Tyskimport vs Svensksåld "värdeskillnad"

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Det är så att jag har en cbr600rr 2004 som är tysk och jag är ägare nr2 i sverige, undrar lite hur mycket jag bör dra av på priset vid en försäljning just för att den är tysk och inte svensksåld?

Hojen i fråga har inte en skråma och ser ut som ny.
Har alla nycklar,manualer,kvitton och servicebok som är stämplad i Tyskland vid 100mil,600mil,1200mil, därefter stämplad av svenska aktörer.

Personligen tycker jag den är värd lika mycket som en svensksåld eftersom inga nycklar,manualer,servicebok saknas men jag har å andra sidan aldrig sålt en import förut så därför vänder jag mig till experterna ;)

( Behöver inte hjälp med värderingen i sig, bara vad man normalt drar av bara för att den är invandrare ) :hihi
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hur mkt billigare fick du köpa den än en motsvarande svensksåld hoj?

Nu är den ju så pass gammal så att en svensksåld likadan hade inte heller haft några garantier, så kanske att det blir lite mindre skillnad i pris då, men jag skulle säga att du lär få dra av en 10' åtminstone.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
igentligen bör den ha samma värde, men det har den inte. ia alla fall i mina ögon.
varför undrar du o kanske andra som läser här.

det finns flera orsaker

1# många av de stora försäkringsbolag, har tyvärr högre premie för hojar som inte är sålda via svenska återförsäljare (varför vet jag inte)

2# Garantier... i många fall gäller world wide garantin, men kan strula när det väl händer.
t.ex så vet jag att yamaha's förlängda garanti på 3 år, (efter de 2 som ingår) går inte att få på hojar som inte är sålda via yamahacenter i sverige.

så klart att detta har en inverkan på begagnatpriset.

ta 2 hojar, lika fina, samma extra prylar, samma miltal mm.
då tar jag helt klart den svensksålde, således borde den importerade vara "värd" lite mindre.

hur mycket mindre är en annan femma..
som du säger, har du alla papper, nycklar, servicebok som e stämplad mm..


Personligen hade jag nog inte betalt mer än 25-27 för din hoj. lite längre än du väntat dig säkert
men prisläget beror lite på prisbilden i övrigt, då folk verkar inte konsumera på lyxprylar lika mycket som för t.ex 3-4 år sedan
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag gjorde ett byte rakt av utan kontanter inblandat, men man kan väl säga att jag "köpte" den för samma pris som om den vore svensksåld. detta bara för att den var i så otroligt fint skick och att den inte saknade servicebok,nycklar och manualer. det fanns ingen svenksåld ute som var finare än denna vid det tillfället.

10k låter jävligt mycket att dra av? okej om den saknar nycklar,böcker och mätarställningen känns oklar men allt finns ju nu.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Finns ingen generell procentuell summa som man drar av för att den är import.
Du får helt enkelt sätta ut den på annons o se vem som vill köpa o hur mycket de prutar.
Dock så är det självfallet att värdet minskar då den inte är svensksåld. Många som är rädda o tror att hojen är totalsmälld o lagad innan den togs in i sverige.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
25% blir det ungefär i ditt fall med 10k, och yepp, det låter rimligt iom att det kan vara högre försäkring, samt att återkallningar och dyl är ett stort frågetecken. Runda slängor 30, och sen kan det säkerligen bli tal om prut.

Dock, allt handlar om vad du vill få för den, och hur länge du orkar vänta.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Folk är så nojjiga på importhojar inkl, FB. Varför är t,ex Tysken mer bluffmakare en vi svenskar,,, köp inte av de som lever på att importera säger jag utan importera själv, då tycker jag inte priset ska skilja nått ingentligen.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ingen prisskillnad alls tycker jag. Tittar man på fordonsparken idag över lag så märks det inte att importbilar är billigare. Skicket avgör mycket mer för mig än var den såldes från början.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Försäkringsbolagen brukar på bilar reducera motorskadeförsäkring så på nyare fordon är import en faktor. Min Monster 696 -10 är import och premien är exakt samma som för en svensksåld. Hur det är med motorskadeförs vet jag inte.

Gammal och billig hoj, då skall skicket och servicehistorik sätta priset.

