TZ250/RD 350 stroke och big bore

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Nu början byggandet av ny motor till min gamla Yamaha Spondon TZ250 (1979).
Vevhuset är 'trenched' dvs ett 1.5mm djupt dike gjort. Veven är en egenstrokad orginalvevaxel med 61mm slag. Kommer köra 68-73mm borr vet ej om det blir ´big bore´Banshee cyllar (70.5mm) eller Banshee Cub cyllar som görs mellan 68-73mm..
Dvs det kan bli allt imellan 443-511cc med denna vev beroende på borr som kommer väljas
 

Bifogat

  • DSC00715.jpg
    DSC00715.jpg
    227.3 KB · Visningar: 474
  • DSC00716.jpg
    DSC00716.jpg
    236.3 KB · Visningar: 402
  • DSC00717.jpg
    DSC00717.jpg
    187.4 KB · Visningar: 414
  • DSC00719.jpg
    DSC00719.jpg
    232.2 KB · Visningar: 386
Last edited:

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Idag växellådsmek

Idag gick jag igenom växellådan. Lade,duktig som man var, fram nya lager och packboxar. Fast allt var i bra skick så det blev bara rengöring av undre blockhalva, isärtagning+tvättning av växellådan. Sedan tillbaka montering av allt, nya packboxar och uppfräschning av drev/bricka/mutter.
 

Bifogat

  • DSC00730.jpg
    DSC00730.jpg
    241.1 KB · Visningar: 354
  • DSC00732.jpg
    DSC00732.jpg
    231.7 KB · Visningar: 488

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fan vad skönt att se en kluven RD350-motor igen :D !
Nostalgi på hög nivå...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är kompetent. Jag har uppnått en mogen ålder och har därför plockat isär min beskärda del motorer och fått ihop dem igen. Och de HAR startat och fungerat under lång stund.
Men när man läser om en insats som denna så inser jag att min kompetens inte räcker och jag blir SÅÅÅÅÅ nyfiken på; Vem är du?

Är det du som hittat på att "trencha"? Har någon gjort så här tidigare? Följer du en instruktion köpt på "How to trench and get mindboggeling power from your TZ!!!". Står du och svetsar på din vev själv med din Biltema-MIG? Hur slipar du veven??


Många frågor!!! Härligt projekt:tummenupp
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Jag är kompetent. Jag har uppnått en mogen ålder och har därför plockat isär min beskärda del motorer och fått ihop dem igen. Och de HAR startat och fungerat under lång stund.
Men när man läser om en insats som denna så inser jag att min kompetens inte räcker och jag blir SÅÅÅÅÅ nyfiken på; Vem är du?

Är det du som hittat på att "trencha"? Har någon gjort så här tidigare? Följer du en instruktion köpt på "How to trench and get mindboggeling power from your TZ!!!". Står du och svetsar på din vev själv med din Biltema-MIG? Hur slipar du veven??


Många frågor!!! Härligt projekt:tummenupp

Jo så är det. Jag har väl hållit på sedan 1977 och skruvat dvs 33 år av mitt 44 åriga liv. Mopedtrimmare från 'slätta' som åkt ut i 'världa'.
Trechning är vanlig vid 'himlakubiksbyggen' baserade på Yamaha Banshee. 74.5mm borr och 70mm slag kan man köra dvs 610cc. 135-140hk på hjulet är tydligen möjlig och över 150hk på alkohol.
Då trenchar man igenom godset och fyllar med kemisk metall...
Lite bilder ifrån helgens blockande...
1. Växelmekanismen monterat och alla växlenfunktioner testade.
2. Även övre blockhalva måste ju trenchas.
3. 6 bladiga reedscages ifrån Yamaha TZM 150 racekit. Perfekt eftersom man slipper svetsa ifall jag ska köra 'std' Yamaha Banshee cylindrar med bigbore. Se bild för Yamaha partnumber ifall intresse. Std reedcage till höger.
4. Förgasare TM36 brevid orginal 26mm . 36or blir eventuellt lite små ifall man ska köra 511cc. Man kanske får köpa sig PWK 39/41or ifall borret blir för stort.
 

Bifogat

  • DSC00746.jpg
    DSC00746.jpg
    244.9 KB · Visningar: 321
  • DSC00745.jpg
    DSC00745.jpg
    225.2 KB · Visningar: 286
  • DSC00743.jpg
    DSC00743.jpg
    224.3 KB · Visningar: 321
  • DSC00739.jpg
    DSC00739.jpg
    213.6 KB · Visningar: 325
  • DSC00737.jpg
    DSC00737.jpg
    228 KB · Visningar: 288
Last edited:

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Står du och svetsar på din vev själv med din Biltema-MIG? Hur slipar du veven??


Många frågor!!! Härligt projekt:tummenupp

Veven ja.
1. Tradknista av vevtappen pa inner och ytter.
2. Svetsa fast tappen pa yttre.
3. Rigga upp bagge vevslangarna i ett hemagjord fixtur.
4. Sankgnista igenom i mitten pa vevtappen.
5. Tradknista ur nytt vevtappslage.
Fick denna vev inom 0.03mm i kast inte 100 da orginal vevar vid renovering kan man na 0.015mm i kast om man ger sig sjalv lite tid.
Vibrationer : 'Only god knows' dvs blir till att testa..
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Veven ja.
1. Tradknista av vevtappen pa inner och ytter.
2. Svetsa fast tappen pa yttre.
3. Rigga upp bagge vevslangarna i ett hemagjord fixtur.
4. Sankgnista igenom i mitten pa vevtappen.
5. Tradknista ur nytt vevtappslage.
Fick denna vev inom 0.03mm i kast inte 100 da orginal vevar vid renovering kan man na 0.015mm i kast om man ger sig sjalv lite tid.
Vibrationer : 'Only god knows' dvs blir till att testa..

Den sätter sig när du varvar:D
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Veven ja.
1. Tradknista av vevtappen pa inner och ytter.
2. Svetsa fast tappen pa yttre.
3. Rigga upp bagge vevslangarna i ett hemagjord fixtur.
4. Sankgnista igenom i mitten pa vevtappen.
5. Tradknista ur nytt vevtappslage.
Fick denna vev inom 0.03mm i kast inte 100 da orginal vevar vid renovering kan man na 0.015mm i kast om man ger sig sjalv lite tid.
Vibrationer : 'Only god knows' dvs blir till att testa..

En bild på veven där man ser tappen vore kul.
Dom verka vara trimvänliga de där gammla rd/rz motorerna.
Hur är det med reservdelar? Lätt tillgängligt och humana priser fortfarande eller?
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Ja efter ett husbygge, delvis renovering ett annat gammalt hus och ca ett års sjukdom så har jag börjat med denna hoj igen.
Pulverlackat om ramen med div. detaljer ....Ett par bilder.
DSC00926.jpgDSC00929.jpg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top