single:
För ljudet, känslan och röttena.
Och, om inte annat för de söta kolvslagskrafsen i gruset.
Och, det går absolut att köra långt på en single. Det känns långt, om inte annat.

Twin:
Nja, det beror sig på det. Parallelltwin med 180° eller 360° vevtappsposition / tändning går bort. Det blir liksom bara ett svarvbrummande av det hela. Osexigt.
270° ger däremot det där lite nervösa, haltande intrycket jag gillar.

V-twin:
Måste nämnas separat. Jag trivs med gången och kraftutvecklingen oavsett vinkel och vevtappslösning. Levande!

Triple:
Nu snackar vi. Min gamla MF 35a brummar på så fint och kommer liksom i klang med sig själv och kan tuffa på hela den ljuva sommarkvällen igenom när man vattnar utmarkshästarna.
Men, det är med 120° vevaxelkonfiguration. Samma som på alla moderna 3-cyl motorcyklar. Nice, men "modern", vem vill ha det?

UrLaverda 3cl hade 180-graders vevaxel: två kolvar på väg upp, en på väg ner.
För balansens skull...
Den mest fantastiska motor att bara njuta ljudet av. En haltande, hoppande kaoskakafoni på låga varv, ett gutturalt traktorgrunt i botten som växlar över till ett hysteriskt illvrål på höga varv.
Ja, "höga varv" var väl typ 7.500 eller något. Rödstrecket kom tidigt, men det var nog mest bara för att skona lådan på de låga växlarna.

En sådan uttrycksfull motor! DellOrto med trottel och accpump, tydligt insugsljud som bidrar till ljudkulissen och resonanskammare snarare än ljuddämpare - och ett snörvel på avslag man kan göra vad som helst för att få höra. Kärlek!

Fyra:
Tja...? Vad skall man säga? Bread and butter. 3-cyl K75 var en bättre motorcykel i allt jämfört med 4-cyl K100.
Jag avstod gärna 15 hästar för att få slippa den där fjärde burken.

Jag har haft många 4-cyl hojar. Många av dem bra, men ingen av motorerna har berört mig. Yamaha Big Bang talar dock verkligen till mig, men inte haft någon än.
Där finns nerv på ett tilltalande sätt.

Femma:
Nej, jag har inte haft någon Honda GP-racer. Det hade jag faktiskt vetat.

Sexor:
Min favoritmotor!
I båtar. En dieselsexa i en motorseglare - perfekt kombo.

På MC? Not so much. För mjukt och lent.
Det är en väldig skillnad på att köra brett och att åka brett. If you catch my drift...



Att lista för- och nackdelar med olika motortyper på detta viset är ett utmärkt sätt att motivera sig själv till varför man måste ha en bukett med hojar.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Single:
För ljudet, känslan och röttena.
Och, om inte annat för de söta kolvslagskrafsen i gruset.
Och, det går absolut att köra långt på en single. Det känns långt, om inte annat.

Twin:
Nja, det beror sig på det. Parallelltwin med 180° eller 360° vevtappsposition / tändning går bort. Det blir liksom bara ett svarvbrummande av det hela. Osexigt.
270° ger däremot det där lite nervösa, haltande intrycket jag gillar.

V-twin:
Måste nämnas separat. Jag trivs med gången och kraftutvecklingen oavsett vinkel och vevtappslösning. Levande!

Triple:
Nu snackar vi. Min gamla MF 35a brummar på så fint och kommer liksom i klang med sig själv och kan tuffa på hela den ljuva sommarkvällen igenom när man vattnar utmarkshästarna.
Men, det är med 120° vevaxelkonfiguration. Samma som på alla moderna 3-cyl motorcyklar. Nice, men "modern", vem vill ha det?

UrLaverda 3cl hade 180-graders vevaxel: två kolvar på väg upp, en på väg ner.
För balansens skull...
Den mest fantastiska motor att bara njuta ljudet av. En haltande, hoppande kaoskakafoni på låga varv, ett gutturalt traktorgrunt i botten som växlar över till ett hysteriskt illvrål på höga varv.
Ja, "höga varv" var väl typ 7.500 eller något. Rödstrecket kom tidigt, men det var nog mest bara för att skona lådan på de låga växlarna.

En sådan uttrycksfull motor! DellOrto med trottel och accpump, tydligt insugsljud som bidrar till ljudkulissen och resonanskammare snarare än ljuddämpare - och ett snörvel på avslag man kan göra vad som helst för att få höra. Kärlek!

Fyra:
Tja...? Vad skall man säga? Bread and butter. 3-cyl K75 var en bättre motorcykel i allt jämfört med 4-cyl K100.
Jag avstod gärna 15 hästar för att få slippa den där fjärde burken.

Jag har haft många 4-cyl hojar. Många av dem bra, men ingen av motorerna har berört mig. Yamaha Big Bang talar dock verkligen till mig, men inte haft någon än.
Där finns nerv på ett tilltalande sätt.

Femma:
Nej, jag har inte haft någon Honda GP-racer. Det hade jag faktiskt vetat.

Sexor:
Min favoritmotor!
I båtar. En dieselsexa i en motorseglare - perfekt kombo.

På MC? Not so much. För mjukt och lent.
Det är en väldig skillnad på att köra brett och att åka brett. If you catch my drift...



Att lista för- och nackdelar med olika motortyper på detta viset är ett utmärkt sätt att motivera sig själv till varför man måste ha en bukett med hojar.
Jo men en R1 får du nog testa på innan du blir Jordgubbe..så du får lite känsla för Sporthoj.com när det begavs sig! :hjarta
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top