Typiskt SH

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Varför är det så mycket värre att skenförsäkra eller bryta ett helårsavtal än att kör för fort?

Med tanke på hur pass accepterat det är att brassa på gatan som fan enligt sh medlemmarna så förstår jag det inte heller.

SH i ett nötskal:

Någon postar ett klipp på en snubbe som wheelar i 40-50 km/h, inget skydd (USA) fan vilken jävla idiot killen är!

Någon postar bogesundklipp där folk kommer upp i över 250 km/h i vissa partier, men det är okej eftersom de har skinnställ. Som om ett skinnställ hade hjälpt ifall man hade träffat ett träd i 120 km/h.

Det är så fel som det kan bli. Och ja, folk klagar mer på skenförsäkrare. Varför? De kanske höjer deras premier, frågar du mig så är de som riskerar andras liv och sitt eget idioter... inte folk som skenförsäkrar.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Ok.. Nu har jag läst tråden och då får jag väl kasta in en brandfackla till då.
Det som borde vara högt i nuläget på en hojförsäkring är trafikförsäkringen. Den ska nämligen vara med och täcka upp för personskador som är den dyraste delen av en skada vid en olycka.

Om man kör in i en tall eller annat föremål håller jag med om att skinstället inte hjälper speciellt men dom vurpor jag har varit med har jag inte kraschat in i något men däremot kanat ganska så långt på asfalten och där hjälper ett skinställ.

Så.
Gällande klädsel.
Jag tycker att man borde få en lägre trafikförsäkring om man skriver under i försäkringskontraktet att man alltid ska använda skinnställ när man kör hoj.

Sen tycker jag i ofs att om man inte använder stället när man kör R-hoj kan likaväl strunta i hjälmen också.
 

Kneedrag

Guest
Ok.. Gällande klädsel.
Jag tycker att man borde få en lägre trafikförsäkring om man skriver under i försäkringskontraktet att man alltid ska använda skinnställ när man kör hoj.

Sen tycker jag i ofs att om man inte använder stället när man kör R-hoj kan likaväl strunta i hjälmen också.


Tycker det borde vara lag på skinnställ och ryggskydd. Det borde vara lika självklart att ta på sig all utrustning som hjämen. Varje år skadar sig många illa pga att de inte bar full skyddsutrustning
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tycker det borde vara lag på skinnställ och ryggskydd. Det borde vara lika självklart att ta på sig all utrustning som hjämen. Varje år skadar sig många illa pga att de inte bar full skyddsutrustning

Lag på att ha skinnställ och ryggskydd? Nej tack. Skinnställ och sommar funkar inte för mig.

Vissa här kör långsamt faktiskt, tro det eller ej :rofl
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför är det så mycket värre att skenförsäkra eller bryta ett helårsavtal än att kör för fort?

Kostnaden för att skenförsäkra eller bryta ett helårsavtal ramlar även ner i mitt knä. Fortkörningsböterna rör mig inte ryggen för dom står du för själv till 100%.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så.
Gällande klädsel.
Jag tycker att man borde få en lägre trafikförsäkring om man skriver under i försäkringskontraktet att man alltid ska använda skinnställ när man kör hoj.

Sen tycker jag i ofs att om man inte använder stället när man kör R-hoj kan likaväl strunta i hjälmen också.
Så är det redan på dom flesta försäkringar, man får bättre pris om man lovar att ha skinnställ. Men jag är rätt säker på att det inte har nån betydelse i efterhand om man hade det eller inte. Jag tycker det isf borde vara dubbla självrisken eller något annat "straff".
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Med tanke på hur pass accepterat det är att brassa på gatan som fan enligt sh medlemmarna så förstår jag det inte heller.

SH i ett nötskal:

Någon postar ett klipp på en snubbe som wheelar i 40-50 km/h, inget skydd (USA) fan vilken jävla idiot killen är!

Någon postar bogesundklipp där folk kommer upp i över 250 km/h i vissa partier, men det är okej eftersom de har skinnställ. Som om ett skinnställ hade hjälpt ifall man hade träffat ett träd i 120 km/h.

Det är så fel som det kan bli. Och ja, folk klagar mer på skenförsäkrare. Varför? De kanske höjer deras premier, frågar du mig så är de som riskerar andras liv och sitt eget idioter... inte folk som skenförsäkrar.

Word!

jag har förstått skinnställets superba förmåga att hindra från skrapsår, till och med förhindra att armar nöts ner till benpiporna om man kanar långt på asfalt 300knyck. Men tror inte det skulle rädda mitt liv om jag kraschar där jag vanligtvis kör, på mycket krokiga skogsvägar.
Det som man dör av där är möte med bil i skymdkurva, kollision med träd,stenar etc om man kör av. skrubbsår dödar inte. Plötsliga hastighetsminskningar dödar.

Btw hur ska jag försäkra min turbomoppe, på ett korrekt sätt?

P.s jag har tvådelat ställ
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Känner mig helt klart träffad. Är en av dem som gärna avråder från försäkring på R1-mormor men låter turbohojarna gå.

Varför?

Tja, om vi ser till sannolikheten till en (person)skada på en R1-mormor jämfört med en turbohoj så är jag övertygad om att den förstnämnda är betydligt större.

Antagandet är baserat på det troliga antalet i grupperna samt enkelheten att ansluta sig till en.

