Typiskt SH

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Men när folk bygger turbohojar som sedan körs med så blir det inget gnäll, fast än dessa hojar är försäkrade på en mycket lägre effekt o.s.v.
Hur kommer detta sig?

Jag antar att dom som kör turbo-hojar etc anser att dom betalar höga försäkringspremier, eller att dom helt enkelt försäkrar så långt dom har råd (trafik- eller halvförsäkring).
Och därmed retar sig på den som åker snålskjuts.

Överallt i samhället finns det regler och riktlinjer att hålla sig till. Och anledningen till att det fungerar är att dom flesta följer dessa.
Jag är också med och tullar på en del regler, inte skenförsäkring dock ;)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det handlar oftast inte om att vara coolt utan spara in slantarna där det går och så gott det går för att kunna njuta av sin hobby o inte bara jobba långa dagar året om för att den ska stå fint i garaget och blänka så man kan visa upp den o visa hur cool man är för sina polare.

Om vi tar mig som ex. Skulle aldrig köpa en hoj jag inte har råd att klota med, köper hellre en beggad med några år på nacken och betalar gärna av hela så inga lån eller liknande är inblandade så jag lever över mina tillgångar. Servar och tar han om hojen som den ska och behöver, har så däck och andra slitage delar kan kostas på när det är dags. Men vet jag att jag kan spara några slantar på att köpa kedja/däck/belägg/service, lack av ett märke/företag/person för att ha råd att åka ännu mer hoj så gör jag gärna det. Och samma sak gäller försäkringar, inte tar jag det dyrare FB när deras konkurrenter tar flera tusen billigare. Och visa FB godkänner och även betalar ut kostnader för personer som ex försäkrat sina hojar på sina föräldrar/sambo eller liknande så är det ingen som säger att det är fel att gå den vägen ifall man vill spara in kostnaderna. Men däremot finns det bolag som fular sig eller personer som fular sig när de tecknar försäkring så då gäller det att man vet sin sak för när olyckan är framme så är det FB som har bollen i handen så kan de och vill de så ligger man risigt till ifall man levt över sina tillgångar.

Hur kan hans bygge inte vara skennförsäkring i dina ögon som tycker man ska betala den kostnaden FB vill ha för den effekt och vikt hojen har samt hur gammal man är, vart man bor, hur länge man haft A-kort, skadefria hår o.s.v. när den inte stämmer överens med de uppgifter FB har då de tecknade en försäkring med personen? Hojen har mer effekt, mer påkostade delar och arbeten, hade den varit så orginal från fabriken hade den inte varit desamma att försäkra än de uppgifter FB har idag om hojen.

Hur Jörgen har försäkrat sin hoj o.s.v låter jag vara osagt då detta handlade om turbohojar. För han har kostat på sig en hel del grejer på denna hoj så om han inte försäkrar den därefter så är det han själv som förlorar ifall det skulle hända nåt med hans hoj o FB vill betala ut vad en sportster kostar idag på blocket.

Det är ju skillnad på äpplen å päron, har jag hört, tom apelsiner skiljer sig lite... :rolleyes:
Precis som Chronic skrev handlar ju inte skenförsäkring bara om att vi andra är avundsjuka på att vissa vågar vara coola nog att skriva hojen på farsan. Det är ju många som bara vill betala lite nu, men inte tänker på att dom kanske inte får en spänn om det händer något. Och skenförsäkring handlar ju tyvärr i många fall om att leva över sina tillgångar. Lahi tex, som kör turbohoj deluxe, med en å annan häst mer än orginal :D har ju inte en gammal gixxer för att det är billigare, han gillar den och har skottat ner multum i att bygga om den, trimma och snygga till. Jag ser inte det som skenförsäkring, lika lite som Jörgens HD, som ju är lite piggare än orginal också, där bara motorn har kostat över 40 papp. Det handlar inte om att snåla med försäkringen där heller...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag står lite på båda sidor då jag har en tendens att gnälla på vissa ämnen samtidigt som jag tyckar att vissa moraliserar väl mycket! Jag blir bara förbannad på dom som sätter andras liv på spel medans dom som köper helsystem och kör med moppehjälm och jeans bara är obegåvade....

Dock så funderar jag lite om den här försäkrings diskussionen då det verkar som om jag är en av få som har en del dåliga erfarenheter av bolagen! Dessa jättar har även en tendens att göra lite som dom vill gentemot privatpersoner men det hör väl till en annan tråd denna!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ofta är problemet att skenförsäkrare är fullständigt immuna mot fakta, och tar allt som kritik & gnäll istället för att fatta att någon har tänkt lite längre/har erfarenhet och vill meddela hur det fungerar.

Jag har inget emot kreativ försäkringshantering, men när elektriker bosse nitton år i Borås inte ens kan läsa vad flera skriver så blir ju tonen lite hårdare.

Men jag ogillar starkt 98% av människorna, speciellt i verkliga livet, så ta det inte personligt....
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
med lite drygt 41000 medlemmar på forumet kommer det alltid finnas olika åsikter, vad man än diskuterar så kommer det alltid finnas ngon som tycker annorlunda.

Om någon just frågar om skenförsäkring så finns det alltid någon som retar sig på sånt och kommer klaga på skenförsäkringar men om någon diskuterar en turbohoj ja då diskuteras hojjen och inte dess försäkring så varför klaga på att de försäkrar fel? Det är ju en helt annan fråga.

Hade någon däremot skrivit en tråd och just frågat om det är ok att köra en turbohoj med 300hk försäkrad som om den var original så skulle det säkert också vara några som klagar på det.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Balla Allan som har hojen på pappa påverkar garanterat min premie mer än Jörgen mfl som kör hemmabyggen. Ser faktiskt inget problem alls i att klaga på skenförsäkrare och inte på turbokonverterare.


Haha fint att jämnföra med Jörgen. Detta handlade om skenförsäkringar och turbohojar. Förstår inte varför Jörgens fina bygge ska beblandas i detta :S
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hojen har mer effekt, mer påkostade delar och arbeten, hade den varit så orginal från fabriken hade den inte varit desamma att försäkra än de uppgifter FB har idag om hojen.

.

...Men så kanske han får 40" i ersättning när den brinner också, som en standard tjejmoppe/instegsmoppe från åttiotalet

:D Lackar du nu Jörgen:D

Haha fint att jämnföra med Jörgen. Detta handlade om skenförsäkringar och turbohojar. Förstår inte varför Jörgens fina bygge ska beblandas i detta :S

Nu är du inte smart....du snackar om hojar med högre effekt, så vad skiljer Jörgens från en turbohoj? Mer billet som han inte får ersättning från?

Tänk lite nu så fattar du varför du bör ta bort det inlägget för din egen skull...

Förresten ÄR det ju Jörgens hoj du skriver om längre upp....:confused:

Dags & vakna
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Haha fint att jämnföra med Jörgen. Detta handlade om skenförsäkringar och turbohojar. Förstår inte varför Jörgens fina bygge ska beblandas i detta :S

Nu skrev jag iofs "Jörgen mfl". Samma argument gäller för Andersson Turbo eller VR-8, eller vilken annan turboförare som helst på forumet faktiskt. Demografi. Busenkelt.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nu är du inte smart....du snackar om hojar med högre effekt, så vad skiljer Jörgens från en turbohoj? Mer billet som han inte får ersättning från?

Tänk lite nu så fattar du varför du bör ta bort det inlägget för din egen skull...

