Typiskt SH

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Så fort det handlar om nån som tecknar en försäkring på sina föräldrar, eller tar bort strypningen på sin hoj eller frågar om pc+helsystem eller liknande trim så ska bror duktig hoppa in i trådarna och förpesta det hela och gapa o skrika om skenförsäkring o bla bla bla

Men när folk bygger turbohojar som sedan körs med så blir det inget gnäll, fast än dessa hojar är försäkrade på en mycket lägre effekt o.s.v.

Hur kommer detta sig?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har ett riktigt gammalt men relevant och roligt PM i ärendet som jag funderar på att publicera.
Du har helt rätt i allt du skriver.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan du ge exempel på sådana inlägg?

Sedan så antar jag att du i din vardag alltid har medhåll i dina åsikter?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om man har svårt med något av följande:

1. ta till sig skriven text och tillgodogöra sig innehållet
2. sortera åsikter efter trovärdhetsgrad
3. ha en uns av sunt förnuft

...så kan vissa trådar verka tungjobbade ja, kanske rent av gnälliga, men folk som kan läsa inser snart att trådar kring bla skenförsäkring är viktiga ur informationssynpunkt och det finns många här som sitter inne med extremt viktig information, oavsett man håller med själv.

Glöm inte att det är ganska muppigt till att börja med att sitta här och debattera, så det är inga coola typer här ändå.

Jag känner ingen, eller har aldrig träffat någon som hänger här ( med ett undantag )så man ska inte ta Sporthoj ELLER sig själv på för stort allvar...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är ju skillnad på äpplen å päron, har jag hört, tom apelsiner skiljer sig lite... :rolleyes:
Precis som Chronic skrev handlar ju inte skenförsäkring bara om att vi andra är avundsjuka på att vissa vågar vara coola nog att skriva hojen på farsan. Det är ju många som bara vill betala lite nu, men inte tänker på att dom kanske inte får en spänn om det händer något. Och skenförsäkring handlar ju tyvärr i många fall om att leva över sina tillgångar. Lahi tex, som kör turbohoj deluxe, med en å annan häst mer än orginal :D har ju inte en gammal gixxer för att det är billigare, han gillar den och har skottat ner multum i att bygga om den, trimma och snygga till. Jag ser inte det som skenförsäkring, lika lite som Jörgens HD, som ju är lite piggare än orginal också, där bara motorn har kostat över 40 papp. Det handlar inte om att snåla med försäkringen där heller...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
får skylla på att man inte riktigt vaknat än:tungan
Men i med att du skrev ditt inlägg före du vaknade, så kanske ditt inlägg inte har så stor grund?

Alla har behov att föra en åsikt, och som jag sa. Du har inte alltid medhåll och får ibland backa. Men båda sidor har behov att hävda sig och säga att man gör rätt, eller skiter i andras åsikter.

Det är inte så mycket att göra åt. Det är varken unikt SH (därav att jag lägger mig i), eller unikt för Sverige eller Världen i sig.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att ombyggda hojar (som fortfarande ägs och körs av byggherren/-kvinnan) förekommer rätt sparsamt i olycks-, stöld- och försäkringsbedrägeristatistiken. Dels har man ju kärleksfullt byggt grejorna själv och därmed utvecklat en passion för cykeln, dels har man lagt ut mycket pengar. Enbart min motor ligger idag på ca 130 000:- i bara delarna om jag summerar alla kvitton, eget arbete oräknat. Även om jag har kvitton på allt på hojen vill man ogärna behöva tampas med försäkringsbolag, som ju gärna vill schablonvärdera. Så kort och gott gör man ju allt för att inte vurpa eller exponera hojer för tjuvar.

Last edited:

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kan du ge exempel på sådana inlägg?

Sedan så antar jag att du i din vardag alltid har medhåll i dina åsikter?

Kolla bara in rezz tråd ang. "dyr" försäkring på hans R6:a eller gör själv en sökning där nån undrar lite om strypningar o.s.v så får du svar på svar på ditt frågetecken. Så kollar du sedan in några turbotrådar så får du se ifall samma disskution dyker upp där.

Ne självklart inte, skulle vara tråkigt då. Och precis lika tråkigt att hänga här ifall alla tycka precis likadant eller inte vågade säga sitt o bara ställde sig i ledet som alla andra. Men vill gärna disskutera detta eftersom jag tycker det är mycket lustigt :nicka

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Men i med att du skrev ditt inlägg före du vaknade, så kanske ditt inlägg inte har så stor grund?

Alla har behov att föra en åsikt, och som jag sa. Du har inte alltid medhåll och får ibland backa. Men båda sidor har behov att hävda sig och säga att man gör rätt, eller skiter i andras åsikter.

Det är inte så mycket att göra åt. Det är varken unikt SH (därav att jag lägger mig i), eller unikt för Sverige eller Världen i sig.

Läs det jag skrev ovan, hann inte se detta inlägg under tiden jag höll på att skriva.

Lugn var inget illa mot just SH.com hänger här en hel del så in med tagarna för du kiklar mig bara.
Som sagt SH.com är en kanon sida, men detta fenomen har fått mig o undra lite självklart ska man få ventilera lite av sina tankar.

Om man har svårt med något av följande:

1. ta till sig skriven text och tillgodogöra sig innehållet
2. sortera åsikter efter trovärdhetsgrad
3. ha en uns av sunt förnuft

...så kan vissa trådar verka tungjobbade ja, kanske rent av gnälliga, men folk som kan läsa inser snart att trådar kring bla skenförsäkring är viktiga ur informationssynpunkt och det finns många här som sitter inne med extremt viktig information, oavsett man håller med själv.

Glöm inte att det är ganska muppigt till att börja med att sitta här och debattera, så det är inga coola typer här ändå.

Jag känner ingen, eller har aldrig träffat någon som hänger här ( med ett undantag )så man ska inte ta Sporthoj ELLER sig själv på för stort allvar...

Visst är det så, men vintern är lång så jag ville disskutera detta lite samt höra vad bror duktig har o säga om saken.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tror att ombyggda hojar (som fortfarande ägs och körs av byggherren/-kvinnan) förekommer rätt sparsamt i olycks-, stöld- och försäkringsbedrägeristatistiken. Dels har man ju kärleksfullt byggt grejorna själv och därmed utvecklat en passion för cykeln, dels har man lagt ut mycket pengar. Enbart min motor ligger idag på ca 130 000:- i bara delarna om jag summerar alla kvitton, eget arbete oräknat. Även om jag har kvitton på allt på hojen vill man ogärna behöva tampas med försäkringsbolag, som ju gärna vill schablonvärdera. Så kort och gott gör man ju allt för att inte vurpa eller exponera hojer för tjuvar.
Undrar var jag fick 40 papp ifrån då? :va
Men du har ju helt rätt, inte vill man skrota något man har byggt/levt med i många års tid. Och som ingen kan återskapa precis likadant, eller som man kan få pengar för på försäkringen. Många med dussinhojar "får ju en ny på försäkringen", så det är ju bara att hålla full mutter jämnt :(

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Undrar var jag fick 40 papp ifrån då? :va
Men du har ju helt rätt, inte vill man skrota något man har byggt/levt med i många års tid. Och som ingen kan återskapa precis likadant, eller som man kan få pengar för på försäkringen. Många med dussinhojar "får ju en ny på försäkringen", så det är ju bara att hålla full mutter jämnt :(
Jag kanske är i minoritet, men jag vill inte krascha på grund av att det gör ont...

:hihi

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Balla Allan som har hojen på pappa påverkar garanterat min premie mer än Jörgen mfl som kör hemmabyggen. Ser faktiskt inget problem alls i att klaga på skenförsäkrare och inte på turbokonverterare.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha