TZ250/RD 350 stroke och big bore

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Bygger en motor till som reserv. Borrad 1mm dvs 358cc. Denna ska ha Mikuni TM 34.
Färdigportat är den (bilder kommer). Öppentider för Avgasport är 188grader och 118grader på överströmmare. Siktar på 7:1 i komp.
Den ´stora´motorn får maxborrade 31K cylindrar (67.5mm) och vevaxeln med 61mm i slag dvs 436cc. `Hittade`2 st VM38or i mina gömmor. På bilden std förgasare VM26, TM34 och Vm38.
DSC00930.jpg
DSC00931.jpg
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Bild 1 syns även att övre blockhalvan är bearbetad för frigång pga längre slag.
Bild 2 Wiseco 67.5mm kolv
Bild 3/4 Std överdimensionkolv 64.5mm versus Wiseco 67.5mm (Wiseco för longrod 115mm stakar)

DSC00909.jpgDSC00914.jpgDSC00932.jpgDSC00934.jpg
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Lite bilder pa 'reserv motorn'.
Bild 1. Topplock. Squishen ar 37% av borret (24mm av 65mm diametralt) och klamspalten mot kolv vid ovre vandpunkt ca 0.85mm. Toppen svetsades igen och nya forbranningsrum gjordes med cnc svarv. Volumen ar 15cc och kompvolumen (matt fysisk med motorn ihopsatt) ar ca 13.7-13.8 cc dvs komp blir 7:1 (se hojd pa avgasporten ovan=24.8mm).
Bild 2. Insugen.
Bild 3/4. Avgasporten ar 41mm bred (63% av borr) och konar 'ner' till 34.5mm diametralt.
Hojden fran ovre kant till cylinderns ovre kant 24.8mm och detta gav 188 graders oppet.
DSC00939.jpgDSC00940.jpgDSC00941.jpgDSC00942.jpg
 
Last edited:

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Gjorde aven en stallning/forlanging av bakram for nummerplatshallare och
bakblinkers. Allt ska filas/gradas och pulverlackas.
Ett gammal 80tals baklampa med lite kyrktornstuk blev lagom
retro tyckte jag.
DSC00937.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
blir ju sugen på att trimma en av mina motorer också, hm, njee, tiden du vet :)
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
En god vän hade fått sin nya ultraljudstvätt... De 34 år gamla gaffelkronorna fick sig en rejäl och behövlig tvätt. Monterade den mekaniska Nippon Seiki varvräknaren anno 1977-78 (TZ250?) som är finurligt gummiupphängd (ej min konstruktion). Rödmarkerat vid 10.500 som är exakt vad detta bygge kommer varva max..

DSC00948.jpg
DSC00965.jpg
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Satan vad mycket blårykare du har. kul!
Kan du inte kasta in liter bilder på dina 500or? =)

Edit" Såg att du hade i ditt garage.
Kul som sagt, en vacker dag ska jag också börja min samling av 2takt.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mera motorporr åt folket!:yoparty :tummenupp Jag skulle också vilja göra något sånt här med min härk, men jag besitter långt ifrån den kunskap och den utrustning som krävs för ett dylikt projekt... Jag har stor respekt för folk som klarar av ett sånt här jobb, mycket imponerande:tummenupp Hur mycket bearbetning kräver över blockhalvan för att cylindrar och kolvar ska passa? Får du korta ner kolvskörten för att det inte ska ta i veven (i och med strokningen menar jag) eller är kolven anpassad till detta från fabrik? Hur mycket material kan man ta när man trenchar utan att gå igenom, dvs hur mycket kan man stroka på det här sättet utan några ytterligare modifieringar?:)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Mera motorporr åt folket!:yoparty :tummenupp Jag skulle också vilja göra något sånt här med min härk, men jag besitter långt ifrån den kunskap och den utrustning som krävs för ett dylikt projekt... Jag har stor respekt för folk som klarar av ett sånt här jobb, mycket imponerande:tummenupp Hur mycket bearbetning kräver över blockhalvan för att cylindrar och kolvar ska passa? Får du korta ner kolvskörten för att det inte ska ta i veven (i och med strokningen menar jag) eller är kolven anpassad till detta från fabrik? Hur mycket material kan man ta när man trenchar utan att gå igenom, dvs hur mycket kan man stroka på det här sättet utan några ytterligare modifieringar?:)

Ska inte du bygga bobber och uppdatera lite? :7peta
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Mera motorporr åt folket!:yoparty :tummenupp Jag skulle också vilja göra något sånt här med min härk, men jag besitter långt ifrån den kunskap och den utrustning som krävs för ett dylikt projekt... Jag har stor respekt för folk som klarar av ett sånt här jobb, mycket imponerande:tummenupp Hur mycket bearbetning kräver över blockhalvan för att cylindrar och kolvar ska passa? Får du korta ner kolvskörten för att det inte ska ta i veven (i och med strokningen menar jag) eller är kolven anpassad till detta från fabrik? Hur mycket material kan man ta när man trenchar utan att gå igenom, dvs hur mycket kan man stroka på det här sättet utan några ytterligare modifieringar?:)

58mm vev (+4mm slag) passar rakt i utan modd. 61mm vev trenchar man ca 1.5mm och det gar fritt men ej igenom. 64mm och mer far man bygga upp med motorplast pa utsidan.
Tror iaf +16mm dvs 70mm i slag ar "ok' i std block.
67.5mm kolv gar i utan modd. Det ar 115mm stakar dvs dem ar +5mm mot std (std=110mm).
Tror att tom 72mm "Super Cub" cylinder gar i utan kora upp vevhus .Sa en 472cc kan man bygga utan rora vevhuset.
Se har:
http://www.ebay.com/itm/Banshee-472...ies&vxp=mtr&hash=item519bad9afd#ht_1612wt_754
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Mera motorporr åt folket!:yoparty :tummenupp Jag skulle också vilja göra något sånt här med min härk, men jag besitter långt ifrån den kunskap och den utrustning som krävs för ett dylikt projekt... Jag har stor respekt för folk som klarar av ett sånt här jobb, mycket imponerande:tummenupp Hur mycket bearbetning kräver över blockhalvan för att cylindrar och kolvar ska passa? Får du korta ner kolvskörten för att det inte ska ta i veven (i och med strokningen menar jag) eller är kolven anpassad till detta från fabrik? Hur mycket material kan man ta när man trenchar utan att gå igenom, dvs hur mycket kan man stroka på det här sättet utan några ytterligare modifieringar?:)
611cc ar nog max vad std blocket klarar.
Se har:
http://www.ebay.com/itm/Banshee-611...ies&vxp=mtr&hash=item51965a4b21#ht_2194wt_754

Sen finns det ju 3 och 4 cylindriga Mattoon block och Robinson 4vxl lada tex denna 967cc:
http://www.ebay.com/itm/967cc-TRIPP...ries&vxp=mtr&hash=item4ab2a7660f#ht_902wt_698
 
Last edited:

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Satan vad mycket blårykare du har. kul!
Kan du inte kasta in liter bilder på dina 500or? =)

Edit" Såg att du hade i ditt garage.
Kul som sagt, en vacker dag ska jag också börja min samling av 2takt.
Jaa RG500an och RD500an maste renoveras..NS400Ren ar valdans fint skick.
Har en RG500 motor oxa 'over' som jag inte vet vad jag ska gora av...
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
two stroke shop pillar ju en del med det där också:
http://www.twostrokeshop.com/
ca 68k skulle dom ha sist jag kollade för en komplett 500 kittad motor med fästen för att passa rs250 som gav runt 120 pållar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top