Någon som vet hur det gått med det här förslaget?
Har googlat runt lite men hittar bara att det har lämnats in förslag på det ett antal gånger.
Har googlat runt lite men hittar bara att det har lämnats in förslag på det ett antal gånger.
Någon som vet hur det gått med det här förslaget?
Har googlat runt lite men hittar bara att det har lämnats in förslag på det ett antal gånger.
Ja, och?Så logiken är att det i EU är ok att få hojkort med B-utbildning (typ) men inte att köra a-traktor som 15-åring. Öööööhhhh
Har du läst förslaget som "Niklasinorr" länkade till,, det "tyska exemplet"?Så logiken är att det i EU är ok att få hojkort med B-utbildning (typ) men inte att köra a-traktor som 15-åring. Öööööhhhh
Ja jag har läst det och jag förstår fortfarande inte logiken i att det är ok att köra moppebil som 15-åring, men inte a-traktor. Var lite kort och otydlig i svaret men det var så jag tänkte.Har du läst förslaget som "Niklasinorr" länkade till,, det "tyska exemplet"?
Det händer förhoppningsvis en del mellan 15år och 25år, samt 13 timmars utbildning.
Så - inte helt ologiskt, eller?
Aha, då fattar jag.Ja jag har läst det och jag förstår fortfarande inte logiken i att det är ok att köra moppebil som 15-åring, men inte a-traktor. Var lite kort och otydlig i svaret men det var så jag tänkte.
Alltså, nej den idén är kanske inte dålig men hur kan man tycka att det är bra med a1 på b-kort efter 5 år när det inte är ok men a-traktor men det är ok med moppebil.
Precis så tänkte jagAha, då fattar jag.
Men det är väl ett frukt av att A-traktor är regler som är ganska gamla egentligen, och att den får dra en släpvagn med obegränsad vikt mm.
På den tiden fanns ju inget krav för att köra moped, annat är att du var 15år, och det fanns inga mopedbilar.
Men, jag håller med om att det är märkligt, och märkligast är väl att reglerna inte kan anpassas.
Jag skulle hellre se ungdomar som kör 45km/h i en A-traktor än en mopedbil.
Så, vi har många märkliga körkortsreger, en av dom märkligare är att vi får köra ett hyfsat tungt släp, eller husvagn, helt utan att ha någon som helst utbildning för ett sådant ekipage![]()
Sjukt att den här möjligheten inte finns i Sverige men i nästan alla övriga EU-länder. Många vill hyra en 110cc moppe på semestern i asien men inte ta mc-kort. Då vore det här en väldigt bra lösning. Varför måste sverige alltid vara bäst i klassen och förstöra för sina egna medborgare?![]()
Nyheter - Sveriges MotorCyklister
Sveriges Motorcyklister arbetar för bättre villkor, säkrare körning och en starkare gemenskap. Som medlem får du exklusiva förmåner, rabatter, fortbildningar och den senaste informationen via medlemstidningen MC-Folket. Opinionsbildning inom trafikpolitik och lagstiftning Bättre säkerhet och...www.svmc.se
Land | Krav |
Belgien | Två år med belgiskt B-kort |
Frankrike | B-kort två år + 7 timmar utbildning |
Grekland | B-kort 6 år, 27 år + 5 timmar utbildning |
Italien | 10 timmar utbildning |
Lettland | 10 timmar utbildning |
Luxemburg | B-kort två år + 7 timmar utbildning |
Malta | 10 timmar utbildning |
Polen | B-kort tre år |
Portugal | Minst 25 år |
Slovakien | B-kort två år, bara automatväxlade MC |
Spanien | B-kort tre år |
Storbritannien | Minst 17 år, sju timmar utbildning |
Tjeckien | Bara automatväxlad MC |
Tyskland | B-kort 5 år, 25 år, 13,5 tim utbildning |
Österrike | B-kort fem år, sex timmar utbildning |
Men bara DÅ!
![]()
det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....Det spelar väl ingen roll vad som regleras, idioter kommer alltid att finnas bland oss och därför blir det aldrig helt olycksfritt. Sitter idioten på en tvåhjuling så är chansen stor att vi får en idiot mindre i samhället, för att om idioten sitter i en bil så klarar han/hon sig oftast, och kan fortsätta idiotera.
Ser i tabellen där i #31 att reglerna skiljer sig mycket mellan länderna också, det finns ingen idiotsäker reglering, utan allt är bara experiment. Alla fumlar i blindo i sina fåfänga försök att minska dödsolyckorna. Vet inte om förbud är grejen, men *information* är alltid en bra början.
det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....
Lite gammalt
View attachment 496840
Dom har dessutom en utpräglad cykelkultur, det är troligen fler trafikanter där som är medvetna om att det finns andra fordon än bilar i trafiken, och därmed ser oss tvåhjulingar bättre.Intressant med Nederländerna och vad de gör annorlunda. En sak vet jag och det är det är lagstadgat att det bara är professionella människor (läs körskola) som får idka trafiksäkerhetsutbildning. De har med andra ord inga privata övningsförare utan alla måste ta körkort på körskola....
Intressant att Finland har fler MC än Sverige, trots bara halva befolkningen.det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....
Lite gammalt
View attachment 496840
Det är kanske bara EU det gäller? För jag ser inte Indien i listan. Hade varit intressat att jämföra med.statistik på hur många döda eller svårt skadade
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |