Ubåten var ingen mink

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Men det var en annan båt. Fan, ska man skratta eller gråta?
Hur många millar lades inte på ubåtsjakt 1982? Hur många höga militärer och "experter" fastslog inte att det var en ubåt? Hittade de inte en massa bandspår på bottnen också, eller var det vid en annan ubåtsincident?:va

26 (TJUGOSEX) år tog det att fatta att det inte var en ryss i våra vatten, trots att militären fick en massa nya leksaker att lajja med.

Tänk om det blir krig:näsblod Då vill inte jag vara med.

Vi är rökta. Lägg ner försvaret med en gång, det gör ändå ingen nytta. Bara massa gröngölingar där eller stridspittar som inte kan få nåt bättre jobb.

Det bästa vore iofs om vi gick med i Nato som officiell medlem.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Håller med, lägg ner skiten. En lekstuga som enbart kostar pengar och är ett skämt. Skulle vi bli attakerade av en stormakt skulle vi inte ens hinna fisa innan de tagit över sverige.

Dr.Bike

Guest
Det är åsikter som era, som försvaret garanterar och försvarar, och att ni kan yttra er trots total brist på kunskap. Glöm inte det.
Fö helt infantila åsikter. Er totala brist på respekt och er ignorans är märklig.
Man blir förbannad.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Håller med, lägg ner skiten. En lekstuga som enbart kostar pengar och är ett skämt. Skulle vi bli attackerade av en stormakt skulle vi inte ens hinna fisa innan de tagit över Sverige.

Har du en aning om vad försvaret "kostar"? Har du en aning om vad de uträttar? Vilken stormakt är ett potentiellt hot?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Det är åsikter som era, som försvaret garanterar och försvarar, och att ni kan yttra er trots total brist på kunskap. Glöm inte det.
Fö helt infantila åsikter. Er totala brist på respekt och er ignorans är märklig.
Man blir förbannad.

Har väldigt svårt att tro det, du kanske har rätt. Men jag tvivlar på det.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Starstriker skrev:
Pinsamheter från försvaret.
Ptja.. Det verkar väl passa sverige rätt bra. Man visste att det inte fanns någon ubåt och det var väl den enda anledningen till att de vågade sig ut och söka öht!? Mest troligt hade vi hellre sökt i Storsjön än Horsfjärden om de nu hade beläggning för att ryssen hade en ubåt där. Gud bevare om man skulle stöta sig med ryssen eller någon annan för den delen.

Man blir förbannad.

Hur är det då? Du som verkar vara invigd i försvarsmaktens alla hemligheter!?

Min åsikt är att vi inte ens skulle kunna försvara oss om det kom ett ryskt regementa med stupfulla hemvärnsmän som svängt fel i finland och av misstag råkade ramla ur lastbilen vid regeringskansliet.

Så att lägga ner det vi har kan väl vara en bra idé då de inte kommer göra någon nytta iaf.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har du en aning om vad försvaret "kostar"? Har du en aning om vad de uträttar? Vilken stormakt är ett potentiellt hot?

Kostar gör det för mycket, vad den uträttar? inte mycket, skickar kanske stackars svenska grabbar till afganistan som inte vet bättre o till lite andra länder men ser inte jag som positivt. Ingen vad jag vet i nuläget, och skulle de nångång bli det har sverige ändå ingen chans så varför inte lägga ner?:pannkyss

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
inför allmän värnplikt så dagens ungdomar får lite uppfostran :yoparty

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Kostar gör det för mycket, vad den uträttar? inte mycket, skickar kanske stackars svenska grabbar till afganistan som inte vet bättre o till lite andra länder men ser inte jag som positivt. Ingen vad jag vet i nuläget, och skulle de nångång bli det har sverige ändå ingen chans så varför inte lägga ner?:pannkyss

Well .. inga fakta, ingen kunskap och inga argument som backas av info. Ändå denna åsikt att slopa en så stor organisation.

Du får nog läsa lite och fundera ett tag.

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
är ni dumma? skulle vi lägga ner försvaret skulle arbetslösheten gå i taket + att militären är bra att ha. Hjälper till vid naturkatastrofer, fredsbevarande, sjöräddning jag är inget militär freek så jag kan inte så mkt mer men det finns säkert mer områden som de hanterar.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ptja.. Det verkar väl passa sverige rätt bra. Man visste att det inte fanns någon ubåt och det var väl den enda anledningen till att de vågade sig ut och söka öht!? Mest troligt hade vi hellre sökt i Storsjön än Horsfjärden om de nu hade beläggning för att ryssen hade en ubåt där. Gud bevare om man skulle stöta sig med ryssen eller någon annan för den delen.

Hur är det då? Du som verkar vara invigd i försvarsmaktens alla hemligheter!?

Min åsikt är att vi inte ens skulle kunna försvara oss om det kom ett ryskt regementa med stupfulla hemvärnsmän som svängt fel i finland och av misstag råkade ramla ur lastbilen vid regeringskansliet.

Så att lägga ner det vi har kan väl vara en bra idé då de inte kommer göra någon nytta iaf.

Det låter intressant, berätta mer. Jag känner till ett fall där vi blåste lanternorna av en polsk ubåt. Allt som hände är inte känt av svenska folket och ska inte vara det heller. Angående ryssen så hade de kört över oss blixtsnabbt. Men som bekant är gerillakrigsföring en effektiv stridsföring och det var för sådant i alla fall jag fick träna under min värnplikt.

Men visst, vill du lägga dej platt när minsta skitmakt kommer och gör anspråk på kronan så får det väl stå för dej.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
inför allmän värnplikt så dagens ungdomar får lite uppfostran :yoparty

Varför inte?

De flesta påstår att de inte lärde sig något och att de inte har någon nytta av att kunna hantera vapen.

Jag lärde mig komma i tid, acceptera sådana jag inte gillar och lite grundläggande livräddning utöver att meka 40mm a-kan, vilket är fett :D Det var inte så pjåkigt.

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
Varför inte?

De flesta påstår att de inte lärde sig något och att de inte har någon nytta av att kunna hantera vapen.

Jag lärde mig komma i tid, acceptera sådana jag inte gillar och lite grundläggande livräddning utöver att meka 40mm a-kan, vilket är fett :D Det var inte så pjåkigt.

jupp och framför allt att jobba i lag som är väldigt populärt i dagens samhälle.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Well .. inga fakta, ingen kunskap och inga argument som backas av info. Ändå denna åsikt att slopa en så stor organisation.

Du får nog läsa lite och fundera ett tag.

du som ändå verkar ha koll på läget varför inte ta o berätta lite istället för att skriva emot mig med lika toma ord. jag brukar inte va omöjlig och tar gärna till mig info o andras kunskaper. så berätta gärna så kanske man ändrar uppfattning. annars står jag fast vid min åsikt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
är ni dumma? skulle vi lägga ner försvaret skulle arbetslösheten gå i taket + att militären är bra att ha. Hjälper till vid naturkatastrofer, fredsbevarande, sjöräddning jag är inget militär freek så jag kan inte så mkt mer men det finns säkert mer områden som de hanterar.
Dom la ner försvaret här i stan. Innan var I5 bemannat av 400 man, nu jobbar drygt 1200 inom samma område, så arbetslösheten behöver inte gå ner.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
du som ändå verkar ha koll på läget varför inte ta o berätta lite istället för att skriva emot mig med lika toma ord. jag brukar inte va omöjlig och tar gärna till mig info o andras kunskaper. så berätta gärna så kanske man ändrar uppfattning. annars står jag fast vid min åsikt.

Jag har ingen aning om vad det kostar, vilken stormakt som skulle kunna tänkas vilja anfalla oss eller om de är en lekstuga likt de flesta arbetsplatserna i Sverige.

Det var din grund till nedläggning som jag ifrågasatte och grunden visade sig tämligen .. grundlös/obefintlig? :va

Jag vet inte vad försvaret kostar i förhållande till vad de uträttar, för kostnaderna lär knappast täckas av de pengar som trillar in genom deras verksamhet. Däremot är mina erfarenheter av försvaret ganska goda, jag tyckte det var en bra tid att göra. Dessutom tycker jag att insatser där de (förhoppningsvis) behövs för att göra tillvaron drägligare inte är helt fel.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati