TZ250/RD 350 stroke och big bore

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Ja, nej, tänkte mer på den mekaniska lösnignen av porten då, att den skjuts ner iställer för att vridas upp, men det spelar väl eg mindre roll.

En irriterande n00bfråga till när vi ändå är igång, är motorblocket och drivlinana identiska på "dina" motororer och bansheen? (rd350 altså).

Är sjukt sugen på att bygga nåt åt TSS GP500-hållet, men känner att jag inte har riktig koll på rd350/banshee-blocket och vad som passar vad. :p

PS sjukt najs ljudanläggning ja =D DS

Motorblock Yamaha Banshee och Yamaha RD350 (from 1983) är samma förutom att den mekaniska drivningen för varvräknare fattas på Banshee. Den försvann förövrigt from 1986 (1WT modellkod i Sverige) också på RD350F.
Växellådan/koppling kan jag ej svara på men tror att allt passar rakt av.
Cylindrar skiljer iom Banshee ej har YPVS och formen på toppen lite olika.
Se bild:
Banshee toppackning överst (67mm), RD350LCII toppackning imitten (67mm) och en RD350LCII topp underst.Toppen har ej std förbränningrum
DSC00115.jpg
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Motorblock Yamaha Banshee och Yamaha RD350 (from 1983) är samma förutom att den mekaniska drivningen för varvräknare fattas på Banshee. Den försvann förövrigt from 1986 (1WT modellkod i Sverige) också på RD350F.
Växellådan/koppling kan jag ej svara på men tror att allt passar rakt av.
Cylindrar skiljer iom Banshee ej har YPVS och formen på toppen lite olika.
Se bild:
Banshee toppackning överst (67mm), RD350LCII toppackning imitten (67mm) och en RD350LCII topp underst.Toppen har ej std förbränningrum
View attachment 352731

Ok, tackar för infon! =)
Ska följa ditt bygge med stort intresse.
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Har spenderat kvällen och lite av natten med överströmmarnas övergångar block till cylinder.Börjar bli någorlunda ordning, bara lite finlir att få ihop allt ....
Man kan lägga nästan hur mycket tid som helst på portning av en tvåtaktare. Tur att¨bara¨det här kvar...(Detta är reservmotorn på 358cc)
Ledsen för kass bildkvalitet iom har bara mobilen att fota med ikväll.
DSC00116.jpg
DSC00117.jpg
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ser fint ut det där! Lättningshål är pjår räsing!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Seriöst att klyva motorn för att fixa en sjysst portning :).
När jag gjorde samma operation på min gamla RD så skar jag till två cylinderfotspackningar så att de passade perfekt mot blocket och sedan lade jag dem i botten på cylindrarna, ritsade och portade därefter.
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Seriöst att klyva motorn för att fixa en sjysst portning :).
När jag gjorde samma operation på min gamla RD så skar jag till två cylinderfotspackningar så att de passade perfekt mot blocket och sedan lade jag dem i botten på cylindrarna, ritsade och portade därefter.

Jo den metoden använder jag med + det sista finliret får man se/känna att det är en bra övergång imellan cylinder och övre blockhalva.
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Seriöst att klyva motorn för att fixa en sjysst portning :).
När jag gjorde samma operation på min gamla RD så skar jag till två cylinderfotspackningar så att de passade perfekt mot blocket och sedan lade jag dem i botten på cylindrarna, ritsade och portade därefter.

Här syns tydligt skillnaden på oskuren och skuren packning.
Den högra skuren och den vänstra oskuren. Sen klyver jag motor
även för genomgång/renovering.

DSC00971.jpg

DSC00972.jpg
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Renovering av en standard vev idag. Fick kastet på större höger/vänster inom 0.02mm (tolerans 0.05mm).
Standard stakar dvs 110mm i CC mått.
Lager SKF 6305C3H ETN9... C3 radialglapp i övre sidan av C3 toleransen(24-28um=0.024-0.028mm), större kulor (större kontaktyta mellan kula och kulbana = högre bärighet)och plasthållare som gör att kulan inte har någon annan metall att 'krocka' med vid snabb kulacceleration.

DSC00121.jpg
 
Last edited:

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Renovering av vevaxel till RD350LCII (31K) del 1

Borjade satta ihop veven jag tog isar igar:

DSC00983.jpg
Alla grejor rengjorda och upplagda

DSC00984.jpg
Mittenaxeln pressad i ena mitthalvan

DSC00985.jpg
Ramlager uppvarms till ca 90 drader

DSC00987.jpg
Mittenlagren och labyrinttatnigen pa mittenaxeln

DSC00988.jpg
Centrumdelen av vevaxeln klar

Fortsattning foljer....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
PRessar du ihop och isär vevaxlar för hand eller vad har du för utrustning till det? Nyfiken:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top