Förresten ÄR det ju Jörgens hoj du skriver om längre upp....:confused:

Dags & vakna


Ah my bad!! men det får stå kvar, du har ändå quote:at det och gör inget att andra ser att en perfekt snubbe som mig även kan göra misstag :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är enligt mig en viss skillnad mellan att köra en trimmad hoj och en hoj som man inte äger. Har man inte råd att äga sin egen hoj, så ska man nog inte göra det heller. Hade det varit "omöjligt" att skenförsäkra, kan man bara drömma om vad försäkringspremien varit på en sportholk idag. Hade man inte kunnat skenförsäkra, hade färre yngre förare förolyckats skulle man kunna ana. Eller? Hade man som 20åring inte varit den potentielle dödspilot man är, hade inte försäkringen varit så dyr heller. Utfall och konsekvens.
Edit: Man HAR 25kw begränsning som fjunis JUST FÖR ATT MAN TENDERAR ATT IDIOTKÖRA ÖVER SINA BEGRÄNSNINGAR. Varsågod och skölj.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Men så kanske han får 40" i ersättning när den brinner också, som en standard tjejmoppe/instegsmoppe från åttiotalet

:D Lackar du nu Jörgen:D



Nu är du inte smart....du snackar om hojar med högre effekt, så vad skiljer Jörgens från en turbohoj? Mer billet som han inte får ersättning från?

Tänk lite nu så fattar du varför du bör ta bort det inlägget för din egen skull...

Precis, det är ju det som är så coolt, en tjejster med muller :D

Ja det är det som är risken, att jag får hojen värderad som den XLH1200 från 1993 som den ju var från början (883R-tankdekalerna är bara för att luras ännu mer). Den står väl enligt listan inte högre än kanske 60 000-65 000:-, @ best.

Men innan jag började bygga om den så hade jag en dialog med försäkringsbolaget ang värderingsfrågan. Föräkringsbolaget hävdar att vad gäller effekt och sådana ting är detta en sak mellan mig och Bilprovningen. Försäkringsbolaget hävdar att de ersätter allt jag har kvitton på eller kan dokumentera med foton. Även om det som i mitt fall är ca 300 kkr.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det är enligt mig en viss skillnad mellan att köra en trimmad hoj och en hoj som man inte äger. Har man inte råd att äga sin egen hoj, så ska man nog inte göra det heller. Hade det varit "omöjligt" att skenförsäkra, kan man bara drömma om vad försäkringspremien varit på en sportholk idag. Hade man inte kunnat skenförsäkra, hade färre yngre förare förolyckats skulle man kunna ana. Eller? Hade man som 20åring inte varit den potentielle dödspilot man är, hade inte försäkringen varit så dyr heller. Utfall och konsekvens.

Visst är det så, ifall man utgår från de faktorer du skriver.
Men det är inte så att bara för man inte vill betala en skyhög försäkring så lever man över sina sina tillgångar.
Men förstår din poäng och är själv lite kluven i denna fråga. Det är därför jag vill ha lite reflektioner för er andra.

Sedan finns det ju fler yngre personer som kör sport hoj än personer som turbokonverterar sina hojar. Men inom en framtid så kanske det är fler som åker turbohoj och problemet ser annorlunda ut då.


Självklart!!! hänger ju på SH:hihi
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag känner ingen, eller har aldrig träffat någon som hänger här ( med ett undantag )så man ska inte ta Sporthoj ELLER sig själv på för stort allvar...

Jag har minst 30 "polare" jag lärt känna via Sporthoj, alltså som jag träffat på riktigt. Sen är det väl 10-15 av dem som jag umgåtts en del med(förutom hojåka då alltså), och ca fem av dem umgås jag med nästan varje dag:tummenupp
Så man kanske borde ta Sporthoj på lite allvar ändå?:va :)

Till tråden:
Jag tycker som Bully att det är jävligt mycket tjöt, men jag är en sån som i princip skiter i vad andra tycker, negativt tyckande mot/om mig:), så för mig är det egentligen inget problem, alltid kul att skratta åt vissa personers argumentationsteknik:D :rolleyes:

Jag tycker att denna klassikern sammanfattar det rätt bra:tummenupp :)

arguingOnTheInternet.gif
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har minst 30 "polare" jag lärt känna via Sporthoj, alltså som jag träffat på riktigt. Sen är det väl 10-15 av dem som jag umgåtts en del med(förutom hojåka då alltså), och ca fem av dem umgås jag med nästan varje dag:tummenupp
Så man kanske borde ta Sporthoj på lite allvar ändå?:va :)

IMG]

Ja sorry, finns där ett tomrum eller ett behov av vänner så låter det där ju jättebra, var inte menat att trampa på dig eller någon annan som äntligen får en kompis eller två.


