Typiskt SH

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag anser att om man ska köpa och köra en potentiell överljudsmisil :hojbusa så ska man:

1. ha råd med den i inköp och inte minst allahanda skydd
2. tänkt igenom att man har råd med service och däck och försäkring skit. dvs. VET ungefär vad det kostar att äga en hojj innan man köper.
3. Står för sitt eget åkande och accepterar risk för ev. person/fordons skador
4. Är vuxen och mogen nog att välja hojj efter plånbok.

Träffade en snubbe i sommras som körde sporthoj, men som körde i jeans därför att han bara hade råd med jackan...

Är riktigt trött på trådar som "hur ska jag ha råd att försäkra", "skenförsäkring", "hej jag är 19, hur ska jag finansiera den här balla hojjen xx"

Väx upp för fan och ta ansvar för din egen hobby (riktat till vissa) hur fan kan man investera i något man inte har en aning om ekonomiskt? och gräma sej över hur dyrt det blev efteråt.

reserverar mej mot turbohojjar där jag inte har någon åsikt i frågan mer än att det låter fränt :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen så har du ju sålt en motor till ett överpris som är helt livsfarlig.
Den kastade ut hojen i naturen direkt! :näsblod

Jo jag har tagit hänsyn till den försäljningen! :D

Jag tror att det var en rätt prisvärd motor ändå. Bara topplocksarbetena med uppsvetsning av nya förbränningsrum plus dito JE-kolvar har ju kostat lika mycket som halva försäljningssumman av motorn till er.

Ja visst går den bra! :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag anser att om man ska köpa och köra en potentiell överljudsmisil :hojbusa så ska man:

1. inte minst allahanda skydd

Träffade en snubbe i sommras som körde sporthoj, men som körde i jeans därför att han bara hade råd med jackan...

Det där är så jävla played out, att gnälla om andras klädsel är verkligen värst av allt navelskådande skitgnäll. Åt utomlands & inse att alla inte kör hoj av samma anledning.

Jag tycker dessutom att man får köra värsta literhojen hur jävla mesigt man vill, iklädd vad man vill.

Vissa tycker de är snygga, har ingen banracingambition och köper färgmatchande skruvar ist för tracktimer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo jag har tagit hänsyn till den försäljningen! :D

Jag tror att det var en rätt prisvärd motor ändå. Bara topplocksarbetena med uppsvetsning av nya förbränningsrum plus dito JE-kolvar har ju kostat lika mycket som halva försäljningssumman av motorn till er.

Ja visst går den bra! :D
Äsch Jörgen, bry dig inte i Patrik, han är ju van inte vad med att det händer något när man vrider på rullen, han kör ju Honda :D :hukarmigbakomskrivbordsstolensmiley
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Det där är så jävla played out, att gnälla om andras klädsel är verkligen värst av allt navelskådande skitgnäll. Åt utomlands & inse att alla inte kör hoj av samma anledning.

Jag tycker dessutom att man får köra värsta literhojen hur jävla mesigt man vill, iklädd vad man vill.

Vissa tycker de är snygga, har ingen banracingambition och köper färgmatchande skruvar ist för tracktimer.

problemet var att som killen uttryckte det (sorry skulle nämnt det) grämde sej över just det jag menade. dvs. att han inte hade råd med brallor. Jag skiter i om folk kör runt i badbrallor :tummenupp det är gnällandet jag är trött på och omogna köpbeslut
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jo jag har tagit hänsyn till den försäljningen! :D

Jag tror att det var en rätt prisvärd motor ändå. Bara topplocksarbetena med uppsvetsning av nya förbränningsrum plus dito JE-kolvar har ju kostat lika mycket som halva försäljningssumman av motorn till er.

Ja visst går den bra! :D

Ja visst går den bra.
Mamma kommer få hålla i sig i sommar. :hihi
Kommer bli kalasfin den där.

Äsch Jörgen, bry dig inte i Patrik, han är ju van inte vad med att det händer något när man vrider på rullen, han kör ju Honda :D :hukarmigbakomskrivbordsstolensmiley

R1000 duell i sommar... Be there!:blah
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Markus om man hänger på effektsystem då har man ju ökat effekten på hojen eller hur?
Har du något sådant på din hoj Markus ett slipon ,halvsystem eller helsystem?



edit::hihi
APP APP Markus du har en effektburk på r1 allstå den medför en effektökning på hojen . Du skenförsäkrar. Du är alltså ingen hederlig medborgare:glömdet :rofl
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Markus om man hänger på effektsystem då har man ju ökat effekten på hojen eller hur?
Har du något sådant på din hoj Markus ett slipon ,halvsystem eller helsystem?



edit::hihi
APP APP Markus du har en effektburk på r1 allstå den medför en effektökning på hojen . Du skenförsäkrar. Du är alltså ingen hederlig medborgare:glömdet :rofl

Inte nog med det, han kör som en gnu också. Tom Roslagens förhållandevis tåliga befolkning får spel.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186557
 

Asdum

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
en MC
Kontentan är ju ganska enkel:
*ju fler som kör i backen utan ordentliga kläder
*ju fler som bedriver bedrägerier
*ju fler som använder sin försäkring för tex "en repa i tanken för att man tappade nyckeln"
*ju fler som kör för fort på "bulten" och hamnar i pereferin

desto dyrare blir det för ALLA!!! PUNKT!!!

Därför är det väl inte helt fel att ifrågasätta vilken klädsel polaren kör med?
Skadorna på en shorts/t-shirts förare är betydligt större än någon med fullgott skydd = dyrare försäkring för alla.

antal HK - alltså trim i detta fallet, har ju inget med om man orsakar en olycka eller inte - det är ju den som håller i gashandtaget. Däremot ökar väl risken med antalet HK eller rättare sagt hastigheten...

Kanske är det i stället dags att ifrågasätta mc tillverkarnas priser på kåpor, reservdelar etc. Det bidrar väldigt mkt till varför våra premier ser ut som de gör idag.

Frihet under ansvar - rätta mun efter matsäck!
 

jerkap71

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Funäsdalen
Hoj
-01 yamaha r1, en 200cc kinahjuling och en kxf450-10 åt junior
Jag har en liten undran som ja kanske kan få svar på här med tanke på att det diskuteras trim med å utan turbo kontra försäkringar, jag har min hoj skriven på mig naturligtvis eftersom det är min hoj och det är jag som kör den men ja har i ärlighetens namn ingen koll på vilken klass jag är i hos fb,ja betalar å ser glad ut för att ja får åka....men...om jag sätter på ett tex gatgodkänt slipon,bestyckar och ett k&n filter ska jag betala mer i försäkringspremie då..?? Får det inte diffa vissa procent eller är det helt original som gäller? Om den går igenom besiktningen med sagda grejor menar ja... Om man har den i högsta klassen och trimmar så mycke det är godkänt för bilprovningen så måste det väl vara helt lagligt å rätt gentemot fb också...?? Detta var en onödigt lång fråga kanske men det var definitivt inget påstående ifrån mig utan jag undrar hur det förhåller sig helt enkelt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har en liten undran som ja kanske kan få svar på här med tanke på att det diskuteras trim med å utan turbo kontra försäkringar, jag har min hoj skriven på mig naturligtvis eftersom det är min hoj och det är jag som kör den men ja har i ärlighetens namn ingen koll på vilken klass jag är i hos fb,ja betalar å ser glad ut för att ja får åka....men...om jag sätter på ett tex gatgodkänt slipon,bestyckar och ett k&n filter ska jag betala mer i försäkringspremie då..?? Får det inte diffa vissa procent eller är det helt original som gäller? Om den går igenom besiktningen med sagda grejor menar ja... Om man har den i högsta klassen och trimmar så mycke det är godkänt för bilprovningen så måste det väl vara helt lagligt å rätt gentemot fb också...?? Detta var en onödigt lång fråga kanske men det var definitivt inget påstående ifrån mig utan jag undrar hur det förhåller sig helt enkelt...
Jo, ett antal % får det skilja mot angiven effekt, eftersom alla motorer inte är identiska osv. Dessutom anger iaf japanska hojtillverkare ofta rena fantasisiffror för effekten, så lite "trim" gör snarare att effekten närmar sig den som anges.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Markus om man hänger på effektsystem då har man ju ökat effekten på hojen eller hur?
Har du något sådant på din hoj Markus ett slipon ,halvsystem eller helsystem?

edit::hihi
APP APP Markus du har en effektburk på r1 allstå den medför en effektökning på hojen . Du skenförsäkrar. Du är alltså ingen hederlig medborgare:glömdet :rofl

Närå, det är originalburken lackad och med Yoshiklistermärke på. Bockade till tri-looken själv genom att backa över det med bilen. ;)
För övrigt hade jag en GSXR600 med originalrör på den tiden, som du bjöd på om jag inte missminner mig?