Sen vill jag inte att det ska bli accepterat att skenförsäkra så varenda jeffla unge har en R1-mormor i garaget. Både för vår och deras skull.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
att, det mig förstårligen, sätts omitiverat höga försäkringspremier inom försäkringsgruppen 18-24 år (även i högre åldersgrupper i många fall). Är det rimligt att kräva 40-45k/år i försäkringspremie för en hoj med inköpspris på kanske 50-60k? Detta innebär närmast 100% beräknad olycksrisk första året (med totalförstört fordon som följd), och ännu värre efterföljande år. Trots hög olycksrisk, är den inte till närmelsevis så hög.

Du glömmer bort att varje gång en hoj för 45 tusen krashas så kostar personskadorna flera hundra tusen kronor.

Räkna om!

(har en hund som nysss opererades för 22 000:)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
(har en hund som nysss opererades för 22 000:)

Hoppas att du hade den försäkrad på dig, annars får du inte ut ett skit av FB!!1
Den stod säkert på någon gammal släkting, bara för att få ner premien! Fifan för sånna som dig! Du höjer min premie på min hund-försäkring, har nu ca 70K halv/hel, så kommer det sånna som dig ock förstör för oss som gör rätt för sig!:mad: Skaffa en billigare hund som du har råd att försäkra!! Gå en SKK-kurs för att få det lite billigare :tummenupp


:rolleyes:
Undrar om man skulle se denna diskussionen på ett hundforum:va

:rolleyes: :)
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Dubbel moralen är ganska så stor på SH, svaret är enkelt, Människan fungerar så.

Alla har vi våra egna intressen och tankar...
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Hoppas att du hade den försäkrad på dig, annars får du inte ut ett skit av FB!!1
Den stod säkert på någon gammal släkting, bara för att få ner premien! Fifan för sånna som dig! Du höjer min premie på min hund-försäkring, har nu ca 70K halv/hel, så kommer det sånna som dig ock förstör för oss som gör rätt för sig!:mad: Skaffa en billigare hund som du har råd att försäkra!! Gå en SKK-kurs för att få det lite billigare :tummenupp


:rolleyes:
Undrar om man skulle se denna diskussionen på ett hundforum:va

:rolleyes: :)

det heter BKK :p :D

o ja, kan lova dig att det debatteras lika mycket på hundforum och alla andra forum om dubbelmoral ect, som det görs här. Det är det forum är till för, folk som vill vädra sina åsikter utan att behöva visa vem dom verkligen är. :tummenupp
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
De som ställer sin hoj på någon annan för att slippa betala sin rätta premie påverkar även mig ekonomiskt, eftersom det är jag som får betala för utebliven avgift.

Att köra en trimmad motorcykel påverkar mig genom att risken för en olycka som kan höja premierna för vår gemensamma försäkringsgrupp kan öka. Men det gör den även när någon kör för fort, bryter mot någon annan trafikregel eller köper däck med sämre fäste.

Jag tycker jämförelsen haltar.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
De som ställer sin hoj på någon annan för att slippa betala sin rätta premie påverkar även mig ekonomiskt, eftersom det är jag som får betala för utebliven avgift.

Att köra en trimmad motorcykel påverkar mig genom att risken för en olycka som kan höja premierna för vår gemensamma försäkringsgrupp kan öka. Men det gör den även när någon kör för fort, bryter mot någon annan trafikregel eller köper däck med sämre fäste.

Jag tycker jämförelsen haltar.

Ja, men båda scenarion leder till premiehöjning eller hur?

I andra scenariot sätter man andra människors liv på spel, så jag håller med... jämförelsen haltar :rofl
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Ja, men båda scenarion leder till premiehöjning eller hur?

I andra scenariot sätter man andra människors liv på spel, så jag håller med... jämförelsen haltar :rofl
Låt oss säga att det hade funnits en försäkringsgrupp för dessa effektmonster samt möjlighet att registrera in dem med den nya effekten. Hade man isåfall inte gjort detta för att komma billigare undan hade jag hållit med om att det varit en skenförsäkring.

I övrigt står jag fast vid att de som kör dessa hojar inte höjer min premie mer än någon som gör något av det andra jag nämnde.
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
har ni inte råd med hoj..... ta bussen:rofl
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En sak man alltid riskerar att köra trimmat och det INTE är omregbesiktad och avviker från tillverkares specifikationer och INTE är nämt vid tecknande av försäkring är ju att man inte får ut ett öre om man klotar. Men det där verkar å vara ett lotteri beroende på hur kunnig skaderegleraren är (ibland har det funnits bekantskap mellan reglerare & klotare då kan saker gå mycke smidigt) om han ens gör någon utredning om hojens tillstånd.

Så finns varianten att de finns regade turbomaskiner med bromspapper på en viss effekt som e registreringsbar. Men så körs den sedan med en högre sedan, å va ska de då bli om man klotar då?? Vilket FB bromsar för att se om den lämnar den effekt som angivits vid regbes. eller kanske 350??

De fanns en överenskommelse om begränsning på 100Hk på maskiner fram till ca 1984-85 bland generalagenterna. De hade inte något med försäkring att göra då. Men så började FB använda sig av effekten i sina beräkningar att få fram en premie. Och ja vet inte om de e någon som torskat med en klotad GSX1100EF med exp. kammar. FJ1100 med nya insug, GPZ900R med andra trottellock. mfl. maskiner.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top