Måste säga att det var väldigt många, jag själv skulle behöva klonas för att kunna göra detsamma.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför inte :D langa upp det:tummenupp

Var det sista menat ironiskt?

Nedan följer det viktigaste, ingen kan bli identifierad av det och om gnällspiken ger sig till känna är det upp till honom. ;)

Och nej det sista var inte ironiskt menat. Det är helt makalöst hur den som skenförsäkrar på pappa i 5 år utan skadeanmälningar är värd mindre än en medeltida häxa medan balla allan med nya stället och nya hojen och nya allt klotar efter 3 minuter på Gelleråsen och glatt kvitterar ut nytt allt.
Jag har aldrig skenförsäkrat men skulle gärna göra det om jag bedömde risken för att bli utan ersättning helt som mindre. Hittills har jag ju varit en bra affär för både försäkringsbolagen och alla andra som försäkrar så om någon hade åsikter om det skulle jag kort och gott inte bry mig ett dugg, alternativt be berörd hålla truten. :)

Så, PM i ärendet, daterat 2004:

Hej du.
Jag såg dina inlägg i xx-tråden, förstod jag rätt att du eventuellt till en början ville undanhålla bilprovningen, och därmed försäkringsbolaget, faktumet att du bygger/byggt turbo på din hoj? Är inte det en skenförsäkring man har i så fall?
Jag lägger mig inte i det, men tycker att det är intressant då du varit väldigt aktiv i just de frågorna på forumet.

Mvh
Markus


Utdrag ur svar 1:

Läs på vad skenförsäkring är.
Och vem trimmar inte?


Följdfrågor från mig:

Beträffande vad skenförsäkring är:
Det måste väl rimligen vara att man försäkrar sitt fordon under andra omständigheter än de faktiska? Sedan om man ställer den på mormor eller skriver sig i Dalsland eller lurar fb på effekten så spelar det ingen roll. Du har i dessa fall medvetet försökt sänka din premie, men inte sänka din olycksrisk.

En turbohoj har alltså samma premie som en likadan fastän utan turbo?

Mvh
Markus

Ps. Jag trimmar inte, och försäkrar mitt fordon själv. Jag är en exemplarisk medborgare.
Utdrag ur svar, anonymiserat :) :

Vafan snackar du om?
Ja, det är och förblir klass 7. Vaddå sänka premien?
Håll dig till fakta innan du börjar käfta för fan!
Och även om det nu påverkar premien så är det åtminstone min egen premiegrupp.

Far åt helvete och kom inte tillbaks förrän du håller dig till fakta.


(trevlig kille :hihi)

Jag gav mig så klart inte:

Vad är det för en spydig jävla attityd? Jag frågar dig hur du ställer dig till något som du pysslar med som definitivt ökar olycksrisken men som du tvekade att gå och berätta för bolaget.

Fakta är att:
Mer effekt = fler och värre olyckor

Försäkringsbolaget bryr sig inte om din gaffel, trodde du det?

Nåväl, håll truten om skenförsäkringar i framtiden.


Fick ett långt, intetsägande och hyfsat otrevligt svar i retur. Faktiskt så långt att jag inte ens har tid att läsa det nu. :3freak
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En intressant sak med turbomoppar torde ju vara att de är försäkrade i högsta försäkringsklassen oavsett turbo eller ej och därmed kommer försäkringpremien inte påverkas även om man skulle lyckas besiktiga med fullt laddtryck.....
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top