Typfel på NSR -91?

Cruzz

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Finspång
Hoj
Honda NSR -91
Jag har i min ägo för andra gången en NSR av -91 års modell. Jag var 'tvungen' att köpa en ny, då den gamla fick en spricka i ramen, samt gick hackigt i motorn. Saken är den att nu går även den nya dåligt, på samma sätt fast mångdubbelt värre. Allt är frid och fröjd upp till ca 5k rpm, men dr börjar varvräknarnålen svaja, och motorn tänder inte. Notera att de första symtomet på båda bågarna var att nålen hoppade, känns som om den sitter löst på något sätt.. Motorns varvtal stämmer inte med nålen vid dessa tillfällen. Några dagar senare så börjar misständnigar, backtänding etc, och den total strejkar mellan 5k och 9k rpm. Sedan går den normalt, vilket gör det hela mycket konstigt. På den senare hojjen uppkom felen efter en natt i regn, och den andra var knappast snustorr heller.

Ideer om vad det kan vara, och var man kan få det fixat?

P.S Hojjen går som sagt bra över 9k rpm, men det är jobbigt att köra i 90 km/t i treans växel =/ Felet uppstod på gotland, och jag var ju tvungen att komma hem...
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hmm.. det kan ju va cdi boxen som spelar ett spratt... nånting elektriskt tror jag på iaf.. pröva och låna en kompis cdi box och byt o kolla om de gör nån skillnad..
 

Cruzz

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Finspång
Hoj
Honda NSR -91
Ska se om jag kan gräva upp en CDI box nånstans.. Jag antar att det måste vara från samma märke / modell? (helt ny till 'mekande' överhuvudtaget :p)

Jag vet inte om det framgick, men felet uppstår precis där den börjar ge kraft, då den ju är tvåtakt.
 
Last edited:

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Ska se om jag kan gräva upp en CDI box nånstans.. Jag antar att det måste vara från samma märke / modell? (helt ny till 'mekande' överhuvudtaget :p)

Jag vet inte om det framgick, men felet uppstår precis där den börjar ge kraft, då den ju är tvåtakt.

kan det vara nåt fel på din avgasport då? kolla så att den öppnar och stänger riktigt och sen kan de ju alltid vara värt att byta tändstift oxå då dessa kan ställa till med underliga problem..
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
den dör väll inte bara för att avgasporten är stäng.. du sa att den började gå så efter en regnig natt.. kolla så att det inte är vatten i luftfiltret eller i förgasaren, kolla stift och kolla glapp i kontakter..
 

Cruzz

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Finspång
Hoj
Honda NSR -91
Update.

Jag fick höra av en polare som mekar mycket med bilar att CDI-boxen var långsökt, och att stiftet var en troligare orsak. Jag kollade stiftet, det var svart så jag bytte det, men det hjälpte inte. Jag insåg att den gick något bättre (felet ignorerades ibland) om man körde på natten, när det var kallt. Detta ledde till att jag gissade att det kunde vara fel på luftfiltret, så det byttes snabbt till ett koniskt, öppet. Låter underbart nu, men felet kvarstår. Fler tips / idéer innan jag låter MC montörerna i Nköping kolla på den?
 
Last edited:

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
jag hade testat att rengöra förgasaren :tummenupp om den nu gick bättre när det var kallt så borde det ju ha något med luft/bensin blandningen :tummenupp
 

Cruzz

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Finspång
Hoj
Honda NSR -91
finns de nått smidigt sätt att göra de som inte innebär att plocka ner hela hojjen igen? Typ nått cleaning kit som man häller i tanken?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Gammal tvåtakts bensin har en rolig egenskap att bilda nåt stenhårt hartsliknande mojs. som måste mekaniskt tas bort. Iaf fick jag detta på min båtmotor.
 

Cruzz

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Finspång
Hoj
Honda NSR -91
Körde förbi en verkstad, så jag svängde in och frågade om de kunde gissa vad de va.. Han sa avgasporten, så jag åkte hem och plockade bort avgassystemet. Avgasporten kan de dock inte vara något fel på.. Den fanns nämligen inte. Har inte kollat förgasaren än, den sitter ju så jävulskt till på NSR:n.

Funderar på att sälja skiten o köpa mellanhoj istället.. Blir ju 18 på söndag, så man får väl skynda sig med en uppkörning innan de slutar låta en köra upp för året...
 

af1

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2005
Ort
skövde
Hoj
honda nsr 180cc
jag har ett väldigt likt fel på min nsr -91, den fungerar fint på tomgång, men när man gasar till lite så går den skit och dör nästan.

testat att byta tändstift kolla om tändningen var rätt och det var den, även avgas porten var rätt. jag har inte lös problemet än och ska troligen sälja den ändå

men om du hittar svaret får du gärna pma mig:)

mvh stångberg
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Gammal tvåtakts bensin har en rolig egenskap att bilda nåt stenhårt hartsliknande mojs. som måste mekaniskt tas bort. Iaf fick jag detta på min båtmotor.

Hej, Gubblasse.
Ja, du måste ju vara rätt gammal :D med tanke på att du inte vet att alla landsvägstvåtaktare,sen sent 70-tal, kör med separat oljeinblandning.
På motocrosshojar kör man dock fortfarande med oljeblandning i bensinen.
Frostie.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
utan att ha läst vad dom andra säger så tippar jag på ett elfel av något slag.

en elektronisk strypning på en hoj går in och mixtrar runt de varvtalen du nämner.

något annat kommer inte jag på.
 

Solid snake

Guest
Tändhatt, tändkabel.

Bestycka om förgasaren, går ju duktigt för fett om stiftet är svart.

Kolla så att inget i tändningen glappar också.
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Hej, Gubblasse.
Ja, du måste ju vara rätt gammal :D med tanke på att du inte vet att alla landsvägstvåtaktare,sen sent 70-tal, kör med separat oljeinblandning.
På motocrosshojar kör man dock fortfarande med oljeblandning i bensinen.
Frostie.

va spelar de för roll ?? jag har separat oljeblandning men visst fan blir de en sån hård massa runt avgasröret och cylindern..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top