Tyskimport vs Svensksåld "värdeskillnad"

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag har pratat med Länsförsäkringar om just det här och de gör ingen skillnad på import och svensksåld!
Det var rakt och tydligt svar.

Seglivad myt det där!

Men då har du nog pratat med "vanliga" länsförsäkringar. Prata med Länsförsäkringar/suzuki-märkesförsäkring så får du ett annat svar.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja och Lidl har lika bra råvaror som ICA :rolleyes:

Restaurang DILL........

Jag skulle nog vilja säga att Lidl har bättre råvaror än ICA - i vart fall avgjort mycket bättre grönsaker, och generellt bättre kött- o charkturiprodukter, även om det nu börjat smyga sig in svenskorienterade slaskvaror, barlastade med svålpulver och anna skit för att kunna hålla så mycket vätska som möjligt.

...men det var en utvikning. Min erfarenhet från tyskt motorcykelägande är att hojarna är bra mycket bättre skötta, underhållna och servade där nere.
Detta innebär dock inte per automatik att de hojar som exporteras till B-länder som Polen eller Sverige är speciellt bra. En krockad eller ens bara lagd hoj är "död" i Tyskland: ingen vill ha tillbaka ett "unfallsfahrzeug" efter en försäkringsreparation. Cyklar löses in för minsta lilla skitsak, och exporteras därefter: bra reparerade, dåligt reparerade eller inte repade alls - eftersom det inte finns någon marknad för sådana cyklar i Tyskland.

Samma sak med en hoj som har luckor i sin servicebok - något sådant är ytterst suspekt i Tyskland, och pekar på att tidigare ägare har varit en slarver. Varför skall en tysk lorta ner sig med att köpa något sådant när utbudet av bra, välskötta och väldokumenterade hojar är så stort...?
Nä, sälj undan skiten till Polen istället - där är det ingen som bryr sig. Eller Sverige...
Att en servicebok skulle "saknas" på en tysk hoj som är hyfsat ny, 5 år gammal eller så finns bara inte. Den försvinner på vägen till mindre nogräknade B-nationer.

En hoj som är begimporterad från annat land kan vara en alldeles utmärkt hoj. Men, den kan precis lika gärna vara en sur citron på två hjul - som inte ens spårar riktigt.
Alltså skall den vara billigare när man köper den i tredje hand - eftersom den kommer att vara äännnnuu billigare när man själv skall sälja den vidare.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Men gud, det är en 2004, vem skulle bry sig om den är importerad eller om det finns servicebok. Alla äldre hojar jag sålt har jag sålt på dagsskick, ingen har frågat om historia.
Sätt ut den som en finfin cbr600rr, skit i att nämna var den köptes första gången, begär samma pris som för en "svensk" Honda. Case closed.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ja och Lidl har lika bra råvaror som ICA :rolleyes:

En av de restauranger i Stockholm som får absolut högst betyg på sin mat köper alla sina råvaror från.............ja just det..LIDL!

Återigen en "myt" som frodas i Sverige, den om LIDL's "dåliga" varor.

Även vi som bor i "mitten" av Sverige har riktigt färska grönsaker att handla varje dag, men bara på LIDL, varken ICA eller Willy's har lika "Fräscht" sortiment.

Sverige = Myternas MECCA!,

/KentW
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Sverigedemokraterna bara växer och växer, samtidigt så är vi mer och mer öppna för utländsk mat och import.
Jag förstår inte hur detta går ihop?
Jo förresten jag förstår nu... Lidl är billigt och att köpa importerade fordon är billigare.
Lets face it, skulle det vara samma pris på Ica/Lidl kontra Import/svensksåld så skulle ingen välja Lidl eller en importerad maskin.
Då pratar jag självklart om likadan råvara och 2 fordon i motsvarande skick och miltal.
Nu kan vi säga Case closed ;)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Själv har jag omfattande problem med att jag värderar hojar på ett helt annat sätt än vad marknaden gör.

De flesta hojar som inte är flång nya är nämligen helt enkelt tokbilliga. Jag menar, tretttiofem papp för en cbr600!

Det är ju fan gratis!!! :fakta

Skulle man köpa nåt på fyra hjul som kan mäta sig med den blir det väl en Koenigsegg och en sån kostar ju flera gånger mer än min överbelånade bostadsrätt.

Nä, en hoj från -04 är alltid billig (om det inte är en HD förstås, dom måste vara gjorda av guld med tanke på vad folk begär för dom).

Därav följer helt logiskt att du inte bör sälja hojen överhuvudtaget, utan istället behålla den och köpa en till. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En tio år gammal hoj? Det bör inte vara någon skillnad alls - det är skick och dokumentation som avgör.

Sex år skulle jag sätta gränsen till att det spelar roll, då många försäkringsbolag erbjuder maskinskadeförsäkring till hojen upp till sex år/6000 mil och då säkert vill kunna se en styrkt och gärna svensk servicehistorik för att inte börja slingra sig. Efter de sex åren eller milen passerat är det väl skit samma.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sverigedemokraterna bara växer och växer, samtidigt så är vi mer och mer öppna för utländsk mat och import.
Jag förstår inte hur detta går ihop?
Jo förresten jag förstår nu... Lidl är billigt och att köpa importerade fordon är billigare.
Lets face it, skulle det vara samma pris på Ica/Lidl kontra Import/svensksåld så skulle ingen välja Lidl eller en importerad maskin.
Då pratar jag självklart om likadan råvara och 2 fordon i motsvarande skick och miltal.
Nu kan vi säga Case closed ;)

Betalade Mer för min bil när jag köpte den importerad, var finare än Alla sv-sålda jag kollade.

Är maten bättre på lidl är jag villig att betala mer för den med men oftast när det gäller käk så Har priset betydelse, däremot Inte när det gäller fordon.
Folk är så övertygade att svenskt är bättre så de kollar inte, ofta riktigt sorgliga historier.....

Många importer är intagna för att köparen tröttnat på alla skabb-lik som annonserats som "toppskick" "fullutrustat" osv. och tagit hem en välutrustad fin kärra från tysk handlare till samma eller bättre pris, dom har råd att hålla efter fordonet där istället för fusklaga med sprayburk, tejp och ståltråd.....

Att däremot handla av "ÖoB-importörer" är väl inte så smart alla gånger, de sminkar ju bara överskottsfordon de nästan får betalt att frakta undan....

Till saken, en nästan 10 år gammal hoj är det bara skick och historik som betyder något, kundunderlaget blir mindre men de som är intresserade ser inte importen som något negativt, de tittar på skick.

Kommer självklart ta längre tid att sälja då det är färre som kollar, det kan du påverka med pris, annars vänta om tid finnes till det.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Sverigedemokraterna bara växer och växer, samtidigt så är vi mer och mer öppna för utländsk mat och import.
Jag förstår inte hur detta går ihop?
Jo förresten jag förstår nu... Lidl är billigt och att köpa importerade fordon är billigare.
Lets face it, skulle det vara samma pris på Ica/Lidl kontra Import/svensksåld så skulle ingen välja Lidl eller en importerad maskin.
Då pratar jag självklart om likadan råvara och 2 fordon i motsvarande skick och miltal.

Nu är verkligheten sån att Sverige är ett av länderna inom den Europeiska Unionen, så i praktiken "finns inga gränser" mellan medlemsstaterna. Varor och tjänster ska "fritt kunna passera mellan länderna".

Men fortfarande finns uppfattningen att det är "bättre" att köpa "Dansk fläskfile" från ICA än från LIDL!

Sen att den "Svenska levnadsstandarden" gör det allt svårare för Svenska företag att konkurera med övriga EU länder prismässigt är ingen hemlighet längre.

Vad SD har med den här disskusionen att göra förstår jag inte riktigt, det är ju en politisk fråga!?

Men att vi är mer "öppna för utländsk mat och import" har naturligtvis med de öppna gränserna att göra, Sverige "får inte" längre belägga importvaror med "tull och importavgifter" lika godtyckligt som tidigare när det handlar om länder inom EU.
Jmf. hur det ser ut om du importerar varor från USA, och om du importera från ett land inom EU.

På samma sätt kan Svenska företag nu exportera sina varor och tjänster till andra länder inom EU enligt samma regler. Det gynnar faktiskt både oss konsumenter och våra företag.
Dessutom kan inte tex. USA lägga strafftullar på import av Svenskt Stål, som dom försökte med för ett antal år sen, utan att EU reagerar, vilket VI gjorde och svarade med en strafftull på HD produkter!

Så "Svärdet har två eggar".

/KentW
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hojen i fråga är ju så pass gammal att det inte ska vara någon som helst prisskillnad på en svensksåld eller privatimporterad. Det är ju inte så att den fortfarande har gällande garanti som skall täckas av någon importör...?

Om jag skulle shoppa hoj av denna årsmodell så skulle det helt klart vara skicket som avgör priset. Ett exemplar som är i bra skick och dessutom har fullstämplad servicebok skulle jag vara villig att betala ganska mycket mer för. Om den hojen sedan är privatimporterad är för mig fullständigt ointressant. Hojen i sig är inte sämre för det, snarare bättre om den är såld, leveransservad och servad av någon av de stora tyska handlarna jämfört med någon sketen svensk vedbod-handlare. Och inga garantier gäller ju längre för motsvarande svensksålda hoj.

Som någon redan nämnt - hojen är värd precis så mycket som någon är villig att betala. Annonsera ut den. Förhoppningsvis får du svar från någon som uppskattar gott skick och inte bara idioter som stirrar sig blind på ursprungligt försäljningsland utan att förstå varför...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag tycker du ska börja med 136 tusen kronor och sen jobba dig neråt mot det rätta priset. Till slut hamnar du rätt och vid rätt pris ...får du hojen såld ! :tummenupp

Det viktigaste är nämligen att hamna på rätt pris. Innan du är där, kommer det att vara svårt att få hojen såld. Det rätta priset är vad köparen är beredd att betala oavsett om hojen är importerad, Japansk eller Italiensk. Nästan alla hojar i Sverige är importerade, de andra är tillverkade här och då är de inhemska.

Rätt pris är rätt pris, oavsett vad vi andra här på det eminenta forumet tycker du ska dra av evt. lägga på. Det är egentligen inte så svårt att veta när du uppnått det rätta priset. Det är nämligen då som en köpare köper din hoj.

Hoppas detta kastade lite ljus på frågeställningen !

Lycka till och håll tummarna !
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fast din jämförelse mellan ICA och Lidl haltar då dom inte säljer exakt samma varor. Är ett rör med Pringles chips sämre om det är inköpt på Lidl än på ICA?

Håller med dom som lovordar Tyskarna för sin nitiskhet och ordning och reda på papper. Sen att dom har lagar som gör att man inte får sätta allvarligt krockat skit på vägarna, att dom har lagar som kräver att man måste uppge tidigare skador, om bilarna gått som taxi eller hyrbilar mm gör att svenska Transportstyrelsen framstår som luffare i jämförelse.

Det förekommer skruvade mätare. Så fort det finns chansen att göra en bra affär så drar det till sig oseriösa luffare. Hade bekantas bekanta som för ca 10-12 år sen plockade hem välskötta fina hojar med en del mil på mätarn och manipulerade instrumenten, dumpade serviceböcker mm.

Vill man ha koll på vad man köper så importerar man själv alternativt köper av nån som verkar seriös och tagit in den till sig själv och brukat den i ett par år. Importörer som tar in för att tjäna en snabb slant undviker man.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vad det tjafsas i onödan...av majoritet i Sverige anses import vara en varningsflagg av flera skäl.
Bl.a pga historier om taskiga lagningar...totalsmällda fordon som renoverats etc. Att det i regel mer berör bilar spelar ingen roll då negativa saker sprids med vinden medans positiva ting delas med ett fåtal.

Jag själv har ägt flera englandsimporter och till o med jag väljer hellre en svensksåld om de är lika fina till samma pris då jag vet att jag i min tur måste sänka priset när jag säljer den pga "rädslan" där ute för allt som inte sålts av våra "fina" generalagenter.
Sen så har vi faktiskt en del som nog ångrat sina importköp där fordonen varit hyfsat nya och där det blivit en stor återkallelse då generalagenterna faktiskt inte vill ta in o laga dessa hojar som inte gynnat dom vid försäljning. Som exempel har vi hondas cbr1000rr -08 (koppling o kolvringar) samt gsxr1000 -05 -06 där hojen skulle ramförstärkas.
Så det finns faktiskt en liten risk att man åker på en nitlott vid just ett sånt tillfälle.
Att säga då att det inte spelar roll ifall man köper en svensk eller importhoj stämmer inte. Det har sina nackdelar ibland.

Med det sagt så väljer jag hoj på utseende och historik men har jag möjlighet att ta en svensksåld så ja tack..det gynnar mig vid försäljning i sin tur.
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Suzuki tar in ett stort garantiärende på bromsar nu, täcker de svenska generalagenterna även importhojar som de inte sålt ? Om det dyker upp liknande ärende på honda, hur kommer isf ett sådant ärende att hanteras ?

Vid olycka / inlösen, ger försäkringsbolaget samma summa för en importhoj som de gör för en svensk ?

Kontakta gamla ägare, hur långt bakåt kan man göra det på en importhoj ? Hur fungerar den historiken på en svensk hoj ? Vilken är enklast att ta fram ?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
igentligen bör den ha samma värde, men det har den inte. ia alla fall i mina ögon.
varför undrar du o kanske andra som läser här.

det finns flera orsaker

1# många av de stora försäkringsbolag, har tyvärr högre premie för hojar som inte är sålda via svenska återförsäljare (varför vet jag inte)

Envist rykte det där....vilka bolag då exakt?
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top