Allt som säljs i Sverige är väl importhojar
..... Lr?
Helt Rätt!
Att inte "myten" om "Svenska Generalagenter" och deras särställning har "dött" är för mig helt ofattbart!
Och då är jag ändå född -49 och har skitsvårt att vänja mig med "touchtelefoner" och skulle aldrig "vika" ut mig på "Ansiktsboken".
Det har inte funnits "speciella" utföranden för Svenska hojmarknaden sen Honda började leverera CB305 och framåt.
Eftersom jag var anställd hos den då största "privatimportfirman" för Honda delar så är det för en gåta att inte fler mindre firmor som tex, BikePort i Hudiksvall importerar sina hojar direkt från Europalagret i Belgien!
Alla EU-länder har idag samma spec på hojarna från de stora tillverkarna, och de mindre har anpassat sig till de stora. Alla Garantier och Återkallningar osv. hanteras av Europalagren inte av de Svenska "Generalerna".
Att priserna skiljer sig så pass som dom fortfarande gör har med de Svenska skatterna, accisen och momsen är exempel på det.
Men "Värdet" på en 9år gammal importhoj har naturligtvis inget att göra pga att den är importerad.
Värdet ska naturligtvis sättas efter mil och skick. Allt annat är nonsens!
/KentW
P.S................................
Just nu håller jag på att plocka ihop en CBR900RR-92 Tyskimport som enligt mig är värd MER än motsvarande Svensksålda -92 i samma skick.
Varför?
Den Svenska Generalagenten var inte beredd på vilken succe som Honda presenterade med "Firebladen" och hade beställt alldeles för få exemplar. Det medförde en brist på hojar första två åren, och ett relativt stort antal köptes in från den Tyska marknaden av Svenska Generalagenten.
Alltså en "privatimport" av Tyskspecade "Fireblades" gjord av den Svenska Generalagenten och sålda via Svenska återförsäljare, smaskigt eller?
Varför skulle dessa då vara värd "mer" en de som Svenska Generalagenten ursprungligen beställde från Hondas Europalager?
Tysklandhojarna hade en 50hkr spec. som Svenska myndigheter skrev in i typintygen och som lever kvar. Detta gör att en Tyskspecad "Fireblad" betraktas av Försäkringsbolagen som en hoj som har 50hkr, och för mig så blir premien så låg att det inte lönar sig att ställa av den under vintern, inte ens nu när det säkert blir svårt att hinna få den på hjul till sommaren.
Vilken värld med fördommar vi lever i....eller hur!
/KentW