Någon som vet hur det gått med det här förslaget?
Har googlat runt lite men hittar bara att det har lämnats in förslag på det ett antal gånger.
Har googlat runt lite men hittar bara att det har lämnats in förslag på det ett antal gånger.
Någon som vet hur det gått med det här förslaget?
Har googlat runt lite men hittar bara att det har lämnats in förslag på det ett antal gånger.
Ja, och?Så logiken är att det i EU är ok att få hojkort med B-utbildning (typ) men inte att köra a-traktor som 15-åring. Öööööhhhh
Har du läst förslaget som "Niklasinorr" länkade till,, det "tyska exemplet"?Så logiken är att det i EU är ok att få hojkort med B-utbildning (typ) men inte att köra a-traktor som 15-åring. Öööööhhhh
Ja jag har läst det och jag förstår fortfarande inte logiken i att det är ok att köra moppebil som 15-åring, men inte a-traktor. Var lite kort och otydlig i svaret men det var så jag tänkte.Har du läst förslaget som "Niklasinorr" länkade till,, det "tyska exemplet"?
Det händer förhoppningsvis en del mellan 15år och 25år, samt 13 timmars utbildning.
Så - inte helt ologiskt, eller?
Aha, då fattar jag.Ja jag har läst det och jag förstår fortfarande inte logiken i att det är ok att köra moppebil som 15-åring, men inte a-traktor. Var lite kort och otydlig i svaret men det var så jag tänkte.
Alltså, nej den idén är kanske inte dålig men hur kan man tycka att det är bra med a1 på b-kort efter 5 år när det inte är ok men a-traktor men det är ok med moppebil.
Precis så tänkte jag "vi gör det här lite smidigare, men hallå vad håller Sverige på med, a-traktor hur tänker de där?" och så är det ok med el urducken varmBOGA med italiensk marindiesel i....Aha, då fattar jag.
Men det är väl ett frukt av att A-traktor är regler som är ganska gamla egentligen, och att den får dra en släpvagn med obegränsad vikt mm.
På den tiden fanns ju inget krav för att köra moped, annat är att du var 15år, och det fanns inga mopedbilar.
Men, jag håller med om att det är märkligt, och märkligast är väl att reglerna inte kan anpassas.
Jag skulle hellre se ungdomar som kör 45km/h i en A-traktor än en mopedbil.
Så, vi har många märkliga körkortsreger, en av dom märkligare är att vi får köra ett hyfsat tungt släp, eller husvagn, helt utan att ha någon som helst utbildning för ett sådant ekipage
Sjukt att den här möjligheten inte finns i Sverige men i nästan alla övriga EU-länder. Många vill hyra en 110cc moppe på semestern i asien men inte ta mc-kort. Då vore det här en väldigt bra lösning. Varför måste sverige alltid vara bäst i klassen och förstöra för sina egna medborgare?EU-länder öppnar för lätt MC på B-kort - Sveriges MotorCyklister
Över hälften av EU:s medlemsländer tillåter dem som har B-körkort att få köra lätt MC utan körprov. Varje land har dock nationella regler om ålder, år med bilkörkort och krav på utbildning. Den vanligaste orsaken till detta är att länderna vill minska bilkörning och få pendlare att välja...www.svmc.se
Land | Krav |
Belgien | Två år med belgiskt B-kort |
Frankrike | B-kort två år + 7 timmar utbildning |
Grekland | B-kort 6 år, 27 år + 5 timmar utbildning |
Italien | 10 timmar utbildning |
Lettland | 10 timmar utbildning |
Luxemburg | B-kort två år + 7 timmar utbildning |
Malta | 10 timmar utbildning |
Polen | B-kort tre år |
Portugal | Minst 25 år |
Slovakien | B-kort två år, bara automatväxlade MC |
Spanien | B-kort tre år |
Storbritannien | Minst 17 år, sju timmar utbildning |
Tjeckien | Bara automatväxlad MC |
Tyskland | B-kort 5 år, 25 år, 13,5 tim utbildning |
Österrike | B-kort fem år, sex timmar utbildning |
Men bara DÅ!
det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....Det spelar väl ingen roll vad som regleras, idioter kommer alltid att finnas bland oss och därför blir det aldrig helt olycksfritt. Sitter idioten på en tvåhjuling så är chansen stor att vi får en idiot mindre i samhället, för att om idioten sitter i en bil så klarar han/hon sig oftast, och kan fortsätta idiotera.
Ser i tabellen där i #31 att reglerna skiljer sig mycket mellan länderna också, det finns ingen idiotsäker reglering, utan allt är bara experiment. Alla fumlar i blindo i sina fåfänga försök att minska dödsolyckorna. Vet inte om förbud är grejen, men *information* är alltid en bra början.
det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....
Lite gammalt
View attachment 496840
Dom har dessutom en utpräglad cykelkultur, det är troligen fler trafikanter där som är medvetna om att det finns andra fordon än bilar i trafiken, och därmed ser oss tvåhjulingar bättre.Intressant med Nederländerna och vad de gör annorlunda. En sak vet jag och det är det är lagstadgat att det bara är professionella människor (läs körskola) som får idka trafiksäkerhetsutbildning. De har med andra ord inga privata övningsförare utan alla måste ta körkort på körskola....
Intressant att Finland har fler MC än Sverige, trots bara halva befolkningen.det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....
Lite gammalt
View attachment 496840
Det är kanske bara EU det gäller? För jag ser inte Indien i listan. Hade varit intressat att jämföra med.statistik på hur många döda eller svårt skadade
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |