TZ250/RD 350 stroke och big bore

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för svaren! Det är fan inte billigt med fina motordelar...:gnissla :näsblod Men kämpa på, kul att se någon som kan som sagt!:tummenupp Så kan vi vanliga dödliga fortsätta att drömma oss bort:D

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men det är inga powervalves på rd350-motorn?
Hur påverkar det låg och mellanregistret, eller är det bara på mindre tvåtaktare som, powervalves faktiskt gör nån större skillnad?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Men det är inga powervalves på rd350-motorn?
Hur påverkar det låg och mellanregistret, eller är det bara på mindre tvåtaktare som, powervalves faktiskt gör nån större skillnad?

Det är avgasport
YPVS yamaha power valve system eller nått står det för. Du ser väl även en axel på sida två sticka ut ur cylindern som är till avgasporten misstänker jag?

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Hayabusa Turbox2
Det är avgasport
YPVS yamaha power valve system eller nått står det för. Du ser väl även en axel på sida två sticka ut ur cylindern som är till avgasporten misstänker jag?
RD350LC (modellkod 4LO) 1980-82 hade ingen avgasport.
Fr.o.m RD350LCII (modellkod 31k) 1983 kom YPVS (mycket riktigt Yamaha Power Valve System) där avgasporten styrs av en liten servo motor och öppar avgasporten helt vid 5700 rpm. Finns mycket mer sofistikerade styrningar att köpa till YPVS idag.
I Sverige modellkod 31K och övriga koder kan ni se här:
http://rd350lc.net/RD350TYPE.htm

Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Underbart där dom har fräst nya block och helt enkelt lagt till ett vevhus.
Undra hur många gånger killen som gjorde det först gången fick hör kommentarer typ ''så kan man inte göra'' ''det kommer aldrig att funka''

Skön kille på banshee dragen också.
Busa bansheen ägs säkert av en rik knös med köpta extra allt prylar.
Så blir han slagen av en bonnläp med hemmaknåpad 2t motor i jeans och T-shirt.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Ah, tyckte jag kolla ordentligt på dina bilder, men nu ser jag iaf axeln på sidan på en av bilderna.

Vad jag kollade mer på var trimcylindrarna till bansheena (på ebay alltså), dom verkar inte ha avgasportar, får man fräsa hål för det själv då om man vill ha det?

Det är avgasport

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Hayabusa Turbox2
Ah, tyckte jag kolla ordentligt på dina bilder, men nu ser jag iaf axeln på sidan på en av bilderna.

Vad jag kollade mer på var trimcylindrarna till bansheena (på ebay alltså), dom verkar inte ha avgasportar, får man fräsa hål för det själv då om man vill ha det?
Yamaha Banshee std cylindrar har inte avgasportar.
Banshee Cheetah Cub och Cheetah DM cylindrar har inte avgasportar.
Trinity (http://www.trinityracing.com/yamaha-banshee2.html#performance) Banshee Cheetah har avgasportar men styrs ej av servomotor, ser ut såhär:
http://www.ebay.com/itm/Banshee-Che...es&vxp=mtr&hash=item3a564e429f#ht_1092wt_1159

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Hayabusa Turbox2
Garage OT

Nya verkstan har fått lite nya prylar (och gamla uppkopplade) se bilder:
1. Smådelstvätt/¨tvättmussla¨(tack till Frank på Swedol)
2. Ny kompressor (tack Frank på Swedol)
3. Verkstadsljudanläggningen kopplad..
DSC00109.jpg
DSC00110.jpg
DSC00111.jpg

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Hayabusa Turbox2
Blästrat o blästrat, sen tvätt och åter tvätt men det blev mycket delar klara för lack
(blir nog tvättx3 till imorgon pga blästringen):
DSC00113.jpg
Lite kapning/sågning+lite fräsning/borrning så var reedspacers klara
(tack Landen och Silis Verkstadteknik):
DSC00114.jpg

Last edited:

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Hayabusa Turbox2
ok, tack för klargörandet. =) (ung samma stuk som TSS då View attachment 352695)
Njaa inte riktigt samma. TSS använder servomotor med wire.
På Banshee Cheetah Powervalve cylindrar fungerar inte powervalven som den vanliga YPVSn. Det finns ingen servo/kontrollbox/wire. Den fungerar med hjälp av avgaspulsernas tryck. Ju mer varv desto högre tryck finns i avgaserna och detta öppnar powervalven (som har en fjäder). Man kan byta fjäder för att få den att öppna på olika varvtal.
Bättre bild:

http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/html/Cheetah Powervalves.htm

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...3. Verkstadsljudanläggningen kopplad..
View attachment 352708

Har tyst följt tråden men nu kan jag inte hålla tyst längre... hahaha... många skulle vara glada om dom haft den en sån i vardagsrummet och du har den i garaget!

Kul att följa ditt motorbygge i övrigt! Förr eller senare ska jag också ha en större RD-motor.

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Hayabusa Turbox2
Har tyst följt tråden men nu kan jag inte hålla tyst längre... hahaha... många skulle vara glada om dom haft den en sån i vardagsrummet och du har den i garaget!
Nu blir det ju OT....
Joo vars den är ok ljudanläggningen. En NAD 116 förförstärkare med 2st mono-kopplade Harman Kardon PA 2200 (Continuous Average Power (FTC) from 20-20kHz, Mono ,at 8 Ohms, 200Watts @ <0.08THD) . Högtalarna lever ett hårt liv....

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Ja, nej, tänkte mer på den mekaniska lösnignen av porten då, att den skjuts ner iställer för att vridas upp, men det spelar väl eg mindre roll.

En irriterande n00bfråga till när vi ändå är igång, är motorblocket och drivlinana identiska på "dina" motororer och bansheen? (rd350 altså).

Är sjukt sugen på att bygga nåt åt TSS GP500-hållet, men känner att jag inte har riktig koll på rd350/banshee-blocket och vad som passar vad. :p

PS sjukt najs ljudanläggning ja =D DS

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...