Tyskimport vs Svensksåld "värdeskillnad"

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Som sagt, släng ut den för vad du tycker den är värd, du märker nog ganska snabbt om det är vad marknaden anser att din hoj är värd.

Själv bryr jag mig inte för fem öre om det är privatimport eller inte. Skicket är mycket viktigare och till viss mån milen (så man ser när det är dags för ex. remmar eller andra "större" ingrepp)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Allt som säljs i Sverige är väl importhojar :confused:..... Lr?

Helt Rätt!

Att inte "myten" om "Svenska Generalagenter" och deras särställning har "dött" är för mig helt ofattbart!
Och då är jag ändå född -49 och har skitsvårt att vänja mig med "touchtelefoner" och skulle aldrig "vika" ut mig på "Ansiktsboken".

Det har inte funnits "speciella" utföranden för Svenska hojmarknaden sen Honda började leverera CB305 och framåt.
Eftersom jag var anställd hos den då största "privatimportfirman" för Honda delar så är det för en gåta att inte fler mindre firmor som tex, BikePort i Hudiksvall importerar sina hojar direkt från Europalagret i Belgien!

Alla EU-länder har idag samma spec på hojarna från de stora tillverkarna, och de mindre har anpassat sig till de stora. Alla Garantier och Återkallningar osv. hanteras av Europalagren inte av de Svenska "Generalerna".

Att priserna skiljer sig så pass som dom fortfarande gör har med de Svenska skatterna, accisen och momsen är exempel på det.

Men "Värdet" på en 9år gammal importhoj har naturligtvis inget att göra pga att den är importerad.
Värdet ska naturligtvis sättas efter mil och skick. Allt annat är nonsens!
/KentW

P.S................................

Just nu håller jag på att plocka ihop en CBR900RR-92 Tyskimport som enligt mig är värd MER än motsvarande Svensksålda -92 i samma skick.
Varför?

Den Svenska Generalagenten var inte beredd på vilken succe som Honda presenterade med "Firebladen" och hade beställt alldeles för få exemplar. Det medförde en brist på hojar första två åren, och ett relativt stort antal köptes in från den Tyska marknaden av Svenska Generalagenten.
Alltså en "privatimport" av Tyskspecade "Fireblades" gjord av den Svenska Generalagenten och sålda via Svenska återförsäljare, smaskigt eller?

Varför skulle dessa då vara värd "mer" en de som Svenska Generalagenten ursprungligen beställde från Hondas Europalager?

Tysklandhojarna hade en 50hkr spec. som Svenska myndigheter skrev in i typintygen och som lever kvar. Detta gör att en Tyskspecad "Fireblad" betraktas av Försäkringsbolagen som en hoj som har 50hkr, och för mig så blir premien så låg att det inte lönar sig att ställa av den under vintern, inte ens nu när det säkert blir svårt att hinna få den på hjul till sommaren.

Vilken värld med fördommar vi lever i....eller hur!

/KentW

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men "Värdet" på en 9år gammal importhoj har naturligtvis inget att göra pga att den är importerad.
Värdet ska naturligtvis sättas efter mil och skick. Allt annat är nonsens!

/KentW

Jag säger inte att du har fel i sak, men jag tror inte att marknaden håller med dig.

Men jag kan nästan sätta pengar på att i 9 av 10 fall så kommer förmodligen en köpare välja ett svensksålt fordon framför ett importerat även om de är helt likvärdiga och har samma pris.

Det är lite som på börsen. Där finns massor av bolag vars aktier har ett helt annat pris jämfört med vad de "borde" ha om man försöker ha en logisk syn på det.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag hatar importbajs!
Oftast krockade och fusklagade fordon med manipulerade mätare!
Varför ska jag köpa en import som är billigare när jag ändå får mindre för den när jag säljer :va
Jag kan köpa att man köper en importhoj billigt om man ska köra bana! men annars så är import BAJS!

Kvalificerat skitsnack. Det är bara om den varit i Öst och vänt som det är fara och färde.
Sedan så finns det mindre nogräknade importörer som skruvar mätare. Med en privatimporterad bil/hoj som körts av importören i ett par år är risken att bli lurad försvinnande liten. Och det är nog de flesta. (Har själv importerat 4 hojar och nå'n bil)

Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Kalla det okunskap, kalla det rädsla, kalla det vad ni vill men jag personligen drar mig från att köpa en importerad hoj eller bil, såvida det inte är en riktig klenod som jag verkligen måste ha.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Min Kawa är Svensksåld men här på Åland blir den en Importhoj , Åland hör ju till Finland som ni vet .
Den är importerad av den förra ägaren som var den andra ägaren , först till Finland och sen till Åland .
De snackas ganska mycket här (på Åland) om vilket värde olika fordon har , okey miltal , dokumentation osv men den absolut viktigaste faktorn för ett fordons värde är "utbud och efterfrågan" !!!
Den är värd EXAKT så mycket som någon är villig att betala för den !
Om du vill sälja den så lägg ut den till de pris du vill ha och se vad som händer ! :tummenupp

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag har pratat med Länsförsäkringar om just det här och de gör ingen skillnad på import och svensksåld!
Det var rakt och tydligt svar.

Seglivad myt det där!
e ingen myt, ta 2 identiska hojar, en svensksåld & en import..ring in be offert, så får du se.
vad en handläggare säger när du ringer in o frågar om dom gör skillnad på hojarna litar jag inte ett skit på

Nä, inte heller folksam. tror bara Suzukimcförs och IF har andra regler för importer
IF gör defenetivt... min R6 va betydligt dyrare då det var en tyskimport, jämfört med en svensksåld dito

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Import är da shit, då får man massa kosing över att tjöpa bandagar och däck för.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
e ingen myt, ta 2 identiska hojar, en svensksåld & en import..ring in be offert, så får du se.
vad en handläggare säger när du ringer in o frågar om dom gör skillnad på hojarna litar jag inte ett skit på

Har ägt flera englands importerade hojar. Ingen av dom var dyrare än en svensksåld.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har precis kollat av försäkringar på min import monster. Jämförde med en Biscaya såld av samma årsmodell. Trygg Hansa var billigast och det var exakt samma premie på den svensksålda och den importerade.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Kvalificerat skitsnack. Det är bara om den varit i Öst och vänt som det är fara och färde.
Sedan så finns det mindre nogräknade importörer som skruvar mätare. Med en privatimporterad bil/hoj som körts av importören i ett par år är risken att bli lurad försvinnande liten. Och det är nog de flesta. (Har själv importerat 4 hojar och nå'n bil)
Ja och Lidl har lika bra råvaror som ICA :rolleyes:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
På en så pass gammal hoj skulle jag nog lätt ta den tyskimporterade om det diffade säg tre tusen eller mer och båda var lika fina för övrigt och inget annat fick varningsklockor att ringa. Men vid (nästan) samma pris för dom två skulle jag ta den svensksålda, inte för att jag tror att den är bättre utanför att jag vet att jag får mer den dag jag själv säljer.

Har ringt en jälva massa på olika hojar och får alltid olika pris, har inte känt någon tendens att dom direktimporterade skulle vara dyrare.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Min egen erfarenhet säger att tyskarna är mer noggranna i skötsel, särskilt med bilar. Men det spiller över på hojarna också.

Betydligt lättare att hitta en 3 år gammal premiumbil i perfekt skick i Tyskland, utan dörruppslag, skav på inredning, eller en hel hop med stenskott.

Men förstå mig rätt, det finns gott om fulimport också.
Därför ska man gå på skicket och inget annat. Två 10 år gamla hojar är aldrig likvärdiga. Köp den finaste, då de fina exemplaren normalt är bättre än man tror och de fula sämre än man upptäcker först.

/S

Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
skit i det och lägg ut den för vad du vill ha?

är du för dyr så bara sänk lite, tillslut säljer den, vill du sälja direkt så kollar du blocket och lägger dig straxt under lägsta.

..så gör alltid jag iaf:tuttar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
På en hoj från 2004 borde det inte spela någon större roll var den ursprungligen såldes så länge det går att styrka historiken. Däremot kommer givetvis köpare att utnyttja det faktumet att hojen är importerad när det kommer till prisförhandlingen. Skulle hojen i fråga vara något mer unikt. Säg en RC30 då hade det argumentet vägt rätt lätt för en säljare som sitter på ett toppexemplar med rätt historik och skick. Seriösa spekulanter struntar fullständigt om hojen sålts i Tyskland eller Sverige. Avgörande är skicket och historiken precis som det bör vara.

Sedan är det givetvis så att folk hellre köper en motorcykel som sålts i Sverige ursprungligen om man står inför valet av två identiska motorcyklar som är relativt nya av skäl som redan nämnts i tråden. Det är svårare att kolla upp historiken, försäkringsbolagen diskriminerar import (rätt eller fel kan diskuteras) och så vidare. Vissa argument finns det belägg för. Andra är bara ett sätt att förhandla sig till ett bättre pris och utnyttja situationen bäst det går. På dussinvaror är det säljaren som är i underläge. Köparna är inte sena att utnyttja det.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det är dags att vi svenskar börjar krypa ur våra jordhålor och inse att en Honda är importerad från Japan till någon hamn i Europa. Var den sen hamnar är skit samma, det handlar bara om inlandstransport.

Att konkurrensen och marknaden är mindre här i Svea innebär inte att en Honda från 2004 är mer värd en än dito 2004 importerad till Europa via Tyskland och sen hit.
Vad gäller svenska garantier, eller förlängda garantier, så är detta oftast en tilläggsförsäkring som är tecknad hos ett försäkringsbolag av generalagenten / importören för att binda upp oss konsumenter till deras verkstäder och reservdelar. Den kan inte tjäna nån större summa på hojen så då får man ta det på delar och jobb.

Det är konstigt, EU finns, bland annat, till för att man ska ha öppna gränser för handel och arbete men vi konsumenter skapar själv handelshinder genom den här typen av nonsens. Varför vill vi inte alltid få bästa pris på saker? Ingen tvekar ju att handla allt annat via e-bay eller andra webbsidor men just en hoj är det skillnad på om den är "tysk" eller "svensk".

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Försök till svar på en knepig fråga:
Gräver du i böckerna (skolböckerna) så finner du "lagen om arbitragehandel". Vilket är en ekonomisk teori som stämmer sådär, men ändå lite med verkligheten.
Den behandlar det faktum att arbitrage inte ska kunna förekomma mellan olika marknader, oavsett produkt. Marknadseffekterna ska eliminera detta.

1. Du ska alltså inte kunna köpa en hoj billigt i Tyskland och sälja i Sverige med vinst. (att man får mindre betalat är just detta)

2. (den kritiska delen)
Så, svaret på din fråga är alltså: Den procentuella värdeminskningen på inköpssumman (tyska) (i svenska värdeminskningsmått räknat) ska motsvara den värdeminskning som förekommer på en svensksåld hoj. Detta ger importören en fördel då det är just procentuellt räknat. Lägre inköp = flackare avskrivning (monetära termer). Detta innebär att efter ett antal år bör "avskrivningsfunktionerna" mötas/ plana ut för bägge marknaders produkter och prisdifferensen blir då marginell.
Vart detta sker, går att räkna på men det lämnar jag till någon annan :)

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Honda CBR900 RR -95
Ska ja säga va ja tycker så ser ja inte en anledning att dra av en enda krona. Låt isåfall personen som vill köpa den pruta. Du vet ju va du har för hoj och i vilket skick den är? Varför skall den då vara värd mindre? Är man inte i akut pengabehov så ser jag ingen anledning att dumma sig med att dra av massa på priset innan nån ens tittat på den. De är ju just sånt som gör att importerade fordon fortsätter att stå lägre i pris.
Precis som nån längre upp skrev, varför skulle Tyskar mixtra och fiffla mer än vi gör? De är nog mer en myt iallafall när man hittar fina exemplar. Ägaren i Tyskland va förmodligen lika rädd om sin ögonsten som du är.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Helt Rätt!

Vilken värld med fördommar vi lever i....eller hur!

/KentW

Visst vore det skönt om din personliga uppfattning smittade av sig på övriga hoj-Sverige men tyvärr så är det ju inte så det fungerar. Som med allt annat, bara för att man vill en sak betyder det inte att det blir så :(

Importer är billigare, men ibland kan man ha tur och få den såld till "svenskt" pris om man träffar på rätt köpare.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom