Tysta bekväma öronproppar?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag har letat som en tok efter några som gör att det blir nästintill knäpptyst.
Ska ha dessa under hjälmen och ljudnivåmässigt har dessa varit kanon för dom gör ett slags vakum och tystar bra men dom sticker ut lite långt.
Efter längre användande skaver det lite emot hjälmen och det gör ont i öronen.

fusionmedium.jpg

Finns det andra som gör det knäpptyst? Provat dom vanliga gula hårda skumgummi propparna och dom dämpar bra men inte så tyst som jag vill ha det.

Mest vindbruset som stör tycker jag.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Här har du "da shit", kostar iofs en slant. Men de är kanon, har använt mina på däck ombord på ett Ro/Ro-fartyg under ett par års tid. Tystar effektivt allt skadligt ljud men släpper igenom tex tal. Fråga mig inte hur det funkar men funkar gör det. Du kan även bestämma vilken dämpningsnivå du vill ha.

Nackdelen då....dyra och att man rekomenderar att byta ut dem efter 2 år.

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Här har du "da shit", kostar iofs en slant. Men de är kanon, har använt mina på däck ombord på ett Ro/Ro-fartyg under ett par års tid. Tystar effektivt allt skadligt ljud men släpper igenom tex tal. Fråga mig inte hur det funkar men funkar gör det. Du kan även bestämma vilken dämpningsnivå du vill ha.

2-3 tusen? Behöver inte ha några som släpper igenom. Bara dom dämpar ordentligt är jag nöjd. Bort med vindbrus.

Har man dom en gång i veckan på hojen borde man kunna ha dom 10år. Skillnad om man sliper på dom varje dag.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
2-3 tusen? Behöver inte ha några som släpper igenom. Bara dom dämpar ordentligt är jag nöjd. Bort med vindbrus.

Har man dom en gång i veckan på hojen borde man kunna ha dom 10år. Skillnad om man sliper på dom varje dag.

Har för mig att siffran 1500-2000 nämdes. Vet ej riktigt eftersom vi fick dem genom rederiet. Sen tror jag att "slitaget" inte spelar roll eftersom det är själva ljuddämparmanicken i mitten på pluggen som byts ut.

Men de är grymt bekväma, kom en snubbe och hällde vax eller liknade i örat och gjorde en avgjutning. En månad senare kom propparna, passform var fantasisk ochdet är inga problem att gå omkring med dem 5-6 timmar i sträck. Känns inte.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Har för mig att siffran 1500-2000 nämdes. Vet ej riktigt eftersom vi fick dem genom rederiet. Sen tror jag att "slitaget" inte spelar roll eftersom det är själva ljuddämparmanicken i mitten på pluggen som byts ut.

Men de är grymt bekväma, kom en snubbe och hällde vax eller liknade i örat och gjorde en avgjutning. En månad senare kom propparna, passform var fantasisk ochdet är inga problem att gå omkring med dem 5-6 timmar i sträck. Känns inte.

Instämmer med föregående talare. Mina Earphone är snart 4 år gamla och har inte en tendens till slitage ännu. Lätta att få i och ur om man tycker det behövs.

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
jag tycker att dem är bäst, har ett par av dem som kommer överst på tråden (simmproppar) , klippte bort lite av ändarna med avbitartång... blev kanon ;):tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Finns det andra som gör det knäpptyst? Provat dom vanliga gula hårda skumgummi propparna och dom dämpar bra men inte så tyst som jag vill ha det.

Mest vindbruset som stör tycker jag.

Det finns ju flera "gula skumgummi" varianter.

I rent "dämpar mest ljud men inte speciellt linjärt" bäst är de gula EARS som apoteket har. dämpar 34dBA i höga frekvens området, runt 20dBA i lågt frekvensområde. Inga andra var i närheten på testet.
Problemet med dem, imho, är att de är obekväma och funkar bara bra 1-2 gånger.

Mkt bättre är de lite lätt konformade gula propparna, också apoteket.
De finns i två storlekar, och får du rätt storkel ska de dämpa ungefär 33dBA.
Bekväma, funkar att ta i och dra ur om och om igen. Man får köpa nya någon gång då och då.
För att ta bort vindbrus men ändå behålla lite kontakt med verkligheten är dessa supernajs. :tummenupp

i396626668s.gif

Kostar runt 3kr paret på apoteket. Olagbart pris per dBA...

Enda anledningen till att köpa ett par för flera tusen är att man slipper plocka ur dem när man ska prata med folk. Eller så ber man folk prata högre, och köper däck och bensin för dem pengarna i stället :tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Det finns ju flera "gula skumgummi" varianter.

I rent "dämpar mest ljud men inte speciellt linjärt" bäst är de gula EARS som apoteket har. dämpar 34dBA i höga frekvens området, runt 20dBA i lågt frekvensområde. Inga andra var i närheten på testet.
Problemet med dem, imho, är att de är obekväma och funkar bara bra 1-2 gånger.

Mkt bättre är de lite lätt konformade gula propparna, också apoteket.
De finns i två storlekar, och får du rätt storkel ska de dämpa ungefär 33dBA.
Bekväma, funkar att ta i och dra ur om och om igen. Man får köpa nya någon gång då och då.
För att ta bort vindbrus men ändå behålla lite kontakt med verkligheten är dessa supernajs. :tummenupp

i396626668s.gif

Kostar runt 3kr paret på apoteket. Olagbart pris per dBA...

Enda anledningen till att köpa ett par för flera tusen är att man slipper plocka ur dem när man ska prata med folk. Eller så ber man folk prata högre, och köper däck och bensin för dem pengarna i stället :tummenupp

Alla dom där har jag provat. För mjuka eller inte tillräckligt stora. Tycker inte det blir tyst nog.

Dom gula i hårt skumgummi är dom enda som tätar hyfsat. Fortfarande inte så tyst som jag vill ha det. Vindbruset stör mig.

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
bmw k1200rs 2002
kan du inte klippa av dom,så gjorde jag fast fick ej ut dom med handen,tog mc nyckeln till hjälp..........

axelsson_vpg

Guest

.. jag har da shit.. Jävligt bra faktiskt. Lite medhörning också.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Alla dom där har jag provat. För mjuka eller inte tillräckligt stora. Tycker inte det blir tyst nog.

Dom gula i hårt skumgummi är dom enda som tätar hyfsat. Fortfarande inte så tyst som jag vill ha det. Vindbruset stör mig.

Har du provat dem i "large" ??

Du får väll sluta med Tops'en så det bildas lite vax i öronen så öronpropparna får plats :hihi

Men, seriöst alltså.

Howard Leight Multi max, kanske är något för dig då?
Hittas på: Clas Ohlson. för en femma :tummenupp
Se test nedan.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=160205

:hej

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Earphoones finns ju även i mc modell som ska ha mindre utstick :tummenupp

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Se upp med Apotekets nya gula öronproppar. Det är en ny tillverkare och de dämpar inte vindbruset alls lika bra som de gamla!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
De här gillar jag bäst. Man rullar ihop och petar in de långt i hörselgången. Lågt expansionstryck står det och det innebär att de är sköna att ha i också. Prova!

Finns på Apoteket:

Max Lite öronproppar av polyuretan orange .
248773s.jpg

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Apoteket har en typ vaxhistoria som du rullar till en boll och trycker in i ytterörat,lite bök att få dit men är riktigt tyst ifall du klämmer ut det rätt.

http://www.macksearplugs.com/products.htm

Den som heter adult silicone earplugs,testat av tjejen och godkänt.
Hon fick oxå ont i öronen av den typen som ts inte gillade.

Henrik

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
borra lite med en slagborr i 2-3 dagar, inget vindbrus :D

vindbruset är det jobbigaste, köpte mig en buff vilket reducerade rätt mycket brus, testa öronpluggar men blev helt tyst hörde inte motorn knappt vilket jag vill göra

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...