Vill inte vara pointdexter men är inte Japan "soluppgångens" land?
För övrigt har jag skumläst Kamikaze Biker som är en bok från 91 om fenomenet Bosozoku.
Hur som helst är det långt ifrån på skoj och dessa gossar tar detta på största allvar. Numera verkar det dock som att Bzuku håller på att ebba ut som livstil och mer blir lite kuiosa.
Men tydligen på 80-talet var de att liknas med andra länders kriminella mc-gäng och de slogs tills fan kom och hämtade dem bland annat.
I boken var det dock svårt att komma fram till varför de har såna exceptionella utstyrslar på både kropp och hoj, samt dessa munskydd?
I mitt tidigare inlägg hade jag dessutom fel, detta verkar ha varit riktigt stort.
Fick även lära mig att i Japan är det svårt att äga en hoj med över 400cc och att det största man får ha "big bore" är 750cc men att det ska tydligen vara svårt av nån anledning att köra runt på de hojarna.
Mycket intressant kultur och det ska komma en dokumentär från "Figure8" som heter "sayonara speed tribes"
Det värsta är att jag börjar känna mig smått eggad av deras sinnessjuka attribut. Men det är blandat med illamående.
Men nog fan hade de ett härligt ljud i burkarna!!!!!!!
Jaha, någon gång ska man göra sitt första inlägg antar jag...
Bosozoku som fenomenet är känt runt om i världen är ett mer eller mindre dött begrepp sedan japanska polisen gjorde ett riktigt krafttag mot dessa "gäng". För några år sedan brukade de åka i stora massor b.la. på betalmotorvägar utan att betala för sig och bara låta så in i h* mycket o störa trafiken i största allmänhet. Men strax efter millennieskiftet (om jag inte minns fel) fick polisen nog och började stoppa zoku's och beslagta och demontera/förstöra deras fordon.
Till saken hör att äga ett fordon i japan är inte speciellt billigt, således verkar gossarna (och flickorna) skärpt sig lite och numera är det ganska skötsamma och betalar för sig och bryter inte mot allt för många lagar när de är motorburna längre. Det som ses som bosozoku hojjar i resten av världen ägs väldigt ofta av ganska normala laglydiga japaner som har det som hobby helt enkelt. Kläderna (tokko-fuku) går inte direkt att få tag på vart som helst, men glitterhjälmar och allehanda attiraljer (fluffiga speglar med victoryfingers) går att köpa i princip vart som helst i japan idag.
Bil-stilen kallas för övrigt för kyusha.
EDIT:
Beträffande hoj klassningen finns det 3klassningar.
250cc som är som lätt mc hos oss, inget besiktningskrav och löjligt billiga att både försäkra och skatta.
400cc mellanklass, kräver besiktning vartannat år, skatten för dessa hojjar är lite mer påtaglig liksom försäkringen, men fortfarande dräglig.
750cc tung hoj, kostar som en större bil att skatta och inte speciellt billig i försäkring heller, även besiktning för en 750cc hoj är i klass med priset för att besiktiga en bil.
Sen finns det både mindre och större hojjar, typ 120cc, 125, 150... Dessa får inte köras på större delen av motorvägarna i japan. Det är för övrigt förbjudet att skjutsa på hoj på en hel del lokala motorvägar, t.ex. samtliga motorvägar i Tokyo om jag inte minns fel.
Alla MC'n över 750cc fick inte säljas nya i Japan. De kör med nyimport istället för att kunna registreras i Japan. Dvs. en exporthoj (t.ex. Busan) exporteras till ex.vis Australien, för att sedan tas direkt tillbaka till Japan som en "importerad" MC för att undanslippa kravet på max 750cc, dessa hojar är INTE billiga att äga xD