Inte nog med det, han kör som en gnu också. Tom Roslagens förhållandevis tåliga befolkning får spel.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186557

Just fan, jag lovade Blåskägg foton på huset, fotona har jag men inte laddat upp.
Har i alla fall kört lugnt där sedan sop-kvinnan attackerade. :gnissla
Klockade en gång till bara hur fort man egentligen kör där de hetsade om att man körde så fort och min uppfattning är att få kör över 150km/h förbi hennes hus och på raksträckan kör inte så många mer än 240-250km/h. Denna slutsats då jag höll mig strax under och jag kör rätt sakta.
 
Last edited:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Personligen skiter jag i om folk kör nakna i 280 knyck på en turbomatad monsterhoj, så länge di inte påverkar någon annan.

En skenförsäkring kan innebära höjd premie för mig, behöver inte göra det men den kan.
FB bygger sina premier på statistik. Hur många olyckor inom respektive klass samt inom vilka åldersgrupper. Därefter sätts premien. När TurboBerra går in och försäkrar sin sprillans nya racer på pappa sätter han statistiken ur spel. Statistiskt sett hamnar pappan i klassen +40 (om han nu är så gammal och det finns en sån klass hos FB) men hojen körs av en person som statistiskt sett ligger i en helt annan klass där risken för olyckor är avsevärt högre. Klotar nu Berra kommer detta att "belasta" +40-klassen och premien ökar. (Nej inte bara av att Berra klotar...)

Då är det, i mina ögon, inte speciellt konstigt att folk reagerar.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Varför är det så mycket värre att skenförsäkra eller bryta ett helårsavtal än att kör för fort?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kanske är det i stället dags att ifrågasätta mc tillverkarnas priser på kåpor, reservdelar etc. Det bidrar väldigt mkt till varför våra premier ser ut som de gör idag.


ja, helt rätt.
Men ni som orkar tänka på det..
Tjänar mctillverkarna/landets importör/handlarna mer på reservdelarna som går åt till reparationer, eller skulle de tjäna mer på billiga kåpor=lägre premie= fler som har råd att åka/fler sålda hojar?
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
För mig är frågan kluven. Det är omöjligt att bestrida det faktum att en olycka där skenförsäkrad motorcykel är inblandad höjer försäkringspremien inom den försäkringsgrupp hojen var skenförsäkrad. Detta moraliska faktum tror jag egentligen inte någon tycker är okej (i alla fall inte de som ser sig köra hoj även som äldre). Samtidigt har jag förståelse för de som skenförsäkrar med motivationen att, det mig förstårligen, sätts omitiverat höga försäkringspremier inom försäkringsgruppen 18-24 år (även i högre åldersgrupper i många fall). Är det rimligt att kräva 40-45k/år i försäkringspremie för en hoj med inköpspris på kanske 50-60k? Detta innebär närmast 100% beräknad olycksrisk första året (med totalförstört fordon som följd), och ännu värre efterföljande år. Trots hög olycksrisk, är den inte till närmelsevis så hög.

Jag tror att det är utebliven dialog hojåkare/försäkringsbolag som har resulterat i detta. Det känns som det har skapats lite av ett hatiskt förhållande mellan de två. Hojåkare ogillar fösäkringsbolag för deras höga premier vilket gör att många försöker komma runt problematiken på tvivelaktiga sätt, samtidigt som försäkringsbolagen ser hojåkarna som en besvärlig, dyr och i många fall oärlig försäkringstagargrupp och vill därför straffa dem med höga premier (har inte vattentäta belägg för detta, men det är uppfattningen jag fått).
Jag hoppas, och tror, att stridigheterna kommer kulminera i att frågan tas upp på allvar för diskussion, och att utfallet blir ett mer ärligt och harmoniskt förhållande. För att skynda på det hela kan man ju gå med i föreningar och annat som yrkar för hojkollektivet, och gör dess röst hörd (t.ex. SMC).

my five cents

//Morphine
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top