Sen så kan man generellt säga att det kostar 2 dagar och ca 10 000kr + en del administration att ta hem en hoj från tyskland. Ta motsvarande i Tyskland och lägg på 10 så har du kanske priset?

Finns ingen riktig rimlighet att idag importera en hoj där importkostnaden uppgår till +25% av totalpriset så att den är importerad borde rimligen ha spelat ut sin roll. Sen är det kanske så att det är köparens marknad och som köpare är det jävligt tacksamt att spela "importhoj" kortet för att pruta, skulle jag med göra även om det är den finaste och billigaste på Blocket.....
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om en hoj kostar 120k i Sverige och 100k i Tyskland så är det 20% skillnad. Om den nu kostar 60k i Sverige som begagnad så är det inte orimligt att procenten skiljer lika mycket som vid nyköp, dvs 20&= 12000:-.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men det borde vara applicerbart på något vis. Och mobba mig inte om jag har räknat fel då min huvudräkning inte är den skarpaste nu längre.

Själv skulle jag inte/har aldrig betalat lika mycket för en import som för en svensksåld. Varför skulle jag :va
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har pratat med Länsförsäkringar om just det här och de gör ingen skillnad på import och svensksåld!
Det var rakt och tydligt svar.

Seglivad myt det där!

Gäller det alla bolag verkligen? På bilsidan har det tidigare gjorts skillnad i premie på import vs svensksåld, dock kanske inte längre. LF har ju gjort om ganska mycket på sistone, bonussystem är borta och allt baseras på ålder, ingen skillnad i premie på kvinna/man etc.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om en hoj kostar 120k i Sverige och 100k i Tyskland så är det 20% skillnad. Om den nu kostar 60k i Sverige som begagnad så är det inte orimligt att procenten skiljer lika mycket som vid nyköp, dvs 20&= 12000:-.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men det borde vara applicerbart på något vis. Och mobba mig inte om jag har räknat fel då min huvudräkning inte är den skarpaste nu längre.

Själv skulle jag inte/har aldrig betalat lika mycket för en import som för en svensksåld. Varför skulle jag :va

Så kan man ju inte generalisera. Anta att det är en jäkligt attraktiv hoj i Tyskland och att det är samma pris på begagnat i Tyskland som i Sverige? Tycker du fortfarande att den skall var 20 % billigare för att det är import bara för att det var prisskillnaden när den var ny?

En utopi kan man tycka men det var exakt det som hände med Porsche för drygt 20 år sen (eller när det nu var?). Mycket som åkte tillbaka till Tyskland.


Sen så tror jag inte att det skiljer några 20% längre om man prutar på bra hos den svenska handlarn jämfört med importhoj + svensk moms.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Alltså, det spelar ingen roll att det "borde" vara samma pris som en svensksåld.
Folk vill inte betala lika mkt för en importerad som för en svensksåld. Om det sen beror på premier eller att man blir avundsjuk på att någon i ägarledet isåfall tjänat en slant vet jag inte.

Min uppfattning är som jag skrev tidigare att en importerad hoj brukar ligga iaf 10' lägre. Så har det iaf varit när jag kollat på beg.hojar. Och det är ju lite som wonderwizard skrev.
Väljer man mellan 2 likvärdiga hojar där den ena är sv.såld och den andra import, så tar de flesta den svensksålda.

Men visst, har du tillräckligt med tålamod så kanske du kan få den såld dyrare.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Allt som säljs i Sverige är väl importhojar :confused:..... Lr?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag hatar importbajs!
Oftast krockade och fusklagade fordon med manipulerade mätare!
Varför ska jag köpa en import som är billigare när jag ändå får mindre för den när jag säljer :va
Jag kan köpa att man köper en importhoj billigt om man ska köra bana! men annars så är import BAJS!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Varför ska jag köpa en import som är billigare när jag ändå får mindre för den när jag säljer :va

För att för ett par år sen så var åtminstone importerade fordon, särskilt premium-bilar, så sjukt mkt billigare än en exakt likadan svensksåld. Vilket innebar att du kunde åka den festaste mercan/bmw:n/Audin för samma peng som din granne åkte Volvo.
 
Nyheter
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top