Tysta hjälmar?

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Lite? Jag tycker att min låter som ett jävla sågverk när man överstiger 100km/h

HAHA kanske fel konstruerat huvud??? :tungan

NEdå, jo visst låter den men så farligt tycker jag inte det är...

Körde med en värsting SHARK hjälm innan den va i samma klass men tyvärr så tappade jag den ifrån ca 30cm höjd så jag va tvungen att köpa en ny. Annars va den bara 1 sommar gammal...

///Micke

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Honda CB1000RA -16
Test av hjälmar...

Här är en bra guide: Hjälmtest :)

AGV verkar vara en bra hjälm, den skall jag titta lite närmare på. Annars vann Shoei (Z-One) testet. YES hjälmen kanske var tystast, men det verkade också allt den var bra på...

Håller med om XR1000 den är lite i det bullrigaste laget. Whisperstrip tillbehöret till Shoei är överskattat, det enda jag behöll av det var hakskyddet. Annars gick det ju knappt att få på hjälmen, så mkt tystare blev det inte :gnissla

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag köpte ett Whisper Kit till min XR-1000 och blev inte så särskilt nöjd, det var ett rent helsike att få på hjälmen på skallen ...
Det blir bättre effekt och enklare att använda vanliga hörselproppar.

Jag kör själv alltid med öronproppar, hörseln går faktiskt inte att operera tillbaka så det finns inga ursäkter, även om man inte tycker det bullrar jättemycket.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Har själv SHOEI RAID II.

Blåser ganska friskt i farter över 100km/h.
Köpte då Dragskydd och Whisper Strip.

Blev tystare men mycket varmare och dåligare cirkulation på luften i stadstrafik (Imma) fast pinlock monterat. :gnissla

Trångt som satan att sätta på sig hjälmen. :mad:

Rekomenderar inte att köpa Whisper Strip för tystare hjälm om du inte kör LÅNGA sträckor eller pendlar mellan stockholm/Sundsvall. :)

Köp istället vanliga öronploppar:yoparty

Bifogat

• hjälm 3 mindre.JPG
    hjälm 3 mindre.JPG
    69.6 KB · Visningar: 50
  • hjälm 1 mindre.JPG
    hjälm 1 mindre.JPG
    76.7 KB · Visningar: 45
  • hjälm 2 mindre.JPG
    hjälm 2 mindre.JPG
    82.5 KB · Visningar: 66

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kör med Shoei Raid 2 och tycker att den bullrar rätt rejält över 120 km/h, kanske ska prova en sån där whisper strip...

Vilken modell är det då du har? Har kollat lite på KBC men vet inte vilken modell man ska välja, man är ju van från Shoei och Arai att en bar hjälm skall kosta skjortan:)

Ha D

Stefan

Jag åker en hjälm från serien VR-2

om du kollar på den här sidan har dom lite modeller med bilder o text om du vill kika. http://www.pmc-bike.se/
lycka till :tummenupp

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Jag åker en hjälm från serien VR-2

om du kollar på den här sidan har dom lite modeller med bilder o text om du vill kika. http://www.pmc-bike.se/

Har kikat där. Funderade mest om Vr-3 var så mycket bättre då den även var betydligt dyrare:)

Tack för infon, nu är det bara att fundera vidare:)

//
Stefan

Edit: Såg nu att det bara skiljde några hundringar åt:)

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Som Bingo säger så beror ljudnivån till viss del av hur väl hjälmen passar ditt huvud. Och det är passformen man ska köpa en hjälm efter, inte ljudnivån. Och som bonus om hjälmen passar perfekt är att den är tystare.
Det sagt så tyckte jag min Shoei lät förbannat mycket oxå... :hihi
Nu har jag en Arai och den är tystare (för mig) och jag upptäckte att jag hade Arai huvud... (dyrt... :rolleyes: )

Jag bytte från Shoei Raid till AGV GP Pro

satt betydligt bättre, men framför allt MYCKET tystare, samt INGA problem alls med att den immar igen

Jag provade AGV hjälmarna också och gillade allt med dem utom en liten liten detalj...
De har satt "kuddarna" fel i hjälmen så jag kan inte ha glasögon på mig i den. I både Arai och Shoei (och anda hjälmar jag testat) så är det en skåra in precis där glasögonen går in i huvet. Tyvärr inte på de AGV hjälmar jag provat. :(
Och, jag vill inte ha linser igen.

:hej

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vill ni ha bort lite av turbulensen och samtidigt lyssna på skön musik ska ni införsaffa Koss "hörselskydds-lurar". De är utformade som öronproppar...man mosar till dem med fingrarna...trycker in dom i öronen o låter dom svälla. Sedan är det bara att plugga in dom i mobilen lr mp3 och sätta på valfri musik.
Tycker dom funkar asbra.

Går att köpa på Netonnet för 149 kr

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016

Jag provade AGV hjälmarna också och gillade allt med dem utom en liten liten detalj...
De har satt "kuddarna" fel i hjälmen så jag kan inte ha glasögon på mig i den. I både Arai och Shoei (och anda hjälmar jag testat) så är det en skåra in precis där glasögonen går in i huvet. Tyvärr inte på de AGV hjälmar jag provat. :(
Och, jag vill inte ha linser igen.

:hej

YappE har ju också glasögon, dock har han ofta linser i, men kör ju med solbrillor i stället, så klart att det går med bågarna

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
YappE har ju också glasögon, dock har han ofta linser i, men kör ju med solbrillor i stället, så klart att det går med bågarna

Jag provade visserligan bara en AGV hjälm, men det gick bara inte få in ett par vanliga glasögon (inte utan att riskera skada glasögonen varje gång).
Solbrillor brukar vara lite enklare att trycka in, men tror mer på att det kan skilja mellan deras modeller?
Värt att kolla upp i alla fall.
Fast, nu har jag ju en ny hjälm... men den kan ju bli begagnad över en dag... :gnissla

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Schubert S1 får bra betyg i testerna

http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_schuberth_s_1_p30450.html

här är ett gäng med hjälmar, verkar vara seriösa tester

http://www.testberichte.de/produktindex/produktindex_1080.html#h_6540

S1_start_2_01.jpg

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3068615 Jag åker en hjälm från serien VR-2

Jag har en VR-2 men tycker den inte är speciellt tyst vid hastigheter över 140 kmh. Nu har jag inte testat någon annan hjälm annat än crosshjälm men jag känner att vid de hastigheterna bör man använda hörselproppar om man ska åka längre turer.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
stämmer det att KBC e extremt stora i storlekarna?

Jag skulle säga raka motsatsen faktiskt. Tycker dem är små i storlekarna. Har medium (56?) i crosshjälmar och tidigare nolanhjälm och de sitter ltie slappt. Medium på kbc sitter riktigt tight däremot. :tummenupp

Jag har en VR-2 men tycker den inte är speciellt tyst vid hastigheter över 140 kmh. Nu har jag inte testat någon annan hjälm annat än crosshjälm men jag känner att vid de hastigheterna bör man använda hörselproppar om man ska åka längre turer.

Jag har som sagt bara åkt Nolan tidigare och den lät brusade som fan redan vid 70-80km/h där KBC är tyst ... men visst ska man ligga i högre hastigheter så är de nog öronproppar som gäller, då finns nog inga tysta hjälmar?

jag ligger och kör e18 till jobbet lite då och då 4-5mil ToR. 120-140km/h Och har inte upplevt kbc som nått problem då. Nolan däremot fick jag ont i huvudet varje gång jag kom till jobbet.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...